Game PC van maximaal €900

Pagina: 1
Acties:

• Overv
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-03 21:50
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn broer wil zijn eerste game PC bouwen en wil daarbij graag spellen als Battlefield 4 vloeiend op 1920x1080 met maximale settings draaien (extreme AA/supersampling daargelaten). Het is belangrijk dat het systeem ook een tijdje goed mee komt, waarbij de videokaart in 2-3 jaar pas vervangen hoeft te worden.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
De maximale prijs voor de onderdelen is 900 euro, als de verzendkosten daar iets overheen gaan is dat geen probleem. Ik zal de PC voor hem bouwen, dus voor assemblage hoeven geen kosten gerekend te worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Randapparatuur als een scherm, toetsenbord, muis en headset zijn er al, het is enkel de PC waarvoor alle onderdelen aangeschaft moeten worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede videokaart, processor, minimaal 8 GB werkgeheugen en een SSD (minimaal voor het opstarten, ruimte voor games erop is een bonus).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Het liefst NVIDIA en Intel om geluidsoverlast en energieverbruik te beperken. Ook maakt de single threaded performance in games op dit moment nog een groot verschil.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Het liefst zo min mogelijk geluidsoverlast en energieverbruik.

Ga je overklokken?
Niet direct, maar het kan van pas komen om later meer levensduur uit de hardware te halen.

Op basis van deze eisen heb ik zelf al een build samengesteld, maar aangezien ik niet heel bekend ben met hardware zijn er vast nog betere keuzes te maken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 184,80€ 184,80
1Gigabyte GA-H97-HD3€ 81,-€ 81,-
1MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 272,95€ 272,95
1WD Green WD20EZRX, 2TB€ 68,90€ 68,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 81,65€ 81,65
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,95€ 62,95
1Cooler Master VS V650S€ 75,84€ 75,84
1Crucial MX100 256GB€ 82,85€ 82,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 910,94

[ Voor 6% gewijzigd door Overv op 11-06-2014 13:39 ]

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-04 08:25
SSD zou ik vervangen door een MX100 256GB. Deze is vaak nog sneller dan de 120GB EVO en bied natuurlijk dubbel zoveel opslag voor maar €15 extra. Bovien bied hij databescherming in het geval van stroomuitval.

Ook zou ik de voeding vervangen door iets degelijker, de Corsair CX M serie staat niet zo goed bekend. Deze is een aanrader.

Als je wilt overclocken moet je een Z97 moederbord nemen, waarbij een i5 4690K aan te raden is. Als je dat niet wilt kan je beter de i5 4690 nemen.

Verwijderd

Als je wilt overklokken moet je een moederbord met de Z87 chipset nemen, want die ondersteunen overklokken alleen. Anders heb je ook niets aan de K van de 4670K. pricewatch: Gigabyte GA-Z87-HD3

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 19:19:
Als je wilt overklokken moet je een moederbord met de Z87 chipset nemen, want die ondersteunen overklokken alleen. Anders heb je ook niets aan de K van de 4670K. pricewatch: Gigabyte GA-Z87-HD3
Je loopt een generatie achter. Z97 zijn voor overklokkers, H97 voor niet-overklokkers.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-04 19:26

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 19:19:
Op zich is het niet fout, ware het niet dat de z97 de opvolger is van de z87 reeks. Een z87 zou ook prima werken.

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-03 17:54

mirno

私の名前はMirnoです

Hallo,

Zoals al vermeld, neem een Z87 of Z97 moederbord. En eventueel ook een laatste gen CPU -> pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed
Haswell refresh ook wel genoemd, kent nagenoeg geen verschil met je huidige. Ik denk alleen wel dat ze beter overklokken.

Vervang ook die SSD voor de Crucial MX100 256GB (ook al genoemd)

Ik raad ook een WD green aan, omdat je HDD alleen als opslag dient, zuiniger stiller e.d. wel iets langzamer maar voor je data maakt dat niet uit-> pricewatch: WD Green WD20EZRX, 2TB Mocht je toch sneller willen zou ik voor deze gaan: pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB

Voeding is niet van bijzonder goede kwaliteit, je kan beter deze nemen: pricewatch: Cooler Master VS V650S

Wegens de efficiëntie zul je in een aantal jaar dat extra geld er ook wel uithalen (al mag dat wel ff duren) Ook de levensduur is langer en zou in principe nooit vervangen hoeven worden.
Interne onderdelen in de Corsair CX...M voedingen zijn van slechte kwaliteit (chinese productie) terwijl de betere onderdelen (condensatoren b.v. ) uit Japan of Thaiwan komen, deze Cooler Master is een erg goede voeding!

Behuizing is opzich prima, ik zou alleen met zo'n mooie PC een mooiere behuizing nemen. Mocht een grote kast niet erg zijn: pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black

Anders een kleinere variant: pricewatch: Fractal Design Define Mini
Let wel op dat je bij deze een uATX moederbord nodig hebt.

Je bent overigens nog iets belangrijks vergeten voor bij het overklokken, een aparte CPU koeler. Hiervan zijn een hoop opties, een goedkope maar wel goede optie is deze: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Deze is net ff beter qua koeling: pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition
En dit is dan helemaal een buffel: pricewatch: Noctua NH-D14
Of deze buffel: pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 3

En als laatste alternatief: pricewatch: be quiet! Dark Rock Advanced C1

Zij heb je in alle prijs catagoriën wat. Ik zou zeggen lees er even over (reviews e.d.) en kies er een.

Succes!

我的名字是Mirno

• jerreok
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-03 21:28
Qua videokaart kan je beter voor een r9 280x gaan, zelfde prijsklasse, aan elkaar gewaagd, maar die extra gb vram zal nog opbrengen... Weet dat je liever nvidia hebt, maar geef het toch even mee...

i7 4790K | MSI Z97 Gaming 3 | 16GB DDR3-1600 | Asus R9 280X DC2T| Crucial MX100 256GB | Seagate Baracuda 7200 2TB | Cool Master V650S | Scythe Mugen 4 PCGH | Fractal Design Define R4

• Overv
Bedankt voor de suggesties, ik heb de SSD, HDD en voeding vervangen. Ik heb er nog geen CPU koeler bijgenomen omdat er aanvankelijk niet geoverclockt zal worden, dat kan altijd later nog gebeuren.

Over de behuizing moet ik even nadenken, dat kost toch weer wat extra geld dat ook aan het moederbord en de processor besteed kan worden.

Zelf wacht ik liever ook op de i5 4690K, maar degene voor wie ik het bouw heeft niet heel veel geduld, daar moet ik nog even over onderhandelen. Misschien ga ik dan voor de 4690 (zonder K).
jerreok schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 23:57:
Qua videokaart kan je beter voor een r9 280x gaan, zelfde prijsklasse, aan elkaar gewaagd, maar die extra gb vram zal nog opbrengen... Weet dat je liever nvidia hebt, maar geef het toch even mee...
De 770 lijkt beter te presteren op 1920x1080 en dat, samen met de andere voordelen, overtuigt mij er toch van dat de 770 de beste keuze is. Ik denk ook niet dat de kaart krachtig genoeg is om de extra VRAM goed te gebruiken.

Welk H97 moederbord raden jullie aan als ik voor de i5 4690 ga? Ik heb nu voor de Gigabyte GA-H97-HD3 gekozen.

[ Voor 44% gewijzigd door Overv op 11-06-2014 01:16 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Overv schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 01:04:

De 770 lijkt beter te presteren op 1920x1080 en dat, samen met de andere voordelen, overtuigt mij er toch van dat de 770 de beste keuze is. Ik denk ook niet dat de kaart krachtig genoeg is om de extra VRAM goed te gebruiken.
Op 1080p is dit heel erg game-afhankelijk (zie hier en hier). Op hogere resoluties komt de 280X bijna altijd als beste naar voren, zie ook die Poolse site, bij sommige grafieken even doorklikken naar tweede tabje.

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-03 17:54

mirno

私の名前はMirnoです

Om even terug te komen op de CPU-koeler:
Het monteren van een nieuwe CPU koeler nadat de hele PC in elkaar zit is een klote werk!
Alles loskoppelen e.d. de koelpasta verwijderen met Alcohol of wasbenzine (weet niet of je dit al eens gedaan hebt?
Er moet op de achterkant een hele backplate komen e.d. dit wil je in 1x doen, en niet achteraf nog ff erin zetten wanneer je wilt overklokken.
Ook blijft je CPU een stuk koeler en maakt het systeem stiller. Dit is voornamelijk handig omdat de Corsari carbide 200R geen geluiddempend materiaal heeft. (Neem aan dat je de huidige behuizing houdt)

Als je voor een niet -k CPU gaat, kan je een veel goedkoper moederbord kiezen. Overklokken heeft niet heel veel belang bij je prestaties, dus daar kan je flink op besparen. Neem een CPU die aardig hoog geklokt is, voor toch een scherpe prijs. En daarbij een B85 bord, dit kan je 100 euro schelen ;) en je gaat er niet tot nauwelijks merkbaar op achteruit.
Overv schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 01:04:
Bedankt voor de suggesties, ik heb de SSD, HDD en voeding vervangen. Ik heb er nog geen CPU koeler bijgenomen omdat er aanvankelijk niet geoverclockt zal worden, dat kan altijd later nog gebeuren.

Over de behuizing moet ik even nadenken, dat kost toch weer wat extra geld dat ook aan het moederbord en de processor besteed kan worden.

Zelf wacht ik liever ook op de i5 4690K, maar degene voor wie ik het bouw heeft niet heel veel geduld, daar moet ik nog even over onderhandelen. Misschien ga ik dan voor de 4690 (zonder K).

[...]

Welk H97 moederbord raden jullie aan als ik voor de i5 4690 ga? Ik heb nu voor de Gigabyte GA-H97-HD3 gekozen.

我的名字是Mirno

• Overv
mirno schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 11:11:Als je voor een niet -k CPU gaat, kan je een veel goedkoper moederbord kiezen. Overklokken heeft niet heel veel belang bij je prestaties, dus daar kan je flink op besparen. Neem een CPU die aardig hoog geklokt is, voor toch een scherpe prijs. En daarbij een B85 bord, dit kan je 100 euro schelen ;) en je gaat er niet tot nauwelijks merkbaar op achteruit.
Een B85 bordje werkt echter niet met de Haswell Refresh processors zonder BIOS update.

Welke CPU koeler raad je aan?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Sommige B85 borden worden met de goede BIOS geleverd, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Check dit uiteraard wel bij de winkel waar die vandaan komt.

• Overv
br00ky schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 13:10:
Sommige B85 borden worden met de goede BIOS geleverd, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Check dit uiteraard wel bij de winkel waar die vandaan komt.
Maar is het niet beter om een klein beetje meer voor een H97 moederbord te betalen om gegarandeerd Broadwell ondersteuning te hebben? Het lijkt me gewoon geen goed idee om nu al voor verouderde onderdelen te kiezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Overv op 11-06-2014 13:18 ]

Pagina: 1