Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Python]Raspberry Pi Printer bluetooth script

Pagina: 1
Acties:

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-11 03:45
Beste mede-tweakers,

Sinds korte tijd ben ik aan het experimenteren met de Raspberry Pi. Ik heb deze recent aangeschaft met het doel een variatie op de Internet of Things printer te maken (dit is een compacte thermische printer gekoppeld aan een raspberry pi die is verbonden met het internet en in staat is bijvoorbeeld dagelijks tweets automatisch uit te printen of dagelijks een up-to-date weerbericht uit te printen). Over deze printer is meer dan genoeg informatie te vinden waaronder een zeer uitgebreide tutorial/making of video op adafruit (https://learn.adafruit.com/pi-thermal-printer). Het namaken van deze printer zal dus niet zo lastig zijn.

Ik wil er echter geen geautomatiseerde wifi printer van maken maar een bluetooth printer die werkt op 'opdracht' basis zoals een normale printer waarbij printopdrachten verstuurd kunnen worden vanaf een windows computer of android apparaat (en eventueel de Raspberry zelf middels een klein touchscreen). Echter Windows herkent een raspberry pi uiteraard niet als printer en de printondersteuning op android is sowieso slecht. Wat ik het dus het liefste zou willen is dit herkennings/ondersteuningsprobleem in zijn geheel te omzeilen door de Raspberry pi zich te laten gedragen als (standaard) bluetooth apparaat waarbij inkomende bestanden door de Raspberry automatisch naar de printer worden verstuurd. Ik heb echter beperkte programmeer kennis. Ik verwacht uiteraard niet dat jullie voor mij gaan programmeren maar ik vroeg me af of jullie kunnen bevestigen of een functionaliteit zoals hierboven omschreven uberhaupt mogelijk is en enigzins makkelijk realiseerbaar voor iemand met weinig programmeerkennis...

In de tutorial staan wel een aantal voorbeeld python scripts maar deze zijn allemaal gericht op de integratie van bijvoorbeeld twitter. De vraag is dus; kun je met python een script schrijven waardoor de raspberry automatisch inkomende bestanden via bluetooth naar een verbonden printer stuurt? (het mooiste is hierbij natuurlijk als het script ook een check doet of het bestand printbaar is en een afbeelding bijvoorbeeld schaalt naar het juiste formaat mits te groot)

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:02
Ik kan je er ook niet verder mee helpen, maar heb je al eens gekeken naar CUPS?
http://rohankapoor.com/20...pi-as-an-airprint-server/

Dit is een howto om van een printer welke je aan de Rasp hangt een airprinter te maken. Je zou dan met een wifi dongle verbinding kunnen maken. Misschien is het ook mogelijk om met CUPS verbinding te maken via Blutooth. Maar ben voor een eigen domotica projectje ook bezig met Blutooth verbinding tussen iPhone en Rasp, maar dat valt niet mee.

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

CUPS is een beetje de standaard printer server voor Linux. Hoewel CUPS in veel Linux distributies alleen lokaal draait en er een grafische schil omheen is gebouwd, is het echt een complete webserver die met de juiste configuratie ook van buiten kan worden benaderd.

Configureer CUPS zodat het ook requests van buiten af accepteert, en dan kan je in principe jouw raspberry pi als internet printer (internet printing protocol) toevoegen in bijvoorbeeld Windows.

Als je echt de bluetooth kant opgaat die het wellicht een ideen om naar PyBluez library te kijken.

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-11 03:45
housekamp schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 10:21:
Ik kan je er ook niet verder mee helpen, maar heb je al eens gekeken naar CUPS?
http://rohankapoor.com/20...pi-as-an-airprint-server/

Dit is een howto om van een printer welke je aan de Rasp hangt een airprinter te maken. Je zou dan met een wifi dongle verbinding kunnen maken. Misschien is het ook mogelijk om met CUPS verbinding te maken via Blutooth. Maar ben voor een eigen domotica projectje ook bezig met Blutooth verbinding tussen iPhone en Rasp, maar dat valt niet mee.
Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad besloten eerst maar de door jou aangehaalde tutorial te volgen aangezien er weinig te vinden is over bluetooth in plaats van Wi-fi. Het enige waar ik mee vast kom te zitten is dat CUPS de printer niet herkent. Het is namelijk een merkloze thermal printer van adafruit die via de GPIO layout van de Raspberry is aangesloten. Ik weet echter niet hoe je dit moet aangeven in CUPS.
Sh4wn schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 12:10:
CUPS is een beetje de standaard printer server voor Linux. Hoewel CUPS in veel Linux distributies alleen lokaal draait en er een grafische schil omheen is gebouwd, is het echt een complete webserver die met de juiste configuratie ook van buiten kan worden benaderd.

Configureer CUPS zodat het ook requests van buiten af accepteert, en dan kan je in principe jouw raspberry pi als internet printer (internet printing protocol) toevoegen in bijvoorbeeld Windows.

Als je echt de bluetooth kant opgaat die het wellicht een ideen om naar PyBluez library te kijken.
Ook bedankt voor je reactie! Ik heb inmiddels cups op de raspberry al correct geconfigureerd zodat hij luistert naar alle poorten en requests van buitenaf accepteert. Het enige probleem is dat ik niet weet hoe CUPS de GPIO verbonden printer te laten herkennen. De configuratie is nu als volgt;

- Adafruit thermal printer (http://www.adafruit.com/products/597) is aangesloten op de GPIO layout van de raspberry (poort 6 voor GND en poort 8 voor de RX aansluiting). De TX aansluiting heb ik vanwege het voltage verschil niet aangesloten.
- Vervolgens heb ik de adafruit github library geinstalleerd om de printer aan te sturen en een succesvolle print gemaakt middels een simpel basisscript waarbij het script verwijst naar de printer via /dev/ttyAMA0
- Vervolgens heb ik avahi-daemon en cups geinstalleerd op de raspberry pi en de cups config file aangepast zodat alle bevoegdheden juist staan ingesteld.
- De vraag is nu hoe ik in cups moet verwijzen naar de printer en of cups de printer vervolgens rechtstreeks kan aansturen of dat hiervoor een verwijzing nodig is naar de python library.

[ Voor 17% gewijzigd door Silvos op 15-06-2014 23:32 ]