• HengelNL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-01 22:18
Beste mede tweakers,

Ik ben bezig om langzaam bij me broertje upgrades uit te voeren:

Nu vraag ik mij af na de aanschaf van een msi pc mate z87 + 4670K,

Dat het kwaad kan als ik 1x4gb gebruik, dit ziet die automatisch als singel channel neem ik aan?
hij speelt graag bf4 en heeft sinds de upgrade het geheugen helemaal vol zitten volgens taakbeheer.
hierdoor word alles natuurlijk zeer traag, dit doet zich voor nadat je een respawn hebt gehad in bf4.

zou het dan toch problemen geven dat het 1x4 is ipv 2x2 of 2x4?

Met zijn oude moederbord en processor had die nergens last van.

Specs zijn nu:

Msi pc mate z87
4670K
1x4gb kingstong ddr3
gtx 460 gigabyte (768mb)
xfx 550 watt
windows ultimate 64 bit
samsung spinpoint 500gb

Hij is overgestapt vanaf een q6600 en een Asus P5G41-M LE

ik snap dat de 4gb en de gpu de bottleneck zijn om fatsoenlijk te kunnen gaan spelen, deze worden dus ook zsp vervangen.

ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen toelichten.

greetz

PS: ik heb nog niet met me eigen geheugen kunnen testen omdat die wegens defect opgestuurd zijn ,vandaar ik toch de vraag even stel om te zien wat jullie ervaringen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door HengelNL op 11-06-2014 07:03 ]

8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kwaad kan het nooit, allen als de chipset dual-channel ondersteunt, dan gooi je wat performance weg.
4Gb is tegenwoordig bij zware games als weinig.
Blaim niet meteen de hardware, je hebt namelijk de hele onderlaag waarschijnlijk vervangen, het OS en dr drivers......

• trompzor
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-01 09:00
Over het algemeen zal dit gewoon booten en draaien, maar inderdaad in single channel, dus de helft van je geheugenbandbreedte.

Meestal is dit geen ramp, je zal er mogelijk wel een paar fps mee verliezen tegenover 2x2gb, maar ik verwacht geen drama's.
Zoals je aangeeft zit de bottleneck toch wel in de gpu en is 4gb ook niet veel.

BF4 is een hongerig monster op allerlei vlakken.

Hierdoor zal een extra reepje van 4 gb en een betere gpu met deze setup wonderen doen.

[ Voor 4% gewijzigd door trompzor op 11-06-2014 08:05 ]

• HengelNL
Bedankt voor jullie reacties, zoals ik al verteld had in de begin post snap ik zeer goed dat de gpu en ram de bottle neck zijn,

Om even het ter verduidelijking te vragen,
Kan het ram nu ook door deze combinate snel vol lopen omdat het zijn bandbreedte mist?

Het ram zorgt tot nu toe nog steeds voor een extreme vertraging van het systeem tijdens het game.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Nee capaciteit heeft niets met dual of single te maken.

• HengelNL
Okej, dan vraag ik me nog steeds af waarom het geheugen nu voller zit tov de combo van q6600 en het asus bordje

[ Voor 73% gewijzigd door HengelNL op 13-06-2014 05:03 ]

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:02

thijsco19

KTM 990 SMT

Maar... Waarom niet 2 reepjes van 4gb? Kost tegenwoordig ook niet veel meer.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

HengelNL schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 05:01:
Okej, dan vraag ik me nog steeds af waarom het geheugen nu voller zit tov de combo van q6600 en het asus bordje
Dat kun je toch gewoon zien met taskmanager.
Je hebt waarschijnlijk het OS opnieuw geïnstalleerd, dan verandert er zoveel.
Je ziet ook mensen die een 64bit OS installeren terwijl ze maar 4 GB hebben. Dat is is niet slim, 32 bit processen worden dan in een wrapper uitgevoerd en dat kost extra mem, en dat is per proces onvoorspelbaar.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met 4GB lijkt me 64b nog steeds de moeite, met een 32b OS kun je immers slechts 3,2GB addresseren, omdat de rest van de adresruimte gebruikt wordt voor andere zaken dan het werkgeheugen.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je schiet er een paar honderd MB mee op, maar je levert per 32bit app memory in, blijft een afweging.

• mantro
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-07-2025
Wel vreemd dat je met nieuwe hardware en trager systeem hebt gekregen. je zou juist het tegendeel verwachten.
Nieuwe hardware kan meer vragen van het geheugen omdat er steeds meer toevoegingen zijn
in de bijhorende software wat meedraait met windows en ram geheugen vraagt.
4 gig is idd niet veel maar zou normaal gesproken genoeg moeten zijn om iig windows goed te laten draaien. Kijk anders ook in je taakbalk of er geen icoontjes staan die niet (meer) nodig zijn.
De bijhorende programma's zou je kunnen deinstalleren en zo meer ram geheugen beschikbaar maken.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Gewoon ff een taskmanager screenshot plaatsen, kunnen we ff kijken. er is namelijk een verschil tussen wat beschikbaar is en wat vrij is. (cached reads van disk worden weergegeven als memory used, maar komt vrij als nodig).

• mantro
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-07-2025
Ik zie net dat 4 gig het minimum is voor BF4.
Wat meer ram erbij (liefst de zelfde 4 gig die je al hebt) zou mijn keuze zijn denk ik.

• HengelNL
ondanks dat bf4 het minimum is werkte het ook gewoon op zijn oude setup, het gevoel wat ik er nu bij had is dat de 4670 de volledige 64 bits nu gebruikt en dus het geheugen daar door vol zit,

nu heb ik een tijdelijke oplossing gevonden door het virtueel geheugen handmatig op 6000 te zetten en nu zit het geheugen nog wel zowat vol maar niet meer een traag systeem

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-02 06:37
Settings niet gewoon hoger staan in bf4 door de snellere cpu? Dan zal er inderdaad meer geheugen gebruikt worden...

http://specs.tweak.to/16567

• HengelNL
skelleniels schreef op zondag 15 juni 2014 @ 22:05:
Settings niet gewoon hoger staan in bf4 door de snellere cpu? Dan zal er inderdaad meer geheugen gebruikt worden...
nee maakte in alles niks uit, low med of high:) hij bleef traag

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Had je de pagefile zo laag staan dan?
Pagefile kun je beter niet aanzitten, alleen beperken als je echt veel ram hebt. Het is niet meer zoals vroeger dat je hem beter vast kunt zetten.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:44
Wat KillerAce_NL zegt, je kunt de pagefile best op standaard laten staan. Ik kreeg ook problemen toen ik nog 4GB had met kleine pagefile en bv GTA IV wou spelen (maar die crashte zelfs gewoon altijd).

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
is de hdd wel goed dan? lees de smartwaarden eens uit met crystaldiskinfo oid.
Pagina: 1