RAID-0 : Welke HDD's op welke IDE-port?

Pagina: 1
Acties:

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:26
Ik heb een nieuwe mobo met RAID-controller besteld. Het gaat hier om de Abit BX133-RAID.

Ik heb nu 2 Maxtors 40 GB 7200 rpm, echter 1 is iets ouder en ik geloof maar max ATA-66 en die nieuwere max ATA-100. Dit hoeft heb ik begrepen geen probleem te zijn.

Ik heb ook nog een nieuwe HDD gekocht om deze 2 40-ers te kunnen backuppen. Dit is een Maxtor 80 GB 5400rpm ATA-100.

Ik heb ook nog 2 CD-drives: Philips 40x CDrom en een Plextor 12/10/32 BurnProof.

Mijn grote vraag waar ik dees topic voor gemaakt heb:

Ik heb nu dus 5 IDE-Drives.
Op BX133 zitten 2 ATA-33 en 2 ATA-100-RAID connectors.
Die 3 HDD's wil ik allemaal op ATA-100 hangen.
Zoals ik zei, die 2 40-ers in RAID-0 en die 80-er komt in een Mobile Rack, maar die moet ook op ATA-100.

Die CDromdrives kunnen gewoon op de ATA-33 controller, dus die kunnen buiten beschouwing gelaten worden.

Aangezien ik met die 2 40-ers een RAID-Array wil maken, en die 80-er ook op ATA-100 wil hebben, is het dan noodzakelijk om die 2 40-ers als Master en Slave op IDE3 te zetten en die 80-er als Master op IDE 4??

Of kan ik ook (liever dit: ) die 2 40-ers beide als Master op IDE3 en IDE4 zetten en die 80-er als Slave op IDE3 OF IDE4 ??

PS: met de search heb ik een kleine anderhalf uur gestoeid, en heb ik dit gevonden:
[topic=12497]
Maar dit is niet helemaal relevant voor mijn vraag...

Thanx in advance

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

de raid controller van mijn Abit VP6 >:) vind het niet erg op welke controller ik de HD's zet, zelf zou ik inderdaad ook zeggen zet ze allebei master, dan loopt de datastroom zoveel mogelijk over het mobo, zo optimaliseer je de datadoorvoer, omdat de data niet op en neer hoeft over dezelfde kabel.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

• Knightwolf
Mijn Abit BX133 (die nog moet binnenkomen) heeft een HighPoint HPT370 RAID controller, en ik wil graag weten of het uit maakt dat ik die 2 40-ers als Master en Slave op IDE3 (of IDE4) zet en die 80-er, die er maar tijdelijk in hangt voor backups, als IDE4-Master.

Of kan het ook zo:
2 40-ers als IDE3-Master en IDE4-Master, en die 80-er als IDE3-Slave of IDE4-Slave?
Of werkt dat niet ???

Die 80-er komt in een Mobile Rack en hangt er maar telkens maar FF in om een full-backup te maken, daarna er weer uit.

Dus voor performance zou het beter zijn om die 80-er als een Slave ergens bij te hangen, maar dat moet de RAID-controller wel aankunnen.

Verwijderd

Op zondag 10 juni 2001 20:51 schreef Knightwolf het volgende:
Mijn Abit BX133 (die nog moet binnenkomen) heeft een HighPoint HPT370 RAID controller, en ik wil graag weten of het uit maakt dat ik die 2 40-ers als Master en Slave op IDE3 (of IDE4) zet en die 80-er, die er maar tijdelijk in hangt voor backups, als IDE4-Master.

Of kan het ook zo:
2 40-ers als IDE3-Master en IDE4-Master, en die 80-er als IDE3-Slave of IDE4-Slave?
Of werkt dat niet ???

Die 80-er komt in een Mobile Rack en hangt er maar telkens maar FF in om een full-backup te maken, daarna er weer uit.

Dus voor performance zou het beter zijn om die 80-er als een Slave ergens bij te hangen, maar dat moet de RAID-controller wel aankunnen.
de raid schijven moet je als master dus op 3 en 4 zetten....de 80gb kan niet op de raid-aansluiting en zal dus op 1 of 2 moeten...

• Knightwolf
Op zondag 10 juni 2001 23:01 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

de raid schijven moet je als master dus op 3 en 4 zetten....de 80gb kan niet op de raid-aansluiting en zal dus op 1 of 2 moeten...
No way, die 80-er gaat op ATA-100, daar issie niet voor niks voor.
En anders gaan m'n 40-ers wel op Master en Slave op de IDE3 kan mij het schelen, RAID werkt dan ook hoor, die _hoeft_ niet perse 2 IDE-poorten te gebruiken. Het _zou_ alleen beter zijn van wel, maar wat niet kan dat kan niet :P

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 01:36 schreef Knightwolf het volgende:

[..]

No way, die 80-er gaat op ATA-100, daar issie niet voor niks voor.
En anders gaan m'n 40-ers wel op Master en Slave op de IDE3 kan mij het schelen, RAID werkt dan ook hoor, die _hoeft_ niet perse 2 IDE-poorten te gebruiken. Het _zou_ alleen beter zijn van wel, maar wat niet kan dat kan niet :P
ik weet niet of je met die highpoint 2 arrays kan aanmaken(dat moet als je wilt wat jij voorstelt)...en die maxtor 80gb op ata 66 ipv ata 100 merk je echt nix van...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:38
Gewoon de twee 40GB'ers als master op 3 en 4 en de 80'er als slave op 3 of 4. Helemaal geen probleem. Weet wel dat als je veel data van je stripe naar de 80'er stuurt en vice versa, ze elkaar wel in de weg zitten op 3 of 4. Ik heb hetzelfde principe als jij (alleen alles de helft qua omvang) maar heb de grootste U100 disk wel aan de onboard U33 controller hangen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

kun je dan het kaartje gelijktijdig zowel als ultra100 kaartje en als raid-kaartje gebruiken?

Persoonlijk zou ik : 80GB pri master
cdrw pri slave
cdrom/dvd secondary
raid disk1 : ide3 master
raid disk2 : ide4 master

Maar hoe de situatie wordt als je die 80GB disk af en toe als removable aansluit...

gewoon proberen dan maar, of je en een array, en een lsse harddisk gelijktijdig op je raid-controller kunt aansluiten...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:38
Op maandag 11 juni 2001 13:06 schreef BBL the 2nd het volgende:
kun je dan het kaartje gelijktijdig zowel als ultra100 kaartje en als raid-kaartje gebruiken?

cdrw pri slave
cdrom/dvd secondary

Maar hoe de situatie wordt als je die 80GB disk af en toe als removable aansluit...

gewoon proberen dan maar, of je en een array, en een lsse harddisk gelijktijdig op je raid-controller kunt aansluiten...
Die losse HD gewoon als RAID array definiëren, voor mijn part een single disk stripe (had ik eerst ook toen ik nog geen twee dezelfde disken had aan m'n modded Fastrak100). Hierdoor heb je twee array's, en dat is ne pas de problem.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Knightwolf
Op maandag 11 juni 2001 02:39 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

ik weet niet of je met die highpoint 2 arrays kan aanmaken(dat moet als je wilt wat jij voorstelt)...en die maxtor 80gb op ata 66 ipv ata 100 merk je echt nix van...
Of die "80-er Removable" op 66 of 100 draait maakt me eik niet veel uit, als het maar sneller dan 33 is, dat is echt te traag in vergelijking met als ik die 2 40-ers in RAID-0 hang.

Het is wel zo dat mijn RAID-0 array waarschijnlijk op ATA-66 draait, want die 2 Maxtors 40GB zijn niet even oud/nieuw. De oudste (scheelt paar maanden) is geloof ik nog van de ATA-66 serie, toen was er nog nauwelijks 100. Die nieuwere is wel ATA-100, die dus waarschijnlijk op 66 zal draaien maar da's ook niet erg.

Als ik een RAID-0 met die 40-ers kan maken ben ik al blij, en als die 80-er die er TIJDELIJK in hangt niet stoort wat drive-letter aanduidingen (moet ik nog allemaal uitzoeken tezijnertijd)) betreft en op 66 draait ben ik blij :)
100 of 66 scheelt toch idd niet zo heel veel

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-04 16:11
udma 33 en 66 merk je ook geen verschil tussen. Zeker als het alleen maar voor backup is. Die 80Gb haalt nevernooit een doorvoersnelheid van 33mb/sec of meer. Er zijn bijna nog geen schijven die dat halen (ook 7200rpm'ers niet). Het is alleen van belang als ie data uit de cache van je hd kan lezen, maar dat is imho bij backups ook niet van belang.

• Knightwolf
Op maandag 11 juni 2001 13:06 schreef BBL the 2nd het volgende:
Abit BX133-RAID...... Raid OnBoard dus
En of die dat kan weet ik niet, zie ik wel als ik um van de week binnen heb.
cdrw pri slave
cdrom/dvd secondary
Liever geen HDD en CDrom op hetzelfde kanaal, heb ik al in vele puters rare probs mee gezien. Daarbij is het ook niet nodig.
Ook nog: als ik die 80-er als Master instel ergens, zeker op Primary kanaal, dan gaan alle drive-letters veranderen, dus ik wil liever die 80-er ergens helemaal achteraan hebben.
Dat bedoel ik ja ;)
Ik zou niet weten waarom niet, anders sucks HighPoint wel aardig :P Dan maar geen RAID-0 :P

Dat ik RAID-0 wil is meer om te proberen, niet een must :) Dus zo erg is het allemaal niet, als het als RAID-0 goed werkt alleen maar goed he.

• Knightwolf
Op maandag 11 juni 2001 17:57 schreef msturm10 het volgende:
udma 33 en 66 merk je ook geen verschil tussen. Zeker als het alleen maar voor backup is. Die 80Gb haalt nevernooit een doorvoersnelheid van 33mb/sec of meer. Er zijn bijna nog geen schijven die dat halen (ook 7200rpm'ers niet). Het is alleen van belang als ie data uit de cache van je hd kan lezen, maar dat is imho bij backups ook niet van belang.
Er is anders wel een degelijk groot verschil te merken in snelheid of je een HDD op ATA-33 of ATA66 of ATA100 controller hebt hangen zeg, echt wel.

Maar of die HDD nou wel of niet die 33 of 66 of 100 MB/sec haalt zal mee een rotzorg zijn, benchmarkt zullen moeten uitwijzen wat het resultaat gaat worden...

Verwijderd

80 Gb IDE1 Master
Plextor IDE2 Master
Philips IDE2 Slave
40 Gb IDE3 Master
40 Gb IDE4 Master

Tadaaa :)

2 CD drives op 1 kanaal geeft geen gezeik. En hoevaak kopieer je nou helemaal CD-2-CD? Right.

De 2 x 40 GB in STRIPE en de 80 GB op IDE1 Master die je er uit kunt raggen in het mobile rack.

Booten van RAID-0

• Knightwolf
Op maandag 11 juni 2001 21:54 schreef HlpDsK het volgende:
80 Gb IDE1 Master
Plextor IDE2 Master
Philips IDE2 Slave
40 Gb IDE3 Master
40 Gb IDE4 Master

Tadaaa :)

2 CD drives op 1 kanaal geeft geen gezeik. En hoevaak kopieer je nou helemaal CD-2-CD? Right.

De 2 x 40 GB in STRIPE en de 80 GB op IDE1 Master die je er uit kunt raggen in het mobile rack.

Booten van RAID-0
Werkt op zich wel, maar hier zit gelijk ook een VET PROBLEEM aan volgens mij: Als je die 80-er op IDE-1 Master zet zit je dalijk weer met het vette gezijk met DRIVE-LETTER aanduidingen |:( :( omdat die drive er telkens FF ingehangen wordt voor backup komen er ineens een aantal drive-letters bij (jaja, partitioneren heet dat) en die hebbik daarom ook het liefst helemaal achteraan in de letter-volgorde.

De CD-romdrives kun je elk apart een willekeurige letter geven, helaas dat dat met harde-schijven niet kan.

2 CD's op 1 kanaal is idd geen enkel probleem, werkt primabella.

Daarbij wil ik toch echt liever die 80-er op ATA-66/100. Elke port kan 2 schijven bevatten, dus moetie ook niet hoeven storen alsie als Slave bij een van de 2 40-ers hangt, die samen elk als Master de RAID-0 vormen. Aangezien die 80-er er bijna nooit in hangt (alleen FF voor backup) maakt dat dus niet uit, en het gaat veeeeel sneller.

Verwijderd

Die 80 GB kun je denk ik het best als 1 grote 80 GB partitie houden. Grote clusters dan, maar geen gezeik met die vele driveletters.

Ik mag toch hopen dat zo'n rack z'n driveletter behoudt als je de schijf er uit trekt.

Of koop nog een ATA-100 controller. Dan kun je alle drives iig master zetten op een eigen kanaal.

Trouwens .. onder Win2K kun je elke drive van letter veranderen.

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 18:20 schreef Knightwolf het volgende:

[..]

Er is anders wel een degelijk groot verschil te merken in snelheid of je een HDD op ATA-33 of ATA66 of ATA100 controller hebt hangen zeg, echt wel.
Maar dat verschil gaat weer verloren als je hem op die raidcontroller hangt want dan communiceert 1 van de twee raid schijven op dezelfde kabel als die 80gb schijf

• Knightwolf
Op dinsdag 12 juni 2001 08:41 schreef Fuego het volgende:

[..]

Maar dat verschil gaat weer verloren als je hem op die raidcontroller hangt want dan communiceert 1 van de twee raid schijven op dezelfde kabel als die 80gb schijf
Dat zou toch niks uit maken? Als die 80gb op 100 draait, die andere 40 dan toch ook? Alleen die oudste Maxtor (ik heb gisteren aankoopbon nog opgezocht, die is van Maart 2000, dus al dik een jaar oud :P ) kan maar max 66 hebben, dus die nieuwe Maxtor zal ook op 66 draaien, en die 80-er dan dus ook, maar da's niet erg.

Wat HlpDsK zegt: ik ga iig geen losse controller bij kopen. Ik heb al 4 PCI-kaarten die ik geen van alle kan missen: 3COM, SCSI, SBLIVE, ISDN, en ik heb wel 5 PCI-sloten maar je zit dan ook met IRQ-problemen die de boel verneuken, met 4 kaarten kan ik nog wat schuiven :)
Maar dat ter zijde...

HlpDsK:
NEE, een MobileRack behoudt NIET z'n driveletter, omdat daar simpelweg GEEN drive in hangt alsie er uit is, en je systeem dus ook geen drive ziet, driveletter is dan dus pleitos.

Edit: verschrikkelijk domme Typ'O :P

Verwijderd

ICQ problemen :D

IRQ mischien?

En ik heb lekker 6 PCI sloten. Waarom jij maar 4 of 5? Da's weinig :P

• Hoyden
  • Laatst online: 21:44
Ik zou toch echt die 2 40ers op 1 ide kanaal zetten (master,slave)(IDE3 of 4) en die 80 gb dan op de overgebleven IDE poort u-100.

Oh ja, die 40gb maxtor die u66 is, kun je misschien wel u100 maken..

Kijk daarvoor even op de site van maxtor, er zijn een aantal typen die je u66>u100 kunt maken..

suc6

• Knightwolf
Op dinsdag 12 juni 2001 13:43 schreef The Fox het volgende:
Ik zou toch echt die 2 40ers op 1 ide kanaal zetten (master,slave)(IDE3 of 4) en die 80 gb dan op de overgebleven IDE poort u-100.

Oh ja, die 40gb maxtor die u66 is, kun je misschien wel u100 maken..

Kijk daarvoor even op de site van maxtor, er zijn een aantal typen die je u66>u100 kunt maken..

suc6
Dat weet ik, maar die Acoustic Management System of zoiets werkt bij die oude schijf iig NIET, bij die nieuwere wel :)
Dus ik weet ook niet offie te "upgraden" is naar U100, maar dat er mogelijkheden bestaan wist ik al.

Verder is het wel zo zoals eerder gepost dat als ik beide schijven op 1 kabel zet als Master en Slave, kan ook wel, maar dat gaat idd ten koste van de datadoorvoer.

• Knightwolf
Iemand die nog suggesties heeft: GRAAG! :)

Maar ik denk dat ik voorlopig FF wel wat mogelijkheden uit te proberen heb op dat mobo dat ik nog moet binnenkrijgen :P

• Hoyden
  • Laatst online: 21:44
Op dinsdag 12 juni 2001 16:04 schreef Knightwolf het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar die Acoustic Management System of zoiets werkt bij die oude schijf iig NIET, bij die nieuwere wel :)
Dus ik weet ook niet offie te "upgraden" is naar U100, maar dat er mogelijkheden bestaan wist ik al.
Als je dat wilt weten moet je ff type nummer weten, dan staat het zo op de site, lijkt me wel makkelijk..

• Knightwolf
Op dinsdag 12 juni 2001 23:20 schreef The Fox het volgende:

[..]

Als je dat wilt weten moet je ff type nummer weten, dan staat het zo op de site, lijkt me wel makkelijk..
Dat zoek ik van de week nog wel uit ja, als ik wil weten wat er op de schijf staat moet ik um weer uit de kast schroeven, nu geen zin in, kep dat ding net opgeruimd :P

Die 80-er Maxtor heb ik net in de Tray van de Mobile-Rack geschroefd, alleen wat is die tray een krap klote-ding zeg, kheb er een eerder gehad die was een stuk ruimer en had voorin een 2e fan... nahja shit happens... hij zit en hij blijft >:)
Pagina: 1