Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Raspbery: Ethernet vs Gigabit

Pagina: 1
Acties:

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Beste Tweakers,

Een tijd geleden heb ik een Raspbery aangeschaft om deze te gebruiken als VPN-service. De Rasperry heeft een Fe-port, terwijl de rest van mijn netwerk Gigabit is.
Nu is dit geen probleem, ik heb immers geen glasvezel, dus de FastEthernet snelheid is hier geen storrende factor.

Nu ben ik van plan de Rasperry ook in te zetten als DHCP, DNS(-cache) & VPN service voor mijn eigen (private) LAN. Maar nu vroeg ik mij af, zal dit het netwerk niet langzamer maken? De DHCP-service wordt immers geleverd door de ISP (Ziggo), die op het modem Gigabit-poorten heeft zitten. Nu move ik dus deze setup naar de Raspbery met een Fe-poort.

Hoeveel 'vraagt' DHCP, DNS, etc. van de verbinding? Zal het de Fe-speed voltrekken? M.a.w. is een Gigabit-apparaat niet beter kwa snelheid (response) of maakt het geen tot nauwelijks verschil?

Ik heb zelf gegoogled, maar kom niet bij dit antwoord uit. Wel wordt er verteld dat het 'traagste' apparaat de snelheid van het LAN-bepaald. Maar dit klopt toch niet? De Raspberry die heeft Fe-speed, de rest heeft toch gewoon Gigabit?

Alvast heel erg bedankt! :)

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:54

RnB

Ethernet is een standaard, geen snelheid. Ethernet heeft snelheden van 10/100/1000mbit. Dat ligt er maar net aan welke snelheid je ethernetpoort is. Dus zoek dat even op zou ik zeggen.

Ik heb het al voor je opgezocht; volgens wikipedia heeft de Raspberry een ethernetpoort die maximaal 100mbit ondersteunt.

[ Voor 25% gewijzigd door RnB op 12-06-2014 12:03 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:34

M2M

medicijnman

Begrijp ik het goed dat je plan is om een raspberry Pi in te zetten als "router"? Dat vereist wel een minimum van 2 netwerkverbindingen...

Enkel DHCP en DNS cache zou geen probleem moeten zijn (maar zou je ziggo modem ook prima moeten kunnen...). VPN kan misschien wel te veel worden voor de 800MHz waar het dingetje op draait maar is natuurlijk geheel afhankelijk van de belasting.

-_-

• HollowGamer
  • Niet online
RnB schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 12:01:
Ethernet is een standaard, geen snelheid. Ethernet heeft snelheden van 10/100/1000mbit. Dat ligt er maar net aan welke snelheid je ethernetpoort is. Dus zoek dat even op zou ik zeggen.

Ik heb het al voor je opgezocht; volgens wikipedia heeft de Raspberry een ethernetpoort die maximaal 100mbit ondersteunt.
Je hebt helemaal gelijk! Bedoelde Fast-Ethernet (100mbit) ipv. Ethernet.
Dit klopt, daarom is mijn vraag ook of dit voldoende is voor de toepassing. ;)
M2M schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 12:02:
Begrijp ik het goed dat je plan is om een raspberry Pi in te zetten als "router"? Dat vereist wel een minimum van 2 netwerkverbindingen...

Enkel DHCP en DNS cache zou geen probleem moeten zijn (maar zou je ziggo modem ook prima moeten kunnen...). VPN kan misschien wel te veel worden voor de 800MHz waar het dingetje op draait maar is natuurlijk geheel afhankelijk van de belasting.
Wat stom! Helemaal niet nagedacht dat ik voor DHCP zowel een 'In'/'Out' moet hebben. :(

DNS-caching doet zover ik heb kunnen opzoeken, de Ziggo modem niet. Verder ben ik van plan om de DNS te gebruiken voor name-resolution van clients.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:57
100Mbit is theoretisch 12.5 Megabyte per seconde. Een DHCP- of DNS-request is enkele kilobytes groot dus bandbreedte zal absoluut geen probleem zijn.

Wat bedoel je met zowel in/out? Als je bedoelt twee ethernet-verbindingen dan klopt dat niet. Een DHCP-server heeft alleen maar een verbinding nodig met je LAN. Dit staat los van een routing functie waarbij je wel twee verbindingen nodig hebt.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Zoals Ascension al aangeeft.

Als je je Pi als router wil inzetten heb je twee interfaces nodig.
Als dhcp / dns server volstaat één.

Vpn server zou ik niet doen met één interface.

Abort, Retry, Quake ???

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Hoeft niet perse hoor. Je kan met een switch die vlans ondersteunt prima overweg met slechts een nic
Zelf nooit met een raspberry gewerkt maar de opzet met een fysieke interface met daaroverheen meerdere vlans is niet heel speciaal ofzo. Dit draai ik wel al jaren thuis zonder enig probleem.
http://www.sbprojects.com/projects/raspberrypi/vlan.php

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:22

Rmg

HollowGamer schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 12:36:
[...]

Je hebt helemaal gelijk! Bedoelde Fast-Ethernet (100mbit) ipv. Ethernet.
Dit klopt, daarom is mijn vraag ook of dit voldoende is voor de toepassing. ;)

[...]

Wat stom! Helemaal niet nagedacht dat ik voor DHCP zowel een 'In'/'Out' moet hebben. :(

DNS-caching doet zover ik heb kunnen opzoeken, de Ziggo modem niet. Verder ben ik van plan om de DNS te gebruiken voor name-resolution van clients.
Wat?! voor dhcp heb je echt geen in en een out nodig.. DHCP hoeft helemaal niet op dezelfde bak als waar geroute en genat wordt. idem voor dns.

VPN kan met virtuele interfaces heb je in principe ook maar 1 poort voor nodig, of dat fijn werkt is een 2e.

[ Voor 7% gewijzigd door Rmg op 12-06-2014 13:19 ]

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:57
TrailBlazer schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 13:08:
Hoeft niet perse hoor. Je kan met een switch die vlans ondersteunt prima overweg met slechts een nic
Zelf nooit met een raspberry gewerkt maar de opzet met een fysieke interface met daaroverheen meerdere vlans is niet heel speciaal ofzo. Dit draai ik wel al jaren thuis zonder enig probleem.
http://www.sbprojects.com/projects/raspberrypi/vlan.php
Je hebt dus wel meerdere netwerk"verbindingen" nodig, fysiek dan wel logisch ;-)

• HollowGamer
  • Niet online
Ascension schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 12:55:
100Mbit is theoretisch 12.5 Megabyte per seconde. Een DHCP- of DNS-request is enkele kilobytes groot dus bandbreedte zal absoluut geen probleem zijn.

Wat bedoel je met zowel in/out? Als je bedoelt twee ethernet-verbindingen dan klopt dat niet. Een DHCP-server heeft alleen maar een verbinding nodig met je LAN. Dit staat los van een routing functie waarbij je wel twee verbindingen nodig hebt.
aZuL2001 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 12:58:
Zoals Ascension al aangeeft.

Als je je Pi als router wil inzetten heb je twee interfaces nodig.
Als dhcp / dns server volstaat één.

Vpn server zou ik niet doen met één interface.
Rmg schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 13:18:
[...]

Wat?! voor dhcp heb je echt geen in en een out nodig.. DHCP hoeft helemaal niet op dezelfde bak als waar geroute en genat wordt. idem voor dns.

VPN kan met virtuele interfaces heb je in principe ook maar 1 poort voor nodig, of dat fijn werkt is een 2e.
Ascension schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 13:21:
[...]

Je hebt dus wel meerdere netwerk"verbindingen" nodig, fysiek dan wel logisch ;-)
Ja klopt helemaal! Ik was even in de war, maar ik ga niet aan routing doen, ga alleen een paar services door een andere laten verzorgen. ;)
En ik kan inderdaad gebruik maken van een of meerdere virtuele interfaces, maar mijn ervaring was daarbij niet altijd positief helaas.

Wat ik dus begrijp, is dat deze services prima draaien op een Fa zonder dat het mijn netwerk vertraagd? Zeker omdat deze laag zijn in verbruik? :)

Waarom wordt het afgeraden (Open)VPN te draaien op de Raspb?
Pagina: 1