Nadat ik mijn nieuwe processor (AMD athlon X4 760K) had geïnstalleerd heb ik de drivers geïnstalleerd en de computer herstart. Daarna startte ik een game op (assassin's creed III) die runde heel goed, maar na een tijdje begon de computer veel lawaai te maken. Ik sloot de game af en al snel was de PC weer veel stiller. Weten jullie of dit een bekend probleem is? Ik las ergens dat het zou kunnen dat het plastic er nog op zat maar dat was er 100% zeker af.
Wat voor lawaai?
Kan zijn dat er iets, een draadje bijvoorbeeld, tegen de ventilator van je cpu zit/komt.
Kan zijn dat er iets, een draadje bijvoorbeeld, tegen de ventilator van je cpu zit/komt.
Het kan zijn dat de ventilator(en) op volle toeren gaan draaien. Als dat zo is dan is de koeling niet goed. Stel eerst vast welke ventilator lawaai maakt en ga dan op onderzoek uit. Is de airflow in de kast goed (kan de warmte goed weg)? Zit het heatsink goed vast op de processor? Zit er warmtegeleidingspasta tussen?
Vaak kun je in het BIOS instellen hoe de ventilatoren zich moeten gedragen. Je kunt dan bijv. instellen dat de ventilator bij 55C of 60C sneller moet gaan draaien. Als deze instelling verkeerd staat dan kan de ventilator te vroeg al te snel draaien.
Vaak kun je in het BIOS instellen hoe de ventilatoren zich moeten gedragen. Je kunt dan bijv. instellen dat de ventilator bij 55C of 60C sneller moet gaan draaien. Als deze instelling verkeerd staat dan kan de ventilator te vroeg al te snel draaien.
[ Voor 28% gewijzigd door Thandor op 11-06-2014 22:38 ]
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Het klinkt inderdaad meer alsof de ventilator op volle toeren draait. Maar het klopt dat hij inderdaad 55C wordt. Eerder zijden ze op het forum dat aparte processor koeling niet nodig was, zou dit probleem opgelost worden door een zwaardere koeling?
Je kan een after-market koeler gebruiken, ipv de stock koeler. Die meegeleverd wordt koelt an sich wel, maar doet dat minder efficiënt en moet dus meer toeren maken waardoor het meer herrie maakt.
'Herrie' tijdens een spel is relatief normaal, de CPU wordt tenslotte veel en veel meer gebruikt dan wanneer je in een beetje op 't web bezig bent.
'Herrie' tijdens een spel is relatief normaal, de CPU wordt tenslotte veel en veel meer gebruikt dan wanneer je in een beetje op 't web bezig bent.
Commandline FTW | Tweakt met mate
55C is an sich geen probleem. Heb je een case-fan in de computer zitten? Je kunt daarmee airflow creëren in de kast zodat de warme lucht beter afgevoerd wordt.
Zorg ook dat je zeker weet dat het heatsink goed op de processor bevestigd is. Als je het heatsink er af haalt is het verstandig om het schoon te maken en nieuwe warmtegeleidingspasta toe te voegen. Dus voordat je de boel uitelkaar haalt; haal de juiste spullen in huis
.
Zwaardere koeling is inderdaad een optie maar dan geldt nog steeds: goede bevestiging en de juiste airflow.
Zorg ook dat je zeker weet dat het heatsink goed op de processor bevestigd is. Als je het heatsink er af haalt is het verstandig om het schoon te maken en nieuwe warmtegeleidingspasta toe te voegen. Dus voordat je de boel uitelkaar haalt; haal de juiste spullen in huis
Zwaardere koeling is inderdaad een optie maar dan geldt nog steeds: goede bevestiging en de juiste airflow.
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
In mijn kast heb ik twee fans zitten voor de airflow. Hebben jullie trouwens nog een aanrader wat betreft de nieuwe koeler. Ik heb al een beetje rondgeken maar ik weet niet echt veel van koeling dus weet niet echt wat nou goed is en wat niet. En de koelpasta zit daar veel verschil in kwaliteit of maakt het niet veel uit welke je neemt?
Het hangt een beetje af van hoeveel plek je hebt in je kast. Ff checken of deze zou passen:
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Fantastische koeler!
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Fantastische koeler!
De iets grotere Cooler Master Hyper 412S is ook zeker de moeite waard.
[ Voor 23% gewijzigd door OB1 op 12-06-2014 22:49 ]
AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X
Pagina: 1