Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers

Ik ben al een hele lange tijd op zoek naar een antwoord en ik kom op honderd verschillende sites honderd verschillende antwoorden tegen. De vraag waar ik een antwoord op zoek is: wanneer laad je een Lithium-ion batterij nou het best op? En ik dacht bij mezelf; als ze het bij Tweakers.net niet weten, dan weten ze het nergens, so here it goes. :)

Ik heb namelijk een fiets GPS aangeschaft en het is dus van vitaal belang dat de batterij daarvan zo lang mogelijk meegaat, ik maak namelijk tripjes van 150-200 km. met dat ding en wil niet dat ik na 3-4 maand al met een apparaat zit dat na 50 kilometer fietsen dood is. Ik wil de batterij dus zo goed als mogelijk onderhouden.

Soms op rustdagen maak ik korte tripjes van 50 kilometer met de GPS, en dan als ik thuiskom wil ik het ding instoppen zodat hij daarna weer op 100% staat zodat ik de volgende dag een route van 200 km. kan volgen. Maar sommige websites suggereren dat het slecht is om 'm op te laden als hij nog op 70-80% staat (wat dus het geval is als ik korte tripjes maak en hem de volgende dag klaar wil hebben staan voor een fikse route). Beter staat de teller op 10-15% voor je 'm oplaadt, zegt de ene website. De andere zegt dan weer dat het juist héél slecht is om 'm zo ver te ontladen. Nog een andere zegt dan weer dat het helemaal niets uitmaakt en het zelfs beter is om 'm op te laden wanneer de mogelijkheid er is (dus ook op 70-80-85%)

Ik kom er niet meer uit en hoop een beroep te kunnen doen op het vakkundig volkje hier op dit forum. :)

Alvast bedankt!

Verwijderd

Wat ik met mijn telefoons en tablet altijd aanhoud is laden wanneer dat mogelijk is en dat bevalt in principe goed. Heb met sommige apparaten ook de andere manieren gebruikt maar voor mijn gevoel (heb het niet goed getest in een testomgeving met exact dezelfde apparaten) was dit slechter voor de batterij dan gewoon laden wanneer dit mogelijk is omdat de batterij altijd zo vol mogelijk moet zijn.

Verwijderd

Misschien dat je hier wel een tussenweg in moet vinden?
Gewoon opladen wanneer het mogelijk is en af en toe de batterij een keer goed laten leeglopen voor het opladen.

Dit is misschien wel een leuk onderzoek voor tweakers, want iedereen geeft aan dat je de batterij zo ver mogelijk moet laten leeglopen voor het opladen. Waar dit op gebasseerd is weet ik ook niet?

Ik heb ook van die fabeltjes gehoord dat als je batterij slechter begint te worden je hem in de diepvries moet leggen voor een uurtje?

In ieder geval ben er ook wel benieuwd naar! Leuk topic!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 11:25:
Misschien dat je hier wel een tussenweg in moet vinden?
Gewoon opladen wanneer het mogelijk is en af en toe de batterij een keer goed laten leeglopen voor het opladen.
Alle Samsung tablets en telefoons geven bij 15% aan dat je moet opladen om de kwaliteit van accu goed te houden. Wat hiervan waar is weet ik dan weer niet.

Persoonlijk heb ik zoiezo van ik koop voor een paar tientje wel een nieuwe accu wanneer het echt rampzalig wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door Deveon op 13-06-2014 11:48 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:15

Rmg

Voor Li-ion zeggen de boeken/onderzoeken dat te koud negatief effect heeft:

http://handle.dtic.mil/100.2/ADA527711 (L.M. Cristo, T. B. Atwater. Characteristics and Behavior of 1M LiPF6 1EC:1DMC Electrolyte at Low Temperatures)

En hier:
http://batteryuniversity....ing_lithium_ion_batteries

Samenvatting

Niet volledig opladen, (maar dat regelt je batterycontroller als het goed is 100% zal niet 100% van maximum capaciteit v/d cell zijn.)

Niet diep ontladen (goeie batterijcontroller beveiligt dat vanzelf)

Beste voor tegen zelfontlading is koel bewaren, verder bij kamertemperatuur opladen en ontladen.

Verder komen die diepvries tricks meer van on-onderbouwde forum topics waar nergens naar onderzoek oid gelinkt word. Sowieso zit er geen water in Li-Ion batterijen en bevriest het pas bij -40

[ Voor 4% gewijzigd door Rmg op 13-06-2014 11:52 ]

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-11 22:35
Nadeel van het vragen op een forum zoals deze is dat je er nog een dozijn verschillende meningen bij krijgt :).

Uit nieuwsgierigheid wil ik het ook wel weten.

In jou geval zou ik een extra powerbank meenemen om hem onderweg bij te laden.

[ Voor 1% gewijzigd door Redbull4u op 13-06-2014 11:56 . Reden: typo ]

If it does not kill u, it makes u stronger

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reeds gegeven antwoorden!
Redbull4u schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 11:56:
In jou geval zou ik een extra powerbank meenemen om hem onderweg bij te laden.
Goeie tip, ik heb er één aangeschaft van 20000 mah dus die zal wel een tijdje meegaan denk ik. :D

• Tweaker626
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
- Nooit helemaal leegtrekken.
- Bij lange tijd niet gebruiken: opslaan met ca 40-60% lading (let op zelfontlading!, maandelijks checken).
- Het liefst in de buurt vd 50% blijven (=koop een accu met overcapaciteit).
- Langzaam laden (snelladen = minder cycles levensduur)
- Niet blootstellen aan hoge temperatuur
- Meer laad cycles geeft minder capaciteit

http://batteryuniversity....g_lithium_based_batteries
http://batteryuniversity....le/how_to_store_batteries
http://batteryuniversity....ing_lithium_ion_batteries

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-10 20:25
Deveon schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 11:47:
[...]

Alle Samsung tablets en telefoons geven bij 15% aan dat je moet opladen om de kwaliteit van accu goed te houden. Wat hiervan waar is weet ik dan weer niet.

Persoonlijk heb ik zoiezo van ik koop voor een paar tientje wel een nieuwe accu wanneer het echt rampzalig wordt.
0% op je apparaat is niet 0% op je accu. Een lithium ion cel varieert in voltage van kritiek laag (2.5v) tot vollledig opgeladen (4.2v). Ik schat dat 0% op je apparaat ongeveer 3v is in de lithium cel.

Hou hem zoveel mogelijk boven de 3.3v (20%), als je hem weglegt doe dat dan rond de 3.7v (60-70%) en laad hem zoveel mogelijk (volledig) op.

druk en typefouten voorbehouden

Pagina: 1