Toon posts:

BSOD bij afsluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort krijg ik regelmatig een BSOD bij het afsluiten van mijn PC met de foutcode IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL. Dit wil ik graag oplossen, maar ik weet niet hoe.

Er is al geruime tijd geen nieuwe hardware of software geïnstalleerd op mijn pc-tje. Met Bluescreenview van Nirsoft zie ik helemaal niets, er staat ook niets in de map c:/windows/minidump.

Onderaan het blauwe scherm staat dan de volgende code:
*** stop: 0x0000000A (0x00000034,0x00000002,0x00000001,0x835D5FE9)
*** stop: 0x0000000A (0x00000034,0x00000002,0x00000001,0x83220FE9)

Met google zoekacties heb ik niets concreets gevonden. Iemand enig idee hoe ik van deze BSOD's afkom bij het afsluiten ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Kan je nog vermelden welk OS je hebt. Zoekt net wat makkelijker ;)
Stop: 0x0000000A (parameter1, parameter2, parameter3, parameter4)
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
*** Adres x heeft basis op x - bestandsnaam
In dit Stop-foutbericht is elke parameter een hexadecimaal getal dat naar een specifiek probleem verwijst:
Parameter 1 - een adres waarnaar op een onjuiste manier is verwezen
Parameter 2 - een IRQL die nodig was om toegang tot het geheugen te krijgen
Parameter 3 - het type toegang, waarbij 0 een leesbewerking is en 1 een schrijfbewerking
Parameter 4 - het adres van de instructie die naar het geheugen in parameter 1 heeft verwezen
Hoe oud is je pc in kwestie?

Wat je kan proberen:

Start cmd met admin rechten en voer dit uit: sfc /scannow
Kijk of hier iets uitkomt.

Je kan je geheugen eens testen met een test programma hiervoor.

Kijk anders ook naar de "gezondheid" van je harde schijf m.b.t. errors / bad sectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 12:05

thorgal21

Forum Noob

Download bluescreenvwr en stuur even een printscreen van een van de errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:44

Soggney

Zeekomkommer

Check disks, smart data uitlezen, en best een backup nakijken/nemen.
Deze fout wijst op een error met een peripherial. Hoogstwaarschijnlijk je hard disk.

[ Voor 42% gewijzigd door Soggney op 11-06-2014 18:28 ]

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ter aanvulling naar aanleiding van de vragen van LnC: de pc is van 2008 en draait op Windows Vista. De harde schijven (2 stuks Samsung HD103sj) zijn enkele jaren geleden al vervangen en de voeding enkele maanden terug. Moederbord (Gigabyte ep43 uit mijn hoofd) en processor (Intel c2d e8400) zijn van 2008.

Ik heb jullie suggesties opgevolgd en aan aantal onderdelen van mijn pc getest. Testacties:
  • HDTunePRo: zowel met ''error quick scan tabje'' als ''Health tabje'' (dit geeft volgens mij de S.M.A.R.T. status weer) heb ik beide samsung HD103sj getest. Voor beide schijven alles ok.
  • via administrator account commando ''sfc /scannow'' gedraaid met als resultaat: ''Windows Resource Protection found corrupt files and succesfully repaired them. Details are included in the CBS.log'' Ik heb deze log-file bestudeerd, maar er staat zoveel informatie in dat ik er zelf geen wijs uit wordt. Ik vraag me af wat er is gerepareerd en of dit mijn BSOD probleem veroorzaakt(e)?
  • Memory test onder windows vista, resultaat: no memory errors detected.
  • Nog geen resultaat met Bluescreenvwr. Heb eerst wat aanpassingen moeten doen zodat pc de logs weer wegschrijft in de windows\minidump directory. Vooralsnog is deze dir leeg. Als ik hier resultaat heb kan ik het posten.
Het geheugen en de hdd schijnen dus in orde te zijn. Het resultaat van ''sfc /scannow'' kan ik zelf niet duiden. Ik weet niet of het probleem nu opgelost is. Wel merk ik dat als ik in de device manager kijk, de lijst telkens wegvalt en opnieuw wordt opgebouwd; dit ben ik niet gewend.

Ik kijk het nog even aan. Als jullie nog nieuwe tips hebben, dan hoor ik dat natuurlijk erg graag. Dank voor de hulp zo ver.

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2014 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Boot je pc in veilige modus, en kijk of je de refreshende device manager daar ook hebt.
Zo niet, dan kan je eens proberen om een clean boot te doen vanuit normale Windows omgeving. Hier zie je hoe.

Hiermee kan je drivers en andere items uitsluiten.

Kijk ook of alle hardware geinstalleerd is via de device manager. Als er een geel uitroepteken bijstaat, dan kan dat ook nog een oorzaak zijn.

Check ook of alle kabels van b.v. toetsenbord en muis goed in de USB poorten zitten.

Je kan het log bestand van SFC omzetten naar een .txt bestand met command (in cmd met admin rechten)

code:
1
findstr /c:"[SR]" %windir%\logs\cbs\cbs.log >sfcdetails.txt

Copy paste dit in je cmd sherm. Als je CMD opstart in b.v. C:\Windows\System32\ dan staat het txt bestand in de system 32 map.

Als je wilt kan je ook het log bestand hier posten. Kunen we met z'n allen eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jouw opmerking over de kabels heeft me geholpen LnC, waarvoor dank. De lijst van de device manager is nu weer stabiel (niet continue aan het refreshen). Ik neem aan dat het probleem nu is opgelost. Ik weet niet welke kabel het probleem vormde, maar ik weet wel dat ik een hdmi kabel heb die niet helemaal lekker in de videokaart past (slotje op de kaart zit een beetje scheef). Nu besef ik me ook dat de pc een paar dagen terug (net voordat de BSOD's zich voor het eerst voordeden) een stukje is verplaatst om een e-sata kabel aan te sluiten. Alles bij elkaar lijkt mij de zaak rond.

Ik had zelf niet verwacht dat een niet goed zittend kabeltje BSOD's kan veroorzaken. Ik dacht dat het allemaal veel complexer zou zijn.

Misschien leuk om te vertellen is dat mijn vrouw met verbazing zit te kijken hoe snel jullie mij hier verder weten te helpen. Dank voor jullie hulp!
Pagina: 1