Webshop weigert levering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpele1986
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-07 11:07
Hallo,

Ik heb een kleine vraag waar ik zelf het antwoord niet op weet.

Wij hebben vandaag (zakelijk) bij een grote hardwareboer 7 stuks Samsung TabPro 10" besteld en betaald via ideal.

Ik krijg zojuist een e-mail dat de tablets niet uitgeleverd gaan worden, daar wij handelaar zijn.
Nu is het zo dat deze tablets voor intern gebruik zijn, en niet worden doorverkocht aan derden.

Mag de webshop deze order weigeren? Ik vind het maar een raar verhaal...

[ Voor 3% gewijzigd door Simpele1986 op 11-06-2014 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:56
Ik zou inderdaad niet weten wat het de webshop aangaat wat jullie er mee gaan doen.

Ookal behang je de WC ermee.
Raar verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Waarom neem je niet even contact op met de klantenservice of accountmanager en vraag je om opheldering?

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:52

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

In feite mag elke winkel zelf beslissen of ze wel of niet zaken met je willen doen (zo lang er maar niet op basis van verboden gronden gediscrimineerd wordt).

En zeker zakelijk ben je wat meer overgeleverd aan voorwaarden etc. die de winkel stelt, in plaats van je te kunnen beroepen op de bescherming die consumenten genieten.

Ik zou dan ook eerst eens het gesprek aan gaan met de winkel en er met hen uit proberen te komen. Volgens mij gaan wij daar hier op het forum bar weinig aan kunnen bijdragen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

Algemene voorwaarden
Maar wat nu wanneer iemand al door het bestelproces is gekomen en achteraf blijkt dat u deze persoon toch niet wilt (of kunt) leveren? Na het sluiten van de overeenkomst is een weigering te leveren alleen mogelijk indien u dit in uw algemene voorwaarden (of elders duidelijk op de website) heeft bedongen. In uw algemene voorwaarden kunt u bijvoorbeeld opnemen dat u na de bestelling een kredietcheck uitvoert. Of u kunt in uw bestelproces duidelijk vermelden dat u alleen levert in de gemeente Amsterdam bijvoorbeeld. Vermeldt u niets, dan is het niet meer mogelijk om onder de overeenkomst uit te komen en zult u dus gewoon moeten leveren.
http://www.twinklemagazine.nl/weblog/2011/04/klanten-weigeren-mag-dat/index.xml

Ik weet niet hoe betrouwbaar deze site is, ook is dit een artikel uit 2011, maar lees in in ieder geval de algemene voorwaarden door. anders MOETEN ze gewoon leveren, volgens dit artikel.

Is het niet makkelijker om te annuleren en ergens anders te bestellen?
Orion84 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 16:10:
In feite mag elke winkel zelf beslissen of ze wel of niet zaken met je willen doen (zo lang er maar niet op basis van verboden gronden gediscrimineerd wordt).

En zeker zakelijk ben je wat meer overgeleverd aan voorwaarden etc. die de winkel stelt, in plaats van je te kunnen beroepen op de bescherming die consumenten genieten.

Ik zou dan ook eerst eens het gesprek aan gaan met de winkel en er met hen uit proberen te komen. Volgens mij gaan wij daar hier op het forum bar weinig aan kunnen bijdragen.
Het mooie is, een webwinkel werkt niet zo. bij de AH mag je bij de deur geweigerd worden, maar als je binnen bent, betaalt heb en hun vervolgens zeggen dat je de artikelen niet krijgt; dan is de situatie opeens heel anders.

Bij een webwinkel heb je zodra je klaar ben met betalen een overeenkomst met de webwinkel.

[ Voor 29% gewijzigd door garriej op 11-06-2014 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpele1986
Bedankt alvast voor de snelle reacties!

@Orion84: Ik heb ze een e-mail teruggestuurd en gevraagd om opheldering.
Het gaat er in 1e instantie ook niet om of we eruit gaan komen, maar ik had meer zoiets van mogen ze wel weigeren? Ze krijgen toch gewoon hun geld.

@garriej: Ze hebben de order zelf al geannuleerd, maar goed ben benieuwd wanneer ik het bedrag teruggestort krijgt, gaat toch om dik 2,5k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

Ik weet niet of ze het mogen, ik vraag me meer af waarom ze het zouden willen. ze maken toch gewoon winst op die 10 dingen. En jij kan toch niet tegen een grote webshop op concurreren op zulk soort producten, daar hoeven ze dus ook niet bang voor te zijn. Ik snap de gedachte gang van het bedrijf waar je die dingen besteld heb dus niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpele1986
@garriej:

Ik snap deze gedachte ook niet, ze hebben toch gewoon hun centen gehad.
Heb nu de klantenservice aan de lijn en deze is e.e.a. aan het nakijken..

to be continued

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Mwa, ik kan me wel voorstellen dat een webshop die ergens goedkoop een partij tablets op de kop heeft weten te tikken en een scherpe aanbieding plaatst om klanten te trekken, er niet zo op zit te wachten dat een bedrijf (concurrent?) een groot deel van de partij opkoopt. Daarmee faalt namelijk het complete doel van de aanbieding en heeft de concurrent bovendien wellicht ook nog eens een scherpere inkoopprijs dan normaal.

Vergelijk het met supermarkten waar speciale aanbiedingen vaak gezeld gaan van een "max 2 kratten bier per persoon" of iets dergelijks.

In hoeverre de shop in kwestie het in dit geval fatsoenlijk heeft afgedekt in de voorwaarden en in zijn recht staat om de overeenkomst eenzijdig te ontbinden is wel een valide vraag.

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 11-06-2014 16:31 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpele1986
Wordt er gewoon zonder enig pardon opgegooid.
Want volgens hun ben ik een handelaar en daar verkopen ze niks aan. Nu wordt het geld binnen 10 werkdagen teruggestort.

Echt belachelijk dit, en met de medewerkers valt ook niet te praten.

Ik ga denk ik maar eens een dikke klacht indienen bij thuiswinkel.org over deze zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Best kans dat je daar ook de deksel op je neus krijgt, aangezien die zich volgens mij ook vooral richten op consumentengeschillen. Maar nooit geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:56
Maar nu komt de vraag waarom denken ze het ?, komt dat vanwege de bedrijfsnaam?.

Ze moeten het toch ergens op baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpele1986
Op het moment dat je een bestelling plaatst bij de webshop.
Staat er een tekstvlakje 'bedrijfsnaam'

echter, ik koop het als particulier lijkt me, het is niet de mogelijkheid dat je aankruist of de aankoop zakelijk danwel particulier is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Simpele1986 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 16:43:
echter, ik koop het als particulier lijkt me, het is niet de mogelijkheid dat je aankruist of de aankoop zakelijk danwel particulier is...
B2B bestellingen zijn onderhevig aan andere regels dan B2C bestellingen. Jij bestelt ze nu als particulier voor het bedrijf, dat is niet correct, je hoort ze B2B te bestellen. Ik kan me hun reactie an sich wel voorstellen.
Simpele1986 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 16:28:
Ik snap deze gedachte ook niet, ze hebben toch gewoon hun centen gehad.
Door als particulier te bestellen zou je WKOA kunnen gebruiken, is een mogelijk nadeel voor de webshop. Bij zakelijk heb je geen WKOA.

Ik vermoed dat het gaat om dit verschil. Je kunt aangeven dat je B2B wilt bestellen, maar dan krijg je mogelijk andere prijzen :)

[ Voor 32% gewijzigd door gambieter op 11-06-2014 16:48 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Door als particulier te bestellen zou je WKOA kunnen gebruiken, is een mogelijk nadeel voor de webshop. Bij zakelijk heb je geen WKOA.
Daarvoor hoeven ze toch niet de bestelling te weigeren? Dan kunnen ze gewoon retour onder WKOA weigeren zodra het zover komt.

Ik heb hierboven al uitgelegd dat ik me wel iets kan voorstellen bij het niet willen verkopen van grote orders die mogelijk voor herverkoop bestemd zijn. En wellicht zijn daar nog wel meer redenen voor te verzinnen (wellicht is het zelfs een eis van hun eigen leverancier, dat ze niet aan handelaren mogen verkopen, omdat die leverancier liever zelf direct zaken doet met die handelaren).

Maar de manier waarop ze communiceren is wel uiterst beroerd en het blijft nog steeds de vraag of dit duidelijk was uit de voorwaarden rond de bestelling en in hoeverre de winkel dus daadwerkelijk in haar recht staat om de overeenkomst te ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 17:06
Orion84 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 16:54:
[...]
En wellicht zijn daar nog wel meer redenen voor te verzinnen (wellicht is het zelfs een eis van hun eigen leverancier, dat ze niet aan handelaren mogen verkopen, omdat die leverancier liever zelf direct zaken doet met die handelaren).
Precies, dat lijkt me ook.

Zakelijk gezien zou ik overigens heel snel klaar zijn met zo'n club. Als particulier trouwens ook ;)
Ik zou mijn energie er niet in stoppen. De tijd die ik ermee bezig zou zijn is veel meer waard dan die paar tientjes die het bij de concurrent duurder is... ieder zijn ding natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Orion84 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 16:54:
Daarvoor hoeven ze toch niet de bestelling te weigeren? Dan kunnen ze gewoon retour onder WKOA weigeren zodra het zover komt.
Dat geeft meer rompslomp dan de bestelling weigeren :) .
Maar de manier waarop ze communiceren is wel uiterst beroerd en het blijft nog steeds de vraag of dit duidelijk was uit de voorwaarden rond de bestelling en in hoeverre de winkel dus daadwerkelijk in haar recht staat om de overeenkomst te ontbinden.
Dat is wat anders (klantenservice is nu eenmaal moeilijk ;) ), maar de TS is ook niet helemaal schuldvrij. B2C bestellen voor een B2B aankoop is nu eenmaal niet de bedoeling :)

Maar aangezien het vertrouwen toch al weg is, gewoon annuleren en elders bestellen.

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 11-06-2014 17:01 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpele1986
@gambieter:
Dat is het hem nu juist, je kunt aleen (optioneel) je bedrijfsnaam invoeren.

Als ik bv. bij uhmm.. noem even iets bol.com bestel kan ik gewoon aangeven dat het een zakelijke aankoop is, dat was hier niet het geval.
Ik snap wel dat je als particulier de WKOA kunt gebruiken en zakelijk niet.

Goed, een andere collega gaat ze nu ook nogmaals bellen met de vraag of we dit gaan kunnen oplossen en anders gaan we ergens anders bestellen.
Het is overigens geen issue dat ie ergens anders een 10tje duurder is, het ging er meer om dat we de tablets écht nodig hebben voor de buitendienst en de vaste leveranciers geen voorraad hadden en de verwachte levertijd > 14 dagen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

gambieter schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 17:00:
[...]
, maar de TS is ook niet helemaal schuldvrij. B2C bestellen voor een B2B aankoop is nu eenmaal niet de bedoeling :)
Definieer B2C bestellen? Tenzij de webshop expliciet twee besteltrajecten heeft, valt er helemaal geen onderscheid te maken. TS heeft notabene zijn bedrijfsnaam netjes ingevuld in het besteltraject. Er is dus helemaal geen sprake van B2C bestellen voor een B2B aankoop. Als je op naam van het bedrijf bestelt is het daarmee toch per definitie een B2B aankoop?

Alles valt of staat dus met de vraag in hoeverre de shop dergelijke aankopen daadwerkelijk heeft uitgesloten in zijn voorwaarden. In algemene zin lijkt me dat vreemd, als er wel de mogelijkheid is om een bedrijfsnaam in te vullen. Maar wellicht stellen ze grenzen aan het aantal producten, of weet ik wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:06

DDX

Bedrijfsnaam invullen doe je vaak ook als je privebestelling op je werk wilt laten afleveren.
Dat is dus geen garantie dat het een B2B aankoop is.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:58
Simpele1986 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 17:02:
Het is overigens geen issue dat ie ergens anders een 10tje duurder is
Dan is er dus onderhandelingsruimte, mooi. Immers wil jij die dingen en wil de webshop die dingen verkopen.

Dat een willekeurige consument 10 van die dingen koopt om vervolgens op marktplaats of ebay te verkopen is niet de bedoeling. En dat mogen ze best weigeren, er staat waarschijnlijk ergens in hun voorwaarden dat de overeenkomst pas geldig is als de order "in behandeling" is genomen, of na bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Simpele1986 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 16:06:
Hallo,

Ik heb een kleine vraag waar ik zelf het antwoord niet op weet.

Wij hebben vandaag (zakelijk) bij een grote hardwareboer 7 stuks Samsung TabPro 10" besteld en betaald via ideal.

Ik krijg zojuist een e-mail dat de tablets niet uitgeleverd gaan worden, daar wij handelaar zijn.
Nu is het zo dat deze tablets voor intern gebruik zijn, en niet worden doorverkocht aan derden.

Mag de webshop deze order weigeren? Ik vind het maar een raar verhaal...
Dit maakt in principe voor de winkel niet uit. Er is een verschil tussen een particuliere verkoop en zakelijke. Als jij ze zakelijk koopt voor je eigen personeel, als relatiegeschenk of voor de verdere verkoop maakt voor het feit dat het een zakelijke koop betreft niet veel uit.

Verder apart verhaal. Als winkel zijnde zou je aan een bedrijf net zo makkelijk dan wel niet sneller verkopen dan particulier lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 17:06
jeroen3 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 17:16:
[...]
er staat waarschijnlijk ergens in hun voorwaarden dat de overeenkomst pas geldig is als de order "in behandeling" is genomen, of na bevestiging.
In verreweg de meeste gevallen is de koopovereenkomst (bij een online aankoop) al bindend voor beide partijen, vóórdat de koper betaald heeft.

Een rechtsgeldige overeenkomst komt tot stand doordat de klant het aanbod van de verkoper aanvaardt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
In de praktijk pakt dat in vivo soms wat minder simpel uit, getuige ook vele gerelateerde topics hier
DDX schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 17:08:
Bedrijfsnaam invullen doe je vaak ook als je privebestelling op je werk wilt laten afleveren.
Dat is dus geen garantie dat het een B2B aankoop is.
Geen garantie, wel een (volgens een aantal bronnen voldoende sterke) indicatie. In een ander topic (o.a begintmeta in "Webshop geeft geld niet terug" ) ging het ook om die vraag.

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 12-06-2014 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Orion84 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 17:06:
[...]

Definieer B2C bestellen? Tenzij de webshop expliciet twee besteltrajecten heeft, valt er helemaal geen onderscheid te maken. TS heeft notabene zijn bedrijfsnaam netjes ingevuld in het besteltraject. Er is dus helemaal geen sprake van B2C bestellen voor een B2B aankoop. Als je op naam van het bedrijf bestelt is het daarmee toch per definitie een B2B aankoop?
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België spreek je van een zakelijke aankoop wanneer je je BTW nummer invult tijdens je aankoop. Je zal dan meestal een factuur kunnen printen waarop ook je BTW nummer staat en deze kan je in je boekhouding brengen.

Louter en alleen een aankoop op je bedrijfsnaam zetten impliceert dus niet meteen een zakelijke bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 12:53:
[...]

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België spreek je van een zakelijke aankoop wanneer je je BTW nummer invult tijdens je aankoop. Je zal dan meestal een factuur kunnen printen waarop ook je BTW nummer staat en deze kan je in je boekhouding brengen.

Louter en alleen een aankoop op je bedrijfsnaam zetten impliceert dus niet meteen een zakelijke bestelling.
Maar in nederland kan je een kasticket ook gewoon volledig inbrengen => je moet dus niet bvb. expliciet achter een btw-bonnetje vragen op restaurant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:17
Even juridisch beschouwd;

Er is sprake van aanbod en aanvaarding. Partij A (de koper) heeft al aan zn verplichtingen voldaan, nu moet partij B dus nakomen. Ze weigeren dit, ontbinden de overeenkomst. Behoudens de gevallen waar dit op grond van de algemene voorwaarden kan, zij ze nu gewoon in verzuim. Een termijn tot nakoming stellen lijkt weinig nut meer te hebben, dit mag je dus overslaan.

(Art 82 lid 2 boek; Indien de schuldenaar tijdelijk niet kan nakomen of uit zijn houding blijkt dat aanmaning nutteloos zou zijn, kan de ingebrekestelling plaatsvinden door een schriftelijke mededeling waaruit blijkt dat hij voor het uitblijven van de nakoming aansprakelijk wordt gesteld.)

Wat kun je nu doen: Ergens anders bestellen en de meerprijs als schadevergoeding bij partij B in rekening brengen is nu een reëel traject.

[ Voor 21% gewijzigd door SkiFan op 12-06-2014 13:10 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik was al lang klaar geweest met die webshop. Willen jullie niet leveren? Fijn, ga ik naar de concurrent.
ga er mijn tijd niet aan voldoen, mijn uren kosten mijn werkgever ook geld.
Geld terug laten storten en ondertussen wat anders bestellen.

En evt een slechte review op de shopsurvey ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1