Laatste check kantoor-pc

Pagina: 1
Acties:

• Lurhstaap
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-09-2024
Hallo mensen,

Ik sta op het punt de onderdelen te bestellen voor mijn nieuwe pc. Ik ga de computer vooral gebruiken voor het zwaardere kantoorwerk; Office, meerdere (grote) pdf's, CAT-tool, meerdere browserbladen moeten gelijktijdig geopend kunnen zijn.

Verder wil ik een betrouwbaar, stil systeem. Het ding gaat 12-14 uur per etmaal ingeschakeld zijn.

Op het moment game ik nauwelijks (meer), maar eventueel wil ik later nog een midrange videokaart kunnen toevoegen, voor het geval er weer een game uitkomt die ik leuk vind :)

Onderdelen van mijn oude pc die ik wil gaan hergebruiken, zijn:

i5 2310 @ 2,9 GHz
8 GB DDR3 RAM, in twee sticks
Optische drive, harddisk(s)

Dit is wat ik nu heb gekozen:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M Pro4€ 53,90€ 53,90
1Cooler Master Silencio 352€ 49,-€ 49,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 81,95€ 81,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 27,95€ 27,95
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 43,-€ 43,-
1Crucial MX100 256GB€ 82,85€ 82,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 338,65

Een aparte fan voor die i5 is misschien niet nodig, maar de stock-cooler is al 4 jaar oud, dus een nieuwe kan geen kwaad, dacht ik.

Ik weet weinig van moederborden, dus ik vroeg me af of deze geschikt is voor wat ik wil. Ook wordt dit mijn eerste zelfbouw-pc, dus ik wil geen onvoorziene problemen krijgen met incompatibele onderdelen en zo.

Ik heb ook gelezen dat je low-profile RAM moet nemen als je een third-party CPU-cooler neemt... Geldt dat ook voor de combinatie die ik heb gekozen?

En is deze voeding geschikt voor mijn doeleinden?

Alle input welkom,

Hartelijk dank!

EDIT: Spelvaut

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04-2025
welk besturingssysteem heb je nu? kun je die niet overzetten naar nieuwe systeem en vervolgens eventueel upgraden naar win 7? zou je €80,- kunnen schelen

Je moederbord betreft een ander socket formaat dan jou i5 2310, gaat niet werken volgens mij.
Tenzij ze backwards compatible zijn, iemand?

low profile is niet noodzakelijk met 3rd party cooler, echter wordt dit wel vaak geadviseerd icm de tranquilo die je gekozen hebt.

voeding is ruim voldoende qua watts, je kunt eventueel gaan voor de veel genoemde Builder 430cx, of de corsair VS350.

let daarbij wel op wat je eventueel op een later stadium aan videokaart wilt toevoegen.

[ Voor 66% gewijzigd door TweakerXs op 12-06-2014 20:10 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Het gaat fout bij dat je een nieuw moederbord wil. Die is niet compatible met je processor. Die processor moet echter wel prima zijn voor office taken, dat is bij lange na niet zwaar te noemen.

De vraag is dus je met alleen het toevoegen van een SSD al niet een enorme snelheidswinst gaat halen. Wil later gaan gamen, dan is een nieuwe processor+mobo wel verstandig. Dat maakt de update alleen duurder.

Verder is switchen naar W8.1 ook aan te raden. Deze versie ondersteunt SSD's beter, is lichter dan W7 en het feit dat de metro interface niet aanstaat is niet relevant, omdat dat eenvoudig is uit te schakelen.

[ Voor 20% gewijzigd door br00ky op 12-06-2014 20:17 ]

• Lurhstaap
Ik dacht dat Socket 1155 in principe goed was, maar dat is dus niet zo? Of is het mobo niet compatibel omdat mijn i5 al ouder is?

Ik heb nu een OEM Windows, dus er zal een nieuwe moeten komen. W8.1 zal ook prima zijn.

Reden dat ik sowieso een nieuw mobo wil, is dat ik al jaren geteisterd wordt door random freezes/crashes, en na uitvoerig testen (voor zover ik over de expertise beschik) vermoed ik dat het moederbord de schuldige is. Maar dat is wellicht een andere discussie.

Zou een nieuwe i5 wel met het moederbord kunnen?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je moet een moederbord met socket 1155 hebben voor die processor.

Of zoek er 1 uit het lijstje dat Asrock bij dat moederbord geeft

http://www.asrock.com/mb/Intel/B85M%20Pro4/?cat=CPU

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Lurhstaap schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 20:27:
Ik dacht dat Socket 1155 in principe goed was, maar dat is dus niet zo? Of is het mobo niet compatibel omdat mijn i5 al ouder is?
Dat zal dus niet gaan, het is niet compatible.
Zou een nieuwe i5 wel met het moederbord kunnen?
Absoluut. Een office-pc is in principe al klaar met een pricewatch: Intel Pentium G3420 Boxed. Hoe serieus zijn je game-aspiraties?

Als je pc zolang per dag aanstaat, is een mooie gold voeding misschien ook nog wel een idee, bijv. pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt, maar misschien is het verstandig eerst nog even je beginpost aan te passen met de vragen uit het DAA beleid.

• Lurhstaap
Excuus, de verwarring is geheel mijn fout. Ik had het volgende moederbord op het oog:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B75 Pro3-M€ 47,43€ 47,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 47,43

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat kan ook, die is nagenoeg gelijk aan de B85 versie.

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04-2025
Als je een student in de familie hebt gaan voor een win 8.1 studentenkorting versie
http://www.microsoftstore...anbod/productID.288573500

ik weet alleen niet of je bijvoorbeeld jaarlijks moet aantonen nog student te zijn/in de familie te hebben o.i.d.
Pagina: 1