twee ziggo modems in een huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collin20
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-06-2023
Hoi,

Ik had een vraag. Een vriend van mijn vader beweert dat het mogelijk is om twee modems van Ziggo in huis te hebben. En dat je daardoor beide internet verbinding hebt. In dit geval zijn dat twee keer 90 MB download. Dus bij elkaar opgeteld zou hij dan 180 MB moeten halen. Klopt dit verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Het klopt dat tweemaal 90 uitkomt op 180. Het klopt ook dat je twee netwerkverbindingen kunt koppelen, link aggregation of trunking genaamd.

Over de praktische haalbaarheid van gratis je internetsnelheid verdubbelen, wat ik uit je post haal, heb ik echter zo m'n twijfels. Technisch kan het, maar administratief wordt het lastig.

Een Ziggo-modem, dat je in bruikleen hebt en na je abonnementsduur weer moet terugsturen, wordt bij de registratie ervan gekoppeld aan het account behorend bij je abonnement. Er komen op het web diverse varianten voorbij van hoe dit precies gebeurt (bootfiles, wijkcentrales en MAC-adressen), maar de crux is: per account kun je slechts één modem tegelijkertijd actief hebben, en per adres mag je slechts één abonnement afsluiten.

Mocht je hoe dan ook aan een extra modem weten te komen en de beperking van één modem per adres weten te omzeilen, dan ga je vast op de een of andere manier tegen de algemene voorwaarden in die je hebt getekend bij het afsluiten van je abonnement.

[ Voor 12% gewijzigd door CodeCaster op 11-06-2014 22:38 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zonder kennis van de algemene voorwaarden van Ziggo kan ik iig roepen: natuurlijk gaat dat technisch werken.

Ziggo is een kabelprovider en modems van Ziggo maken gebruik van het (Euro)DOCSIS protocol. Dat werkt over broadcast kabelnetwerken. Kenmerkend daaraan is dat er ergens een punt is waar het signaal op de kabel gezet wordt aan providerzijde (traditioneel bij een CMTS in een centrale ruimte ergens, tegenwoordig steeds dichter bij de klant). Dat signaal wordt gesplitst naar alle woningen in een netwerksegment toe. Iedere woning in dat segment ontvangt dus hetzelfde signaal waar alle informatie voor alle modems in het segment in zit (uiteraard encrtypted per modem). Vervolgens zenden modems hun informatie terug richting dat centraal punt. Dat kunnen ze vanaf willekeurig welke plek in datzelfde netwerksegment doen.

Het maakt dus voor de werking bij benadering niets uit of alle modems in een segment (normaliter honderden) verspreid zijn over honderden verschillende woningen of allemaal op hetzelfde adres staan.
In praktijk zou je met zeer grote hoeveelheden ws in de knoop komen met enkele fysische eigenschappen van het systeem en de signalen, maar dan moet je het een stuk bonter maken dan twee modems.

Of modems zullen werken in een ander segment dan waar ze 'thuishoren' hangt helemaal af van hoe Ziggo die dingen provisiont. Voor internet maakt het eigenlijk weinig tot niets uit zolang er geen vaste IP-adressen aan hangen, maar voor telefonie (wat ook op de modems zit) kan het een andere verhaal zijn ivm netnummers. Vooral de nooddiensten zijn daar nogal gevoelig voor: als ze een noodoproep krijgen van een nummer in Groningen willen ze niet halverwege het gesprek - als de traumahelikopter al onderweg is - horen dat de beller (en het modem) in Maastricht staan :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7Grendel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-09 21:22
Ik betwijfel sterk of dit mogelijk is. Ik denk dat modems gekoppeld zijn door een systeem niet ongelijk aan het smartcard systeem voor je TV. Out-of-the-box is een smartcard een plastic kaartje met een nummer wat je wel in je TV kunt steken, maar vervolgens niets doet. Om de smartcard te gebruiken moet je deze koppelen aan een Ziggo klant. Als je de limiet van het aantal kaarten (3?) hebt bereikt kun je wel meer kaartjes kopen, maar je kunt ze niet koppelen aan een Ziggo account dus het blijven waardeloze stukjes plastic.

Met modems zal het vergelijkbaar zijn. Een modem is gekoppeld aan een account. Als je zomaar een eigen modem gebruikt zal deze niet werken. Het enige verschil is dat je maar 1 modem per klant kunt hebben en dat je zelf niet kunt kiezen welke modem je aan je account kunt koppelen.

Technisch gezien zal het waarschijnlijk iets complexer in elkaar steken, maar kortom: het gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-09 07:39
Je kan niet zomaar een willekeurig modem aansluiten, je hebt namelijk een profiel die jouw snelheid bepaald.
Een modem is gekoppeld aan een abonnee en daar hangt weer een profiel aan.
Als je nu een willekeurig modem aan gaat sluiten dan moet die modem nog wel gekoppeld zijn aan een actief abonnement.
Dus wil je 2 x 90 Mbit dan zal je iemand op moeten zoeken die minimaal Z2 en dan vragen of je zijn of haar modem even mag lenen.

[ Voor 212% gewijzigd door Dennis-L op 13-06-2014 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Het duurdere Z3 abonnement is een tientje duurder in de maand, dan krijg je 180mbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:30

heuveltje

KoelkastFilosoof

Bij een lanparty heb ik ooit gezien hoe 5 modems van bezoekers aangesloten werden op 1 aansluitpunt.
En ik weet niet meer zeker of ze alle 5 de volle snelheid haalden, maar het werkte verder prima

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

heuveltje schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 14:20:
Bij een lanparty heb ik ooit gezien hoe 5 modems van bezoekers aangesloten werden op 1 aansluitpunt.
Met 5 verschillende abonnementen, die je als één persoon op één adres niet kunt afsluiten, kan dat inderdaad prima werken, en dat heeft volgens mij verder ook niemand in dit topic ontkend. :)

[ Voor 11% gewijzigd door CodeCaster op 13-06-2014 20:14 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Of de kabelmodems in jouw coaxsegment nu allemaal in jouw huis zijn aangesloten op de kabel of in ieder huis afzonderlijk maakt voor DOCSIS niet uit. Binnen het coaxsegment kan het kabelsignaal toch niet gerouteerd worden, dus een DOCSIS datapakketje dat bestemd is voor jouw kabelmodem komt aan bij alle kabelaansluitingen in jouw coaxsegment inclusief de kabelaansluitingen van klanten die geen kabelinternet hebben. Dat is ook de reden waarom er bij de kabel sprake is van gedeelde capaciteit in de coaxsegementen. Ziggo heeft in ieder coaxsegment 16 Internet downstreams en 4 Internet upstreams die je met alle gelijktijdige kabelinternetters in jouw segment moet delen.

Het is een keuze van Ziggo om het administratief wel of niet toe te laten om meerdere kabelmodems te registreren/activeren op één abonnement, maar technisch gezien is die beperking er niet zolang Ziggo nog geen coaxsegementen heeft die bestaan uit één aansluiting. En daar is gezien een aantal steekproeven nog geen sprake van als ik DOCSIS PDU's aantref voor zo'n 800 tot 1000 kabelmodems in die coaxsegmenten.

Overigens hebben sommige Ziggo (en UPC) klanten zonder dat ze het zich misschien realiseren al meerdere kabelmodems actief op hun adres. In de Cisco en sommige Samsung PVR's zit namelijk ook een kabelmodem die gebruikt wordt voor de interactieve (VOD) diensten.
Pagina: 1