R9 290 OC Windforce + case fans

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjs021
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 13:27
Hallo allemaal!

Onlangs heb ik een nieuwe computer aangeschaft met hierin een R9 290 Gigabyte videokaart. Deze videokaart heeft de neiging om, naar mijn idee, erg warm te worden. Als ik de kaart los laat, met een aangepast fan profile (zwaarder), en dus geen vsync oid gebruik kan de kaart gemakkelijk de 80+ raken.

Om de videokaart toch iets cooler te laten zijn heb ik rondgekeken naar case fans en had in eerste instantie het idee om 2 noctua 120mm en 1 noctua 140mm case fan te gaan kopen. Eén 120mm als side intake, 1 120mm op de bodem en een 140mm als exhaust aan de bovenkant (dichtbij de reeds geplaatste exhaust).
Ik heb ondertussen veel gelezen over de windforce in combinatie met side fans en de mogelijke negatieve invloed hiervan op de airflow in de kast zelf. Maar veel van de informatie is tegenstrijdig en aangezien dit voor mij de eerste keer is geweest dat ik een computer heb gebouwd heb ik zelf erg weinig ervaring. Mijn vraag is dus wat het beste is wat betreft case fans en waar te plaatsen. Ik heb nu werkelijk geen idee of ik 1 case fan moet kopen voor aan de bovenkant als exhaust of meerdere..

Verdere info:
De behuizing betreft een CM 690 III wat inhoudt dat er dus al een 200mm case intake fan aan de voorkant is en een 120mm case fan aan de achterkant. Verder heb ik een Gelid Tranquillo rev 2 CPU fan.

Alvast super bedankt :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De kaart mag prima iets van 85 graden worden, meer zelfs. Geen enkel probleem voor zo'n ding. De vraag is of je dan moeilijk moet gaan doen om het iets te verlagen.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 11-06-2014 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjs021
PilatuS schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 22:02:
De kaart mag prima iets van 85 graden worden, meer zelfs. Geen enkel probleem voor zo'n ding. De vraag is of je dan moeilijk moet gaan doen om het iets te verlagen.
Zou de temperatuur, ook al hoort het tot op zekere hoogte bij die kaart, toch wat willen verlagen. Vooral als het met een fan of twee met bijvoorbeeld 10 graden daalt. Levensduur wordt dan wel verlengd ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

De kaart zou veel koeler moeten lopen. Mijn Sapphire R9 290X Tri-x draait in mijn systeem, met de huidige omgevingstemperatuur (20+ graden), niet warmer dan 62 graden.. En als je naar de benchmarks kijkt dan koelt de Gigabyte ongeveer gelijk aan de Sapphire, dan nog het verschil tussen de 290 en 290X. Je setup met 200mm intake fan zou het goed moeten doen. Ik denk dat je systeem een hot pocket (thermiek) maakt voor in je case waardoor de temperatuur van je videokaart oploopt. Kan je die foto maken van hoe je kast er van binnen uit ziet? En even voelen met je case open of er zich warme lucht ophoopt voor in je kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjs021
Later vanavond ben ik pas weer thuis en zal dan een foto nemen. Bedankt!

Ik heb trouwens de extra case fans waar ik naar refereer in de op nog niet gekocht, even ter verduidelijking.

[ Voor 43% gewijzigd door kjs021 op 12-06-2014 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

kjs021 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 07:51:
Later vanavond ben ik pas weer thuis en zal dan een foto nemen. Bedankt!

Ik heb trouwens de extra case fans waar ik naar refereer in de op nog niet gekocht, even ter verduidelijking.
Daarom graag even een foto ter verduidelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjs021
Hierbij de foto's. Sorry dat het zo lang op zich heeft laten wachten.
Ik hoop dat dit een goed beeld geeft. Het lijkt wellicht wat slordig, maar alle kabels zitten wel achter de zijkant. De kabels zijn beter zichtbaar doordat ik de cage aan de rechterkant waar 4 hdd's in kunnen heb weg gehaald voor betere airflow.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/25p2tty.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/ngvr12.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/de70yh.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/23hni0w.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
dat zou genoeg lucht moeten verplaatsen om die kaart koel tekunnen houden lijkt mij, weet je toevallig op hoeveer rmp je fans draaien/welke stand van fanstroller etc? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjs021
Ik hield zonet mijn hand voor de 200mm intake fan en het was niet zo dat daar nu een sterke luchtstroom was. Deze computer staat bij mijn ouders thuis en mijn beeldscherm heb ik nu nog op mijn kamer in Groningen voor het beter kunnen leren, tentamens.. Ik kan nu dus niet opzoeken op welke stand het staat, maar ik heb iig niets veranderd bij de cpu fans itt de gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Heel vreemd dat de temps zo oplopen. Voelde je ook geen warmte ophopen voor je kaart? Enige wat ik me kan voorstellen is dat je outtake te kort schiet maar dat zou niet moeten leiden tot 80+ graden. Kabel management is niet super, maar moet niet voor problemen zorgen. Waar heb je de temperaturen mee afgelezen? En hoe staan de fans inderdaad ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjs021
Heb even de tv van mijn ouders gejat en aangesloten aan de computer, wou jullie niet laten wachten.
Ik heb nu ook de CPU fans m.b.v. SpeedFan een profiel gegeven wat net wat agressiever is.De GPU wordt voor alsnog gecontroleerd door MSI afterburner.

Ik start even guild wars 2 op en kijk even waar de temperaturen heen gaan. Ik laat jullie het weten wanneer ik meer informatie heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjs021
Temperatuur van de GPU schommelt nu rond de 65 graden, veel beter! Thanks voor de tip om ook te kijken naar de RPM van de andere fans. De RPM van de andere drie fans (voor, cpu en achterkant) zitten nu rond de 600-750 rpm.

Toch zou ik nog graag 1-2 fans willen plaatsen. Wat adviseren jullie voor wat betreft de locatie in combinatie met de side exhaust van mijn r9 290 (in de kast zelf)? Ik vraag dit aangezien er veel discussie is over bijvoorbeeld de toegevoegde waarde van een fan op de side panel met een side exhaust.

Edit:
Sorry voor de dubbele post..

[ Voor 18% gewijzigd door kjs021 op 13-06-2014 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
  • Laatst online: 13-04 21:43
mijn ervaring leer dat je ze alvast naar buiten moet blazen anders in het complete stofophoping

ik vermoed ook niet dat door een side fan te plaatsen je gpu temps zichtbaar gaan lager zijn
maar wat wel kan zijn is dat je cpu wat minder warm wordt aangezien veel warme lucht van je gpu direct naar buiten geblazen word

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

bbblije schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 23:57:
De kaart zou veel koeler moeten lopen. Mijn Sapphire R9 290X Tri-x draait in mijn systeem, met de huidige omgevingstemperatuur (20+ graden), niet warmer dan 62 graden.. En als je naar de benchmarks kijkt dan koelt de Gigabyte ongeveer gelijk aan de Sapphire, dan nog het verschil tussen de 290 en 290X. Je setup met 200mm intake fan zou het goed moeten doen. Ik denk dat je systeem een hot pocket (thermiek) maakt voor in je case waardoor de temperatuur van je videokaart oploopt. Kan je die foto maken van hoe je kast er van binnen uit ziet? En even voelen met je case open of er zich warme lucht ophoopt voor in je kast?
Niet warmer dan 62 graden tijdens? Met welke settings? (clocks en fanspeed/fanprofiel)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

bbblije schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 23:57:
Frozen schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 14:42:
[...]

Niet warmer dan 62 graden tijdens? Met welke settings? (clocks en fanspeed/fanprofiel)
Nou?

[ Voor 12% gewijzigd door Frozen op 15-06-2014 14:47 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Standaard factory OC clocks, fan profile op auto, tijdens het spelen van BF4 (uurtje of 4 achter elkaar). In een Corsair Obsidian 450D, 2x 140mm intake en 2x 120mm outtake.

[ Voor 24% gewijzigd door bbblije op 16-06-2014 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maus3142
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-10 18:50
Ik heb heb de zelfde case en je hebt genoeg mogelijkheden om er fans bij te zetten,bv een exstra 120mm fan op de bodem(intake)en een of twee outake 120/140mm in de top of een 200mm (moet passen maar is lastig)

Zelf heb ik twee amd r9 290 er in zitten.eentje met een arctic hybrid 2 koeler en een Asus Direct CU 2 OC.
Ik heb alle fan plaatsen benut inclusief de 200mm in het zij paneel,boven uit mijn case komt ongeveer een warme lucht van 50 graden uit ,dat voelt erug warm aan,mijn videokaarten blijven ongeveer 70 graden onder load.
Die Amd r9 290(x)kaarten zijn gewoon grote warmte bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjs021
maus3142 schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 19:56:
Ik heb heb de zelfde case en je hebt genoeg mogelijkheden om er fans bij te zetten,bv een exstra 120mm fan op de bodem(intake)en een of twee outake 120/140mm in de top of een 200mm (moet passen maar is lastig)

Zelf heb ik twee amd r9 290 er in zitten.eentje met een arctic hybrid 2 koeler en een Asus Direct CU 2 OC.
Ik heb alle fan plaatsen benut inclusief de 200mm in het zij paneel,boven uit mijn case komt ongeveer een warme lucht van 50 graden uit ,dat voelt erug warm aan,mijn videokaarten blijven ongeveer 70 graden onder load.
Die Amd r9 290(x)kaarten zijn gewoon grote warmte bronnen.
Bedankt voor je reactie! Mijn enige twijfel zit hem bij de 200mm intake side panel case fan in combinatie met een windforce 3x. Nog niet helemaal over uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maus3142
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-10 18:50
Probeer anders eerst die bodem fan,dan blaas je in ieder geval lucht naar je gpu,samen met een of twee fans in de bovenkant van je kast .
Dit zorgt in ieder geval voor meer koeling door je kast.
Zelf heb ik de 200 mm fan in het zij paneel ook als intake om voldoende lucht over de backplate's te krijgen.

Jouw gpu heeft een andere koeler....Ik zou gewoon 2 x120mm fan kopen en gewoon een beetje gaan benchen en kijken wat de beste positie voor ze zijn ,een beetje tweaken😄
Pagina: 1