Hulp bij 5.1-opstelling, en welke standaards?

Pagina: 1
Acties:

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:48

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
In aanloop naar het inrichten van mijn appartement heb ik een Onkyo HT-S3505 5.1-set op de kop getikt. Nu ik vrij zeker ben over de inrichting van de woonkamer/keuken, heb ik ook de speakeropstelling gepland:

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/image/412W2o0r3T12/opstelling.png
100 px = 1 m

(De sub ontbreekt, maar die zal na testen waarschijnlijk ergens voor de tv komen te staan.) (Als middelpunt heb ik het midden van de middelste bankzitting gekozen. Kies je echter het midden van de gehele bank, dan schuift het middelpunt iets naar rechts en worden de verschillen tussen de hoeken links en rechts kleiner.)

Met mijn beperkte kennis van dit soort opstellingen vermoed ik dat dit niet ideaal is, maar wel (bijna) het best haalbare binnen deze ruimte.

Eventueel zou ik de R nog wat verder naar rechts (in de tweede kast) kunnen plaatsen, zodat deze net niet geblokkeerd wordt door het muurtje. De L moet dan echter verder naar het midden van het bureau, wat een beetje lastig wordt doordat daar een werkplek is.

Ook heb ik nog getwijfeld om de surround-speakers aan het plafond te hangen (zodat ze iets verder van de bank af zijn).

Wat vinden jullie van de speakeropstelling? Zijn er nog verbeteringen mogelijk?

En nog een vraag: liefst zet ik de surround-speakers zo dicht mogelijk tegen de bank (mede i.v.m. het looppad). Heeft iemand tips voor standaard die een kleine voet hebben? Of misschien zelfs een hele platte voet die onder de poot van de bank kan staan? Ik heb hier zelf al naar gezocht maar heb nog niets gevonden.

Bedankt! :)

offtopic:
Eventuele opmerkingen over de algemene inrichting zijn ook welkom. Ik heb zelf nog niets beters kunnen bedenken met een bank+tv, bureau, en (eet)tafel erin.

[ Voor 3% gewijzigd door Ulster Seedling op 12-06-2014 01:04 ]

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:33

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die achterspeakers..... Kunnen die niet aan de muur? Scheelt omvallen, geluid wordt wat ruimtelijker... En je kabels kunnen gewoon langs de plint.

Wise enough to play the fool

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:16

Jag

Surround speakers hoog aan de muur hangen. Verder ziet het er prima uit.

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Dank voor de reacties!

I.v.m. de muur rechts van de bank en de naar binnen openslaande deur naar de hal, kunnen de surround-speakers niet heel ver naar buiten. Hoe is deze nieuwe opstelling? (Stip is nu midden van de bank.) En is 120 cm hoogte goed, of zouden jullie ze hoger hangen (en naar beneden richten)?

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/image/2x1E1m0u1w08/opstelling2.png

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:33

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

120 is prima, maar ik zou ze hoger hangen zodat je er niet tegen aan botst als je daar loopt.

Wise enough to play the fool

• Jag

Jag

Hoog hangen werkt goed, naar beneden kijken hoeft niet.

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Ah, dat is fijn :)

Maakt de hoogte (en daarmee de afstand tot het plafond) nog iets uit qua geluid? Rekening houdend met passerende mensen lijkt een hoogte van 190–200 cm me bijvoorbeeld wel mooi. Ik herinner me vaag dat ik het plafond op 260 cm gemeten had, maar dat zal ik binnenkort nog even controleren.

Edit: Ik ben nu van plan om mounts te kopen waar deze speakers aan vast kunnen (d.m.v. keyhole). Zo kan ik de surround-speakers netjes een beetje richting het midden van de bank richten. Of is dit niet nodig en kan ik ze net zo goed direct aan de muur hangen (recht vooruit)?

[ Voor 41% gewijzigd door Ulster Seedling op 13-06-2014 00:58 ]

• Jag

Jag

Ik denk dat daar de meningen over verschillen, maar ik vind zelf wat diffuus klinkend surround mooi dus ik heb de beste ervaringen met hoog hangend surround recht naar voren kijkend.

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-12 21:20

Niku

Alagaesii

Hmm, misschien even aan Louis van Gaal vragen :+

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Nou, dan doe ik maar even makkelijk: in eerste instantie hang ik ze (surround en center) wel gewoon met schroeven in de muur. Als dat niet bevalt kan ik altijd nog mounts erbij kopen.

Nogmaals dank voor de hulp! :)

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
De surroundspeakers hangen nu zo'n 30 cm binnen de breedte van de bank op de achtermuur, recht naar voren. Ik twijfel nu even over de rechter surround: hangt deze niet te dicht bij de muur rechts van de bank? Is het slimmer om ze meer naar het midden te hangen, of zou het zo wel goed zijn?

(Omdat ik sta te klussen heb ik geen computer bij de hand en kan ik dus geen mooie tekening maken. En omdat ik een boorhamer gehuurd heb moet het nu in een keer goed ;))

• LithoMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-12 18:45

LithoMan

Toemaar

Ik heb een zo`n zelfde situatie. De surroundspeakers heb ik achter me bank op 2 meter hoog tegen de muur gehangen. Ze staan schuin naar beneden gericht naar het centrale deel van de bank waar ik bijna altijd zit. De surroundspeakers hangen een kleine 4 meter van elkaar.

Intel Pro Kit NUC ANH i7 Intel Core 1360P 32GB 1TB Samsung 980Pro / Dell U2518D / Samsung S23 Ultra / Samsung Watch 6 classic 47mm LTE / Samsung Tab 8 Ultra

Pagina: 1