ReadyNAS Duo werkt niet op ZiggoSisco wel op TP-Link Router

Pagina: 1
Acties:

• michaelboon82
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-01 06:48
Beste mede-tweakers,

Hier heb ik een probleem waar ik helaas niet uitkom.
Mijn kennis van routers is ook minimaal, maar ik probeer mijn best te doen.

Om een lang verhaal wat korter te maken en een afbeelding meer dan duizend woorden zegt, heb ik hieronder een schets gemaakt van mijn situatie:

Afbeeldingslocatie: http://www.metlichtgeschreven.nl/nas.jpg

Het Ziggo modem van Sisco hangt bij mij in de meterkast (mooi plekkie vind ik ;) ). Echter heb ik daar ook een draadloos alarm systeem hangen waardoor het wireless ontvangst vanuit het Ziggo modem slecht is.

Dus, dacht ik, koop ik een TP-Link router WR1043ND erbij en die hang ik in de huiskamer. Deze verbonden aan het Ziggo-modem en nu perfecte wireless.

Verder heb ik ook een kabeltje vanuit de huiskamer naar de werkkamer lopen, waar ik 2 computers heb staan. Om die beide van internet te voorzien heb ik nog een simpel switchje aangeschaft waar ik beide computers op heb aangesloten.

Alles werkt perfect, op alle computers goed internet.

Maarrrrrr het probleem:

Ik heb een ReadyNAS Duo NAS die ik, hoe ik ook probeer, niet aangesloten krijg op het Ziggo-modem. Als ik heb daarop aansluit dan is de NAS niet te detecteren met RAIDar en komt deze ook niet in de 'netwerk-lijst' van de verkenner. Het rare is dat als ik deze op LAN-poort 1 van de TP-link router steek, dat de NAS dan wel perfect werkt :|

Dus mijn vraag: waarom is de NAS niet te detecteren als deze aangesloten is op het Ziggo-modem en wel als ik hem aansluit op de TP-link router? Wie weet hoe ik de routers moet instellen om de NAS wel op de Ziggo-router aan te kunnen sluiten? Tenslotte wil ik graag de NAS in de meterkast hebben en niet in de huiskamer.

Extra info:
- Alleen op LAN-poort 1 van de TP-link router werkt de NAS, niet op andere poorten.
- Internet werkt NIET als ik de kabel van de Ziggo-router in LAN-poort 1 van de TP-link router doe, wel in andere poorten.
- DHCP regelt de Ziggo-router. Bij de TP-link router heb ik deze uitgeschakeld.
- Ziggo modem heeft 192.168.1.1, TP-Link router heeft 192.168.1.2 (vast ingesteld).
- NAS heeft 192.168.1.111 (vast ingesteld), en de Ziggo-router geeft tot 192.168.1.170 adressen uit.

Een hele mond vol, maar hopelijk is alles duidelijk. Mochten jullie meer info willen, dan roep maar, dan probeer ik zo snel en zo compleet mogelijk jullie de gevraagde info te geven.

Alvast bedankt!

Michael Boon

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
- Alleen op LAN-poort 1 van de TP-link router werkt de NAS, niet op andere poorten.
- Internet werkt NIET als ik de kabel van de Ziggo-router in LAN-poort 1 van de TP-link router doe, wel in andere poorten.
Ik denk dat hier ergens de sleutel zit. Er is iets raars met die poort. Nou zou hij natuurlijk gewoon kapot kunnen zijn, maar waarom doet de NAS het dan wel?
Ik vraag me af of de NAS een probleem heeft met gigabit, en de defecte LAN 1 poort dwingt hem naar 100 Mbit. Wat voor doorvoersnelheid haal je?

Hoe had je die NAS aangesloten voordat je de TP-link router aansloot?

• michaelboon82
Mijn doorvoersnelheid is nu:
Schrijven naar de NAS: +- 11 MB/sec
Lezen van de NAS: +- 13MB/sec

Mijn probleem is sinds 2 dagen.
De opstelling zoals geschetst heb ik al 2 jaar draaien, maar sinds eergister werkte de NAS ineens niet meer. Na veel proberen en testen kwam ik er dus achter dat de NAS wel werkt op de TP-link router in poort 1, maar niet op het Ziggo-modem.

Ja het is een raar probleem, dit zijn van die onmogelijke dingen :(

Er is nog iets:
Als ik de NAS aansluit op het Ziggo-modem, brand er wel een groen lampje dat correspondeert met de LAN-poort. Maar zoals gezegd: ik kan de NAS niet vinden op mijn netwerk. Het groene lampje brand ook niet erg hard. En volgens mij brandde het lampje altijd oranje op mijn Ziggo-modem.

Denk je dat er iets kapot is?

De NAS werkt overigens ook prima als ik deze aansluit op het goedkope switchje. Dus dat de NAS kapot is kan ik voor mijn gevoel uitsluiten.

• Mijzelf
  • Niet online
11 en 13 MB/sec zitten wel dicht in de buurt van de maximale doorvoer van 100Mbit, 12.5MB/sec. Zou dus zo maar eens kunnen.

Heb je toevallig nog ergens een 4 draads UTP kabel liggen, itt een 'normale' 8 draads? Het zou zomaar kunnen dat daarmee de NAS op alle poorten werkt. Een 4 draads kabel dwingt namelijk ook 100Mbit af.
De NAS werkt overigens ook prima als ik deze aansluit op het goedkope switchje. Dus dat de NAS kapot is kan ik voor mijn gevoel uitsluiten.
Is die switch niet ook 100Mbit, toevallig?

• michaelboon82
Nee geen 4-draads kabeltje liggen....maar ondergetekende is een ex-elektricien dus ik flans zo meteen een utp kabeltje in elkaar met 4 aansluitingen ipv 8 :)

De switch is volgens mij een 100Mbit inderdaad. Voor een tweaker zou ik me moeten schamen, maar een doorvoersnelheid van 11MB/sec is voor mij al WOW. Dus ik had gewoon de goedkoopste switch gepakt die ik kon vinden.

Ik ga nu de kabel maken en laat het zo meteen weten of het helpt!

• michaelboon82
Jij held!!

Het werkt weer perfect, net zoals vroeger :)

Nu weet ik wel het verschil tussen 100Mbit en 1Gbit, maar ik was in de veronderstelling dat de NAS (en de rest van mijn netwerkspul) automatisch 100Mbit ging gebruiken als 1 component in mijn netwerk (switch) 100Mbit zou doen. Dus dat dit nu werkt is voor mij abracadabra.

Kun je kort uitleggen waarom het nu ineens wel werkt en de afgelopen 2 dagen niet?

Sowieso enorm bedankt voor de hulp. Hier zit ik al 2 dagen mijn hoofd op te breken, en ik zag geen oplossing.

Thnx!!

• Mijzelf
  • Niet online
Een 100Mbit apparaat brengt niet het hele netwerk naar 100Mbit.In principe kun je zeggen dat tussen 2 poorten altijd de hoogst mogelijke verbindingssnelheid wordt gelegd. Dus tussen 2 100Mbit poorten 100Mbit, en tussen een 100Mbit poort en een gigabit poort ook 100Mbit. 2 gigabit poorten doen gigabit, samen.
De apparaten aan de 100Mbit switch kunnen onderling 100Mbit praten, maar de (bedrade) apparaten aan de gigabit TP-Link kunnen tegelijk onderling gigabit praten.

Maar er zijn wel methoden om dit te beinvloeden. Je kunt tegen een gigabit NIC zeggen (driver settings) dat hij op 100Mbit moet verbinden, ongeacht wat er aan de andere kant zit. (Als je dan een 10Mbit poort aansluit, heb je dus niets.)
Verder heeft gigabit 8 draden nodig, en 100Mbit slechts 4. Dus met de kabel kun je ook 100Mbit afdwingen, zoals jij nu gedaan hebt.

Ik *vermoed* dat zowel je NAS als je LAN1 defect zijn. De NAS haakt af als hij een gigabit verbinding legt, en die LAN1 mogelijk ook. Op de een of andere manier doen ze samen 100Mbit, maar als je een 'goede' gigabit poort aansluit doen ze het niet.

• michaelboon82
Kan je niet genoeg bedanken.

Je uitleg is helder...je vermoeden klinkt logisch gezien de conclusies die ik kon trekken de afgelopen 2 dagen. Voor mij als redelijke leek hierin zag ik totaal geen oplossing, terwijl jij snel tot een oplossing kwam.

Natuurlijk is het nog steeds niet ok dat mijn NAS en LAN1 defect zijn als daar het probleem zit, maar zolang de NAS werkt ben ik tevreden met mijn 12,5MB/sec die ik haal met mijn geforceerde 100Mbit verbinding.

Hopelijk blijft alles nog redelijk goed en lang werken hier!

Het is dat ik je nergens 5 sterren kan geven voor de hulp, (alleen maar bij V&A, toch?) maar ik ben je dankbaar!

Gr.
Michael
Pagina: 1