Studie - Game systeem

Pagina: 1
Acties:

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04-2025
Beste Allen,

Na zelf een PC in elkaar gezet te hebben, nu de volgende op verzoek van een familielid.
Hij gebruikt voor zijn opleiding zo nu en dan AutoCaD (lichte taken), verder de gebruikelijke office taken, en zo nu en dan een game als BF3

Hij heeft hiervoor momenteel een desktop (enkele jaartjes oud) met een vrij recente GPU. Hij wil deze graag overnemen in deze build. (weet zo 1.2.3. niet welke GPU, maar dit is ook niet echt van belang voor de rest van de build).

Het budget is €400,- / €450,- (dit is dus excl. GPU) excl. verzendkosten excl. windows

Er worden naast de GPU en externe HDD verder geen andere componenten overgenomen.

Voorkeur: Intel processor, bevalt hem goed. persoonlijke voorkeur.

Overklokken: nee

Onderstaand een opzet op basis van de in de overige topics veelgebruikte componenten.
Vragen die ik nog heb:
- ik heb alles nageplozen en de componenten zijn allen compatible geloof ik?
- kan ik de benodigde drivers/windows etc installeren zonder ODD (dvd drive)?
- maakt het nog uit of de GPU in PCIe 2.0 x16 of PCIe 3.0x16 geplaatst wordt? (mobo heeft 2.0 namelijk)
- Hij heeft nu een win7 versie (OEM), wat is de goedkoopste en legale manier om win 8 of 8.1 te installeren op een 'nieuwe pc'? ik ben op de hoogte van de win 8.1 met studentenkorting. zijn opleiding duurt nog 1,5 jaar. betekend dit dat hij deze win8.1 na die 1.5jaar niet meer kan gebruiken?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 154,-€ 154,-
1ASRock H81M-HDS€ 39,-€ 39,-
1Cooler Master Silencio 352€ 49,-€ 49,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,95€ 62,95
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 37,65€ 37,65
1Crucial MX100 256GB€ 82,85€ 82,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 425,45

Alvast bedankt voor jullie input

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:38

br00ky

Moderator Harde Waren
TweakerXs schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 12:38:
Onderstaand een opzet op basis van de in de overige topics veelgebruikte componenten.
Vragen die ik nog heb:
- ik heb alles nageplozen en de componenten zijn allen compatible geloof ik?
Yep.
- kan ik de benodigde drivers/windows etc installeren zonder ODD (dvd drive)?
Yep.
- maakt het nog uit of de GPU in PCIe 2.0 x16 of PCIe 3.0x16 geplaatst wordt? (mobo heeft 2.0 namelijk)
Nope.

Laatste vraag weet ik niet.

Overigens is het wel van belang welke GPU het is, omdat de voeding misschien niet toereikend is of niet genoeg aansluitingen heeft. Deze heeft maar 1x 6+2. Een 270x gebruikt al 2x6

• TweakerXs
Bedankt Br00ky, ik ga nog even navraag doen over de GPU.

Iemand anders nog op- of aanmerkingen, of andere antwoorden?

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

- Hij heeft nu een win7 versie (OEM), wat is de goedkoopste en legale manier om win 8 of 8.1 te installeren op een 'nieuwe pc'? ik ben op de hoogte van de win 8.1 met studentenkorting. zijn opleiding duurt nog 1,5 jaar. betekend dit dat hij deze win8.1 na die 1.5jaar niet meer kan gebruiken?
Als hij student is kan hij voor 60 euro bij microsoft een legale 'altijd' geldige retail licentie voor pro kopen. Weet niet hoe het zit met OEM installaties zoals ik begrepen heb wordt zo'n installatie gekoppeld aan de hardware dus bij een nieuw moederbord heb je theoritisch gezien een nieuwe licentie nodig. Toch draait op de oude pc van mijn een OEM versie van een overleden laptop. En tot nu toe geen problemen eigenlijk.

Kan zijn dat ik wat goed heb gedaan zou alleen niet weten wat sorry.

Verder is mischien de pricewatch: ASRock B85M Pro4 wat deze beschikt wel over PCI-e 3.0 en heeft een 7.1 geluidschip.

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01:25
Splitinfinitive schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 13:08:
[...]

Als hij student is kan hij voor 60 euro bij microsoft een legale 'altijd' geldige retail licentie voor pro kopen. Weet niet hoe het zit met OEM installaties zoals ik begrepen heb wordt zo'n installatie gekoppeld aan de hardware dus bij een nieuw moederbord heb je theoritisch gezien een nieuwe licentie nodig. Toch draait op de oude pc van mijn een OEM versie van een overleden laptop. En tot nu toe geen problemen eigenlijk.
Je kunt dan gewoon Windows gaan activeren via de telefoon. Ik ben zelf dit probleem tegen gekomen toen ik een nieuwe PC ging installeren. Licentie heb ik aangeschaft via Windows zelf toen Windows 8 net uit was, en bij een nieuw systeem heb ik Windows gewoon op deze manier kunnen activeren.

https://ko-fi.com/apart

• TweakerXs
Splitinfinitive schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 13:08:
[...]

Kan zijn dat ik wat goed heb gedaan zou alleen niet weten wat sorry.

Verder is mischien de pricewatch: ASRock B85M Pro4 wat deze beschikt wel over PCI-e 3.0 en heeft een 7.1 geluidschip.
Zoiets dacht ik inderdaad al, lijkt mij sterk dat deze licenties ophouden zodra je geen student meer bent.

Het is een beetje een 'grijs gebied': stel ik heb nu win 7, en koop de upgrade naar 8.1.
en de pc gaat stuk. Op google zijn genoeg voorbeelden te vinden waarbij men dan een nieuwe pc samenstelt en win8.1 download (full version) via microsoft en hun upgrade code gebruiken. volgens mij niks illegaals aan?
Een beetje dezelfde situatie als bij jou laptop
PS: ik heb het hier dus over legaal verkregen licenties!

• TweakerXs
Apart schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 13:18:
[...]

Je kunt dan gewoon Windows gaan activeren via de telefoon. Ik ben zelf dit probleem tegen gekomen toen ik een nieuwe PC ging installeren. Licentie heb ik aangeschaft via Windows zelf toen Windows 8 net uit was, en bij een nieuw systeem heb ik Windows gewoon op deze manier kunnen activeren.
Je hebt ook een studentenkorting key? dit is dus een retail key of OEM key?

In geval van Retail hoeft men dan toch niet te bellen met microsoft?

Kan ik daarnaast met dit moederbord de 2 fans in de silencio aansturen? (fancontroler?)

[ Voor 7% gewijzigd door TweakerXs op 13-06-2014 17:07 ]

• TweakerXs
br00ky schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 12:46:

Overigens is het wel van belang welke GPU het is, omdat de voeding misschien niet toereikend is of niet genoeg aansluitingen heeft. Deze heeft maar 1x 6+2. Een 270x gebruikt al 2x6
Hij heeft de pricewatch: Asus ENGTX560 DCII OC/2DI/1GD5 2e hands op de kop getikt. toch iets minder recent dan ik aanvankelijk dacht.

Deze heeft geloof ik 1x 6pin voeding nodig. Voldoet de corsair builder cx430 in dat geval?

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-03 21:49
TweakerXs schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 19:23:
[...]

Hij heeft de pricewatch: Asus ENGTX560 DCII OC/2DI/1GD5 2e hands op de kop getikt. toch iets minder recent dan ik aanvankelijk dacht.

Deze heeft geloof ik 1x 6pin voeding nodig. Voldoet de corsair builder cx430 in dat geval?
Ja de cx430 zal wel voldoen, maar als hij later misschien een iets betere videokaart er in wil, dan is het misschien wel leuk als je een voeding hebt met 2x 6+2 pin ofzo.
De Seasonic S12II-Bronze 520W heeft bijv. een 6+2 en daarnaast nog een 6 pin en veel duurder is hij nou ook weer niet.
Pagina: 1