Internet(/bellen/SMS) van een andere aanbieder in buitenland

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williamvdh
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-10 01:00
Door nieuwe regels van de EU moeten aanbieders het vanaf 1 juli 2014 mogelijk maken om een speciaal abonnement af te nemen bij een aanbieder, die alleen tijdens je verblijf in het buitenland geldt:
Vanaf 1 juli 2014 treedt nieuwe Europese wetgeving in, die het mogelijk maakt voor alle Hi klanten om zelf een roaming provider te kiezen binnen de Europese Unie en enkele andere landen.

Dit betekent dat je tijdens je vakantie in de EU ook via andere providers kunt bellen, sms’en en internetten. Momenteel zijn er nog geen providers die dit aanbieden, maar op het moment dat deze zich melden kun je alle info over deze providers op deze site vinden.

Via een andere provider roaming verbruiken binnen de EU kan op 2 manieren:
  1. Alternatieve roaming provider Je sluit een roaming abonnement af bij een andere provider. Zodra je in de EU en enkele andere landen buiten Nederland belt, sms’t of internet met je huidige telefoon & telefoonnummer doe je dat automatisch via het netwerk van de door jou gekozen roaming provider. Alle kosten die je dan maakt worden in rekening gebracht door die andere provider. Je krijgt van die partij dus een aparte factuur. Je behoudt je contract met Hi voor gebruik van je mobiel in Nederland. Zodra er providers bekend zijn die dit aanbieden, vind je op deze site uitleg hoe deze optie werkt.
  2. Lokaal gebruik maken van mobiel internet Je koopt eenmalig een tegoed van een provider in jouw vakantieland in de EU voor gebruik van mobiel internet in dat land. Bellen en sms’en op vakantie blijf je dan dus doen via Hi. Dit kan met je eigen telefoonnummer én zonder contract af te sluiten bij die provider. Zodra er providers bekend zijn die dit aanbieden, vind je op deze site uitleg hoe deze optie werkt.
Ook Vodafone geeft (iets minder) info: https://www.vodafone.nl/s...land/kosten-op-reis.shtml

Het is inmiddels bijna 1 juli, maar ik kan behalve deze algemene info nog niet echt iets vinden over de mogelijkheden, terwijl het wel interessant lijkt. Heeft iemand al een aanbieder gespot waar dit mogelijk is? Of heeft iemand meer informatie dan hierboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-10 13:50
Hier ben ik ook wel benieuwd na. 1 Juli nadert, en er is nog niks over te vinden verder. Deze optie klinkt wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-10 13:50
Ik heb nog even verder gezocht hierover, en heb de volgende dingen gevonden.
Er komen 2 manieren om van een andere provider gebruik te maken.

1: ARP (Alternative Roaming Provider)
Je kan 1 ARP instellen (bij je huidige provider), en zodra je het thuisnetwerk verlaat ga je bellen, intenetten, enz. via een andere provider. Dit zal dan waarschijnlijk een abonnementsvorm worden. Je krijgt dan een rekening van een andere provider. Je hebt dan 1 alternatieve provider voor heel Europa.

2: LBO (Local Break Out)
Dit werkt alleen voor data. In het buitenland koop je een datategoed bij een andere provider. Je past dan de APN settings in je telefoon aan, en dan maak je gebruik van internet via die andere provider. Dit zal dan waarschijnlijk per land in te stellen zijn. Ook krijgt de LBO setting voorrang op de ARP setting. Je kan zoveel LBO providers gebruiken als je zelf wilt. Maar je moet wel zelf handmatig van APN wisselen.

Heb tot nu toe 1 provider gevonden die zoiets aanbied https://cheapdata.com/ waarschijnlijk via LBO.
Laat nu da andere providers maar komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-10 16:14
[Ervaringen] Mobiel internet in het buitenland

Ik vraag me af in hoeverre providers hier serieus op in (willen) gaan springen. Het is alleen maar goed voor de consument, ik gok dat de providers zelf hier weinig tot niets op kunnen verdienen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand hier toevallig enig idee/vermoeden/inside-knowledge wanneer wij consumenten van die ARP en LBO oplossingen kunnen gaan kopen? Het lijkt erop dat er de afgelopen maanden nauwelijks iets veranderd is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-07 22:38

rvd50

...................

Ben wel benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft?

Ik ga aankomende tijd voor een half jaar naar het buitenland en een buitenlandse data-bundel bij mijn eigen huidige T-mobile abonnement zou ideaal zijn.

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Vrees dat je bedrogen uit gaat komen, vermoed dat een lokale kaart beter is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-07 22:38

rvd50

...................

tha_bulldog schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:11:
Vrees dat je bedrogen uit gaat komen, vermoed dat een lokale kaart beter is :)
Ik ga vanaf 1 September voor 4 maanden weg en mijn abonnement kan op dit moment ook verlengd worden. Zojuist contact gehad met T-Mobile en zij stelden het volgende voor:

- Abonnement wordt omgezet in prepaid, want ik wil mijn nummer niet kwijt. Abonnement door laten lopen is zonde, dan betaal ik elke maand 50 euro voor gebruik in NL en dus voor niks.
- Ik laad elke maand gewoon mijn beltegoed voor gebruik van bellen & SMS, waar ik overigens weinig gebruik van maak. Skype en Facetime werkt prima met NL.
- Via Local Break Out (LBO) kan ik een databundel kopen in Zweden en via de APN-instellingen in mijn iPhone deze aanpassen, zodat ik de bel & SMS prepaid via T-Mobile heb lopen en een goedkope databundel via een Zweedse provider.

Lokale kaart is ook een optie, maar dan weer dat gedoe met twee nummers en/of twee telefoons. Nu sinds 1 Juli deze optie mogelijk is, wil ik er ook gebruik van kunnen maken. Wat ik wel merk is dat telecomproviders er erg terughoudend mee zijn, enkel Vodafone heeft een functie om dit aan te passen in je MyVodafone. Bellen in het buitenland is natuurlijk dikke kassa en hiermee kan voor hen deze goudmijn ineenstorten.

[ Voor 4% gewijzigd door rvd50 op 13-08-2014 14:23 ]

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rodian50 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:21:
[...]

- Via Local Break Out (LBO) kan ik een databundel kopen in Zweden en via de APN-instellingen in mijn iPhone deze aanpassen, zodat ik de bel & SMS prepaid via T-Mobile heb lopen en een goedkope databundel via een Zweedse provider.
Tot zover de theorie. Is er al een aanbieder die je die databundel aanbiedt dan? Lycka till :)

• RadioAir
Het bestaat helaas simpelweg nog niet. Alle providers bieden expres niets aan om een ander geen brood uit handen te pakken omdat dat ook voor hunzelf nadelig is. Zou gewoon een lokale kaart kopen, mits dit gaat zonder Zweeds persoonsnummer :)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:51
rodian50 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:21:
Via Local Break Out (LBO) kan ik een databundel kopen in Zweden
Echt waar? Welke provider biedt dat aan dan?

Zie ook: http://www.nrcq.nl/2014/0...or-buitenlandse-megabytes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tha_bulldog schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 10:16:
Zou gewoon een lokale kaart kopen, mits dit gaat zonder Zweeds persoonsnummer :)
Ja hoor, gaat prima zonder persoonsnummer, je kunt gewoon met contant geld een kaart kopen ('Kontantkort'). Heb zelf goede ervaringen met Comviq, dataverkeer is nou niet echt duur in Zweden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Comviq gebruik ik ook altijd inderdaad, maar een Telia, Telenor of Tre kaart was tot 2 jaar geleden zo goed als onmogelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tha_bulldog schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 07:26:
Comviq gebruik ik ook altijd inderdaad, maar een Telia, Telenor of Tre kaart was tot 2 jaar geleden zo goed als onmogelijk ;)
Nou ja, een wettelijke verplichting tot registratie voor een Kontantkort is er in ieder geval niet, misschien dat ze het in de winkels van de operators graag willen hebben...

In bijvoorbeeld Pressbyrån maakt het ze echt helemaal niets uit, gewoon naar een startpaket vragen en go with that banana!
Pagina: 1