Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aankoopadvies Laptop studie en thuisgebruik

Pagina: 1
Acties:

• RAW_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-11 05:36
Beste Tweakers,

Aangezien ik volgend jaar ga studeren en mijn huidige laptop (Samsung R510-FS04) na 6 jaar trouwe dienst met pension gaat ben ik opzoek naar een vervanging. Ik heb al een aantal laptops bekeken maar wil graag nog wat advies.

Wat ga je met je laptop doen?

De laptop zal voornamelijk thuis gebruikt worden voor zaken zoals Youtube en lichte games zoals Minecraft, indie games en wat oudere titels zoals splinter cell. Voor mijn vervolgopleiding hoef ik alleen maar standaard taken uit te voeren in programma’s zoals Word en PowerPoint etc. Een full hd scherm en ssd zouden fijn zijn hiervoor. Aangezien de meeste laptops onder de 1000 euro standaard geen SSD hebben wil ik deze er zelf in plaatsen.

Wat mag je laptop gaan kosten?

Maximaal 1000 euro, maar gezien mijn eisen verwacht ik dat dit budget niet op hoeft.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen?

Waarschijnlijk niet, maar het zou fijn zijn als de laptop niet al te zwaar en groot is zodat hij in het laptopvak van mijn rugzak past (dus maximaal 15,6 inch, gewicht niet meer dan 3kg).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Nee, maar de laptop moet wel degelijk zijn en een aantal jaar meegaan.

Hierdoor ben ik op de volgende eisen gekomen:
-Max 1000 euro (minder is altijd goed)
-Max 15,6 inch en niet al te zwaar
-Fatsoenlijke CPU (bijvoorbeeld i5 4200M)
-Fatsoenlijke GPU (bijvoorbeeld gt 740m)
-Full HD scherm
-Gigabit Ethernet poort
-Mogelijkheid om SSD te kunnen plaatsen
-Degelijke bouwkwaliteit, voornamelijke een sterke behuizing

Eigen onderzoek:

Aangezien het scherm en de behuizing erg belangrijk voor mij zijn ben ik bij de Asus N-serie terecht gekomen, al zijn ze voor mijn eisen misschien wat overkill qua specs. Nu zijn er twee verschillende (sub)series beschikbaar de N56 en de N550 met als grootste verschil het beeldscherm (TN vs IPS). Mijn vraag is of de N550 met IPS de meerprijs waard is ten opzichte van de N56 en welke van de onderstaande laptops vervolgens de beste keus is:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus N56JN-CN035H€ 837,32€ 837,32
1Asus N56VB-S4062H€ 799,-€ 799,-
1Asus N56VV-S4069H€ 805,05€ 805,05
1Asus N550JV-CN270H€ 898,95€ 898,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.340,32

Mijn laatste vraag is of ik nog andere laptops over het hoofd heb gezien die ook aan mijn eisen voldoen?

Alvast bedankt voor jullie hulp ;)

• RAW_
Op het moment neig ik het meeste naar de N550JV vanwege het IPS scherm. Nu heb ik op sites zoals Tweakers gelezen dat het scherm geen goede kleurweergaven heeft. Heb ik daar last van als consument die de laptop niet voor professionele doeleinden gaat gebruiken? Het zou fijn zijn als iemand wat feedback kan geven over de laptop of een andere laptop kan voorstellen.

Alvast bedankt voor jullie hulp

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Als de laptop voor je studie bedoeld is, dan zou ik geen Asus N-serie nemen, maar een Asus B-serie. Die hebben namelijk NBD. Overweeg ook Dell, Lenovo, HP en Toshiba. Die merken bieden NBD aan op vrijwel elk model laptop en ultrabook.

Je wil immers geen studieachterstand oplopen omdat je geen NBD hebt.

• RAW_
Bedankt voor je feedback,

Voor mijn studie (economie & bedrijfseconomie) heb ik de laptop alleen nodig voor alledaagse office taken en heb ik nergens gehoord dat NBD verplicht is voor die studie(?)

Wat is precies het voordeel van een laptop met NBD? (wat is het precies?)

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
NBD is next business day. Dat betekent dat als er een defect is, dat de monteur de volgende werkdag op een door jou uitgekozen lokatie (thuis, kantoor, universiteit) aanwezig is met de reserveonderdelen en ter plekke de reparatie uitvoert. Erg nuttig als je bezig bent aan je scriptie of als het tentamenweek is. Je bent hooguit een dag werkloos.

Overigens niets mis met Asus en ook niet met de N56-serie. Persoonlijk vind ik Asus qua hardware het allerbeste merk voor consumenten, maar voor zakelijk gebruik en voor studie vind ik het niets, door de slechte (trage) garantieafhandeling. Je zal net een tentamenweek hebben en je laptop twee weken kwijt zijn: Alle tentamens herkansen ipv alleen de tentamens van de dag van het defect.

[ Voor 11% gewijzigd door Trommelrem op 14-06-2014 09:31 ]

• RAW_
Ah ja, bedankt voor de uitleg!

Maar in dat geval zal ik meer naar de zakelijke markt van laptops kijken (thinkpad, latitude) en dan wordt het al een stuk duurder. Zeker als je zakelijke laptops met IPS zoekt (zijn die er überhaupt wel onder de €1000?).
Is NBD er eventueel bij het bestellen? Ik weet namelijk dat je bij dell en lenovo de garantie vaak kunt uitbreiden. Ook campusshop biedt iets vergelijkbaars (zorgeloos leren), maar deze site verkoopt geen Asus.

Op de site van asus zelf wordt volgens mij alleen maar uitbreidingen van de standaardgarantie verkocht:
http://eshop.asus.com/nl-NL/uitgebreide-service/notebook/

Update:
Ben net bij de mediamarkt geweest om de beeldschermen van de N56 en de N550 te vergelijken.
Ze stonden naast elkaar in het schap en het viel me op dat er qua helderheid en levendige kleuren opvallend weinig verschil zat tussen de panelen. Alleen qua kijkhoeken was de IPS van de N550 duidelijk beter (al waren die van de N56 ook helemaal niet slecht).

Nog een beetje advies aan het personeel gevraagd maar dat was redelijk verspilde moeite. Volgens hen had de N56 geen full hd beeldscherm terwijl dit duidelijk op het labeltje stond en was de haswell processor uit de N550 wel twee keer zo snel t.o.v. de ivy variant uit de n56 vanwege 200 MHz meer turbo boost 8)7

Ik denk dat ik dus maar voor één van de N56's ga ondanks het gebrek aan NBD, dan kan ik van het geld dat ik overhoud een SSD kopen.

Iemand nog wat laatste tips of suggesties?

[ Voor 40% gewijzigd door RAW_ op 14-06-2014 13:03 ]

• JevL
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-03-2024
Heeft de Asus N56VB-S4062H 8GB werkgeheugen? Want bij de Mediamarkt staat 6GB...
http://www.mediamarkt.nl/...23,812077.html?langId=-11

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
Ik zou voor de JN variant kiezen vanwege de nieuwere hardware: haswell en maxwell. Dit ga je vooral aan de gpu merken en misschien dat de accuduur nog wat profiteert van de haswell chip.

Hoewel de benchmarks in het voordeel van de 750M uitvallen ten opzichte van de 840M zou ik toch voor de 840M kiezen, omdat deze een lager verbruik heeft. Dat betekend dat je met dezelfde koeling waarschijnlijk de 840m nog wat kan overklokken (of in ieder geval langer de turbo snelheid vasthouden). Dankzij nvidia inspector heb ik de 640M LE in mijn laptop tijdens games meestal op 980Mhz ipv 500Mhz lopen :D

[ Voor 54% gewijzigd door Jornv op 15-06-2014 21:02 ]

• JevL
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-03-2024
Jornv schreef op zondag 15 juni 2014 @ 20:16:
Ik zou voor de JN variant kiezen vanwege de nieuwere hardware: haswell en maxwell. Dit ga je vooral aan de gpu merken en misschien dat de accuduur nog wat profiteert van de haswell chip.

Hoewel de benchmarks in het voordeel van de 750M uitvallen ten opzichte van de 840M zou ik toch voor de 840M kiezen, omdat deze een lager verbruik heeft. Dat betekend dat je met dezelfde koeling waarschijnlijk de 840m nog wat kan overklokken (of in ieder geval langer de turbo snelheid vasthouden). Dankzij nvidia inspector heb ik de 640M LE in mijn laptop tijdens games meestal op 980Mhz ipv 500Mhz lopen :D
De JN heeft volgens de specs 6gb werkgeheugen..

• Jornv
Dus? Er is niks zo makkelijk als zelf wat geheugen erbij zetten...

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 20:37

Rannasha

Does not compute.

Trommelrem schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 08:45:
Als de laptop voor je studie bedoeld is, dan zou ik geen Asus N-serie nemen, maar een Asus B-serie. Die hebben namelijk NBD. Overweeg ook Dell, Lenovo, HP en Toshiba. Die merken bieden NBD aan op vrijwel elk model laptop en ultrabook.

Je wil immers geen studieachterstand oplopen omdat je geen NBD hebt.
Uit de TS blijkt dat voor de studie het alleen nodig is om wat Office-software te gebruiken. Dan lijkt mij dat een NBD-service engiszins overdreven is. Mocht er een probleem zijn met de laptop, dan kun je waarschijnlijk wel ergens iets lenen of in die tijd gebruik maken van de computer-faciliteiten van de opleiding.

Het is vooral zaak dat er een goede backup-strategie wordt toegepast waardoor de belangrijke bestanden gemakkelijk bereikbaar zijn als de laptop niet werkt of bij de reparateur ligt.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• RAW_
Bedankt voor alle tips en reacties, dat waardeer ik zeer! :)

Mijn oude laptop is op zich ook nog wel geschikt voor office taken dus ik houd die als back-up voor het geval ik ooit problemen mocht hebben met mijn nieuwe laptop. ;)
Daarnaast heb ik nog een redelijk groot dropbox account gekregen bij mijn telefoon dus daar sla ik meestal mijn schoolwerk op waardoor het op meerdere plaatsen bereikbaar is.

Ik was inderdaad aan het twijfelen tussen de N56VV (ivy, kepler) en de N56JN (haswell, maxwell). Qua prijs en prestaties ontlopen ze elkaar nauwelijks en vallen ze alle twee in het budget met eventuele upgrades (SSD, geheugen en misschien ook wel een betere netwerkkaart).

Het grootste nadeel van de N56's vindt ik het gebrek aan Msata/M.2 waardoor ik nu de hdd of dvd-drive moet opofferen om een SSD te kunnen plaatsen. Ook het feit dat er DDR3 geheugen voor de GPU wordt gebruikt i.p.v. GDDR5 is jammer, maar voor spellen zoals Minecraft zal het niet zoveel uitmaken.
De lenovo Y500 had deze twee zaken wel maar is niet meer leverbaar en heeft weer andere minpunten zoals een glossy scherm.

Ik denk dat ik aan het einde van de week maar een N56JN ga bestellen en zelf nog wat upgrade.
Als iemand nog wat allerlaatste tips heeft of toch nog een andere laptop wilt voorstellen hoor ik het graag. ;)

Bedankt voor jullie hulp!

• Jornv
nieuws: Lenovo brengt Y50-gamelaptop met uhd-scherm eind juli in Nederland uit - update
Zou misschien ook nog een optie zijn. Komt eind van volgende maand uit vanaf €999 met een optie voor een uhd scherm en verder leuke hardware. Zit wel een stukje hoger qua prijs dus dat moet het maar net waard zijn natuurlijk.

• RAW_
Ziet er inderdaad erg interessant uit, vooral die gtx 860M zal leuk zijn voor het gamen. :P
Hij is nu al te preorderen bij campusshop waar staat dat hij op 27 juni ( :? ) verwacht wordt.

Ik vraag me wel af of die zware hardware goed gekoeld kan worden in zo'n dunne behuizing en hoe het zit met upgradebaarheid (SSD). Daarnaast zit hij ook op het randje van het budget en moet er nog een SSD in. Misschien dat ik nog even mijn aankoop uitstel en de reviews afwacht als hij inderdaad in juni wordt geleverd zoals campusshop beweerd, maar ik denk dat voor mijn doeleinden de N56JN (of VV) prima is.

[ Voor 13% gewijzigd door RAW_ op 16-06-2014 16:25 ]

Pagina: 1