Adresgegevens (en meer) ophalen. Asynchroon of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:45
Hoi allen,

Ik zit even met het volgende:
Formulier met updatepanel erop. Daarop o.a. wat velden voor adresgegevens (naam, postcode, huisnr. etc.). Zodra je postcode huisnummer invoert, worden de straat en de plaats gevuld. Tot dusver allemaal bekend spul wat iedereen wel eens gezien heeft.

Echter gebeurt dit nu (nog) door middel van een postback, omdat de leveranciers die kunnen leveren getoond worden op basis van de ingevoerde postcode/huisnummer combinatie en de plaats die daar uit komt. Een aantal placeholders worden bijvoorbeeld ineens zichtbaar en er worden bezorgkosten berekend (die overigens ook nog eens afhankelijk zijn van bijvoorbeeld een eerder gekozen debiteur op het formulier).

Normaal zou je geen volledige postback hoeven te doen om alleen de adresgegevens op te halen. Want, waarom het hele formulier op en neer sturen als je alleen maar de straat en de plaats hoeft te weten? Dit gaat dus bij ons helaas niet op, want wij moeten ook nog leveranciers gaan tonen etc.

Nu is dus mijn vraag. Is dit mogelijk zonder het hele formulier op en neer te hoeven knallen naar de server?
Dus ik stuur alleen de postcode/huisnummer combi naar de server (via ajax) en vervolgens wordt op basis daarvan de leverancier placeholder zichtbaar en gevuld en worden de bezorgkosten berekend.

Ik dacht zelf aan het volgende:
- je voert postcode/huisnummer combi in.
- je stuurt de volgende data naar de server > postcode, huisnummer, gekozen debiteur, etc.
- server doet zijn trucje met deze gegevens
- server retourneert een 'object' met daarin de leveranciers en de bezorgkosten.
- client side bepalen welke placeholders wel/niet zichtbaar worden.
- client side gegevens in de juiste velden vullen.

Klinkt logisch toch? Maar voordat ik hier al mijn kostbare tijd in ga steken. Zou dit een goede optie zijn? Of hebben jullie andere ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:05

Haan

dotnetter

Ik neem aan dat je het over ASP.NET webforms hebt, aangezien je het over UpdatePanels hebt?
De aanpak die je beschrijft ziet er redelijk standaard uit.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ow oeps, sorry. Vergeten te melden ja. Gaat om webforms inderdaad :)

Ja dit leek mij ook de meest logische methode, maar voordat ik het halve formulier ga verbouwen dacht ik 'even checken' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:01

Cyphax

Moderator LNX
Aangezien je hele pagina eigenlijk in een form-tag staat ga je er niet zomaar onderuit komen denk ik -- niet via de "normale" weg. Je zou wel zelf een stukje javascript kunnen schrijven die dit doet, maar dan ga je langs WebForms heen. Zo zou ik het evenwel doen denk ik, waarschijnlijk gecombineerd met Web API om een request naartoe te sturen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ja, voor het ophalen van de adresgegevens gaan we ook gebruik maken van Web API.

Dit is natuurlijk wel een heel uitgebreid formulier met die debiteurgegevens, bezorgkosten, leveranciers etc.
Was er al een beetje bang voor dat het een helse klus zou worden qua aanpassingen.

Ik zal het nog eens voorleggen in het teamoverleg, want wellicht dat dit mijn andere statement (herbouwen complete formulier i.v.m. de huidige spaghetticode ook) onderbouwt.