[BBG] Budget- en Basissysteem juli 2014 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 14:27

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter

[BBG] Budget- en Basissysteem juli 2014

Over iets meer dan twee weken verschijnt er weer een nieuwe editie van de Best Buy Guide voor desktops en in dit topic kunnen jullie weer meehelpen om de configuratie van het budget- en het basissysteem samen te stellen. Beide systemen zijn bedoel als goedkope systemen waarmee basistaken, zoals bijvoorbeeld communicatie, surfen, tekstverwerken en bankzaken zonder problemen mee kunnen worden uitgevoerd. Aan het budgetsysteem willen we niet meer dan €250 uitgeven, terwijl we voor het basissyteem €325 te besteden hebben. Dat is exclusief randapparatuur, zoals monitor, invoerapparatuur, luidsprekers en het optische station. Ook het besturingssysteem zit niet bij de prijs inbegrepen.

Als uitgangspunt heb ik de configuraties van de afgelopen BBG genomen, maar het staat jullie vrij om met iets heel anders aan te komen. Ik ga de deze startpost regelmatig bijwerken, dus de laatste versie van de configuraties kan altijd hier worden gevonden.

Budgetsysteem juli 2014
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 54,-€ 54,-
1ASRock H81M-HDS€ 39,-€ 39,-
1Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver€ 30,95€ 30,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 29,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,85€ 30,85
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 239,80

Basissysteem juli 2014
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 84,-€ 84,-
1MSI A78M-E45€ 44,55€ 44,55
1Cooler Master N300 (Closed)€ 30,95€ 30,95
1Kingston HyperX Fury blu HX318C10FK2/8€ 73,90€ 73,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 320,25

Randapparatuur juli 2014
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,04€ 46,04
1Logitech HD Webcam C270 (Zwart)€ 20,80€ 20,80
1Samsung Syncmaster LS22C300BS Zwart€ 101,50€ 101,50
1Logitech LS11€ 16,50€ 16,50
1Logitech K120 (Internationaal)€ 9,95€ 9,95
1Logitech MK220 Wireless Combo€ 19,26€ 19,26
1Logitech RX250 (Zwart)€ 5,60€ 5,60
1LG GH24NS90 Zwart€ 18,-€ 18,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 237,65

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Hoe zit het eigenlijk met de verkrijgbaarheid van de M500? Deze wordt vervangen door de pricewatch: Crucial MX100 128GB maar is de M500 nu en straks nog voldoende leverbaar?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:49
(jarig!)
Ok..daar gaat ie dan :)

Basis kun je op twee manieren opvatten. Een systeem goed genoeg voor van alles en daar blijft het bij..of een systeem goed genoeg voor van alles en daarnaast ook nog eens makkelijk te upgraden/uit te breiden...

Daarom dacht ik aan de volgende configuratie :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 95,-€ 95,-
1BitFenix Comrade Zwart€ 33,-€ 33,-
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 43,-€ 43,-
1Crucial MX100 256GB€ 82,85€ 82,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 321,85

De i3 is in bijna alle taken (behalve grafisch via de IGP) sterker dan een A8-6600K. Zeker wanneer je kijkt naar de basistaken.
Verder heeft een intel niet speciaal sneller geheugen nodig om nog beter te presteren dus het goedkoopste 4 Gb stickie.. Ik heb er 4Gb in gedaan omdat dit ruim voldoende is voor alle basistaken. Verder ga je bij gewoon dagelijks gebruik niks merken van snelheids verschil in 1 of 2 kanaals geheugen. Intel heeft daar ook weer minder nadeel van dan de AMD. En je kunt naargelang de veranderende wensen/inzichten er later nog een stick bijprikken.

Door deze aanpassingen blijft er budget over voor een 256GB SSD omdat ie zo mooi geprijst is :)
Iets luxere kast genomen maar das persoonlijk. Kan ook gewoon N300 zijn natuurlijk..

Ik heb het idee dat je met deze build alle kanten opkunt.
Upgradepad aanwezig naar i5 of i7 indien gewenst voor zwaardere taken. Wil je gamen : De i3 presteert erg goed in games en de voeding is nu dus zwaar genoeg om er nog een leuke videokaart bij te prikken..

[ Voor 4% gewijzigd door Baloes op 13-06-2014 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Regelmatig komen hier verzoeken voorbij van mensen die een no-nonsense pc willen en keer op keer wordt er een pentium aangeraden omdat die voor de meeste HTK zaken snel genoeg is. Op zich denk ik dan ook dat je een basissysteem ook wel met een pentium kan uitrusten, maar ja, dan heb je praktisch geen verschil meer tussen het budget en het basissysteem.

Een i3-systeem klinkt van de ene kant eigenlijk wat too much voor een basissysteem, maar biedt aan de andere kant wel mogelijkheden tot uitbreiding. De grafische capaciteiten zijn beperkt, maar daar is een basissysteem dan ook niet primair voor bedoeld. Mocht iemand toch iets meer willen dan kan er altijd nog een niet al te dure videokaart bij in. En het voordeel van het goedkopere geheugen is inderdaad de grotere schijf. Dat vind ik wel een goede ruil eigenlijk.

Probleem is alleen dat budget en basis nu wel weer veel op elkaar lijken. Andere processor en grotere schijf, dat is basically het verschil en dat is niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 16:48
Ik zou inderdaad ook de ssd's vervangen door de MX varianten :) Sneller en goedkoper! Een 256GB model is voor sommige mensen overkill. Ik zou in de standaard configuratie een 120GB model opnemen. Mensen die meer nodig hebben kunnen natuurlijk altijd het 256GB model nemen.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De Pentium G3420 is idd meer dan snel genoeg voor standaard dingen, als internet, mail, skype, office, etc, i3 heeft daar weinig voordeel mee. De APU in het andere systeem is voor personen die er ook nog een game zoals de Sims of andere simpele of oude game mee willen draaien, dat zal met i3 veel minder goed gaan.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
StefanvanGelder schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 17:24:
Ik zou inderdaad ook de ssd's vervangen door de MX varianten :) Sneller en goedkoper! Een 256GB model is voor sommige mensen overkill. Ik zou in de standaard configuratie een 120GB model opnemen. Mensen die meer nodig hebben kunnen natuurlijk altijd het 256GB model nemen.
Naar mijn idee is meer 120GB voor de meesten echt veel te weinig, 256GB is ook niet heel ruim voor een systeem dat mooi wat jaren mee moet gaan. Meeste mensen hebben toch heel wat foto's en nog wat filmpjes op de PC staan is mijn ervaring.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

-The_Mask- schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 17:58:
[...]

Naar mijn idee is meer 120GB voor de meesten echt veel te weinig, 256GB is ook niet heel ruim voor een systeem dat mooi wat jaren mee moet gaan. Meeste mensen hebben toch heel wat foto's en nog wat filmpjes op de PC staan is mijn ervaring.
Veel te weinig lijkt we wat overdreven, maar ruim is anders. Je kunt je overigens afvragen of er persé 8GB in het basissysteem moet. Stel dat je daar nou 2x2GB in doet en het vrijgekomen geld besteed aan een 256GB SSD, dat zou niet persé verkeerd zijn.

Het is waarschijnlijker dat iemand tegen de beperkingen van de schijfgrootte aanloopt dan tegen de beperking van 4GB geheugen. In het ergste geval wordt er wat geswapt, maar dat gaat toch naar SSD, dus retesnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 16:48
2x2GB is niet echt lekker leverbaar als je kijkt naar 1866MHz geheugen... Daarnaast gaat er ook al wat geheugen naar je videokaart waardoor 4GB niet over houd als je het mij vraagt.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-09 20:56
Waarom geen Celeron G1840 in het budgetsysteem? Is meer dan goed genoeg en een kleine 20 euro goedkoper.

Het basissysteem is lastig. Ik zou vertrekken van het budgetsysteem (bovenstaande opmerking indachtig wordt dat ongeveer 220 euro) en dan een antwoord zoeken op volgende vragen (tussen haakjes de opleg tov het budgetsysteem)

1. Moet er een grotere SSD in? (opleg 25 euro)
2. Moet er 8 GB geheugen in? (opleg 30 euro)
3. Moet er een extra harde schijf in voor massaopslag (opleg 46 - 69 euro voor resp. 1 of 2 TB)
4. Hoe belangrijk zijn het grafische aspect en de ruwe processorkracht?
beide onbelangrijk (opleg 0 euro: Celeron G1840)
beide ietwat belangrijk (opleg 50 euro: AMD A8-6600K)
grafisch belangrijk, processorkracht niet (opleg 68 euro: Celeron G1840 + MSI GTX 650)
grafisch onbelangrijk, processorkracht belangrijk (opleg 60 euro: Core i3-4150)
5. Is het een AMD-systeem? (opleg 12 - 20 euro bij resp. 4 GB of 8 GB RAM)

Afhankelijk van je antwoorden tel je de bedragen op. Je moet rekenen dat je maximaal 105 euro opleg mag uitkomen. Alles daarboven valt buiten het budget van 325 euro.

Puur op het gevoel zou ik het volgende systeem aanraden (valt buiten budget)
1. ja (+25 euro)
2. ja (+30 euro)
3. nee (+0 euro)
4. beide ietwat (+ 50 euro)
5. ja (+20 euro)

Als ik in plaats daarvan op vraag 4 beide onbelangrijk antwoord, is er nog 50 euro over. Dat is dus een besparing van maar liefst 70 euro, zeer aanlokkelijk, alleen zitten we dan wel erg dicht op het budgetsysteem.

Wie helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beste-spellen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-09 15:38
Zomaar een ideetje voor het eerste systeem, met een iets langzamere Pentium, een iets minder moederbord (2x usb3 i.p.v. 4x), een iets mindere kast qua looks, maar wel (nét) binnen het budget en mét 256Gb SSD:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 45,-€ 45,-
1Gigabyte GA-H81M-S1€ 33,28€ 33,28
1Zalman ZM-T4€ 26,99€ 26,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 247,97

Zelfs nog 2 euro over om voor een net wat andere kast of moederbord te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
@beste-spellen:
Daar ben ik het niet mee eens. Als ik beide moederborden moet beoordelen op functionaliteit en op prijs, wint het AsRock bordje met gemak. Het is weliswaar € 5,72 duurder, maar heeft dan ook veel meer functionaliteit. Als je dan toch bespaart, neem dan een Celeron G1840, bespaar je direct € 9,50 euro mee, en het verschil in functionaliteit (snelheid in dit geval) ga je niet merken. (ongeveer 5%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

LievenD schreef op maandag 16 juni 2014 @ 00:37:
Waarom geen Celeron G1840 in het budgetsysteem? Is meer dan goed genoeg en een kleine 20 euro goedkoper.
Mee eens. Gevoelsmatig vind ik een Pentium ook niet passen in het budgetmodel. Of beter gezegd vind ik een Celeron beter passen. Het is een budgetconfiguratie en dat zou een redelijk minimale set moeten zijn. Iemand die een budgetsysteem koopt doet er ofwel niet veel mee of heeft niet veel geld over voor een computer. Een Celeron is vlot genoeg voor allerlei dagelijkse zaken en het prijsverschil zou het verschil wat duidelijker maken tussen budget- en basismodel. En een Celeron is echt geen sukkeltje met een Passmark score van 3206.

Je zou in theorie het vrijgekomen budget dan weer kunnen gebruiken voor een grotere SSD maar daarvoor geldt hetzelfde als voor de processor: het is teveel van het goede voor een budgetmodel. En bovendien zou het raar zijn als er in het budgetmodel een grotere schijf zou zitten dan in het basismodel. Het budget van het budgetmodel kan gerust naar beneden zonder een slechte computer af te leveren.

Mijn voorstel is dan ook om het budget te verlagen naar €225. Gewoon omdat het kan.

Budgetmodel
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 35,50€ 35,50
1Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 221,30

Voor wat betreft het basismodel ben ik het ook wel met je eens. Ik heb je vragen hetzelfde ingevuld. En als je een beetje creatief knutselt kan het zelfs voor nagenoeg €350. Het geheugen kan iets goedkoper door black ipv blu geheugen te nemen en het mobo kan ook iets goedkoper. Je hebt dan 2 geheugensloten, maar in het basismodel zit al 8GB dus dat lijkt me niet zo'n groot probleem. Dus hier een systeem met een A8, 8GB geheugen, een 256GB SSD en bijna binnen budget.

Basismodel
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock FM2A88M-HD+€ 41,45€ 41,45
1Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver€ 31,90€ 31,90
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/8€ 69,99€ 69,99
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 341,14

Edit: SSD aangepast in basismodel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
@ P_Tingen:
Je systemen zien er goed uit, heb wel nog 2 opmerkingen bij het basissysteem:

1. Waarom ga je niet voor de Crucial MX100 256 GB? Is bijna € 10 goedkoper.
2. Het budget voor het basissysteem is € 325, en niet € 350, dus zelfs met bovenstaande SSD zit je nog 15 euro boven budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

LievenD schreef op maandag 16 juni 2014 @ 21:32:
@ P_Tingen:
Je systemen zien er goed uit, heb wel nog 2 opmerkingen bij het basissysteem:

1. Waarom ga je niet voor de Crucial MX100 256 GB? Is bijna € 10 goedkoper.
2. Het budget voor het basissysteem is € 325, en niet € 350, dus zelfs met bovenstaande SSD zit je nog 15 euro boven budget.
Dank voor de SSD-tip. Niet zo snel gezien, in mijn post aangepast.
Budget is wel een beetje jammer ja, maar ik zou het er voor over hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-09 23:02
Vraagje /opmerking over het basissysteem / van drobanir
volgens mij heeft het MSI moederbord geen interne aansluiting voor front usb 3.0, klopt dat?
Verder vind ik persoonlijk de N300 behuizing heel fijn om mee te werken o.a vanwege goed kabelmanagement maar wel erg groot.
heeft iemand een (beter) voorstel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 18:00
LievenD,
Ik vind dat je een heel goed punt hebt met het zo benoemen van de diverse uitbreidingsmogelijkheden! Voor het Budgetsysteem is redelijk duidelijk wat we er mee willen, maar elke keer weer is er de discussie hoe de Basiscomputer er moet uitzien als je iets meer geld hebt te besteden. Mensen die aan videobewerken doen zien liever meer opslag en mensen die spelletjes spelen willen een betere GPU, enz. Wij proberen hier één antwoord te geven dat voor al die mensen de beste oplossing is en dat kan natuurlijk niet.
Nu wordt er voor de twee systemen al een aantal losse uitbreidingsopties genoemd. Misschien kunnen we dat vervangen door 1 budgetsysteem en dan 3 uitbreidingsvarianten afhankelijk van of je meer snelheid, GPU of beide wilt. Het liefst in een kort soort lijstje zoals door jou genoemd, dan is iedereen zelf in staat om zijn eigen keuzes te maken.

Één extra eis die ik bij het Basissyteem verwacht ten opzichte van het Budgetsysteem is uitbreidbaarheid. In het Basissysteem verwacht ik dat ik over 4 jaar extra geheugen en een nieuwe grafische kaart kan plaatsen terwijl ik bij de budgetversie accepteer dat dat niet mogelijk is als het een lagere prijs oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Het basissysteem moet inderdaad voldoende mogelijkheden tot uitbreiden hebben. Die 8GB zijn inderdaad niet zo belangrijk als de hoeveelheid opslag. De AMD heeft baat bij snel geheugen, maar de verkrijgbaarheid van PC3-14900 geheugen is volgens de pricewatch niet echt geweldig. Ik denk dat we het beste voor G.Skill F3-14900CL9D-4GBXM kunnen gaan, of anders moeten we PC3-12800-geheugen overwegen. Het basissysteem hoeft tenslotte geen topprestaties te leveren. Dan gaat die Crucial MX100 256GB prima passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Ik weet niet of je zo krampachtig aan de prijs moet vasthouden. We zijn het er over eens dat een AMD systeem snel geheugen moet hebben, dat 8GB eigenlijk beter is dan 4 en dat een ruime SSD ook geen overbodige luxe is.

Volgens mij kunnen we nu twee dingen doen:

1) Accepteren dat alle drie de opties op dit moment teveel van het goede is en dat het domweg niet past binnen budget. Over twee maand zijn de prijzen weer gedaald en lukt het wellicht wel. Dus moeten we nu afzien van een van de gewenste opties, dus langzamer / minder geheugen of kleinere SSD.

2) Accepteren dat zowel snel als veel geheugen als een grote SSD belangrijk is en dus een beetje over het budget heen gaan. Het budget is ook maar een arbitrair gekozen bedrag. In mijn post van 16 juni heb ik al een configuratie laten zien die voldoet, maar wel €15 boven budget zit.

Ik neig eigenlijk naar optie 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eazyq
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-08 07:15

eazyq

we blijven strijden

Ik begrijp dta een SSD stukken stiller is hoor, maar als dit een budget PC moet worden, waarom dan een SSD terwijl je voor dat geld ook een behoorlijke reguliere HD erin kan zetten? Zoals ik al eerder las zou zo'n systeem vooral gebruikt worden voor een boel basistaken en vooral opslag van foto's/filmpjes, dan lijkt mij een SSD geen juiste keuze.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/81040618#81040618

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

eazyq schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 08:10:
Ik begrijp dta een SSD stukken stiller is hoor, maar als dit een budget PC moet worden, waarom dan een SSD terwijl je voor dat geld ook een behoorlijke reguliere HD erin kan zetten? Zoals ik al eerder las zou zo'n systeem vooral gebruikt worden voor een boel basistaken en vooral opslag van foto's/filmpjes, dan lijkt mij een SSD geen juiste keuze.
Die discussie hebben we al eerder gehad en is in mijn ogen een gepasseerd station. Elke computer heeft baat bij een snelle SSD, domweg omdat de schijf verreweg het langzaamste onderdeel is van je computer. Als je dan ook nog een computer hebt die van zichzelf al niet de allersnelste is (bv het budgetmodel) dan heb je al helemáál baat bij een SSD.

Mensen die een BBG model kopen zullen vaak langere tijd met een computer willen doen (minimaal 5 jaar) en gaan niet Windows opnieuw installeren. Computers hebben de neiging trager te worden (of eigenlijk het OS dat erop staat). Een computer met een SSD erin heeft daar minder last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eazyq
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-08 07:15

eazyq

we blijven strijden

P_Tingen schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 08:23:
[...]

Die discussie hebben we al eerder gehad en is in mijn ogen een gepasseerd station. Elke computer heeft baat bij een snelle SSD, domweg omdat de schijf verreweg het langzaamste onderdeel is van je computer. Als je dan ook nog een computer hebt die van zichzelf al niet de allersnelste is (bv het budgetmodel) dan heb je al helemáál baat bij een SSD.

Mensen die een BBG model kopen zullen vaak langere tijd met een computer willen doen (minimaal 5 jaar) en gaan niet Windows opnieuw installeren. Computers hebben de neiging trager te worden (of eigenlijk het OS dat erop staat). Een computer met een SSD erin heeft daar minder last van.
Dit was het antwoord wat ik zocht maar eigenlijk niet zo snel kon vinden, het was meer een vraag van mijn kant namelijk.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/81040618#81040618

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Ik denk dat we op dit moment dan het beste voor het snelle geheugen moeten kiezen, met als concessie er maar 4 ipv 8GB in te stoppen. Op die manier gaan we maar €5 over budget en blijf ik dichter bij mijn opdracht. Je kunt later altijd uitbreiden als je wilt, maar voor de eenvoudige taken waar dit systeem aan moet voldoen is het in de meeste gevallen ruim voldoende. Ik weet ook niet zeker of het HyperX Fury-geheugen van Kingston wel een goed idee is, de vorige keer zijn er in combinatie met dit moederbord (wat de voorkeur heeft wegens betere kwaliteit componenten erop) problemen gemeld.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI A78M-E45€ 44,55€ 44,55
1Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver€ 31,90€ 31,90
1G.Skill F3-14900CL9D-4GBXM€ 43,-€ 43,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,-€ 30,-
1Crucial MX100 256GB€ 86,95€ 86,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 320,40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Drobanir schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 13:23:
Ik denk dat we op dit moment dan het beste voor het snelle geheugen moeten kiezen, met als concessie er maar 4 ipv 8GB in te stoppen. Op die manier gaan we maar €5 over budget en blijf ik dichter bij mijn opdracht. Je kunt later altijd uitbreiden als je wilt, maar voor de eenvoudige taken waar dit systeem aan moet voldoen is het in de meeste gevallen ruim voldoende.
Daar kan ik me goed in vinden. Ik denk idd ook dat 4GB voor veel mensen ruim voldoende is. En er zit toch een SSD in, dus mocht er geswapt gaan worden, dan is dat niet persé een probleem. Overigens zit je nog 5 euro onder het budget.

Hoe sta je tegenover het gebruik van een Celeron G1850 in het budgetmodel? Nu staat er nog een Pentium G3420 maar die laatste is €17 duurder en maar een klein beetje sneller (passmark 3206 vs 3400).

Ik vind dat eigenlijk teveel geld voor dit beetje performancewinst dat bovendien waarschijnlijk niet eens nodig is, gezien het gebruiksscenario van het budgetmodel. Het past allemaal wel binnen budget, maar waarom zou dat persé helemaal op moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:49
(jarig!)
Oops..plaats ik iets en kom ik niet meer terug. Sry daarvoor.

Ik zie dat de meeste mensen dus toch kiezen voor het A8-6600K systeem.

Das idd een keuze natuurlijk maar als ik kijk naar wat je krijgt voor die prijs dan vind ik het toch enigszins wat zonde. Tenslotte hebben we nu dus ook een systeem met 1 geheugenstick en een 256GB schijf.
Echter wanneer mensen vanuit dit systeem iets krachtigers willen dan wordt het lastig. Er zijn niet veel krachtigere CPU's voor het FM2+ platform en met een 300W voeding ben je ook aardig beperkt in het toevoegen van een videokaart.

Verder doet men de i3 toch iets te makkelijk af als een pentium met een beetje hyperthreading terwijl het in taken die multiple threaded zijn (waaronder eventueel games) wel degelijk verschil maakt.
Tevens heeft ie de HD4000 als interne graphics die wel degelijk krachtiger is dan de HD graphics van de pentium. Je kunt hierop toch best wel wat games op lage of zelfs medium resolutie spelen. Sims 3 draait bv gewoon ook op de HD4000.

Dat systemen een beetje op elkaar lijken te gaan lijken (prachtig nederlands) komt natuurlijk ook een beetje omdat de budgetten zo dicht bij elkaar liggen.

Tenslotte voor de basistaken is de pentium (of de celeron zelfs al goed genoeg) en wanneer je een r7 250 in de pentium budget setup prikt ben je minder kwijt dan het basissysteem en ga je grafisch over de prestaties van de A8 heen...

Een echt basissysteem zou voor mij een setup met bv een i5 4440 zijn bij een budget van 375 zijn.
Lijkt fantasieloos maar dan heb je wel een basissetup waarmee je alles kan en van waaruit je ook naar alles kunt :)

Overigens niet bedoeld om te tornen aan het budget. Meer persoonlijke kijk op begrippen basis en budget natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
@Baloes:

Hm, ik denk dat jij met basis bedoelt: een systeem dat moet dienen als basis voor een mogelijk krachtiger systeem. Dat kan natuurlijk, maar ik denk dat de meeste anderen daaronder verstaan: een systeem dat basistaken goed moet kunnen uitvoeren.

Dat maakt de benadering natuurlijk wel anders. In jouw optiek is de keuze voor een i5 misschien niet zo gek, maar in een basissysteem zoals de meesten dat zien, is een i3 meer dan krachtig genoeg. Jij wil misschien ook starten zonder videokaart, maar zonder problemen zeg maar achteraf een relatief krachtige videokaart installeren (als in het budgetgamesysteem).

Eigenlijk vind ik de keuze voor een i3 helemaal niet gek, omdat die wat krachtiger is, en toch minder stroom verbruikt, maar om grafisch gelijk te komen met een AMD A8-6600K, moet je dan ook een videokaart van 50 euro toevoegen (R7 240). Resultaat: het voordeel van het mindere verbruik valt weg, en je moet veel betalen voor een beetje grafische winst.

Je kan beter nog 20 of 50 euro extra aan die videokaart geven, zodat die dubbel tot viermaal zo snel is. Maar die 50 euro maakt wel, dat de prijs voor processor (i3-4150) + grafische kaart (R7 240) 140 euro is, waar dat bij AMD (zelfs met inbegrip van meerprijs voor sneller geheugen) maar 100 euro is.

Dat maakt dan ook het verschil tussen binnen het budget blijven, of er ruim over gaan. Het enige alternatief is de i3 zonder extra videokaart, dat kan binnen budget, maar dan ga je voor ruwe processorkracht en niet voor grafische kracht. De meesten hier echter willen het beste van twee werelden, en dan is de A8-6600K geen slechte keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManDeJan
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-06 14:19

ManDeJan

Vaak vrolijk

Baloes schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 14:16:
Oops..plaats ik iets en kom ik niet meer terug. Sry daarvoor.

Ik zie dat de meeste mensen dus toch kiezen voor het A8-6600K systeem.

Das idd een keuze natuurlijk maar als ik kijk naar wat je krijgt voor die prijs dan vind ik het toch enigszins wat zonde. Tenslotte hebben we nu dus ook een systeem met 1 geheugenstick en een 256GB schijf.
Echter wanneer mensen vanuit dit systeem iets krachtigers willen dan wordt het lastig. Er zijn niet veel krachtigere CPU's voor het FM2+ platform en met een 300W voeding ben je ook aardig beperkt in het toevoegen van een videokaart.

....

Een echt basissysteem zou voor mij een setup met bv een i5 4440 zijn bij een budget van 375 zijn.
Lijkt fantasieloos maar dan heb je wel een basissetup waarmee je alles kan en van waaruit je ook naar alles kunt :)
Ik ben het volledig met je eens en daarom zou ik met dit budget eerder zoiets in elkaar zetten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4330 Boxed€ 108,-€ 108,-
1Seagate ST1000DX001, 1TB€ 65,41€ 65,41
1Sharkoon MA-A1000€ 29,99€ 29,99
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 59,-€ 59,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,95€ 29,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 331,35

die processor is echt nog wel snel genoeg om geen bottleneck te vormen voor wat sterkere grafische kaarten

oke, ik weet het, het is 5 euro boven het budget maar als je die 1TB SSHD vervang door een 128 GB SSD of een 1TB HDD dan zit je helemaal goed (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
Neem dan een Core i3-4150, sneller (1% - zie deze link) en een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManDeJan

ManDeJan

Vaak vrolijk

Gek dat hij sneller is, de i3 4330 heeft meer L2 en L3 cache en een nieuwere integrated graphics

i3 4330i3 4150
L3 Cache4MB/2MB per core3Mb/1,5MB per core
L2 Cache1MB/0,5MB per core0,5MB/0,25MB per core

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

De vraag is, wat kun je grafisch nog met een pricewatch: Intel Core i3-4150 Boxed doen?
Als ik zo even zoek op YouTube dan valt dat nog helemaal niet tegen eigenlijk. Lijkt me meer dan voldoende voor een basissysteem.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=IwVKIinzyPY]
En hier nog meer video's.

Tja. Keuzes, keuzes, keuzes ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManDeJan

ManDeJan

Vaak vrolijk

Keuzes, keuzes, keuzes....

Ik geef je helemaal gelijk, het is moeilijk om een systeem te maken dat voor iedereen geschikt is, voor computers rond deze prijs kan elke 10-20€ een upgrade zijn en sommige mensen kunnen dat er wel bij betalen en andere niet. Het is gewoon lastig (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManDeJan

ManDeJan

Vaak vrolijk

Even het een en ander opgezocht de IGP HD 4600 in de i3 loopt net iets achter op de Nvidea GT 630

Bron: http://www.game-debate.co...630-gigabyte-2gb-edition#

Volgens mij meer dan goed genoeg voor een Basis systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-09 23:02
volgens mij heeft het MSI moederbord geen interne aansluiting voor front usb 3.0, klopt dat ??? Jammer en een nieuw systeem en vreemd gezien dat de behuizing deze wel heeft. Het betreft de: MSI A78M-E45

Verder vind ik persoonlijk de N300 behuizing heel fijn om mee te werken o.a vanwege goed kabelmanagement maar wel erg groot.
heeft iemand een (beter) voorstel voor een behuizing?

[ Voor 3% gewijzigd door piethoogland op 25-06-2014 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 11:52
Ben momenteel het basis-systeem aan het bestellen via SiComputers. Blijkt dat ze de Kingston HyperX Fury blu HX318C10FK2/8 alleen niet hebben. Kan iemand mij een goede vervanger aanraden (die wel te krijgen is bij SiComputers)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Hoe staan we tegenover het idee van een Celeron in het budgetmodel, ipv een Pentium?

Een budgetmodel zou volgens mij een redelijk minimale set moeten zijn, voor mensen die het voor alleen basale taken gebruiken (mail, bankieren, internet). We hebben nu een Pentium, maar volgens mij alleen omdat het budget dat toelaat, niet omdat het nodig is. En eigenlijk vind ik dat voor een budgetmodel een verkeerde keuze. Daar zou je meer nadruk moeten leggen op het laag houden van de prijs. Een Celeron is goed genoeg voor een simpel systeem, dus waarom zou je er een zwaardere in doen?

En ja, je zit nu 30 euro onder budget, maar so what. Wie wil er nou niet een computer die net zo goed voldoet voor wat je wil als een duurdere, maar dan 3 tientjes goedkoper?

Budgetmodel
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 30,70€ 30,70
1Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver€ 30,55€ 30,55
1Crucial MX100 128GB€ 59,50€ 59,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 218,75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
mijns inziens de doelstelling van een BBG. niet het budget per se volmaken, en kijken naar wat het beste is op het moment van schrijven. teveel, te vaak worden er onderdelen ingestopt "omdat het kan" ;) niet omdat het moet.

of het argument "dat op dit budget zo een goedkope product X echt niet kan!" voldoet het? ja, dan is het een goede keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
piethoogland schreef op maandag 23 juni 2014 @ 22:16:
volgens mij heeft het MSI moederbord geen interne aansluiting voor front usb 3.0, klopt dat ??? Jammer en een nieuw systeem en vreemd gezien dat de behuizing deze wel heeft. Het betreft de: MSI A78M-E45
Volgens de website van MSI is er een interne usb 3.0 header die twee extra aansluitingen mogelijk maakt.

Ik ben ook van mening dat je eigenlijk niet over het gestelde budget heen moet gaan, want je kunt tenslotte niet meer uitgeven dan je hebt. Ook hoeft het niet perse op. Ik heb eens even de Celeron met de Pentium vergeleken (bron 1, bron 2) en ik denk dat je inderdaad het verschil niet echt gaat merken, maar dat je met het prijsverschil (€ 33,50 vs € 54,-) wel andere leuke dingen kunt doen, bijvoorbeeld een 256GB ssd i.p.v 128GB.

Het komt er dan zo uit te zien:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 33,50€ 33,50
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 58,-€ 58,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 220,05

Voor de basis ben ik er nog niet helemaal uit of het de AMD of de i3 wordt, maar ik neig naar de eerste.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 82,-€ 82,-
1MSI A78M-E45€ 44,66€ 44,66
1G.Skill F3-14900CL9D-4GBXM€ 43,-€ 43,-
1Crucial MX100 256GB€ 88,-€ 88,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 318,21

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4150 Boxed€ 96,-€ 96,-
1Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9€ 39,99€ 39,99
1Crucial MX100 256GB€ 88,-€ 88,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 323,54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Drobanir schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 09:40:
[...]
Voor de basis ben ik er nog niet helemaal uit of het de AMD of de i3 wordt, maar ik neig naar de eerste.
Ik vind dit ook lastig. Je hebt nu 2 configuraties naast elkaar staan die qua prijs gelijkwaardig zijn. De grafische prestaties van het AMD systeem zijn iets beter, maar na het zien van wat video's op YouTube ben ik er niet meer van overtuigd dat het verschil in grafische kwaliteit genoeg is om de balans door te laten slaan naar AMD.

Het punt is, dat je bij een basis BBG de mogelijkheid wil hebben om redelijk actuele spelletjes op redelijke (medium) settings te kunnen spelen. Ik denk dat dat op beide wel kan, al zul je dan op de AMD een paar FPS meer halen. Maar de kopers van de Basis-BBG zijn geen diehard gamers, anders hadden ze wel de game-BBG gekocht, dus de vraag is of het verschil überhaupt iets uitmaakt.

De Intel configuratie heeft een aantal voordelen tegenover het grafische verschil. Zo is de i3 in het CPU-deel sneller en kun je gemakkelijker opwaarderen naar een i5 als je meer power nodig hebt.

Overigens heeft het ASRock mobo maar 2 geheugensleuven, dus wellicht kun je dan beter kiezen voor 1x4GB ipv 2x2. Dan kun je tenminste nog een keer wat bijprikken. Dus toch pricewatch: Crucial CT51264BA160BJ ? Je komt dan op een totaalbedrag voor de Intel van € 312,55

edit: typos

[ Voor 16% gewijzigd door P_Tingen op 27-06-2014 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Dat van het geheugen is een goed punt, maar waarom zou een i3 naar 15 upgraden makkelijker zijn dan een A8 naar een A10? Bovendien denk ik niet dat de doelgroep zo snel een processorupgrade zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik zeg AMD en Intel, twee maal Intel met als enige verschil een andere CPU en eventueel nog wat meer opslag is nu niet echt een ander systeem. Je kunt de Celeron/Pentium immers ook prima vervangen door een i3/i5/i7 mocht iemand sneller willen, dat kan iedereen zelf ook wel bedenken die op Tweakers komt lijkt mij.

Dus zou zeggen één Intel met Celeron/Pentium en een systeem met wat snellere APU (en dus ander mobo en geheugen) waardoor je wat betere grafische prestatie krijgt voor een game zoals de Sims of oude game.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een budgetsysteem besteld voor de verjaardag van mijn moeder (gebaseerd op dit topic). Nu vandaag echter alles geleverd was, zag ik dat er in de Cooler Master kast in principe geen plek is voor een 2,5" HDD. Morgen ga ik een 'adapter' kopen om de 2,5" schijf te monteren in één van de 3,5" bays. Wellicht handig om dit als notitie in de BBG op te nemen (of een andere kast uit te zoeken?).

Edit: overigens bedankt voor het bedenken van deze systemen, maak er al jaren dankbaar gebruik van! _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2014 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Ik denk dat er in dit prijssegment nog maar weinig kasten zijn met montagepunten voor een ssd, maar ik zal een adapter opnemen in de opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na de laatste bbg was er sprake van een mini-itx systeem, dat was goedkoper dan het budgetsysteem. Maar was dat niet iets om standaard voor het budgetsysteem te doen? Nu zit er voor 150 watt electronica in een enorme kast die toch alleen maar stof staat te happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Als je in mini-itx een vergelijkbaar moederbord wil hebben als wat er nu geselecteerd is, zit je toch al gauw een paar tientjes hoger. De goedkoopste in de pricewatch is pricewatch: ASRock B85M-ITX en dat scheelt alweer €25 en kleinere kasten voor micro-atx zijn volgens mij niet veel kleiner te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 12:43

SJR

Ik zou enerzijds geïnteresseerd zijn in een budget/basis mini-itx systeem met een mooie (fanless) kast. Anderzijds ben ik op zoek naar een budget/basis PC die redelijk foto's kan bewerken met LightRoom. Het ideaal zou voor mij een combinatie van beiden zijn.
Zou je niet verschillende opties voor systemen kunnen geven, waarbij de ene wat makkelijker uit te breiden of up te graden is, en de ander juist kleiner en zuiniger is, of juist het allergoedkoopste. Er zit de laatste tijd niet erg veel verandering/variatie in de systemen dus misschien dat dat wat meer opties biedt aan de lezer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het budget model voldoende voor downloaden, parren en rarren? M'n huidige pc is inmiddels 10 jaar oud dus ben wel toe aan wat nieuws!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 18:00
Rodyzuur,
Deze thread was bedoelt om te discussieren over het samenstellen van de BBG voor de maand juli, dus niet bedoelt als een aankoopadvies thread. Die discussie is bovendien al een maand afgelopen. Je kan dit soort vragen beter stellen in een nieuw topic of in de discussie onder het geplaatste artikel van de BBG.

Om terug te komen op je vraag: Het budgetsysteem voldoet prima voor downloaden, parren en rarren. Dat zijn zaken die elke moderne CPU makkelijk af kan, zelfs een Atom processor doet dat nog.
Pagina: 1