Paypal scam?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-05 23:29
Zojuist kreeg een kennis van mij dit emailtje:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Jfv6IHF.png
Op het eerste ogenblik lijkt het een echt mailtje, geen links oid naar vreemde sites, goedlopende tekst etc...
Echter is de email afkomstig van pp.com, een website over polypropyleen.
Ik kan me niet inbeelden dat paypal vanaf dat domein iets zou sturen, maar kan me ook geen scenario bedenken hoe dit scam kan zijn, tenzij er een keylogger is geinstalleerd.
Zover ik weet stuurt paypal altijd de naam van de geregistreerde gebruiker in hun emails.

Voor de zekerheid is er nog niet ingelogd bij PP, zou dit een rare phishing poging kunnen zijn, of is paypal niet helemaal bij de les?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 07:40
Onderaan een officiële mail van PayPal:
Hoe herkent u een spoof- of phishing-bericht?

Als Nederlandstalige PayPal-rekeninghouder ontvangt u berichten van PayPal altijd in het Nederlands. We spreken u altijd aan met uw voor- en achternaam of de bedrijfsnaam van uw PayPal-rekening. We vragen nooit om gevoelige informatie zoals rekening- of creditcardgegevens. Onjuist taalgebruik, spelfouten of afwijkende termen kunnen op vervalsing duiden. E-mails waarin met klem wordt verzocht een bepaalde actie direct uit te voeren omdat uw rekening gevaar loopt of berichten waarin haast is geboden omdat uw rekening anders geblokkeerd wordt, zijn onbetrouwbaar en kunnen op phishing duiden. Klik, in geval van twijfel, nooit links in verdachte berichten aan. Klik hier om te lezen hoe u zich tegen spoof en phishing kunt beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
Exact, dat vond ik dus ook, dus het wijst op scam/spam/spoof/phishing, maar ik zie (behalve de keylogger waarna ze een email sturen ofzo) weinig hoe dit mailtje informatie kan verkrijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:11
Wellicht een noob die een fishing poging uit heeft gezet en de links vergeten heeft.
Zelfs het adres onderaan de mail klopt nog met het kantoor in Luxemburg.
Maar inderdaad zoals AquaSheep al aangeeft; Paypal stuurt altijd nederlandstalige mails.
Dit is dus spam of een hele slechte phishing poging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:11

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik zou zeggen, log via de gewone manier via www.paypal.com in via je account. (zorg ervoor dat je PC wel clean is, en geen malware, virussen en keyloggers kent)

En kijk wat ze dan terug mailen. Zolang ze je in deze mail nog niet vragen om op linkjes te klikken, lijkt er nog niks aan de hand.

Ik zet in dat je straks een phishingmail krijgt die je kan reporten, in de vuilnisbak kan mikken en daarna hard kan lachen!

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:34
Wat ik zelf denk ik zou doen:

- Log in op een computer die je vertrouwd, maar waarop je nog nooit eerder heb ingelogd op PayPal.
Dus handmatig naar paypal.com! GEEN LINKS uit de email aanklikken.
- Kijk of je bovenstaande melding ergens kunt vinden in je account.
- Verander z.s.m. je wachtwoord.
- Activeer eventueel 2 Factor Authentication (volgens mij ondersteunen ze alleen nog steeds geen Google Authenticator :-()

Evt. PayPal inlichten, maar ik denk dat ze al genoeg van dit soort meldingen krijgen dus veel zal je er waarschijnlijk niet mee opschieten..

[ Voor 19% gewijzigd door SmiGueL op 10-06-2014 21:20 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:33
Misschien was er in het originele e-mailtje wel een klikbaar gedeelte wat er door het doorsturen uit is gefilterd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
Jup, inderdaad gedaan wat AW_Bos zei, paypal gaf geen meldingen oid, dus zal wel een vreemd mailtje zijn geweest. Tot zover nog geen mailtjes gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Tja, het feit dat in het hele mailtje je naam (de naam van je kennis) al niet genoemd wordt is een hint. Want die weten ze natuurlijk niet.

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:02

weebl

YARR!

Voordat ik uberhaupt naar de inhoud en de opmaak van de mail had gekeken wist ik al dat dit een scam was. Waarom? Kijk eens naar het domein van de afzender...

Denk niet dat PayPal mailtjes stuurt vanaf het http://pp.com domein ;)

Sowieso nep dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het mailtje van PP van een tijdje terug dacht ik dat het een scam was. Mail ging over het wachtwoord wijzigen maar was zo slecht geschreven dat ik dacht dat het om een scam ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
Zoals ik al aangaf in de TS, het lijkt me sterk dat een website over polypropyleen zich druk maakt over iemands paypal account. Hoe dan ook kan ik me toch maar niet voorstellen waarom ze zulke mails sturen, de PC is virusvrij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeryz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-05 11:44
Nou, een jaar of twee geleden had ik ook zoiets, toen was mn account gehackt en was er een betaling voor WoW-gold (i know) afgeschreven, toen kreeg ik deze mail, in het Nederlands trouwens!:

Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2913/14414030473_30534edcae_c.jpg

Uiteindelijk alles opgelost en mn geld teruggekregen :)

Dit is wel oud natuurlijk, maar het geeft niet meer of mindere info dat de scammail van hierboven, ook geen rare acties die in die scammail staan.

[ Voor 23% gewijzigd door jeryz op 10-06-2014 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-03 20:32

LnC

The offending line...

Virustotal scans voor de url's

pp.com
em1.pp.com

Stuur de mail door naar Paypal zelf, dan kunnen zij hier verder actie / bijhouden met deze mail.
Pagina: 1