temp compensatie in A7V133 ja of nee?

Pagina: 1
Acties:

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Ik vraag me nu al heel lang af of Asus de temperaturen can hun cpu temp sensor compenseren. Als namelijk de temp die de sensor aangeeft al 60 graden zou zijn zou de cpu zelf dus eigenlijk een graadje of 75/80 zijn (wat ik reelijk hoog vindt). Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik draai hier 52 graden full load...... is dit echt 52 graden of veel hoger?

A.

• SuBLiMiTeD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-03-2008
Ik draai hier 52 graden full load...... is dit echt 52 graden of veel hoger?
Het blijft natuurlijk altijd een vaag begrip wat nu de preciece temperatuur is van je CPU.

Afgezien van het feit dat de plek van meting per MOBO kan verschillen is het software-matig natuurlijk helmaal een 'black box' omtrent de vertaalslag naar een absoluut getal.

Er zijn in het verleden al vele posts geweest over het verschil in temp tussen de Bios en Asus Probe (bij een A7v(133)).

Full stressend geeft mijn TB1200@1400 een temp van 58C in Probe en altijd 10 graden minder in de Bios (48C dus).

Wat ik altijd heb aangenomen is dat Probe gewoon een +10C doet op de gemeten temeratuur om een buffer te creëren. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze een min X graden zullen doen in de Bios..

Je zou zelfs kunnen denken dat er in de Bios zelfs al een plus 1 of 2 wordt gedaan, wat zou kunnen betekenen dan de temperatuur gemeten in Probe wel 12 graden lager kan liggen!
Hoe dan ook, de Temp in Sandra neem ik meestal onder windows als peiler, en deze is ongeveer hetzelfde als die in me Bios.

Maar het blijft natuurlijk natte vinger werk :)

Exploring the limits of current technologies

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Wat ik me ook nog afvraag is waarom WinME geen idle commando's gebruikt.....windows 2000 draait gewoon lekker 34 graadjes idle...maar winME draait 52 idle en 52 full load.....zwakjes!

A.

• SuBLiMiTeD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-03-2008
[maar winME draait 52 idle en 52 full load
Dit moet aan je WIN ME liggen, bij mij is er zeker wel verschil uit te lezen..

Welke app gebruik je nu eigenlijk om je temp af te lezen?

Oja, wat betreft die compensatie. Daar heb ik nu de volgende theorie over:

Je Bios en Sandra lezen uit wat ze binnenkrijgen van de Sensor (op je socket).
Omdat dit dus onder je CPU gemeten wordt is dit niet de temperauur van je core, en gooit Asus dus in Probe er 10 graden bovenop.
Deze 10 graden zijn dus de compensatie voor het 'niet op de juiste plek' meten.

Nou vroeg ik me af:
Hoeveel minder zou je geleiding worden als je een temp sensor (zo'n dun plat draadje) in je prut tussen je core en je cooler stopt.

En wat voor temp zal hij dan geven?

Heeft iemand dit misschien ooit geprobeert?

Exploring the limits of current technologies