Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verbinding valt afentoe voor 5s weg

Pagina: 1
Acties:

• hotnspot
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-05-2022
beste tweakers,

Ik zit met een storend iets waar ik heel graag vanaf wil. Al geruime tijd wordt mijn netwerksignaal voor korte duur onderbroken. Het om ongeveer 5 seconden per onderbreking. Dit gebeurt tijdens Skype, Spotity maar ook online gamen. Ik heb een Network Meter op mijn bureaublad gezet van Addgadgets.com waar ik de netwerk hikjes ook visueel te zien krijg.

Mijn thuis opstelling is als volgt:
- Caiway glasvezel 300Mps up en down met een door Caiway geleverde glasmodem
- Achter de glasmodem zit een Sitecom Wifi Router X4 N300
- Op deze Sitecom router zitten 2 TP-Link Gigabit Switchen aangesloten
- Van de Sitecom naar de switch 1 is de kabellengte maximaal 5 meter
- Van de Sitecom naar de switch 2 is de kabellengte maximaal 20 meter

In de eerste instantie dacht ik dat het misschien aan mijn Windows installatie lag, of aan de netwerkkaart drivers, of aan mijn bekabeling o.i.d. En dat het alleen te maken had met de apparatuur vanaf switch 2. Aangezien ik ook vergelijkbare hikjes heb gehad op de apparatuur achter switch 1, lijkt me dat grotendeels uitgesloten.

Ik vermoed dat het mogelijk iets met mijn router of glasmodem te maken heeft, of met de bekabeling tussen de modem en de router. Om mijn vermoeden uit te sluiten of te bevestigen, zou ik graag willen meten. Mijn vraag is of iemand weet hoe ik kan vast stellen of deze hikjes veroorzaakt worden door mijn router. Ik dacht om een laptop rechtstreeks aan de Sitecom te koppelen met bijvoorbeeld een tool die dat kan meten en/ of de verbindingsgegevens kan opslaan. Bestaat zo'n tool en zo ja, hoe heet deze?

Misschien heeft iemand nog een andere suggestie in welke richting ik nog meer kan zoeken?

Alvast bedankt voor de reacties!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is het echt een onderbreking van het netwerksignaal, of krijg je simpelweg te zien dat ie wel netwerk maar geen intenet heeft? In het laatste geval betekent het namelijk simpelweg dat ie geen DNS server kan bereiken (dat is nl wat windows test).

Als je je sitecom een reset geeft, is het probleem dan tijdelijk opgelost?
Zo ja: verwissel de kabel eens tussen je sitecom en je Caiway modem, en stel op de Sitecom eens in dat ie als DNS servers de servers van OpenDNS.org of url=https://developers.google.com/speed/public-dns/]Google]moet pakken. Kan zomaar dat dat al een bult scheelt.

Andere mogelijkheid is dat je Caiway modem zelf ook al een router is. In dat geval zou je Caiway moeten vragen je modem in Bridge modus te zetten.
Verder kun je nog checken wat de verbindingssnelheid van je WAN poort van de sitecom is (100Mbit of Gbit) en idem voor het Caiwai modem. Kan zijn dat er door link speed detection iets mis gaat.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• hotnspot
Bedankt voor je snelle reactie.

Er zit geen vaste regelmaat in de hikjes. Zo is het er, zo is het er een tijd niet. Bedoel je met reset als terug naar fabrieksinstellingen of alleen opnieuw opstarten?
Zou ik ook alleen die dns wijziging kunnen doorvoeren?

• Paddywacker
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-10 14:35
Heb je al geprobeerd om alleen je pc/laptop aan het modem te hangen (dus alles er tussenuit)? Heb je het alleen op 1 apparaat of heb je het op meerdere?
Ik gok persoonlijk dat het je router is die "kuren" heeft.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

3DDude

I void warranty's

Test inderdaad is kabeltje in laptop -> glas modem direct.

Sowieso ben ik niet zo weg van het merk sitecom.

wellicht is het tijd voor een andere router met zo'n moooie glas verbinding? :)

Be nice, You Assholes :)

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:54
Die Sitecom is helemaal niet geschikt voor zo'n snelle verbinding...schijnen maar ongeveer 100Mbit op de WAN te doen

Welke snelheden haal je bekabeld?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:34

M2M

medicijnman

Wellicht een idee voor de TS om twee command prompts open te zetten. In 1 van de command prompts zorg je voor een continuous ping richting je router, in het tweede command prompt een continuous ping richting een server op het internet. (ping -t [IP adres van je router])

Dan kun je in ieder geval zien wanneer het voorkomt en of het ergens tussen PC en router verdwijnt, of ergens vanaf je router of daarbuiten.

-_-

• hotnspot
M2M, betekent dat er dan onbeantwoorde pings tussen komen te staan?

• hotnspot
noorberke, tijdens het downloaden kom ik boven de 300 Mbps uit, volgens mij zit dat wel goed

• hotnspot
3DDude, die Sitecom router kreeg ik bij mijn abo. vandaar dat deze er tussen zit. Mijn Asus WL500 (dacht ik) voldeed niet meer, aangezien die geen WPA(2) ondersteunde.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:34

M2M

medicijnman

hotnspot schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:29:
M2M, betekent dat er dan onbeantwoorde pings tussen komen te staan?
Elke ping zal in een correct werkend netwerk beantwoord worden met een pong. Voor interne netwerken ligt de snelheid van antwoorden normaliter op 1ms (of minder), voor pings richting een server van google.nl bijvoorbeeld zou je tussen 10 en 50 uit moeten komen. In ieder geval relatief stabiel.

Als helemaal niks beantwoord wordt richting een server, dan worden ping requests geblocked door je router of de hardware van de internet provider.

-_-

• hotnspot
3DDude schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:09:
Test inderdaad is kabeltje in laptop -> glas modem direct.

Sowieso ben ik niet zo weg van het merk sitecom.

wellicht is het tijd voor een andere router met zo'n moooie glas verbinding? :)
wat voor router raad jij aan voor een snelle glasverbinding?

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-11 16:16
Je kunt zelf ook prima zoeken naar routers, hier een lijstje met de populairste bovenaan.

• hotnspot
ShitHappens schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 23:48:
Je kunt zelf ook prima zoeken naar routers, hier een lijstje met de populairste bovenaan.
bedankt, dat snap ik. maar jij begrijpt waarschijnlijk mijn vraag toch ook wel? 3DDude maakt een opmerking over Sitecom, daarmee zegt hij iets over zijn ervaring. toch niet zo gek dat ik dan vraag of hij mogelijk iets weet?
in ieder geval bedankt voor jou lijst :P

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-11 16:16
Als je Sitecom wegstreept, houd je alsnog een aantal merken over. Dan wordt het vrij lastig goede aanbevelingen te doen. Misschien stel je nog wel meer eisen aan een router die nog niet vermeld zijn. Vandaar dus dat ik je die link geef, kun je rustig aan eens snuffelen wat er allemaal te krijgen is. Aan de linker kant kun je nog andere filters instellen (welk type WiFi wil je etc).

Verder: als op Tweakers een product populair is, is dat niet voor niets. Ikzelf kocht 2 exemplaren van pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND (witte versie echter) zonder maar een ander te overwegen: was destijds de populairste (nog steeds, met >600 eigenaren bekend). Maar goed, was zelf niet veeleisend :p

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kijk even op http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view
weliswaar een amerikaanse site dus je zult niet alle genoemde routers in NL kunnen krijgen en je zult ook niet alle in NL verkrijgbare routers in het lijstje terug vinden. Maar het stelt je wel in staat om een redelijke afweging te maken tussen prestaties en budget

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1