linux CLI extra teken a circonflex

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ik krijg vreemde tekens tijdens kopieer acties op een ubuntu server ssteem.

korte achtergrond: Ik heb normaal een ubuntu server draaien, en nog een extra als reserve/speelmateriaal. Nu heb ik op de extra op een USB-stcikie () als bootschijf ubuntu server 14 geinstaleerd (met data partitie in NTFS). Vervolgens hang ik daar 3 schijven in van mijn oude systeem (EXT4) + de oude schijf van mijn eminent EM7080 media speler . Dit omdat kopieren via netwerk of USB tergend traag gaat.

Om de boel te bedienen maak ik via putty een SSH verbinding vanaf de laptop
Als ik nu files wil kopieren krijg ik de volgende output

user@machine:/mnt/em7080/1kids/Kidz$ cp -rv DLEGNA/ /mnt/wdgreen2/kids/
geeft oa
âDLEGNA/VTS_25_1.VOBâ -> â/mnt/wdgreen2/kids/VTS_25_1.VOBâ

Het gedrag van de schijf vindt ik ook vreemd, maar kan niet exact de vinger leggen waar. Ik heb geen idee waar die â vandaan komt. Ik heb al gekeken naar he reset commando in de terminal, en keyboard opties in putty. In fstab wordt de ntfs partitie gemount als ntfs met 'opties' defaults 0 0

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de configuratie:
Translation => Remote character set: UTF-8

Grote kans dat het daar aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Dit probleem zit 'em in je taal instellingen. Aangezien je via SSH inlogt word de data in een andere encoding "verzonden" dan dat je lokale machine draait. Als bovenstaande niet werkt dan kun je proberen om in je /etc/ssh/sshd_config het volgende erbij te plaatsen:

code:
1
2
3
4
5
# Accept locale-related environment variables
AcceptEnv LANG LC_CTYPE LC_NUMERIC LC_TIME LC_COLLATE LC_MONETARY LC_MESSAGES
AcceptEnv LC_PAPER LC_NAME LC_ADDRESS LC_TELEPHONE LC_MEASUREMENT
AcceptEnv LC_IDENTIFICATION LC_ALL LANGUAGE
AcceptEnv XMODIFIERS

Ik weet alleen niet of dit ook met PuTTY werkt. Dit is wat ik nodig had om het tussen OS X en Linux goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om precies te zijn zit het hem in een verschil van character sets tussen server en client. Waarschijnlijk heeft de LANG environment variable een andere naam dan de PuTTY client verwacht. Daar kan bijvoorbeeld staan en_US.UTF-8, en dan gaat het om het gedeelte na de punt. Het deel ervoor heeft geen invloed.

Wat mij betreft kun je het best UTF-8 gebruiken en dat dan dus ook in de client configuratie instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
Thanx Cheatah, translation setting stond inderdaad op ISO-8859-1:1998 (Latin-1, West Europe). Deze op UTF zetten lostte het probleem al op. Staat me ook bij dat ik bij een installatie deze expliciet op UTF heb gezet ( weet niet zeker welke keer, ik heb nogal wat geexperimenteerd)

dikke pluim voor de snelle resonse voor beide
happy tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor nieuwe verbindingen met Putty naar een server toe, klik op "Default Settings" oid, dan op Load, daarna stel je die Translation in op UTF-8, terug naar Sessions en klik op Save. Nu is de default aangepast zodat alle nieuwe verbindingen gelijk UTF-8 doen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
Dank. Op mijn andere server connectie stond ook latin overigens, en kan me niet herinneren dat ik daar ooit dit had. Daarom denk ik ook dat ik tijdens deze install specifiek UTF gekozen heb.

Zag in bash history overigens ook de reden voor het vreemde gedrag: ik gebruikte de -t optie per ongeluk bij het kopiëren ipv -u.
Pagina: 1