Gaming PC Bouwen (Componenten overzetten naar nieuwe case)

Pagina: 1
Acties:

• wertyuipo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-03 12:29
Hallo

Een tijdje terug heb ik besloten mijn Graphics card en PSU te upgraden.
De GPU die ik wil is de Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost.
De PSU die ik ga kopen is de XFX TS 550W (Bronze edition).
Door de fans van de video kaart wordt er veel hete lucht de case in geblazen.
Ik heb op dit moment een standaard Medion case die redelijk klein is en geen goede airflow heeft.

Waar het dus op neer komt is dat ik alle componenten van mijn huidige PC in een nieuwe case moet zetten.
Ik twijfel op dit moment tussen de Cooler Master K-380 en de Zalman Z11 Plus.
De Zalman heeft betere airflow maar is wel duurder.
Ik vroeg me af of de volgende componenten allemaal in de case (Zalman) kunnen:
  • Intel Core i5-2320
  • MS-7728 Motherboard
  • Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost
  • 4GB DDR3 RAM
  • 250GB HDD
  • 500GB HDD
  • realtek RTL8191SU (USB 2.0 Network Adapter)
  • Card Reader
  • tsstcorp cddvdw sh-216ab (CD/DVD Drive)
Als er nog wat belangrijke informatie mist zal ik dat er nog bij zetten.
Mijn vragen zijn dus:
Kan ik de componenten uit mijn PC in de nieuwe Case (Zalman Z11 Plus) installeren?
Kunnen de fans die bij de Zalman geleverd worden aangesloten worden op de componenten uit mijn huidige PC en hoe moet dat precies?

• secondsight
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-06-2023
Zal geen problemen gaan opleveren als ik dit zo zie

• wertyuipo
Hier is nog een plaatje van mijn huidige case inclusief componenten:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/jq1f8z.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door wertyuipo op 13-06-2014 14:40 ]

• riecardow93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-01 16:19
Ik heb zelf ook de Zalman Z11. Als je even de tijd neemt om de kabels etc goed weg te werken komt het er ongeveer zo uit te zien http://cdn.overclock.net/3/31/3126c6b1_20140528_211857.jpeg
Alle componenten die je nu hebt passen zonder probleem in de Z11

• wertyuipo
riecardow93 schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:05:
Ik heb zelf ook de Zalman Z11. Als je even de tijd neemt om de kabels etc goed weg te werken komt het er ongeveer zo uit te zien http://cdn.overclock.net/3/31/3126c6b1_20140528_211857.jpeg
Alle componenten die je nu hebt passen zonder probleem in de Z11
Dat ziet er goed uit!
Wat voor moederbord gebruik je en hoe lang is je video kaart?

• riecardow93
Moederbord is een Asus Crosshair V Formula en videokaart is een R9 290 van Asus.
De rest van de componenten staan onder aan in mn sig :)

[ Voor 26% gewijzigd door riecardow93 op 13-06-2014 15:18 ]

• wertyuipo
riecardow93 schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:15:
Moederbord is een Asus Crosshair V Formula en videokaart is een R9 290 van Asus.
Thanks, Dan kan ik ff de lengte van de videokaart en het moederbord vergelijken met die van mij.

Trouwens, Dit is een goed plaatje van het moederbord dat ik heb.
Kun je de ingebouwde fans van de case hier op aansluiten?

Afbeeldingslocatie: http://images.esellerpro.com/2131/I/718/50/7728.jpg

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-03 08:43
Je moet wel kijken hoe je de fans gaat aansluiten, want op jouw moederbord zit maar één 3pins fan-connector. Je kunt converters gebruiken en ze op 4pin molex aansluiten.

• wertyuipo
Rob Krauts schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:25:
Je moet wel kijken hoe je de fans gaat aansluiten, want op jouw moederbord zit maar één 3pins fan-connector. Je kunt converters gebruiken en ze op 4pin molex aansluiten.
Hmm, Volgens mij kan ik de fans ook aansluiten op mijn PSU.
Maar dat weet ik niet 100% zeker.

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Rob Krauts schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:25:
Zoals ik zie is die 3pins puur voor de CPU hoogstwaarschijnlijk zal hij extra kabeltjes moeten aanschaffen voor de fans. mischien is een pci fancontroller iets.

• riecardow93
Er zit inderdaad alleen maar een cpu-fan aansluiting op het mobo. Fans op molex aansluiten zou ik zelf niet doen omdat ze dan op volle toeren draaien. Als ik jou was zou ik gewoon een nieuw moederbordje halen met meer fan headers. Dit moederbord komt volgens mij uit een OEM pc toch?

• wertyuipo
riecardow93 schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:30:
Er zit inderdaad alleen maar een cpu-fan aansluiting op het mobo. Fans op molex aansluiten zou ik zelf niet doen omdat ze dan op volle toeren draaien. Als ik jou was zou ik gewoon een nieuw moederbordje halen met meer fan headers. Dit moederbord komt volgens mij uit een OEM pc toch?
Yup, Hij komt uit een OEM pc.
Het enige probleem is dan dat een moederbord best wel duur is en er zit een limiet op mijn budget.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Een moederbord is niet duur, en wel makkelijk als je de fans kan regelen.

Maar kan je huidige kast eigenlijk zijn warme lucht wel kwijt? Want als die helemaal is ingebouwd, dan maakt het echt niet uit wat voor case je neemt, dan wordt de boel warm.

• wertyuipo
Reepje schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:33:
Een moederbord is niet duur, en wel makkelijk als je de fans kan regelen.

Maar kan je huidige kast eigenlijk zijn warme lucht wel kwijt? Want als die helemaal is ingebouwd, dan maakt het echt niet uit wat voor case je neemt, dan wordt de boel warm.
Mijn huidige kast kan de warme lucht prima kwijt maar is wel aan de kleine kant.
Als ik een nieuwe video kaart koop denk ik dat het wel een stuk warmer wordt in de case.
Ik kan wel even wat foto's maken van mijn huidige case.

• riecardow93
Een bordje zoals dit zal al voldoen V&A aangeboden: ASRock Z75 Pro3
Als je het niet erg vind om 2e hands spul te kopen zou ik de GPU en PSU 2e hands halen. Met het geld wat je dan bespaart kan je een nieuw moederbord kopen d:)b

[ Voor 37% gewijzigd door riecardow93 op 13-06-2014 15:47 ]

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

voor 45 euro heeft ie al een nieuwe maar natuurlijk moet hij dat zelf weten.

voor 15 euro heeft hij al zo'n controler en kan het moederbord ook weer even mee. Zomervakanties komt eraan dus als TS een bijbaantje heeft weet maar nooit.

• Reepje
  • Niet online
Mijn ervaring met het upgraden van medion spul: -O-

• Rob Krauts
Waarom een nieuw moederbord? Doe het dan mooi met een simpele fancontroller.

• Kyle98
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-11-2025

Kyle98

Kyle

Ik vind die fancontroller echt klote, de lampjes die erop zitten knipperen en hij is net te klein in hoogte voor de slot, dus er is een kleinen opening.

I7-10700F / KFA2 GALAX GeForce GTX 1080 EXOC

• wertyuipo
Hier zijn trouwens nog eeb aantal foto's van mijn huidige case en de binnenkant van de case.
Het mooiste zou uiteraard zijn dat ik gewoon deze case kan blijven gebruiken maar ik vrees dan toch dat het dan een beetje krap en warm wordt.

Foto album: http://imgur.com/a/fvNiY

• Rob Krauts
Wat je ook zou kunnen doen is i.p.v. de case vervangen, er een paar fans extra in doen. Wel met molex aansluiting ofcourse :) (of met een fancontroller werken). Wat ik al zag is dat je zo'n lelijke zwarte kap op de processorkoeler hebt, sloop die eraf en plaats links rechts een fan. Dan is je airflow al een stuk beter en zal de temperatuur in je kast wel beter worden.

Kun je aan de voorkant nog een fan plaatsen?

[ Voor 11% gewijzigd door Rob Krauts op 13-06-2014 16:26 ]

• P. Herz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-03 00:16
Rob Krauts schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 16:24:
Wat je ook zou kunnen doen is i.p.v. de case vervangen, er een paar fans extra in doen. Wel met molex aansluiting ofcourse :) (of met een fancontroller werken). Wat ik al zag is dat je zo'n lelijke zwarte kap op de processorkoeler hebt, sloop die eraf en plaats links rechts een fan. Dan is je airflow al een stuk beter en zal de temperatuur in je kast wel beter worden.

maar als je dit doet ben je er zoveel geld aan kwijt om hem Koeler te maken dat je netzogoed een nieuwe kast met 3-4 bijgeleverde fans kan kopen XD

• wertyuipo
Rob Krauts schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 16:24:

Dat is ook een optie maar dan moet ik er wel gaten in boren voor de schroeven.
Voor is geen plek voor een fan dus dat is geen optie.

Ik denk dat ik de videokaart gewoon ga kopen en in deze case zet.
Dan kan ik wat tests doen en als het te warm wordt haal ik hem eruit en koop ik een nieuwe case.

• Reepje
  • Niet online
Als ik zo naar de case kijk, is dat een slecht idee. Je hebt de voeding boven, en deze zal door zijn fan het meerendeel van de warmte in de kast afvoeren. Moderne voedingen als de xfx worden normaal gesproken onder in de kast gebouwd, en de fan doet veel minder dan de voeding die je nu hebt. Daardoor zal het warmer worden in je kast.
Je kan natuurlijk wel de kast op zijn kop zetten, dat zal dan wel veel schelen + een fan achter boven (=nu onder) plaatsen. Moet de voeding wel passen, want dat is ook nog niet zeker.

Verder haal je dan het afdekplaatje van 1 vijf inch drive weg, bijvoorbeeld die onder de dvd zodat je onderin (nu boven) een luchtinlaat voor hebt. Dan moet het qua koeling wel lukken.

Overigens, de groote van een kast is niet rechtevenredig met zijn koelvermogen. Koelen doe je door een goede airfolw, niet door een grote kast te nemen. Een grote kast met belabberde airflow zal warmer worden dan een mini-kastje met een goede airflow.

Een grote kast is handig als je er veel in zit te prutsen, de onderdelen zijn makkelijker te plaatsen en zitten elkaar niet in de weg.

[ Voor 36% gewijzigd door Reepje op 13-06-2014 17:35 ]

• wertyuipo
Reepje schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 17:23:
Als ik zo naar de case kijk, is dat een slecht idee. Je hebt de voeding boven, en deze zal door zijn fan het meerendeel van de warmte in de kast afvoeren. Moderne voedingen als de xfx worden normaal gesproken onder in de kast gebouwd, en de fan doet veel minder dan de voeding die je nu hebt. Daardoor zal het warmer worden in je kast.
Je kan natuurlijk wel de kast op zijn kop zetten, dat zal dan wel veel schelen + een fan achter boven (=nu onder) plaatsen. Moet de voeding wel passen, want dat is ook nog niet zeker.

Verder haal je dan het afdekplaatje van 1 vijf inch drive weg, bijvoorbeeld die onder de dvd zodat je onderin (nu boven) een luchtinlaat voor hebt. Dan moet het qua koeling wel lukken.

Overigens, de groote van een kast is niet rechtevenredig met zijn koelvermogen. Koelen doe je door een goede airfolw, niet door een grote kast te nemen. Een grote kast met belabberde airflow zal warmer worden dan een mini-kastje met een goede airflow.

Een grote kast is handig als je er veel in zit te prutsen, de onderdelen zijn makkelijker te plaatsen en zitten elkaar niet in de weg.
Hmm dat zou ook kunnen, Maar ik denk dan toch wel dat een nieuwe case een beter idee zou zijn.
riecardow93 schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:30:
Is het enorm erg als de ingebouwde case fans op volle toeren draaien?

• Reepje
  • Niet online
wertyuipo schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 17:47:
[...]
Hmm dat zou ook kunnen, Maar ik denk dan toch wel dat een nieuwe case een beter idee zou zijn.
Dat denk ik ook.
wertyuipo schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 17:47:
[...]
Is het enorm erg als de ingebouwde case fans op volle toeren draaien?
Dat ligt aan jouw. Als je moeder aan het stofzuigen is, en je vind dat een prettig geluid, dan heb je waarschijnlijk ook helemaal geen moeite met de fans in je pc die dat geluid proberen na te doen.

• wertyuipo
Ik denk dat ik gewoon voor de Zalman Z11 plus ga.
Ik heb geen behoefte aan een nieuw moederbord dus koop ik er wel een goedkope fan controller bij.
Ik ben niet een expert op het gebied van fancontrollers dus daar moet ik dan nog maar even wat research over doen.
De Zalman Z11 Plus heeft 5 fans en die moeten dus allemaal op 1 controller worden aangesloten.

• wertyuipo
Wat ik ook kan doen is een andere video kaart kiezen.
Dan bedoel ik een video kaart die de hete lucht naar buiten blaast in plaats van de case in.

• Rob Krauts
wertyuipo schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 18:11:
Ik denk dat ik gewoon voor de Zalman Z11 plus ga.
Ik heb geen behoefte aan een nieuw moederbord dus koop ik er wel een goedkope fan controller bij.
Ik ben niet een expert op het gebied van fancontrollers dus daar moet ik dan nog maar even wat research over doen.
De Zalman Z11 Plus heeft 5 fans en die moeten dus allemaal op 1 controller worden aangesloten.
Een fancontroller stelt niets voor. Je installeert de fancontroller in een DVD-drive slot. Op de fancontroller sluit je stroom aan middels een 4pins molex, en op de achterkant van de fancontroller zitten 3pins fanaansluitingen. Soms krijg je per fanaansluiting een sensor, deze bepaalt bij welke temperatuur de fan harder/zachter gaat draaien. Stelt dus niet veel voor, alleen ff de tijd nemen om de kabels netjes weg te werken :)
Pagina: 1