Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CJIB] Rood licht boete, maar is het wel correct?

Pagina: 1
Acties:

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-11 11:19

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Heren,

Zojuist, naar alle verwachting is ie toch binnen gekomen; de roodlicht boete.

Het gebeurde in IJsselstein, zie onderstaande foto. Ik kom van rechts, had iets te laat door dat het verkeerslicht op rood stond, en stopte vlak na de sensoren (maar wel VOOR de haaientanden). Ik ben dus niet overgestoken.

Mijn auto stopte ongeveer ter hoogte van de rode streep.

Ik wilde dus oversteken naar de andere kant. Anyway zie deze foto:

Afbeeldingslocatie: http://static.dyp.im/SXFyVVkEQL/3cf797016d1638d8eac2b4393a975a06.png

Waar ik dus al bang voor was; de boete is er. Of ik even 237 euro wil doneren aan het CJIB.

Is dit correct, of heb ik een beste poot om op te staan en kan ik hier bezwaar tegen maken?

Professioneel Heftruck Syndroom

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Je reed door rood volgens het CJIB omdat je de dubbele witte streep vóór de stoplichten passeerde nadat het rood was geworden denk ik, dus boete.

Ik gok dat als je de dubbele witte streep die vóór de stoplichten staat al was gepasseerd vóór dat de lichten op rood sprongen dat je dan geen boete had gehad....

Lullig, dat wel, maar ik denk vanuit oogpunt van CJIB terecht.

[ Voor 19% gewijzigd door kamstra op 11-06-2014 18:28 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:01
Als het goed is flitst ie 2x om te verifiëren dat je op tijd stil stond. Ik zou als eerste de foto's opvragen.

Schopje naar VV overigens.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11 15:42

Tomatoman

Fulltime prutser

Die doorgetrokken streep heet de stopstreep en die heet niet voor niets zo: daarvoor moet je stoppen als het licht op rood staat. De haaientanden staan er voor het geval de verkeerslichten niet functioneren, dan is de voorrangssituatie netjes geregeld. Een heel gebruikelijke situatie dus en - helaas voor jou - ben je inderdaad door rood gereden.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als je twijfelt aan de rechtmatigheid van de bekeuring kun je voorlopig bezwaar maken en via WOB alle bewijsstukken opvragen die je nodig denkt te hebben om je bezwaar eventueel verder te kunnen onderbouwen. Op de site van Zwarte Kip advocaat staan wel bruikbare tips.

[ Voor 3% gewijzigd door evilution op 11-06-2014 18:41 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Volgens mij is er hier geen enkele twijfel over de rechtmatigheid.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dat kun je pas zeker weten nadat je alle relevante bewijsstukken hebt kunnen bestuderen. Het CJIB stuurt een niet onderbouwde beschuldiging en legt een sanctie op. Het lijkt mij logisch om de totstandkoming van die sanctie uitvoerig te controleren om te zien of men aan alle vereisten heeft voldaan, zoals minimaal behoorlijk bewijs, maar bijvoorbeeld ook of de betrokken ambtenaren bevoegd waren voor hun handelen in de zaak.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:42

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je kunt bezwaar aantekenen en in hoger beroep gaan. Daarbij moet je dan nog stil hebben gestaan toen de foto is gemaakt. Dan zou je geluk kunnen hebben dat de rechter de boete omzet naar "niet stoppen voor de stopstreep", die een stukje goedkoper is.

Het bezwaar wordt met een standaard brief afgewezen dat volgens precendent bladibla in het jaar 0 u dient te stoppen voor rood licht. Vervolgens ga je in hoger beroep, wat je een halve dag kost, en met wat geluk mag je wat minder betalen.

Als de foto is gemaakt terwijl je nog rolde kun je het helemaal shaken.

Mijn advies: gewoon betalen en vergeten. Het is zuur, ik weet het. Maar het levert je het minste ergernis op.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:33
Zonder bewijs heb je in principe pech.
Geen getuigen? (liever geen familie)
Geen foto?
Dan heb je eigenlijk zeer weinig om op te staan.

Vraag gewoon de foto's op en kijk of je daar iets uit kunt concluderen.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-11 15:36
Inderdaad, wat evilution zegt... meer kan je nu niet doen als je vind dat het niet rechtmatig is.

Overigens even snel laten zien aan iemand die er wel een beetje verstand van heeft en die zegt dat de boete rechtmatig lijkt te zijn. De uitleg: Volgens hem ben je zoals de situatie is uitgetekend doorgereden na een rood licht signaal omdat je een aantal auto lengtes voorbij de stopstreep stil staat. Had je nou voor de helft over de streep gestaan of misschien zelfs net helemaal erover dan had je mazzel gehad en had hij het bij waarneming laten gaan... maar in die situatie 100% boete. Je hebt ook oranje gehad voor rood en als je zover pas tot stilstand bent gekomen dan heb je niet goed opgelet (of je snelheid was te hoog, of beide)

Overigens wat DrivinUCrazy zegt zou nog een (coulance) mogelijkheid kunnen zijn, alhoewel hier wel al wordt gezegd dat er bij niet functionerende verkeerslichten je ook niet tot een volledige stilstand hoeft te komen want het is dan een normale voorrangssituatie... dan heeft die streep geen functie want er is geen stopbord. Alleen daar is hij niet zo zeker over en merkt nogmaals op 'te ver doorgeschoten, het maakt niet uit'

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik zoals uitgetekend en ongeacht de foto's het ook best wel ver na de streep vind en zelf niet zo snel 'bezwaarlijke gevoelens' hebben over de rechtmatigheid in die situatie... alleen dat belachelijk hoge bedrag slaat gewoon echt nergens op. We hebben in Nederland dan ook zo ongeveer de hoogste verkeersboetes ter wereld... op een aantal uitschieters na.

@evilution... de TS heeft de situatie lijkt mij eerlijk uitgetekend dan is het toch wel redelijk te beoordelen blijkbaar, krijg mijn info ingefluisterd van een recent gepensioneerd verkeersagent en die twijfelt er maar weinig aan zoals de TS het heeft uitgetekend... "het is kort gezegd te ver over de streep... dat zal ik zonder twijfel kunnen verdedigen, ik had die boete kunnen schrijven" :X :'(

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

MicGlou schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 19:12:
Overigens even snel laten zien aan iemand die er wel een beetje verstand van heeft en die zegt dat de boete rechtmatig lijkt te zijn
Inderdaad. En zoals je in mijn profiel kunt zien heb ik er ook een beetje verstand van :)

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Heren, dank voor de reacties.

Het is inderdaad zuur. De tekening is wel wat overdreven, ik denk dat ik met m'n kont net voorbij de stoplichten was. Maar dan nog; 100% over de stopstreep ja. Ik dacht ook dat ie dan 2x zou flitsen, maar dat zou ik dus niet zeker weten.

Foto's opvragen kan, maar ik al met al ben ik bang dat ik er weinig mee op schiet, gezien bovenstaande reacties ben ik gewoon de pisang. Te hard gereden heb ik in ieder geval niet.

Al met al sneu geld, en helemaal omdat ik dus zeker meters voordat de daadwerkelijke kruising begon, al stilstond (en achteruit gereden, want ja, ik blijf daar niet staan).

Sneu geld. Ik houd dit topic nog even in de gaten, en wacht met betalen tot ik denk dat ik 't over wil maken. Kan m'n geld wel beter gebruiken :)

• NeutraleTeun
Of vraag de foto's op, of betaal gewoon.
Niet opvragen en niet betalen is een beetje raar.

Ben je bij het achteruitrijden niet weer over de sensor gekomen voor nog een flits/foto? :D

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-11 13:42
Je bent gewoon 100% fout. Hier is niet tegenin te gaan want dat verlies je toch.

Bij rood moet je voor de dubbele streep stoppen, passeer je deze met rood licht ben je strafbaar. De situatie die na de dubbele strepen komt doet er niet toe. Die haaientanden staan daar niet voor mensen die door rood rijden maar daar wel netjes stoppen, dan zouden de verkeerslichten geen functie hebben.

M3P 24'

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Nog een bekeuring kan ik mij niet voorstellen. De boete is bij mijn schoonouders in de bus gevallen op 29 mei. Had de leasebak van m'n vriendin mee namelijk. Anders had die er wel al moeten zijn lijkt me.

En ja, de fotos opvragen ga ik nog wel even doen. En tuurlijk betaal ik voor 't eerste termijn, wil mijzelf niet in de vingers snijden ;)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

NeFoRcE schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 20:15:
Het is inderdaad zuur. De tekening is wel wat overdreven, ik denk dat ik met m'n kont net voorbij de stoplichten was.
Tsja, dan zit je ook in een gevaarlijke situatie want je kan dan de stoplichten absoluut niet meer zien en weet dus niet wanneer je veilig kan rijden. Alleen al daarom is die boete dus eigenlijk terecht. Ja, het is zeker zuur omdat je wel de intentie had om te stoppen, maar aan de andere kant heb je normaal gesproken tijd zat om tot stilstand te komen. Lukt dat niet, dan is dat jouw fout.

Ik zou het op een bezwaarschrift houden, kijken of je ervan kan maken dat je door bent gereden over een stopstreep. Ik denk niet dat je daar veel kans mee maakt, maar het valt te proberen. Verder aanvechten dan dat kost jou meer tijd dan zelfs dat hoge bedrag waard is en kost de staat ook bakken met geld. Puur voor je eigen gemoedsrust maar ook gewoon moreel gezien zou ik dus niet verder gaan dan een bezwaar.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:58
Laatst ben ik ook geflitst maar kon ik via mijnpolitie.nl aan de hand van de nummers op de boete de foto's en het kalibratie rapport inzien. Scheelt weer gedoe :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Ik ga ook gewoon betalen. Maar op z'n minst wil ik de foto zien. Politie Utrecht staat op de bekeuring, echter kan ik deze niet via MijnPolitie oproepen. De regio ondersteund dat niet, en hij zegt tevens; 'foto niet gevonden'.

Op autoweek.nl lees ik dat je gewoon een kopie van de bekeuring moet opsturen met de tekst; graag de flitsfoto in kleur opsturen.

Gaat dit werkelijk zo makkelijk? :)

• NeutraleTeun
Ja.
Alleen kan ik je het stukje 'kleur' niet garanderen.

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-11 15:52
NeFoRcE schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 20:48:
Ik ga ook gewoon betalen. Maar op z'n minst wil ik de foto zien. Politie Utrecht staat op de bekeuring, echter kan ik deze niet via MijnPolitie oproepen. De regio ondersteund dat niet, en hij zegt tevens; 'foto niet gevonden'.

Op autoweek.nl lees ik dat je gewoon een kopie van de bekeuring moet opsturen met de tekst; graag de flitsfoto in kleur opsturen.

Gaat dit werkelijk zo makkelijk? :)
Dat gaat zeker zo makkelijk, het kan inmiddels zelfs digitaal.
Een ding waar je op moet letten, is dat het een boete is op naam van je vriendin, dus dat zij in beroep zou moeten gaan,.

En als je nog voor de stoplichten stond (is daar wat moeilijk aangezien ze bijna boven de stopstreep hangen) heb je nog kans dat de boete naar zo'n € 60,00 gaat, voor niet stoppen voor de stopstreep.

Dus ik zou zeggen, ga zeker in beroep, als het niet gematigd wordt, dan heb je iig uitstel van betaling en kan je rustig sparen :)

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Maarce schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 11:25:
[...]

En als je nog voor de stoplichten stond (is daar wat moeilijk aangezien ze bijna boven de stopstreep hangen) heb je nog kans dat de boete naar zo'n € 60,00 gaat, voor niet stoppen voor de stopstreep.
Nee, er staat daar sinds een tijdje een losse paal net voor de stoplichten.

Elke dag kom ik over die kruising en ik ben maar wat blij met die nieuwe palen daar. In het verleden heb ik daar een hoop ongelukken door roodrijders zien gebeuren en heb zelf daar ook een aantal keer ternauwernood een ongeluk kunnen vermijden. Nu die palen er staan zie ik nog maar één of twee doorrijders per week, terwijl ik vroeger gerust nog tien auto's achter elkaar door rood zag scheuren om de wat lange wachttijd te vermijden.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Pagina: 1