Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-10 23:56
Tweakers,
Na enkele jaren van inactiviteit op het gebied van studies en cursussen, wil ik na de zomer toch weer aan de slag om mijn kennis actueel te houden.

Ik heb Bedrijfskundige Informatica (HBO) gestudeerd en in 6 jaar verschillende bedrijfskundige functies bekleed. Door verandering van werkgever en functie ben ik nu weer werkzaam in de IT als applicatiebeheerder en hier wil ik zeker verder in.

De voor de applicaties die ik beheer zijn niet echt specifieke opleidingen. Wat ze wel allemaal gemeen hebben dat ze gebruik maken van sql server databases. Onlangs is er ook geïnvesteerd in een Business Intelligence oplossing die nog maar in beperkte mate gebruikt wordt door tijdgebrek.

De nadruk van mijn werkzaamheden liggen hier niet, maar ik vind het wel ontzettend interessant. Vooral in BI liggen mijn interesses. Naar mijn mening wordt BI in de toekomst steeds belangrijker, dus een opleiding hierin is in mijn visie zeker toekomstbestendig.

In de praktijk weet ik mij redelijk goed te redden in SQL server. Door ervaring beheers ik de basis (users, jobs, backups, enz) wel. Querys schrijven is geen probleem, al zijn niet niet altijd even efficiënt. Door performance problemen in het verleden weet ik ook wat indexen en statistieken zijn. Maar wat diepgang hierin zou welkom zijn. de basis principes van relationele databases is mij ook wel redelijk duidelijk. De structuur van een datawarehouse is een compleet andere manier van denken, dit begint langzaam te komen :) .

Na deze wat lange inleiding, terug naar de titel:
Ik wil me verder ontwikkelen door één of meerdere opleiding/cursussen te volgen over databases en in het bijzonder business Intelligence. Toegespitst op MS SQL server is een pré aangezien dit bij mij in de praktijk gebruikt wordt.

De opleiding of cursus gerenommeerd zijn zodat het ook van waarde is op mijn CV. Dus niet een vage online cursus bij een club waar nog nooit iemand van gehoord heeft. Bij voorkeur klassikaal 1 avond in de week plus het nodige huiswerk. Dit is een stok achter de deur en interactie met een leraar vind ik belangrijk.

Ik heb zelf al zitten te zoeken maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Vaak heb ik het idee dat er stof behandeld wordt, welke ik al beheers en dat het daarna alsnog een nietszeggend certificaat/diploma is.

Wat me wel aanspreekt is MCSE: Business Intelligence van Microsoft. Maar ik vind het moeilijk om te beoordelen of dit bij me past. Daarnaast is het heel specifiek gericht op MS SQL Server, maar volgens mij wel een gerenommeerd certificaat. Misschien is het ook wel een eerste stap (databases) naar een hoger doel (BI).

Hebben jullie ervaring met opleidingstrajecten in deze richting? Welk traject zouden jullie kiezen? En welke opleidingen horen hier volgens jullie bij?

If it does not kill u, it makes u stronger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-10 23:56
Slechte timing. Kickje

If it does not kill u, it makes u stronger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 08:22

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Ben niet bekend met BI-opleidingen, maar heb wel goede ervaringen met Cap Gemini als (IT-)opleider. Ze bieden in elk geval een "BI Foundation Cursus" aan zie ik op hun website. Dit zal wel een klassikale opleiding zijn en ik denk niet dat je huiswerk meekrijgt. De cursussen zijn niet technisch van aard, eerder bedrijfskundig. Misschien dat je dit als basis kan gebruiken en door middel van zelfstudie (boeken zat) de technische skills wat beter onder de knie kan krijgen.

Ik vraag me af in hoeverre het nuttig is om een opleiding te doen die gericht is op één tool. Zeker wanneer je MS SQL Server al vrij goed beheerst, is het misschien wat overkill om nog een certificering te halen. Maar dit alles is ook afhankelijk van het werkveld waarin je wat zoekt. De meeste BI-vacatures die ik zelf voorbij zie komen vragen ook enkele jaren ervaring met datawarehouses/BI-werkzaamheden.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -