Nieuwe SLI setup voor 144hz gaming monitor en recording

Pagina: 1
Acties:

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Ik ben al enkele weken bezig met uitzoeken welke kaart ik moet kopen en/of ik uberhaupt er wel goed aan doe om NU nieuwe kaartjes te kopen. Ik wil namelijk voor een SLI configuratie gaan. Ik heb op dit moment een crossfire setup, en daar ben ik eigenlijk best tevreden over (geweest). Ik zal jullie even mijn situatie uitleggen. Ik merk nu dat met de nieuwere games deze setup meer moeite krijgt. Zeker ook omdat ik een beetje een verwend kreng ben geworden doordat ik een 144hz scherm van Asus heb gekocht. Nadat je gezien hebt hoe 144hz loopt met de juiste frames, wil je niets anders meer. Heb je dus nog een 60hz scherm? Kijk vooral niet naar 144hz. Dat is mijn tip van de dag.

Oude setup: Crossfire AMD HD6970 - te weinig frames
Anyway: De oude vertrouwde AMD HD6970 crossfire setup is al 3 jaartjes in mijn bezit. Bijvoorbeeld in Battlefield Hardline (beta) haal ik nu 100 frames met alles op low en dan heb je soms drops naar 50frames. Behoorlijk killing. Battlefield 4 loopt op zich nog ok, maar ook daar drops. Zeker als ik ondertussen wil recorden. Dat doe ik op dit moment met een Dxtory oplossing. Deze framedrops zijn zeer merkbaar op een 144hz scherm.

Slim om te upgraden? DX12 en 800-serie komen er aan
Als upgrade heb ik de GTX 780 of de GTX 780 Ti beide in SLI in gedachten. Is het nu verstandig om hiernaar te upgraden? DX12 zit er aan te komen, en nu had ik begrepen dat Nvidia geroepen heeft dat deze generatie al helemaal klaar zou zijn voor DX12. Klopt dit? Ook is het natuurlijk zo dat de 800-serie van Nvidia op komst is. Wel hoorde ik in een Youtube-filmpje dat de GTX880 maar een 10% winst zou opleveren ten opzichte van de GTX780, naast natuurlijk het feit dat de 800-serie op een andere procede gebakken wordt en dus nóg minder stroom zal verbruiken. Je zou dus kunnen zeggen dat je prijstechnisch gezien beter nu kunt upgraden omdat de GTX 780 nu vrij 'goedkoop' is. En de voordelen van de nieuwe generatie zijn volgens mij niet zo denderend (Als de oude generatie al DX12 ondersteund, dat is!) dat het echt nodig is om daar op te wachten.

Normale GTX variant of toch de Ti?
Stel dat ik nu wel besluit om te upgraden om de bovenstaande redenen. Is het dan het geld waard om in een Ti variant te investeren of kun je beter een 'normale' GTX 780 pakken en deze overclocken? Het verschil tussen de GTX 780 en de GTX 780 Ti is volgens mij dat het geheugen van de normale variant op 6000-ish mhz draait en de Ti variant heeft het geheugen op 7000-ish mhz tikken. Plus daarbij heeft de Ti variant meer CUDA-cores. Enkele reviews van deze kaartjes laten mij zien dat het performance-wise ongeveer ruig 14% verschil is tussen de normale variant en de Ti-variant. Soms zelfs nog lager. Is het dan waard om pak 'm beet 200 euro meer neer te tellen voor een Ti-variant van deze kaart? Of kan ik beter die 200 euro per kaart in mijn zak steken?

Gameplay recorden/streamen
Op zich wil ik niet echt besparen op mijn setup. Ik wil gewoon lekker kunnen gamen. Met goede frames op een 144hz scherm. Daarnaast wil ik zonder problemen kunnen capturen/recorden. Met Nvidia kun je dat doen met Shadowplay, maar ik heb een aparte capture device. Shadowplay verlies je behoorlijk wat performance mee in SLI las ik. Met één enkele kaart scheelt het nagenoeg niets. Reden dat ik wil recorden is dat ik het gewoon leuk vind en daarnaast tik ik reviews en previews voor een game website waar ik ook wel eens wat beelden bij wil laten zien.

Met een capture device doe je er het best aan je monitor te clonen. Nu is dat nogal een dingetje. Met mijn crossfire setup kan ik in 2D modus prima mijne ene scherm op 144hz draaien en mijn clone op 60hz, maar in-game schakelt hij altijd het tweede scherm (de clone dus) uit. Zeer frustrerend. Als ik crossfire uitzet werkt het wel naar behoren (gamen op main monitor op 144hz en de tweede monitor op 60hz) maar dan verlies ik natuurlijk de performance die ik juist zo nodig ben.

Nu las ik dat je dit probleem met SLI niet hebt. Maar een vriend van mij heeft dit laatst voor mij willen testen met zijn GTX 690, wat eigenlijk SLI op één kaart is. Daarbij kon hij dus wel clonen, maar in game kon hij zijn refreshrate niet hoger zetten dan die van de 'slechtste' monitor. 75hz in zijn geval. Voor iemand met een 144hz scherm is dat natuurlijk een no-go.

Zoals je wel merkt ben ik al een tijdje bezig met uitzoeken wat ik nu moet doen. Ik zou het erg waarderen als je jouw mening met mij deelt in dit topic. Misschien zit ik er wel helemaal naast. Of misschien moet ik toch voor AMD gaan? Wat zou jij doen? Veel vragen en veel informatie van mijn kant. Mocht je toch nog vragen hebben aan mij, laat ze dan horen! Alvast enorm bedankt voor jullie meningen.

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Of zou je misschien niet een R9 290X nemen, is ongeveer evengoed als de 780ti, en goedkoper. Het enige nadeel is als ze met nvidia verder gaan doen met zo een 'engine' die ze bv bij watchdogs gebruiken gaan je frames als het spel net uit komt een 15% lager liggen dan die van nvidia want ze houden zo een gevechtje. Maar ik zou eerder voor de amd 290X gaan dan voor de 680 of 780ti... Je kan ook heel gek doen en de de R9 295X2 kopen en dan heb je een hele goede gpu! >:)

[ Voor 10% gewijzigd door thibautb op 11-06-2014 23:25 ]

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Ik wil sowieso voor een SLI of Crossfire setup gaan, dus al zou ik voor de R9 290X gaan dan zouden er twee komen. Echter hoop ik nog steeds dat ik met een Nvidia SLI setup dus wel mijn scherm kan clonen zonder problemen. Met AMD lukt dit gewoon weg niet. Dus dan heb ik wel betere frames dan dat ik nu heb, maar dan zit ik nog steeds met het probleem dat ik mijn scherm niet kan dupliceren/clonen of what ever.

Heeft iemand anders misschien nog een mooie methode om je gameplay beelden op een tweede monitor te toveren? Ik wilde dit dus met screencloning doen. Ik doe dat nu doormiddel van Dxtory, en dan met VLC open ik de directshow capture device zodat ik op fullscreen mijn beelden kan tonen. Maar dit heeft toch nog wel een impact op je frames op een of andere manier. Het vreet CPU namelijk. En als je Battlefield of bijv CoD speelt merk je elke load op je CPU direct. Wat natuurlijk jammer is en wat je niet wilt.

Trouwens, nog een nadeel van de AMD kaart tov de Nvidia kaart is dat die behoorlijk wat meer energie vreet. Nvidia gaat net wat beter om met zijn wattage per performance. Betaal je op de aanschaf prijs wel wat meer voor inderdaad, en de performance is ongeveer gelijk, maar de AMD betaal je volgens mij wel wat meer aan je stroomrekening :)

[ Voor 15% gewijzigd door DAMAGE op 11-06-2014 23:59 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• thibautb
misschien moet je dan proberen een goedkope nvidia kaart kopen bv 610 en dan kan je zo wel je beeld clonen, dat probleem heb ik zelf niet met mijn kaart

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Waarom zou het met een goedkopere kaart wel lukken dan? Daarnaast kan ik daarmee natuurlijk nooit op max settings 144 frames minimaal halen...

• thibautb
Ik bedoel dus dat je je 290X hebt en dan een goedkope kaart erbij insteekt van nvidia, dan kan je bv 6 schermen gebruiken, 3 voor eyefinity en 3 van nvidia en dan record je zo via nvidia en speel je met amd

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 13:58
DAMAGE schreef op maandag 16 juni 2014 @ 00:23:
Waarom zou het met een goedkopere kaart wel lukken dan? Daarnaast kan ik daarmee natuurlijk nooit op max settings 144 frames minimaal halen...
Dat hangt maar net van het spel af.... BF1 loopt makkelijk op +144 FPS op nieuwe kaarten. Maar dat speel je waarschijnlijk niet. ;)
En dan komt meteen de vraag:
Wat speel je wel?

Hou er overigens rekening mee dat er nog steeds games zijn die geen CF/SLI ondersteunen. Ook triple AAA titels willen nog weleens de support op CF/SLI negeren...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Ik speel Battlefield 4 oa. Welke top werken met CFX of SLI. Ik weet ook inderdaad dat bepaalde games tergend werken met SLI of CFX. Titanfall had er in het begin last van maar dat is nu opgelost. Ook speel ik Assetto Corsa. Eigenlijk alles wat ik momenteel speel met CFX schaalt wel ok eigenlijk. Natuurlijk de een wat beter dan de ander.

Maar mijn videokaartjes zijn al wat ouder dus aan vervanging toe. Nu ben ik dus aan het kijken op welke manier ik toch hoge frames kan halen en op 144hz kan gamen, terwijl ik met mijn capture device mijn gameplay opneem. Heel raar; ik kan echt nergens tot een oplossing komen.

Wat ik natuurlijk kan doen is twee nvidia kaartjes bestellen en kijken of het werkt. If not: terugsturen.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:12
Ik heb het nergens specifiek zien staan, maar ik neem aan dat je op Full-HD (1920*1080) speelt?

Verder is het ook nog interessant om de rest van je set-up te weten, aangezien je een behoorlijke CPU en moederbord moet hebben voor zo'n high-end SLI opstelling.

Een enkele R9 290 of GTX 780 zal al sneller zijn dan je huidige crossfire opstelling, laat staan de R9 290X en GTX 780 Ti. Wil je echter die 144Hz+ halen op 1080p moet je inderdaad denken aan flinke SLI/CF opstellingen van €800-€1200. Daar moet ook nog voor minimaal €350 een CPU en moederbord bij, dus weet wel waar je over praat.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Mijn huidige setup staat in mijn signature. Ik weet zeker waar ik over praat. Ik denk dat mijn setup het ansich wel zou moeten kunnen handelen maar ik zou voor de zekerheid een nieuw systeem kunnen kopen tegen die tijd.

Inderdaad, sorry, gaat om 1080p inderdaad!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Ik heb vandaag de knoop door gehakt: er komt een GTX 780 SLI setup. Best bang for buck als je het mij vraagt! Ik zal nog wel even laten weten hoe en wat.

Pagina: 1