mogelijk misbruik van meerjarige garantie.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesemans
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-08-2024

Tiesemans

what the Fok

Topicstarter
Hoi,

Mijn vraag is de volgende:
Zijn er mensen die weet hebben van kopers van goederen aangekocht via V&A die misbruik maken van resterende garantie termijnen die bij de gekochte onderdelen nog van toepassing zijn ?
Of misschien weten of dit een bestaande tak van sport is voor sommigen ?
Als je technisch onderlegd bent en weet hebt van wat je moet doen om een product zo te 'prepareren' dat het grote kans heeft om vervangen te worden met gebruikmaking van garantie dan krijg je voor weinig investeren nieuw goed in handen.. Of ben ik nu ver aan het zoeken?

Ties Thee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:50
Als ik het goed begrijp zou de strategie zijn:
1) werkend produkt 'X' kopen via bijv. V&A, inclusief bon/garantie
2) produkt 'X' kapot maken op een creatieve manier, zonder overduidelijke gebruikersfout
3) retourneren naar winkel/fabriek voor garantie
4) 'nieuw' produkt ontvangen

Volgens mij gaat dat meestal niet zoals je zou denken: vaak krijg je geen nieuw produkt terug, maar of je gerepareerde originele produkt, of een refurbished exemplaar van een voorganger (lees: gerepareerd produkt wat door iemand anders is ingeleverd). Je schiet er dus niets mee op.

Pas als je een nieuw produkt inclusief verpakking krijgt win je er iets mee: die zou je weer als een nieuw produkt kunnen verkopen, maar ik vraag mij af of de tijd & kosten die je investeert het de moeite waard maken.

Maar: vanwaar deze vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro-bbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 16:00
Ik heb mijn HTC M8 via marktplaats gekocht en ik ontdekte een paar lichte krasjes na 3 weken gebruik (geen screenprotector gebruikt), gelukkig boodt de dode pixel mij de gelegenheid om het apparaat te laten repareren zodat ik een nieuw scherm kreeg :)

Die dode pixel was bijna niet te zien (alleen in het donker als het scherm helemaal zwart beeld weergaf) dus ja, ik heb er ook (gedeeltelijk) misbruik van gemaakt zodat ik de M8 later tegen een hogere prijs weer kan verkopen.

Ben eigenlijk wel beniewd waarom je dit vraagt, ook 2e hands product die je wil laten 'repareren'? :p

[ Voor 9% gewijzigd door ro-bbo op 12-06-2014 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesemans

Tiesemans

what the Fok

Topicstarter
Zonder dat ik iemand op voorhand wens en wil beschuldigen schoot het mij te binnen toen ik geconfronteerd werd met het verzoek om betalingsbewijs/garantie bewijs voor een product welke ik heb verkocht aan 3den.

Ties Thee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro-bbo
Als ik iets koop wil ik ook graag het garantiebewijs hebben, zo weet ik zeker dat het product niet is gestolen en dat er bij een defect het probleem wordt opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:57
Eigenaardige theorie, bij de V&A advertenties kun je aangeven of het product wel of geen garantie heeft. Dit heeft ook effect op de prijs. Bij een product met garantie is het hebben van een bon erg handig. Vooral als het product kapot gaat. Op bovenste manier misbruik maken lijkt me een tijdrovende en nutteloze bezigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:15

Rmg

Tiesemans schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 09:34:
Zonder dat ik iemand op voorhand wens en wil beschuldigen schoot het mij te binnen toen ik geconfronteerd werd met het verzoek om betalingsbewijs/garantie bewijs voor een product welke ik heb verkocht aan 3den.
Als ik iets 'duurs' koop of iets waar lang garantie opzit zou ik ook graag de betaal bewijzen willen hebben.

In je VA profiel verkoop je veel telefoons en computer hardware, dat zijn nog wel eens dingen die na spontaan een keer kapot kunnen gaan en relatief lang garantie hebben.

Sowieso is het recht hebben op garantie altijd nog een ander iets dan het recht krijgen, garantie na lange tijd claimen/krijgen is nog altijd vaak gewoon een lang en moeizaam traject. En garantie betekent niet dat je per definitie nieuwe producten krijgt, reparatie of refurbished is ook altijd nog een grote kans.

Het lijkt mij nogal een hoop gedoe voor een paar tientjes winst. En dan nog, jij verkoopt iets ter goeder trouw en het overdragen van bonnetjes/facturen is niet een heel raar verzoek.
Dat er iemand dan mogelijk/misschien misbruik van zou (kunnen) maken is dan weer niet echt jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesemans

Tiesemans

what the Fok

Topicstarter
Uiteraard heeft diegene die koper word recht op deze info en krijgen zal hij of zij ook.
Maar als uit rondneuzen blijkt dat de koper niet zomaar een consument is maar iemand die op grote schaal 2de hands inkoopt en verkoopt en in verkoop advertenties spreekt over nieuwstaat en nieuw dan word ik nieuwsgierig iemand heeft geen 10 dezelfde fundamentele Pc onderdelen nodig als gebruiker, toch ?
Verzoek om garantie afhandeling via mij te laten lopen word niet ingewilligd.
Bon staat tenslotte op mijn naam, dus kleine moeite.

[ Voor 14% gewijzigd door Tiesemans op 13-06-2014 07:11 ]

Ties Thee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro-bbo
Als ik een product verkoop dan geld bij mij: garantie tot de deur.
Natuurlijk zit er wel een bon of factuur bij zodat de koper terecht kan bij de winkel/fabrikant.

Ik snap je nieuwsgierigheid maar als jij die 10 pc onderdelen voor een goede prijs kan verkopen dan mag je koper toch zelf weten wat hij of zij ermee doet? En dat deze vraag eigenlijk onnodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesemans

Tiesemans

what the Fok

Topicstarter
Ik help graag individuen aan een mooi koopje.
Ik koop altijd high-end dus als ik na enkele jaren plezier doorverkoop mag je er als koper vanuit gaan dat je goed spul koopt voor weinig en vaker dan niet met resterende fabrieksgarantie.
Waar ik echter niet vrolijk van word zijn mensen die voordeel slaan uit mijn verkopen.
Ik gun het de kleine man met beperkt budget.
Niet de opkoper die zich voordoet als zijnde ...
Maar ik weet nu inmiddels genoeg met dank aan de algehele concensus van mijn mede tweakers.
Dank.

Ties Thee

Pagina: 1