Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik zou dit jaar voor de eerste keer willen werken om zo geld te verdienen. Ik ben nu 16 jaar, en aangezien mijn interesse in technologie etc (een passie die ik hoogstwaarschijnlijk deel met de meesten onder jullie) heb ik enkele weken gelden wat in mijn ogen mijn ideale job is beet, gekregen: werken in een computerwinkel.

Ik ben hier eerst gaan solliciteren, waarbij ik dacht dat ik vooral zou ingeschakeld zou worden om te helpen met de verkoop van hardware onderdelen en software paketten aan mensen met minder ervaring op dit gebied: ligt binnen mijn kennis, interesse en is handige bijverdienste.

Maar dit bleek niet helemaal het geval te zijn: de verantwoordelijke die mijn sollicitatie heeft 'afgenomen' heeft het voornamelijk gehad over 'informatica bij bedrijven', hoe bedrijven hun boekhouding etc digitaliseren...praktisch: de administratie van bedrijven informatiseren, etc. Zo heeft hij mij bijvoorbeeld rap het programma 'm-files' getoond, voor mij helemaal nieuw. Ik zou dus ingeschakeld worden voor eerder administratievere onderdelen, in plaats van verkoper.

dit vind ik niet erg het lijkt me een ander aspect van de informatica dat door mij als onervarenjongeling nog onbeschreven is , maar wat ik zeker eens zou willen proberen.

Nu was mijn vraag aan jullie tweakers: hoe bereid ik mij als onervaren student het beste voor op deze job? Zijn er bepaalde aspecten, vakken, whatsoever waar ik me het best in bijschool? Zoja, welke/hoe?

Hopelijk is dit topc niet te banaal voor dit forum. Daarnaast is alle feedback en tips hierover van ervaren medetweakers zeker meer dan welkom.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ben bang dat jij je illusie van ideale job enigszins moet bijstellen. Bij mij komt het over dat ze iemand zoeken die de ganse dag analoge data gaat overtypen (nota bene voor een paar euro per uur). Niet dat daar per se iets mis mee is, maar het sluit niet echt aan bij jouw "ideale baan" ;).

Desondanks zou ik je wel adviseren de klus aan te pakken, je zit dan immers dicht bij het vuur en wellicht dat je na een tijdje wel in de winkel mag staan.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

IK haal niet echt uit je tekst wat je nou voor een werk gaat doen? dus ik weet ook niet hoe je je er op voor zou kunnen bereiden. Echter weet ik wel, dat als ze een onervaren iemand aannemen ze niet te veel verwachten van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

M-Files is documentmanagement zo te zien. Klinkt inderdaad alsof ze je willen inzetten als ordinaire typmiep. Op zich niets mis mee, maar misschien wil je je verwachtingspatroon van je ideale vakantiebaantje even bijstellen tot je weet wat je precies moet gaan doen. ;)

Wat betreft voorbereiding: waarom vraag je het degene die je aangenomen heeft niet? Die weet precies wat je moet weten/kunnen, dus die kan je het antwoord geven dat je zoekt. Wij kunnen alleen raden. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Een sleutelelement naar succes binnen de IT is goed communiceren. Dit lijkt me een goede oefening! Bel de betreffende persoon op en vraag hoe de vork in de steel steekt!

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Is dit niet de hele analoge boel inscannen en digitaal labelen? Gemeentes doen dit vaak om hun archieven te digitaliseren en zo overal bereikbaar te hebben binnen de organisatie.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 16:38:
Nu was mijn vraag aan jullie tweakers: hoe bereid ik mij als onervaren student het beste voor op deze job? Zijn er bepaalde aspecten, vakken, whatsoever waar ik me het best in bijschool? Zoja, welke/hoe?
Administratieve werkzaamheden? Type cursus....

Ik denk dat je veel te hoge verwachtingen heb sowieso van de computerwinkel, ongeacht wat je er gaat doen. Hele reden waarom ik jaren geleden gestopt ben om naar een computerwinkel te gaan is omdat de keuze er beperkt is, het duur en ze hebben altijd het liefste dat je het duurste koopt. Ik bestel 99% van mijn hardware online. Enige keer dat ik nog bij een computerwinkel binnenkom is omdat ik echt acuut iets nodig heb, en dan is dat heel vaak een USB stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geloof me hele dagen computers inelkaar zetten en virussen verwijderen is ook geen pretje, daarnaast komt er meestal alleen volk dat niets van computers weet, of volk dat denkt alles beter te weten maar ondertussen wel de PC bij jou afleveren voor reparatie etc.

Volg gewoon een ICT gerelateerde opleiding en loop de benodigde stages. Maar een typ miep is nix mis mee als vakantie baantje, ik heb jaren in kassen gewerkt als zomer bijbaantje ivm er niets anders was in mijn omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:10
Datafeest schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 17:00:
Een sleutelelement naar succes binnen de IT is goed communiceren. Dit lijkt me een goede oefening! Bel de betreffende persoon op en vraag hoe de vork in de steel steekt!
FTFY :)

anyway, ik zou me niet gaan bijscholen of bepaalde vakken gaan volgen voor een vakantiebaantje waar je de inhoud nog niet van kent, laat het gewoon lekker op je af komen. Je baas zal je geen dingen laten doen die je niet kan of die je niet binnen een uurtje oppakt.

[ Voor 31% gewijzigd door Ramon op 12-06-2014 08:06 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:08

Louw Post

Cerenas

Ik heb een aantal jaren terug op het mbo stage gelopen in een computer winkel en het is echt niet zo leuk als je in eerste instantie denkt, maar dat kan aan mij liggen. Bij mij één van de redenen geweest om door te gaan naar het hbo.

Aan het begin van mijn stage mocht ik ook nog geen klanten helpen, maar dat is misschien ook wel enigszins logisch, misschien dat jij dat later ook wel mag. Verder was ik de hele dag bezig met nieuwe computers af te installeren (service van de winkel) en computers die langsgebracht waren te repareren. Wat ik echt hersendood werk vond. Het leuke van dit werk is toch echt wel de klanten helpen in de winkel en ik vond het assembleren van de bestelde game PCtjes ook erg leuk, maar dat laatste kwam zelden voor.

Als je echt geen klanten mag helpen en je hebt het geld niet nodig zou ik er persoonlijk niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:30
gasten relax haha.. TS heeft het over een bijbaantje voor in de zomer. Jullie doen net alsof hij zijn hele toekomst gaat vergooien door in een computerzaak te werken. Ik werkte op mijn 16de bij de Albert Heijn als vakkenvuller.. dan kan je naar mijn inzien toch beter een administratief baantje hebben (ook al is dit als een of andere typgeit). Ik zou zeggen bereid je niet voor... het salaris zal niet werelds zijn op die leeftijd en ga er maar van uit dat bedrijven zwemmen in het geld :) je kan dus prima onervaren op dit baantje afgaan en gewoon afwachten wat ze je gaan uitleggen/leren.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
ls789 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 10:04:
gasten relax haha.. TS heeft het over een bijbaantje voor in de zomer. Jullie doen net alsof hij zijn hele toekomst gaat vergooien door in een computerzaak te werken. Ik werkte op mijn 16de bij de Albert Heijn als vakkenvuller.. dan kan je naar mijn inzien toch beter een administratief baantje hebben (ook al is dit als een of andere typgeit). Ik zou zeggen bereid je niet voor... het salaris zal niet werelds zijn op die leeftijd en ga er maar van uit dat bedrijven zwemmen in het geld :) je kan dus prima onervaren op dit baantje afgaan en gewoon afwachten wat ze je gaan uitleggen/leren.

Succes!
Interesse tonen in het repareren / bouwen van pc's misschien heb je een paar collega's daar die het wel willen uitleggen aan jouw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Louw Post schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 09:40:
Ik heb een aantal jaren terug op het mbo stage gelopen in een computer winkel en het is echt niet zo leuk als je in eerste instantie denkt, maar dat kan aan mij liggen. Bij mij één van de redenen geweest om door te gaan naar het hbo.
Ja, want alle MBO'ers staan in computerwinkels. 8)7 Voor je eerste stage is het leuk, maar daarna is het eigenlijk al niet meer interesant en ben je overgekwalificeerd als "computerwinkelhulpje".

Natuurlijk is het voor TS wel een leuke kijk in de keuken én elk gerelateerde werkervaring is positief mocht je verder willen in de IT. Ik zou wel proberen om je interesse kenbaar te maken zodat je niet alleen administratief werk aan het doen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deveon schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 10:51:
[...]

Ja, want alle MBO'ers staan in computerwinkels. 8)7 Voor je eerste stage is het leuk, maar daarna is het eigenlijk al niet meer interesant en ben je overgekwalificeerd als "computerwinkelhulpje".

Natuurlijk is het voor TS wel een leuke kijk in de keuken én elk gerelateerde werkervaring is positief mocht je verder willen in de IT. Ik zou wel proberen om je interesse kenbaar te maken zodat je niet alleen administratief werk aan het doen bent.
Ik denk niet dat ze hem meer verantwoordelijkheid gaan geven op die leeftijd, hij mag blij zijn dat hij een ander baantje krijgt dan een supermarkts vakken vullen :P Niet verkeerd bedoeld maar gezien je een van de weinige bent die op die leeftijd actief en serieus op zoek is naar werk zou ik als je bij deze winkel werkzaam bent, gewoon verder zoeken naar iets beters. Al zou ik op jou leeftijd ook wel snel genoegen nemen met iets wat je relatief chill vindt om te doen. Geld is geld!

Naarmate je ouder wordt zullen er misschien wel meer opties zijn mbt je ideale baan, maar in mijn ogen bestaat die baan niet, zeker niet na het afronden van een Niveau 4 opleiding op het MBO niveau.
De eerste 5-10 jaar zul je toch wel heel hard moeten werken als je graag iets wil waar je van houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Deveon schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 10:51:
[...]

En toch zijn MBO-IT'ers momenteel niet bepaald in trek bij bedrijven, in tegenstelling tot HBO'ers die letterlijk hun werkgever voor het uitzoeken hebben.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NMe schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 11:12:
[...]

En toch zijn MBO-IT'ers momenteel niet bepaald in trek bij bedrijven, in tegenstelling tot HBO'ers die letterlijk hun werkgever voor het uitzoeken hebben.
Dat HBO'ers het voor het uitkiezen hebben is ook niet echt waar hoor :P
Misschien als je universiteit hebt afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 11:16:
[...]
Dat HBO'ers het voor het uitkiezen hebben is ook niet echt waar hoor :P
Misschien als je universiteit hebt afgerond.
Mwhoa, als HBO'er die vorig jaar is afgestudeerd kan ik wel zeggen dat NMe's stelling best wel klopt hoor.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hooglander1 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 11:42:
[...]

Mwhoa, als HBO'er die vorig jaar is afgestudeerd kan ik wel zeggen dat NMe's stelling best wel klopt hoor.
Als VMBO-TL "afgestudeerde" kan ik wel zeggen dat het niet alleen geld voor HBO'ers hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpele1986
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-07 11:07
Wou dat wij zo'n gedreven stagiair konden vinden :-)
Ik heb nu een stagiar die met mij meeloopt (zowel op kantoor als op locatie) en die telkens maar beetje met z'n telefoon speelt, en niet echt gemotiveerd overkomt, goed, mijn stagiair is ook pas 16 maar toch.
Ik was vroeger dol enthousiast toen ik mee mocht lopen, naderhand mocht ik ook van alles zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Airco + niet fysiek zwaar. Niks meer aan doen voor een vakantie baantje!

zoals datafeest zegt:
Een sleutelelement naar succes binnen de IT is goed communiceren.

oefen hier mee. Dan heb je een streepje voor op de rest die de zelfde kant op wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:30
Hooglander1 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 11:42:
[...]

Zeker in de IT.. bedrijf waar ik werk neemt per maand 30 mensen aan (HBO/WO) en zo zijn er meer consultancy bedrijven bijvoorbeeld die veel mensen aannemen per maand..Zodra je klaar bent met studeren heb je op dit moment binnen een dag werk (indien je IT wilt gaan doen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat zijn toch nadelen voor de consument, niet voor een (beginnende) verkoper toch?
CMD-Snake schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 06:56:
[...]

Administratieve werkzaamheden? Type cursus....

Ik denk dat je veel te hoge verwachtingen heb sowieso van de computerwinkel, ongeacht wat je er gaat doen. Hele reden waarom ik jaren geleden gestopt ben om naar een computerwinkel te gaan is omdat de keuze er beperkt is, het duur en ze hebben altijd het liefste dat je het duurste koopt. Ik bestel 99% van mijn hardware online. Enige keer dat ik nog bij een computerwinkel binnenkom is omdat ik echt acuut iets nodig heb, en dan is dat heel vaak een USB stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Louw Post schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 09:40:

Aan het begin van mijn stage mocht ik ook nog geen klanten helpen, maar dat is misschien ook wel enigszins logisch, misschien dat jij dat later ook wel mag. Verder was ik de hele dag bezig met nieuwe computers af te installeren (service van de winkel) en computers die langsgebracht waren te repareren. Wat ik echt hersendood werk vond. Het leuke van dit werk is toch echt wel de klanten helpen in de winkel en ik vond het assembleren van de bestelde game PCtjes ook erg leuk, maar dat laatste kwam zelden voor.

Als je echt geen klanten mag helpen en je hebt het geld niet nodig zou ik er persoonlijk niet aan beginnen.
hmm, ik moet wel een vakantiejob doen, dus dan doe ik liever dit dan vb bij de slager gaan helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ls789 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 10:04:
je kan dus prima onervaren op dit baantje afgaan en gewoon afwachten wat ze je gaan uitleggen/leren.

Succes!
fijn om te horen, bedankt!
Pagina: 1