CPU fan speed wil niet hoger

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Hallo allemaal,

Afgelopen week ben ik bezig geweest om mijn i5 2500k te overclocken. Het werkt allemaal prima, maar uiteraard neemt de CPU temperatuur wel wat toe. Het viel mij toen op dat mijn CPU fan, een Akasa Apache 120mm slechts tot ~750RPM lijkt te gaan terwijl deze volgens de specs tot 1300RPM zou moeten kunnen. Het is tot nu toe nooit een probleem geweest omdat de Megahalems, waar de fan op bevestigd zit, op stock speeds altijd prima gekoeld heeft. Pas nu dat ik aan het overclocken ben is het gewenst dat de fan wat sneller gaat. Ik heb in de BIOS ingesteld dat bij een CPU temperatuur vanaf 30 graden (praktisch altijd) de CPU fan op 100% snelheid moet draaien, maar nog steeds komt hij niet boven de ~750RPM uit. Tips?

Daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

De header van je fan op je mobo, is die 3 of 4 pins? En de stekker van je fan? 3/4 pins? Als die 3 pins is, kan je mobo deze niet aanpassen, dat moet je dan handmatig doen, of je fan op een fancontroller plaatsen..

Succes

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyrr
  • Nu online
Fan is 4pin en zit ook op een 4pin poort. De fanspeed varieert ook wel van 600-750 dus het moederbord doet wel degelijk wat, alleen blijft het bij slechts 750.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

hmmm.. Er zijn meerdere headers op je mobo, verplaats m eens naar een ander, werkt dat wel?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kan het niet zijn dat de CPU zich prima houd en het niet nodig vind dat de fan harder draait?

Je zou eventueel de lichtstroom eens kunnen blokkeren (plastic kan of beter op de fan plaatsen) en kijken of hij dan wel opschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:20
Kun je met Speedfan de snelheid wel hoger aanpassen?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyrr
  • Nu online
Zojuist even SpeedFan geïnstalleerd en hoewel de fan controls niks lijken te doen hebben de readings een hoop duidelijk gemaakt. Zo zegt SpeedFan dat mijn CPU fan wel degelijk op ~1250RPM loopt. Mijn identieke CPU_Opt fan die de lucht door de CPU heatsink heen de kast uit trekt wordt in SpeedFan weergegeven als Aux2 Fan en draait zoals het moet net zo snel als de CPU fan. Als laatst zie ik dan nog een Sys Fan, de fan op het zijpaneel, welke eigenlijk op CHA_FAN1 zit, en deze loopt op ~750RPM. Het is deze fan die in alle andere software onterecht wordt gezien als CPU fan.

SpeedFan lijkt overigens de algemene temperatuur van mijn CPU niet goed uit te kunnen lezen. Alle individuele cores wel, maar de algemene temperatuur wordt de ene keer weergeven op 124 graden, de andere keer op -60 graden.

In principe dus problem solved! Alleen moet ik even op zoek naar een CPU fan die wat meer lucht kan verplaatsen om de boel koel te houden.
Pagina: 1