Eigenaar weigert stilzwijgend retour van systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:17

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Eaukay, een juridisch getint vraagje :P.

Een hele tijd geleden (bijna een jaar ondertussen) kocht iemand bij mij een simpele Mini-ITX pc. Ik ging op reis en had hem niet meer nodig, hij wilde hem voor een mooi prijsje hebben (60 euro) en is hem komen halen. Toen de beste man de pc bij mij kwam halen was ik nog niet klaar met de Windows-installatie. We hebben hier samen op staan wachten terwijl we even kletsten, en ik de verschillende onderdelen en accessoires even uitlegde.

Hij heeft de pc daarna ingepakt en meegenomen, en als bonus het TFT schermpje erbij gekregen dat ik gebruikte voor de installatie.

Een paar weken later mailde hij mij dat hij problemen had met de pc, hij zou soms uitvallen of spontaan rebooten. Hij kon (misschien onwil, maar dat maakt niet uit) het probleem zelf niet oplossen en stelde voor om zijn geld terug te krijgen.

Ik heb toen aangegeven dat ik geen 'niet goed geld terug' of andere vorm geef of heb gegeven op oude(re) 2ehands apparatuur, maar dat ik hem best wilde helpen, vanuit het oogpunt dat geen garantie nog niet hoeft te betekenen dat je iemand een kapotte pc kunt verkopen (want dan is het een defect reeds aanwezig bij verkoop en dat is een andere kwestie). Ondanks dat hij er zelf bij was toen de pc meer dan een uur heeft gedraaid voor diverse zaken waar hij zelf bij was, bleef hij volhouden dat hij dit niet zelf veroorzaakt had.

Mijn aanbod was daarom om de pc naar mij retour te sturen en dan zou ik voor hem kijken of ik het defect kon vinden, en als ik inderdaad niet kon vaststellen dat hij iets verkeerd gedaan had, en ik het ook niet kon repareren, ik hem zijn geld terug zou storten. Ik heb daar wel bij vermeld dat een reparatie op mijn kosten (of eigenlijk, tijd) gaat, exclusief de eventueel benodigde onderdelen (maar wel in overleg).

Nu, dit is allemaal over een periode van diverse maanden geweest, beiden veel op reis geweest, etcetera.

De pc kwam binnen en vrij snel kwam ik erachter dat de pc inderdaad random reboot, meestal niet langer dan 1 minuut van een koude start. De pc heeft uren achtereen gedraaid, maar doet dat nu niet meer. Ik heb elk onderdeel verwisseld en kwam tot de conclusie dat het moederbord dan niet (meer) goed moest zijn. Ik vond vrij snel een vervangend bordje online en dat kostte 10 euro. Na veel wikken en wegen ging hij toen akkoord met die 10 euro kosten voor de reparatie, en ik ben dat bordje gaan halen.

Later hebben we het nog gehad over het OS (hij wilde ook geen WinXP meer vanwege de wegvallende support, en vroeg of ik er Linux op wilde zetten, dus dat heb ik ook gedaan. Bij elkaar heeft de reparatie me meer dan een volle werkdag gekost, exclusief nog het ophalen van het vervangende bordje.

Welnu, de pc staat al meer dan een maand boven, gerepareerd en wel, maar de koper/eigenaar reageert niet meer op berichtjes... en ondanks dat hij wel langer niet reageerde, heeft het nog nooit zo lang geduurd. Omdat het een Mini-ITX systeem is kan ik niet zeggen dat het een enorme sta-in-de-weg is, maar het begint nu toch wel vervelend te worden, en ik krijg het vermoeden (maar dat weet je nooit als je geen antwoord krijgt) dat hij het erbij laat zitten.

Wat zijn nu mijn rechten/plichten in deze? Is hier een wettelijke termijn voor? Ik heb geen adres waar ik de PC naar toe kan sturen (nee, dit stond ook niet op het pakket naar mij toe) en geen telefoonnummer (het ging allemaal via een berichtensysteem zoals de PM's hier op GoT). Ik kan prima nog een tijdje wachten, maar ik ben toch wel benieuwd wat ik hier mee aan moet. Technisch gezien wacht ik ook nog op die 10 euro die we hebben afgesproken voor het bordje, en zolang hij niet betaald blijft de pc sowieso hier (niet dat ik op dat geld zit, maar ik behandel het nu even als ware ik een winkelier).

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:12
Wat is langer niet reageerde. (Hoeveel dagen weken )

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Laatste bericht was van mij aan hem en is verstuurde 27 maart jongstleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:30
Laatste berichtje sturen dat je vanaf nu 10euro/maand stallingskosten rekent; over een half jaar het ding opnieuw verkopen. Komt 'ie na dat half jaar nog voor dat ding, dan geld teruggeven - verrekent met stallingskosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:35

two

vanaalten schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 21:07:
Laatste berichtje sturen dat je vanaf nu 10euro/maand stallingskosten rekent; over een half jaar het ding opnieuw verkopen. Komt 'ie na dat half jaar nog voor dat ding, dan geld teruggeven - verrekent met stallingskosten?
Zou het zo doen, evt 15? Ben je 2 maanden eerder klaar?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://rechtenforum.nl/fo...3775cf231cefe52db5a4bfc36

Laatste bericht sturen dus dat je verwacht dat het binnen X tijd wordt opgehaald, en er anders stallingskosten in rekening gebracht worden. Die kosten moeten dan wel redelijk zijn; en dat is wellicht wat moeilijk in te schatten.

Van de andere kant, kan je na enkele maanden stalling besluiten het apparaat te verkopen. Mocht het ooit opduiken kan je verdedigen dat de stallingskosten inmiddels hoger waren dan de waarde van de PC, en je het op basis daarvan in afwachting van betaling gijzelt.

Nu is het uiteindelijk juridisch te bevechten dat je dat niet had mogen doen, en de koper recht heeft op vergoeding van de aankoopprijs, maar dan blijft ook staan de kosten die je gerekend hebt. Per saldo zal een dergelijke zaak voor koper dus weinig vruchten leveren - veel moeite en kosten voor geen resultaat. Hoewel het niet 100% zonder risico is als iemand principieel wil gaan doen, is het uiteindelijke risico nihil.

Let wel dat deze oplossing uitsluitend te verdedigen is omdat er geen mogelijkheid tot contact is, de zaak al zolang speelt, en je na laatste communicatie dus alsnog de PC een tijd stalt. De voorgestelde oplossing is dus geen juridisch juiste, maar wel een praktische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 12:00

Ardana

Mens

Wat is de maximale schade voor de ander? Die € 60 die hij oorspronkelijk betaald heeft.

Als je het helemaal op safe wil spelen, maan je hem aan voor die € 10, stel je hem daarna in gebreke en, bij uitblijven van de betaling, ontbind je de koop. Moet je wel die € 60 terugbetalen, maar kun je het nu werkende pc'tje alsnog veilig verkopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 10-06-2014 23:06 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
TS kan ook heel droog een mailtje sturen met: "Goed dat u het artikel hebt opgehaald, maar de volgende keer dat er problemen zijn raad ik toch aan om naar een hersteller te gaan" >:)

Ofwel komt er geen reactie en is de kous daarmee af - brengt het ding dan maar naar het stort of laat iemand anders het op marktplaats gooien
Ofwel krijg je wel een reactie en kan je daar weer wat mee doen.

Voor de rest ... je kan er eigenlijk vrij weinig mee inschieten
=> bij niet-betaling haal je het nieuwe onderdeel er terug uit en heeft de andere een niet-werkend toestel waarvan de waarde beduidend minder gaat zijn dan de 60 euro die oorspronkelijk betaald is geweest.
As in: het kost de andere waarschijnlijk meer dan het hem zou opleveren: kosten om het terug in bezit te krijgen en daarna de brandstof om het ding bij een containerpark te gaan dumpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Lijkt me dat je wel heel veel energie steekt in een betaling van 10€. Beste man heeft 60€ betaald en jij hebt een functionerende PC staan die hij blijkbaar niet meer wil.Fijn toch. Heb je voor jezelf een reserve PC'tje.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
demichel schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 08:19:
Lijkt me dat je wel heel veel energie steekt in een betaling van 10€. Beste man heeft 60€ betaald en jij hebt een functionerende PC staan die hij blijkbaar niet meer wil.Fijn toch. Heb je voor jezelf een reserve PC'tje.
Zoals ik poogde aan te geven gaat het mij niet om die tien euro, ik wilde alleen niet zelf opdraaien voor de kosten van iets dat hij misschien zelf veroorzaakt heeft (want hij werkte prima bij verkoop, dat heeft de koper zelf ook gezien). De tijdsinvestering wilde ik gewoon maken omdat ik niet wil dat iemand mij voor oplichter uitmaakt, ik verkoop goeie spullen en als het defect is vermeld ik dat netjes bij verkoop.

Nu heb ik een pc die ik hem terug wil geven (het liefst met ontvangst van dat tientje) maar ik kan hem fysiek niet teruggeven want ik heb geen retouradres. En ik kan hem ook niet weggooien/verkopen want de pc is officieel niet van mij. Ik wil het netjes oplossen, maar ga er niet nog een half jaar mee in mijn maag zitten als het even kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik lees nergens of jij een particulier bent (of in die hoedanigheid handelde) of dat je dit als bedrijf verkocht hebt. Dus met factuur en de hele handel.

In de situatie dat je particulier bent, dan had je eigenlijk niet eens 'garantie' hoeven verlenen. De koper heeft het product bekeken, en dat het dan daarna toch stuk gaat is dikke vette pech. Dat is allemaal achteraf, want inmiddels is de situatie zo dat jij met een product zit wat niet van jou is. Als de rechtmatige eigenaar niet reageert, dan kun je weinig doen. Als je je netjes wil indekken kun je twee mails sturen met een redelijke deadline voor ophalen er in. Daarna nog een keer een mail dat je hem nu echt weg gaat gooien, en dan gooi je hem op marktplaats. In het ergste geval wil de koper zijn 60 euro terug, die kun je dan mooi betalen met het geld wat je nu op MP verdient. Waarschijnlijk hoor je niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 11-10 12:00

Ardana

Mens

Demichel, ik had van jou toch beter verwacht ;) Is er iemand die de ander juist heel netjes wil behandelen, zelfs als het niet verplicht is, ga je hem adviseren kort door de bocht te gaan!

Wat mij betreft juist pluim voor TS!

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Moet wel zeggen dat je extreem coulant bent hoor richting de koper, wat betreft het terugbrengen, ander mobo, reinstallen e.d. :o

Kost je enorm veel tijd, en je schiet er maar weinig mee op.

Ik had hem gewoon teruggenomen en geld teruggegeven. Had je dit moeilijke gedoe ook niet gehad. PC dan verkocht in onderdelen, of oplappen met moederbord voor een tientje en werkend verkopen.

Gewoon zeggen dat hij nog twee weken de tijd heeft om het ding op te halen, en dat ie anders pech heeft gehad. Hij maakt zich er niet druk om, waarom zou jij dat dan wel doen :?

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 11-06-2014 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Ardana schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 10:57:
Demichel, ik had van jou toch beter verwacht ;) Is er iemand die de ander juist heel netjes wil behandelen, zelfs als het niet verplicht is, ga je hem adviseren kort door de bocht te gaan!

Wat mij betreft juist pluim voor TS!
Tsja, wat kan hij meer doen dan dat ding daar laten staan?? Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar hij heeft geen contactdetails buiten e-mail (of PM was het?), dus geen telefoon, geen adres, geen enkele manier om de eigenaar te contacteren.

Welke opties heeft hij? Geen enkele. Als meneer mailt of belt, dan OK, kan hij afspreken waar dat ding te leveren of te laten ophalen. Maar nu? Maakt hij zich druk om niks, hij kan op dit moment toch niks doen.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op postNL zie je toch met de track and trace code de afzendergegevens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 11:19:
Op postNL zie je toch met de track and trace code de afzendergegevens?
Da's een goede, tip, had ik dat nu maar eerder geweten voor ik de doos met daarop waarschijnlijk die code heb weggegooid :P.

MAARRRR alsof de duvel ermee speelt heb ik nu ineens bericht van de koper! Hij vraagt alsnog om afhandeling van de reparatie, dus ik laat jullie weten hoe deze mini (itx) soap afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 20:44:
Eaukay, een juridisch getint vraagje :P.
Mijn aanbod was daarom om de pc naar mij retour te sturen en dan zou ik voor hem kijken of ik het defect kon vinden, en als ik inderdaad niet kon vaststellen dat hij iets verkeerd gedaan had, en ik het ook niet kon repareren, ik hem zijn geld terug zou storten. Ik heb daar wel bij vermeld dat een reparatie op mijn kosten (of eigenlijk, tijd) gaat, exclusief de eventueel benodigde onderdelen (maar wel in overleg).
ik zou zeggen: verkoop het pc-tje aan iemand anders voor 70 euro of meer (60 + 10tje voor moederbord).... en als hij komt waar z'n pc blijft beroep je je op bovenstaande afspraak en geef je hem 60 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Hoe moet er bij Track 'n Trace de afzendergegevens staan als het pakket is afgegeven bij bijv. een postbalie in de Jumbo? Daar breng ik m'n pakketten vaak heen, veel succes met mijn adres zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:43

FreakNL

Well do ya punk?

Überhaupt, garantie op iets wat je 2ehands verkoopt? Na bijna een jaar???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit lijkt me meer iets voor het Shopping Forum :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1