zijn av-recievers instaat iso's mkv, avi ed af te spelen?

Pagina: 1
Acties:

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:43

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Hallo
ik ben me aan het inlezen op de mediacenter van de toekomst omdat mn trouwe xboxclassic het echt niet meer trekt. en alles afgeschreven is en kan vervangen worden, TV/Reciever/Mediaplayer
nu als opstelling:
xbox classic met xbmc, synology Nass, netwerk utp cat5. reciever Yamaha v440rds met dvd player
Een wii, ITV via ADSL2,

Wat wil ik:
- zo weinig mogelijk kastjes, en crosslinks.
- Voorbereid op de toekomst dus updateble voor nieuwe formaten/codecs.
- niet teveel aparte afstand bedieningen.
- bluetooth keyboard/mouse aansluiting voor internet/you tube browsing.(optie maar wel handig :P )
- Ultra HD compatible

Voor zover ik me ingelezen heb is een mediaplayer ala dune/mede8er/popcorn voor het streamen van van alles en nog wat de makkelijkste weg (goedkoopst) en het flexibelst.
(welke de beste is ben ik nog niet uit, eentje zonder hd maar wel met een makkelijke interface die ik kinderproef kan beveiligen zodat ik niet elke keer alle instellingen hoef te controleren/herinstellen. )
Of een HTpc aangesloten op mn huidige reciever en een TV met flink wat HDMI aansluitingen voor de andere apparaten. (wel wat audio-links naar de reciever voor de powerbeleving :+ )

Wat makkelijk lijkt te zijn is een reciever alla de Yamaha RX-V775WA AV die via netwerk kabel de nass kan bereiken en alle bestaande formaten kan decoden en afspelen. (Muziek én videoformaten)en dat je alle andere apparaten zoals xbox/playstation/wii, I-TV, er op aansluit en als een soort spin in het web overal tussen zit. Maar ik heb de indruk dat dat nog niet bestaat.

Dus, voor welke setup zou ik moeten gaan?
- HTPC gelinkt aan een reciever en een tv met veel hdmi ingangen voor de rest?
- een (U)HD-mediaplayer gelinkt aan een reciever en een tv met veel hdmi ingangen voor de rest?
- mn ideaal: een surround-reciever die ook videoformaten kan streamen enz.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Er. Is momenteel geen enkele receiver die video af kan spelen. Hooguit doorgeven. Je hebt er codecs voor nodig en die zitten er niet in.

Wat jij moet doen: een receiver kopen die 4K ondersteunt en een mediaplayer. Mediaplayers die UHD aan kunnen zijn er weinig tot geen, en videokaarten ook nog niet. Dus een HTPC heeft nog geen zin.
Beter dus een simpele mediaplayer. En dan je receiver gebruiken voor alle aansluitingen, en van daar uit door naar de TV.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Er zijn wel degelijk AV-receivers met een DLNA client. Mijn Onkyo TX-NR414 doet dat ook. Maar het aantal ondersteunde formaten is (in elk geval bij deze onkyo) erg beperkt.

Edit: Hmm, of was dat alleen voor audio en niet voor video...

Mijn Samsung UE42F5700 smart tv heb ik echter nog niet een keer iets kunnen voeren wat ie niet slikte, dus doorgaans gebruik ik die om videobestanden vanaf mijn NAS af te spelen. Audio gaat dan via optische kabel retour naar de Onkyo en dat gaat met behoud van DTS :)

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 11-06-2014 23:01 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
The Eagle schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 22:46:
Er. Is momenteel geen enkele receiver die video af kan spelen. Hooguit doorgeven. Je hebt er codecs voor nodig en die zitten er niet in.

Wat jij moet doen: een receiver kopen die 4K ondersteunt en een mediaplayer. Mediaplayers die UHD aan kunnen zijn er weinig tot geen, en videokaarten ook nog niet. Dus een HTPC heeft nog geen zin.
Beter dus een simpele mediaplayer. En dan je receiver gebruiken voor alle aansluitingen, en van daar uit door naar de TV.
klinkt logisch, dus eerst een mediaplayer kopen om het directe probleem op te lossen (hdvideo vanuit nass streamen.) en even wachten totdat de ultrahd tv's gemeengoed worden.(zijn nu wat eh prijzig) en langzaam door bouwen . (reciever, tv, ik heb er geen haast mee en wil geen product kopen dat na 3 jaar weer vervangen moet worden ;) )

Welke mediaplayer is op dit moment een mooie? de Mede8er 600? ; Eminent EM7380?
Orion84 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 22:57:
Mijn Samsung UE42F5700 smart tv heb ik echter nog niet een keer iets kunnen voeren wat ie niet slikte, dus doorgaans gebruik ik die om videobestanden vanaf mijn NAS af te spelen. Audio gaat dan via optische kabel retour naar de Onkyo en dat gaat met behoud van DTS :)
Is de verwerkings snelheid met streamen inclusief fastforwarden/pauzeren, "terugspoelen" stabiel.?
Ik heb bij kennissen en vrienden vaak gezien dat het nogal eens crasht of beeld studder geeft als je via de smart TV kijkt via netwerk.
Is die cpu onboard zoveel verbeterd dat dit niet meer gebeurd?

Ok, dus de DTS gegevens kan je via een optic door zetten? je werkt eigenlijk anders om dan toch?
Je gebruikt je TV als "spin in het web" en je reciever als randapp.(geluidsversterking)

Is 4k /ultra straks al als tv/film te verkrijgen of zal dit nog even duren (meerdere jaren?) en is een mooie hd smart tv nu een betere keus?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik gebruik mijn receiver als spin in het web (BR speler, appleTV, Ziggo DVR), behalve als ik video vanaf mijn NAS af speel, dan draai ik de rollen inderdaad een beetje om en doet de receiver enkel nog dienst als audioversterker eigenlijk. Liefst doe je dat via dezelfde HDMI kabel die normaal het beeld naar de TV stuurt, maar ARC zoals dat heet is nogal nukkig en heb ik tussen deze tv en receiver nooit werkend gekregen. Maar via optische kabel werkt perfect eigenlijk.

Voor wat betreft DTS: dat is geloof ik wel iets wat niet alle TV's even goed doen. Sommige ondersteunen DTS in z'n geheel niet, anderen kunnen het niet doorgeven over de optische uitgang.

Video's werken prima vloeiend op dit model TV. De userinterface is niet heel briljant (spoelen gaat vrij traag bijvoorbeeld), maar ik kan me niet herinneren dat ik echt haperingen had of zo. Maar ik gebruik het niet superveel en als ik het gebruik is het meestal gewoon video starten en dan helemaal kijken (misschien eens pauzeren, maar veel meer niet).

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 11-06-2014 23:43 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zoals hierboven al is aangegeven kunnen receivers geen videobestanden afspelen; audiobestanden kunnen de meeste wel. De wens dat de receiver 4K-mogelijkheden moet hebben en dat veel receivers claimen hier mee om te kunnen gaan, moet je met een korreltje zout nemen. De gemiddelde receiver heeft geen HDMI 2.0 aansluitingen dus de 4K-mogelijkheden zijn beperkt.

4K staat sowieso in de kinderschoenen dus dit zou je of als eis moeten laten varen of je zou nog een paar jaar moeten wachten met de aanschaf van je nieuwe spullen. Als je 4K kan laten schieten, kun je imho het beste een goede surround receiver kopen als centrale punt in je setup. Sluit hier een goede full-hd tv op aan en een htpc en je bent al een heel eind. Een NAS heb je al.

Wat betreft het doorgeven van DTS van je tv via een optische aansluiting, dat is tricky. Het werkt vaker niet dan wel; de meeste tv's geven alleen een stereo signaal door.

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:12
Om op de toekomst voorbereid te zijn, is het met jouw eisen wel noodzakelijk om een losse mediaplayer te kopen.
Voor video zijn de popcorns erg goed, echter die zijn een draak met muziek en de app ondersteuning is magertjes.

Een mediaplayer is ook een betrekkelijk goedkope en makkelijke upgrade ivm een receiver of TV.

Ik zou ook voor een goede receiver kiezen waar je alles op aansluit via hdmi en dan 1 hdmi kabel van je receiver naar je TV.

Qua mediaplayer zou ik goed nagaan wat je er mee wilt, of muziek ook belangrijk is voor je, of je het graag vanaf je phone of tablet wilt kunnen aansturen (via airplay of chromecast mogelijkheden etc.)

• S1NN3D
  • Niet online
Mijn ervaring is ook dat mediaspelers goed zijn in het afspelen van video. Voor het afspelen van audio zijn ze in de meeste gevallen inderdaad onhandig. Bij het merk Popcorn Hour heb ik zelf wat bedenkingen. Heb in het verleden vaak gelezen dat hun firmwares erg buggy zijn. Maar misschien hebben ze ondertussen stappen gemaakt op dit gebied. Zelf heb ik goede ervaringen met Dune. Eerlijk gezegd zou ik zelf sowieso niet meer voor een mediaspeler gaan maar de keuze laten vallen op een kleine htpc zoals een NUC, Brix of Zbox. Die zijn krachtiger, flexibeler en veelzijdiger.

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-12 11:29
4K moet je nog niet willen :P

Bij mij is de TV alleen nog maar een beeldscherm: media komt van HTPC, tv komt binnen via een STB, games komen uit de XSbox en al het geluid komt uit de soundbar die met optical is aangesloten op de tv. En dat alles bestuur ik met één Harmony: werkt perfect!

Zelf zou ik altijd voor een HTPC gaan en niet voor een mediaplayer. Een HTPC is zoals gewenst aanpasbaar aan toekomstige bestandsformaten en met een bluetooth (normal size!) keyboard gewoon te besturen voor browsen en youtube, etc. Want dat gekloot met een SmartTV afstandsbediening doet volgens mij niemand meer dan 1x om het eens te proberen :P

PVO

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-12 15:25
S1NN3D schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 09:20:
Mijn ervaring is ook dat mediaspelers goed zijn in het afspelen van video. Voor het afspelen van audio zijn ze in de meeste gevallen inderdaad onhandig. Bij het merk Popcorn Hour heb ik zelf wat bedenkingen. Heb in het verleden vaak gelezen dat hun firmwares erg buggy zijn. Maar misschien hebben ze ondertussen stappen gemaakt op dit gebied. Zelf heb ik goede ervaringen met Dune. Eerlijk gezegd zou ik zelf sowieso niet meer voor een mediaspeler gaan maar de keuze laten vallen op een kleine htpc zoals een NUC, Brix of Zbox. Die zijn krachtiger, flexibeler en veelzijdiger.
Dat laatste ben ik het zeker mee eens. Zeker met de huidige prijzen is een htpc toch wel het meest interessant. Voor grofweg 200,- schroef je al een NUC of AM1-based systeempje in elkaar dat beter presteert en aanzienlijk flexibeler is dan welk ander systeem ook. Voor een beetje knappe mediaspeler ben je toch ook al gauw tussen de 75,- en 150,- kwijt en kent vaak behoorlijke nadelen t.o.v. een htpc. Wil je er eventueel ook nog op gamen, dan schieten de kosten wel weer stevig omhoog helaas en ga je al gauw richting de 400,- of meer.

Voor wat betreft bediening zou ik met aanschaf van de hardware rekening ermee houden dat de merken / devices onderling goed via CEC met elkaar overweg kunnen. Meestal werkt het prima als je alles binnen 1 merk houdt (dus bij Sony heet dit Bravia Link, Panasonic noemt het vierra link etc). Helaas dat merken door elkaar gebruiken lang niet altijd goed gaat. Wel is inmiddels wel duidelijk dat met name LG (maar vast ook nog wel andere merken) niet heel goed functioneert op dit gebied, en hun eigen draai aan het CEC-protocol hebben gegeven. Van Sony, Panasonic en Samsung heb ik tot dusver nog nooit klachten gehoord op dit gebied. Een eventuele HTPC kan je dan ook weer via een CEC-adapter hieraan koppelen, en dus is op die manier alles met 1 remote te bedienen.

iRacing Profiel

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
heren, bedankt voor jullie antwoorden,
Het 4k is te nieuw en dus nog niet beschikbaar voor HTPC en Mediaplayers.
De Recievers zijn nog of te duur of niet volledig compatible met HDMI-2/ 4k.
Dit is geen echt probleem zolang full-HD maar kan.
Muziek is wel iets wat ik via de NAS wil doen. (deze heeft een itunes player functie)
En misschien in de toekomst Netflix (als de torrents ed steeds moeilijker gemaakt worden door buma en co....)

prioriteit van vervangen is:
1 xbox classic als mediaplayer
2 TV nu een 80cm sony bravia wat schreeuwt om een 104 of groter full hd. (Samsung heeft goede prijs/kwaliteit en ziet er ook strak uit. (daar kijken vrouwen naar dus strakke tv's kunnen groter gekocht worden ;-P )
3)reciever & speakers zijn goed (b&W vm1)(mis alleen die monitor functie zoals hdmi passthrough. (koppel nu de stereo audio output van de Itv en Wii enz. en gebruik de movie enhancer modes om de 5.1 sound te krijgen.)
4 Gamen over de TV doen vooral de kids nu. dus de wii is nog goed genoeg...:-)
5 De 4k is meer een wens. Ik heb de Samsung curved 4k gezien en WOW WAT EEN BEELD!!!!
dus ik kan best wachten met de tv en de reciever om die technologiejump te maken.

Ik ben overtuigd: het word een HTPC. dit word de eerste aankoop in mijn vervangingsdrift. :9
De interface/bediening/muziek/codecs updating ed en de mogelijkheid om het ook als "pc" te gebruiken voor youtube ed. maken het aantrekkelijker.

Wat raden jullie aan als type en merk?
Edit: is 3d output een standaard? ik lees nergens of dat kan.
-overigens 300 euro moet toch genoeg zijn voor een volledig ingerichte HTPC?
- afstand bediening én keyboard&muis lijkt me handig.
- voorlopig heb ik wel een audio verbinding nodig die op mn oude v440 reciever aangesloten kan worden.
Optisch zou kunnen (zit 1 ingang op.) en dan is misschien een ingebouwde blu-rayspeler als vervanging voor mn dvdspeler ook handig.

drie merken komen voorbij als goed.
pricewatch: Intel Next Unit of Computing (V3) Core i5-4250U

Brix
zbox/zotac-zbox ID18 (kan je hier een IR op aansluiten voor een simpele afstandsbediening?

alleen bomen en bos verhaal. dus waar moet ik op letten? :?

[ Voor 71% gewijzigd door copykat op 12-06-2014 22:21 . Reden: iets duidelijker ]

• S1NN3D
  • Niet online
copykat schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 17:38:
2 TV nu een 80cm sony bravia wat schreeuwt om een 104 of groter full hd. (Samsung heeft goede prijs/kwaliteit en ziet er ook strak uit. (daar kijken vrouwen naar dus strakke tv's kunnen groter gekocht worden ;-P )
Ik zou zeggen beperk op dit gebied niet je mogelijkheden. Er zijn genoeg andere tv's die ook strak zijn, een leuke prijs hebben en beter beeld geven.
5 De 4k is meer een wens. Ik heb de Samsung curved 4k gezien en WOW WAT EEN BEELD!!!!
dus ik kan best wachten met de tv en de reciever om die technologiejump te maken.
Mwah, Heb je de review hier op Tweakers gelezen, of andere? Er zitten behoorlijk wat nadelen aan deze televisie dus ik zou hem direct van de droomwensenlijst schrappen.
Ik ben overtuigd: het word een HTPC. dit word de eerste aankoop in mijn vervangingsdrift. :9
De interface/bediening/muziek/codecs updating ed en de mogelijkheid om het ook als "pc" te gebruiken voor youtube ed. maken het aantrekkelijker.
Toevallig ben ik bezig om ook mijn Dune mediaspeler te vervangen door deze NUC. :+

• S0epkip
copykat schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 17:38:

Wat raden jullie aan als type en merk?
Edit: is 3d output een standaard? ik lees nergens of dat kan.
-overigens 300 euro moet toch genoeg zijn voor een volledig ingerichte HTPC?
- afstand bediening én keyboard&muis lijkt me handig.
- voorlopig heb ik wel een audio verbinding nodig die op mn oude v440 reciever aangesloten kan worden.
Optisch zou kunnen (zit 1 ingang op.) en dan is misschien een ingebouwde blu-rayspeler als vervanging voor mn dvdspeler ook handig.

drie merken komen voorbij als goed.

Brix
zbox/zotac-zbox ID18 (kan je hier een IR op aansluiten voor een simpele afstandsbediening?

alleen bomen en bos verhaal. dus waar moet ik op letten? :?
Voor Tweakers hebben HTPC's niet echt een merk en type, want dat is meestal niet een doosje wat we van de plank kopen maar zelf samenstellen uit onderdelen.

De Intel NUC is echter zeker een goede basis! Als je niet gaat gamen op het ding dan is een i3 meer dan genoeg, dat scheelt weer.
pricewatch: Intel Next Unit of Computing kit (Core i3 3217U)
(Helemaal met deze van V&A V&A aangeboden: Intel Next Unit of Computing kit (Core i3 3217U)

Daar moet je dan dus nog wel wat geheugen instopppen (lov voltage bij deze specifieke NUC):
pricewatch: Crucial CT51264BF160BJ

En een msata SSD induwen:
pricewatch: Crucial M500 mSata 120GB

Een IR reveiver kun je uiteindelijk op elke USB poort aansluiten:
http://minigadgets.nl/ind...group_id=10000017&lang=NL
(En dan vervolgens aansturen met je universele Harmony afstandsbediening ;))

Vergeet ook het draadloze toetsenbord niet:
pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)

En de adapter of kabel van mini-HDMI naar HDMI:
pricewatch: ICIDU HDMI - Mini HDMI-adapter

-------------

#ProductPrijsSubtotaal
1ICIDU HDMI - Mini HDMI-adapter€ 3,99€ 3,99
1Intel Next Unit of Computing kit (Core i3 3217U)€ 223,50€ 223,50
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)€ 32,-€ 32,-
1Crucial CT51264BF160BJ€ 29,50€ 29,50
1Crucial M500 mSata 120GB€ 58,50€ 58,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 347,49

Een voeding zit in de box, je moet even checken of daar ook een (EU) aansluitkabel bij zit:
http://www.intel.com/cont...iye-whats-in-the-box.html

[ Voor 29% gewijzigd door S0epkip op 13-06-2014 09:46 ]

PVO

• kroegtijger
S0epkip schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 09:43:
[...]

Voor Tweakers hebben HTPC's niet echt een merk en type, want dat is meestal niet een doosje wat we van de plank kopen maar zelf samenstellen uit onderdelen.

De Intel NUC is echter zeker een goede basis! Als je niet gaat gamen op het ding dan is een i3 meer dan genoeg, dat scheelt weer.
pricewatch: Intel Next Unit of Computing kit (Core i3 3217U)
(Helemaal met deze van V&A V&A aangeboden: Intel Next Unit of Computing kit (Core i3 3217U)
"meer dan genoeg" is zelfs een understatement, aangezien het eigenlijk veel te veel nog is zelfs. De enige motivatie om een i3 te kiezen is voor het afspelen van 3D-content, en meestal ben je dan met een AMD A6-based build (wat bij AMD het minimum is voor BluRay 3D) beter af. De AMD's beschikken over (veel) meer grafische kracht dan de Intel processoren, maar op pure rekenkracht is Intel weer sneller. Wat handig is, hangt met name af van componenten er omheen, zoals behuizing (afmetingen) en het moederbord. Heel compacte builds zijn veelal gebaseerd op Intel, terwijl de builds die gebaseerd zijn op bijvoorbeeld wat meer performance op grafisch gebied (denk aan incidenteel gaming e.d.) vaak om AMD zijn gebaseerd.
Als de eis van 3D er niet ligt, kan je zelfs met bijvoorbeeld een AM1 al af.
Daar moet je dan dus nog wel wat geheugen instopppen (lov voltage bij deze specifieke NUC):
pricewatch: Crucial CT51264BF160BJ

En een msata SSD induwen:
pricewatch: Crucial M500 mSata 120GB
120GB is wel erg veel. Zeker als je op basis van OpenElec gaat werken is dat nergens voor nodig, en kan je met 30GB of minder ook prima uit de voeten. OpenElec draait ook prima vanaf een USB3-stick dus is zelfs helemaal geen SSD nodig.
Een IR reveiver kun je uiteindelijk op elke USB poort aansluiten:
http://minigadgets.nl/ind...group_id=10000017&lang=NL
(En dan vervolgens aansturen met je universele Harmony afstandsbediening ;))
Dat is een optie, maar kent een paar grote nadelen. Ten eerste kan je via deze methode [i]niet[/i] je machine aan zetten; dat gaat alleen maar lukken via een IR-receiver die ook de aan/uit switch van je case bedient. O.a. iMon hardware kan dit, maar dit is relatief wel prijzig. Er zijn ook diverse behuizingen met de benodigde hardware aanboord. Vaak betreft dit een OEM-versie van de iMon VFD. Ten tweede is een Logitech Harmony of vergelijkbare universele remote nodig om alles met 1 remote te kunnen bedienen. Dit drijft de prijs natuurlijk wel weer aanzienlijk op. Ten derde is er een line-of-sight nodig, oftewel je machine moet altijd in het zicht staan. Dat kan nog wel eens onpraktische situaties opleveren. Wel is een losse IR-receiver met afstand de goedkoopste variant. Voor enkele euro’s kan het al geregeld zijn, terwijl alternatieven aanzienlijk duurder zijn (iMon hardware gaat al snel richting de 75,- en een CEC-adapter is ook al ruim 35,-)
Mijn voorkeur gaat zelf dan ook uit naar het gebruik van CEC. Hiermee kan je met de remote van je TV of Receiver via HDMI de HTPC bedienen. Voordeel is daarmee dan dus ook dat je (in theorie) alles met 1 remote kan bedienen, en geen line-of-sight meer nodig hebt (de HTPC mag zelfs heel ergens anders staan, zolang deze maar via HDMI verbonden is). Het nadeel van je HTPC niet aan kunnen zetten blijft hier helaas dan ook nog steeds in bestaan. Daarvoor is ook geen oplossing. Wel zijn er work-arounds voor handen, zoals je PC niet uit, maar in hybernation zetten (Wake-on-USB is dan mogelijk), of het gebruik van WOL icm bijvoorbeeld een smartphone. Zelf gebruik ik zowel CEC als iMon based oplossingen, en alle2 werkt prima mits goed geconfigureerd.
Vergeet ook het draadloze toetsenbord niet:
pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)

En de adapter of kabel van mini-HDMI naar HDMI:
pricewatch: ICIDU HDMI - Mini HDMI-adapter

-------------

#ProductPrijsSubtotaal
1ICIDU HDMI - Mini HDMI-adapter€ 3,99€ 3,99
1Intel Next Unit of Computing kit (Core i3 3217U)€ 223,50€ 223,50
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)€ 32,-€ 32,-
1Crucial CT51264BF160BJ€ 29,50€ 29,50
1Crucial M500 mSata 120GB€ 58,50€ 58,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 347,49

Een voeding zit in de box, je moet even checken of daar ook een (EU) aansluitkabel bij zit:
http://www.intel.com/cont...iye-whats-in-the-box.html

iRacing Profiel

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:17
Opzoek naar een AMD barebone dus ;)

• kroegtijger
Joster schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 11:33:
Gezien ik in de openings-post geen eis voor 3D zie staan, zou ik inderdaad voor een AM1-based oplossing kiezen dan ja. Als het écht heel compact moet, zou je zelfs nog aan een ThinITX formfactor kunnen denken, maar meestal is dat qua prijs niet heel interessant.

iRacing Profiel

• S0epkip
3D is verderop wel een "eis" geworden en dat kun je op een Windows platform gewoon afspelen door "SBS" materiaal (side by side) af te spelen met een willekeurige mediaplayer en dat door je TV te laten vertalen in 3D, bijvoorbeeld.

CEC werkt in mijn ervaring de helft van de tijd niet, zeker niet bij gebruik van apparatuur van verschillende merken. Line of sight is bij IR wel nodig, maar dan wel alleen met het kleine IR oogje. Er zijn ook voldoede RF technieken en repeaters etc. beschikbaar zodat de boel eventueel achter een deurtje kan. Bovendien verbruikt een NUC dermate weinig stroom dat always on te verantwoorden is en dan maakt het dus ook niet meer zoveel uit dat je je machine niet aan kunt schakelen met behulp van IR.

Met een always-on HTPC kun je dan ook weer leuke dingen doen, wat de 120GB SSD handig maakt.
In my opinion. USB sticky kan ook, maarja. Wie had het over OpenELEC?

:)

Voor de volledigheid moeten we dan natuurlijk
pricewatch: Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)
nog toevoegen.

[ Voor 12% gewijzigd door S0epkip op 13-06-2014 12:22 ]

PVO

• kroegtijger
S0epkip schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 12:19:
3D is verderop wel een "eis" geworden en dat kun je op een Windows platform gewoon afspelen door "SBS" materiaal (side by side) af te spelen met een willekeurige mediaplayer en dat door je TV te laten vertalen in 3D, bijvoorbeeld.
Klopt inderdaad, maar het issue zit met name in BluRay 3D. Daarvoor moet ofwel hardwarematige ondersteuning zijn (dit was bijvoorbeeld in de eerste generatie APU's van AMD het geval; daar kon je zelfs met een A4 nog af) of je moet voldoende CPU-kracht hebben. Vandaar dat een A6 of i3 hiervoor de ondergrens helaas is.
CEC werkt in mijn ervaring de helft van de tijd niet, zeker niet bij gebruik van apparatuur van verschillende merken.
Als je met de helft van de tijd bedoeld dat het bij sommige combinaties niet werkt, dan is dat waar inderdaad. Dit heeft te maken met dat fabrikanten de vrijheid hebben gehad / genomen om een eigen implementatie van CEC te maken. Een aantal hebben zich netjes aan de standaarden gehouden, zoals Sony, Panasonic en Samsung, maar er zijn er ook een aantal die er ronduit een rommeltje van hebben gemaakt, zoals LG. Vooraf dus even goed controleren of de hardware die je wilt kopen (of dat nu een HTPC, TV, Receiver, BluRay speler of wat dan ook is) wel compatible is met je setup. Meestal moet je het stellen met gebruikers-reviews, maar zolang je alles binnen 1 merk houdt is er eigenlijk niet veel aan de hand.
Line of sight is bij IR wel nodig, maar dan wel alleen met het kleine IR oogje. Er zijn ook voldoede RF technieken en repeaters etc. beschikbaar zodat de boel eventueel achter een deurtje kan. Bovendien verbruikt een NUC dermate weinig stroom dat always on te verantwoorden is en dan maakt het dus ook niet meer zoveel uit dat je je machine niet aan kunt schakelen met behulp van IR.
Uiteraard is alleen de IR-receiver nodig in het line-of-sight, maar vaak zit dat in het frontje van je case, en dus moet de hele case in het zicht staan ;) Repeaters e.d. kan ook, maar echt fraai wordt het er naar mijn mening niet echt op. Zeker niet als je dan bedenkt dat het niet meer nodig is door gebruik van CEC. Die HDMI-kabel ligt er toch al, en er is bandbreedte zat op om wat sturings-commando's mee te geven. Daarnaast heb je dan nog steeds een universele remote nodig, zoals een harmony, en destijds was dat toch wel voor mij hét grote struikelblok in mijn setup, en ben daarom over gestapt op CEC. Een Harmony vind ik ronduit lelijk, er zijn weinig alternatieven voor handen die dermate veel devices ondersteunen als een harmony. De remotes die je als alternatief tegen komt zijn ofwel met touch-screen, wat ik vreselijk onhandig vindt op een remote (ik wil niet naar mijn remote moeten kijken maar naar de TV), ofwel zo gruwelijk duur dat het de moeite niet loont.
Wat betreft always on is het natuurlijk een mogelijkheid, maar kan me voorstellen dat niet iedereen er van gecharmeerd is. Dan is Hybernate en Wake-on-USB een betere optie al lijkt me.
Met een always-on HTPC kun je dan ook weer leuke dingen doen, wat de 120GB SSD handig maakt.
Daar is een HTPC natuurlijk niet voor bedoeld; daar zijn servers voor uitgevonden en zou je eventueel ook op een NAS kunnen doen (een NAS is immers niet veel meer dan een soort van kleine storage-server, dus die kan je ook extra diensten laten doen als je voldoende resources hebt
In my opinion. USB sticky kan ook, maarja. Wie had het over OpenELEC?
Wie had het hier over dat het niet OpenElec mocht zijn?
:)
8)
Voor de volledigheid moeten we dan natuurlijk
pricewatch: Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)
nog toevoegen.
Dat je er een licentie bij moet doen bij windows-based klopt natuurlijk, maar of dit dan de handigste keuze is qua OS…? ;) Ik zou in ieder geval voor een Pro-versie kiezen (home kent een aantal heel hinderlijke aspecten als je wat dieper in het OS gaat graven. Met name op netwerk-gebied kan je daar nog wel eens tegenaan lopen) en Windows 8.1 is naar mijn mening een handigere keuze dan.
Maar het kan natuurlijk ook nog Ubuntu, Debian of XBMCbuntu worden bijvoorbeeld. Je zou zelfs nog naar Android x86 kunnen kijken als je graag zou willen. Opties genoeg dus.

iRacing Profiel

• S0epkip
Goeie post.
Overigens kan de titel van het topic onder andere wel verandert worden in "Welke HTPC" oid.

PVO

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
S1NN3D schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 07:13:
[...]

Ik zou zeggen beperk op dit gebied niet je mogelijkheden. Er zijn genoeg andere tv's die ook strak zijn, een leuke prijs hebben en beter beeld geven.

Er zitten behoorlijk wat nadelen aan deze televisie dus ik zou hem direct van de droomwensenlijst schrappen.
De curved zou ik ook nooit kopen want alleen recht er voor zitten is de kijkhoek echt goed en tja iedereen op je schoot is wat zwaar... ;)
Het ging me vooral om de beeld techniek die een echte stap voorwaards is maar nog wel in de ontwikkelingsfase is.
(3d is leuk voor kinderen maar niet echt een zwaarwegende optie. en ik krijg er hoofdpijn van omdat het "niet klopt") |:(
Joster schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 11:33:
ah, daar gaat mn shortlist,,, :+
kroegtijger schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 13:24:
Klopt inderdaad, maar het issue zit met name in BluRay 3D. Daarvoor moet ofwel hardwarematige ondersteuning zijn (dit was bijvoorbeeld in de eerste generatie APU's van AMD het geval; daar kon je zelfs met een A4 nog af) of je moet voldoende CPU-kracht hebben. Vandaar dat een A6 of i3 hiervoor de ondergrens helaas is.

Wie had het hier over dat het niet OpenElec mocht zijn?

Maar het kan natuurlijk ook nog Ubuntu, Debian of XBMCbuntu worden bijvoorbeeld. Je zou zelfs nog naar
Ik ben in de veronderstelling dat mits de drivers en koppelingen goed werken een linux achtige OS stabieler is en beter dichtgetimmerd kan worden dan een windows versie die elke keer foutjes met updates moeten verbeteren.

Dat blueray 3d is meer iets dat vermoedelijk steeds meer een film container (zo heet dat geloof ik) word.
MKV is nu al gemeengoed. Dus als ik in een barebone investeer wil ik alle mogelijkheden goed bekeken hebben.

Nog een paar kleine overwegingen met de toekomst in gedachten:
Kennen jullie sonos dit ?
- Is die folow me technologie ook in te bouwen in een barebone?
Dan heeft de HTPC nog een argument om te kopen. In combinatie met een storage (nas) is het dan je centrale home entertainment system waarbij iedereen vanuit zijn plek/kamer muziek/film/foto's kan kijken zonder dure smartTV. (gewoon een wifistreamerkastje op je TV die beeld doorgeeft en de codec door de HTPC) en een muziek streamer op genre en zo.(teruglink van internet radio)
Dan is die WOL ook meteen zinnig en kan ie aanblijven.

-ik las net een review over de UE55f8000 en de quad-core schijnt voorbij de motion-studder en crash fase te zijn en de interfase schijnt ook zodanig verbeterd te zijn dat het ook echt werkt...)
(waarom 300,-- investeren in een los apparaat als je het inbuild kan krijgen door dit te investeren in een duurdere smart-TV)?(enigzins gecharcheert uiteraard)

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 13-06-2014 23:17 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
S0epkip schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 15:49:
Goeie post.
Overigens kan de titel van het topic onder andere wel verandert worden in "Welke HTPC" oid.
goed idee!

maak er maar "Welke HTPC of mediaplayer is een goede keus voor home entertainment system"

• kroegtijger
copykat schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 19:50:
[...]

Ik ben in de veronderstelling dat mits de drivers en koppelingen goed werken een linux achtige OS stabieler is en beter dichtgetimmerd kan worden dan een windows versie die elke keer foutjes met updates moeten verbeteren.
Linux is in zn algemeenheid inderdaad stabieler, maar heeft natuurlijk net zo goed als windows zn updates nodig. Nu is het zo dat sommige hardware uitsluitend op Windows wil werken, en er ook nog wel eens zaken zijn die alleen maar (of veel beter) onder Linux willen draaien. Met name bij TV-tuners kan je hier nog wel eens tegenaan lopen. Wat dan de handigste keuze is, valt nu nog niet heel duidelijk te stellen, maar gezien je wensen en eisen denk ik dat OpenElec prima past hierbij.
Dat blueray 3d is meer iets dat vermoedelijk steeds meer een film container (zo heet dat geloof ik) word.
MKV is nu al gemeengoed. Dus als ik in een barebone investeer wil ik alle mogelijkheden goed bekeken hebben.
voor meer informatie over BluRay 3D kan je even kijken op http://www.tomshardware.c...-home-theater,2636-7.html
hier wordt het vrij duidelijk uitgelegd dat je het ofwel via hardware-acceleratie kan doen (Blu-ray 3D MVC decode acceleration), ofwel op CPU-kracht. De informatie is wel ietsjes gedateerd, maar het geeft redelijk weer hoe de boel in elkaar steekt
Nog een paar kleine overwegingen met de toekomst in gedachten:
Kennen jullie sonos dit ?
- Is die folow me technologie ook in te bouwen in een barebone?
Da's gewoon een stukje software. Met XBMC kom je een heel eind daarin.
Dan heeft de HTPC nog een argument om te kopen. In combinatie met een storage (nas) is het dan je centrale home entertainment system waarbij iedereen vanuit zijn plek/kamer muziek/film/foto's kan kijken zonder dure smartTV.
Dat kan natuurlijk hoe dan ook, maar je zal wat je ook kiest, wel een playback-device moeten hebben. Kan je overigens heel goedkoop houden. Zelf ben ik voor in de slaapkamer dik tevreden met een Raspberry Pi. Kost je grofweg 40,- en in combinatie met een SQL-database op je NAS geeft je dat nog veel meer vrijheid dan welk ander systeem dan ook. Voor andere devices zoals tablet of telefoon is vaak ook XBMC mogelijk (android). Wil je hoge kwaliteit video-streams gaan aanbieden, dan is een veel krachtigere centrale storage nodig en wordt vaak voor een i5 gekozen als storage-server. Dan lijkt een NAS en een rPi me handiger.
(gewoon een wifistreamerkastje op je TV die beeld doorgeeft en de codec door de HTPC) en een muziek streamer op genre en zo.(teruglink van internet radio)
Dan is die WOL ook meteen zinnig en kan ie aanblijven.
Als ie aan blijft, is WOL niet meer zinnig natuurlijk. Waarom zou je Wake On Lan doen op een device dat al aan is? Maar het lijkt me niet handig om dit te doen, want dan heb je dus zowel een NAS continue aan staan, als een HTPC. Dan lijkt het me nuttiger om ofwel je storage naar je HTPC te verhuizen zodat je geen NAS meer nodig hebt (ben ik geen fan van, omdat je dan taken gaat combineren en dat gaat vaak niet goed samen. Zo wil je meestal een HTPC heel stil hebben, maar dat wordt lastig als je er ook meteen een stapel HDD's in steekt. Ook kan het de performance van zowel HTPC als server negatief beinvloeden). Alternetief is je NAS vervangen voor een server, zodat je voldoende power hebt op om te transcoden met bv Plex. Dan lijkt het me nuttiger om de overige TVs in huis van een rPi te voorzien en de rest via software oplossen op telefoons en tablets (bijvorobeeld door XBMC erop te zetten, of als dat niet gaat te kiezen voor bijvoorbeeld Twonky op de NAS en naar telefoons / tablets muziek te streamen)
-ik las net een review over de UE55f8000 en de quad-core schijnt voorbij de motion-studder en crash fase te zijn en de interfase schijnt ook zodanig verbeterd te zijn dat het ook echt werkt...)
(waarom 300,-- investeren in een los apparaat als je het inbuild kan krijgen door dit te investeren in een duurdere smart-TV)?(enigzins gecharcheert uiteraard)
Het nadeel van te vertrouwen op een smartTV is dat je volledig afhankelijk bent van de support die de fabrikant levert. Als Samsung bedenkt dat bijvoorbeeld bepaalde bestandsindelingen niet gaan supporten, dan houdt het op en kan je er niets aan doen. Daarnaast is naar mijn mening overal dezelfde interface en overal dezelfde database (wat XBMC biedt) dermate prettig in gebruik, dat ik niets anders dan XBMC meer zou willen hebben.

iRacing Profiel

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Het word me steeds duidelijker! :)
Ondanks de voortschreidende techniek in de smart tv's en home cinema-sets is een mediaplayer ala Eminent EM7380 of xbmc op een htpc toch beter door hun onafhankelijkheid van merken of support.
Die AMD versie's: hoe zien die er uit? ik ben die niet tegen gekomen in mn zoektocht.
(behalve deze Zotac ZBOX nano AQ01)

Als ie aan blijft, is WOL niet meer zinnig natuurlijk. Waarom zou je Wake On Lan doen op een device dat al aan is?

Uit is bij mij voedingschakelaar op "off" en dus geen enkel onderdeel in het kastje stroom verbruikt, dus elke vorm van standby of hybernate is eigenlijk "aan"

Dus met mijn "aan blijven" bedoelde ik dat je met remote commando zoals afstandbediening of een app op je mobieltje/tablet of laptop de boel kan activeren. een active netwerkkaart is "aan"/standby.

Voor de rest, In hoeverre lijkt de xbmc van een htpc op de xboxclassic versie?

en aan gezien ik nog voor audio koppeling (indien meer dan alleen stereo ondersteuning) of optisch of coax of component afhankelijk ben totdat ik een nieuwe reciever koop met hdmi ondersteuning is de keuze van barebones wat beperkt heb ik gezien.

Dus gezien het feit de de intel NUC alleen een audiojackplug heeft(te zien op de foto) zou ik eerder voor deze kiezen
pricewatch: Zotac ZBOX ID18
Deze heeft een optische uitgang als ik het op de foto goed zie en is helft goedkoper wat mn budget van 300 weer ruimte geeft voor een 60gb ssd, infrarood met een remote en misschien windows en xbmc, (ik las iets over silverlight en netflix)

Pagina: 1