Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Switch tussen verschillende repeater signalen

Pagina: 1
Acties:

• stoffelmans
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-01-2024
Hallo. Ik ben een behoorlijke leek als het op computernetwerken aankomt, en heb de FAQ's al doorzocht, maar vind geen antwoord op mijn specifiek probleem.

Mijn telefoonkabel komt binnen op het gelijkvloers, waar ook de ADSL-modem/router staat (B-Box van Belgacom). Dit signaal wordt door een CISCO RE1000 repeater versterkt naar de eerste verdieping, en via een tweede repeater naar de tweede verdieping. Kabels trekken is momenteel geen optie.

Het probleem zit 'm op de tweede verdieping (voorlopig de enige plaats waar een computer staat): de computer herkent via een TP-Link dongle de 3 netwerken met dezelfde naam (op hetzelfde kanaal). Eén netwerk heeft een prima ontvangst (ik vermoed dat van de bovenste repeater), de andere twee niet (van de modem/router en van de eerste repeater). Probleem is dat de computer te pas en te onpas switcht tussen de verschillende netwerken, waardoor het bereik dus soms wegvalt (zie je aan het aantal blokjes). Kan ik er op één of andere manier voor zorgen dat de computer alleen nog verbinding maakt met de bovenste repeater en niet meer met de andere twee apparaten? Dan zou mijn probleem helemaal opgelost zijn, gezien die verbinding prima is.

Alvast bedankt voor de reacties!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Hmm , afhankelijk van wat voor model repeater je hebt zou je de SSID (netwerknaam) aan kunnen passen voor je bovenste repeater (beste signaal) , Geef die een unieke naam en laat je pc puur daar naar verbinden. Als alle 3 hetzelfde heten kan het voor problemen zorgen met schakelen. Je kan eventueel je mac adress blacklisten in de andere 2 (om ervoor te zorgen dat hij puur alleen met het beste signaal verbind).

Mijn persoonlijke advies (zeker omdat je 2x moet repeaten en dus toch wel wat meer signal loss hebt) is om is te kijken naar een powerplug/powerline optie. Waar kabels trekken en wifi een issue kunnen zijn kan je misschien wel heel simpel via het stroomnet je verbinding naar 2 hoog duwen. Heb je een iets luxere powerline dan zit daar weer wifi op en heb je dus gewoon je eigen wifi (naast een RJ45 uitgang) via je stroom. (el cheapo powerline is 35-50 euro , goede met wifi ca 80).

Misschien dat andere heren en dames hier nog tips hebben mbt je repeater , ik zou het niet aangaan (zeker als je in een gebied woont zoals ik , heb zo 50-60 routers in de buurt staan die allemaal lekker signaal collision veroorzaken).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eh, je noemt hier een modem/router, twee repeaters en helemaal geen kabels. Waar komt de switch in dit plaatje voor? En wat heeft het met SSID vs BSSID problemen te maken :?

Oslik blyat! Oslik!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-10 06:42
Aionicus schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 18:18:
[...]

Mijn persoonlijke advies (zeker omdat je 2x moet repeaten en dus toch wel wat meer signal loss hebt) is om is te kijken naar een powerplug/powerline optie. Waar kabels trekken en wifi een issue kunnen zijn kan je misschien wel heel simpel via het stroomnet je verbinding naar 2 hoog duwen.
Naast de reactie die dion_b hier boven geplaatst heeft, vind ik dat je klant-onwaardig advies geeft door te suggereren dat een powerline de oplossing der oplossingen is. Het is op zijn minst de aandacht waard om een kanttekening te plaatsen dat Powerline lang niet altijd een goede oplossing is, laat staan dat het überhaupt een oplossing is. De kwaliteit van een powerline-verbinding is sterk onderhevig aan het stroomontwerp van je huis (binnen een groep, of over verschillende groepen?), om maar te zwijgen over interferentie: bij het inschakelen van een TV kan het signaal soms plots wegvallen (om een voorbeeld te noemen).

Het netwerk-namen verhaal daar gelaten is de enige echte oplossing op gevechten met powerlines, repeaters, en andere meuk: een kabel trekken.

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:43
Ik zeg, gebruik de ingebouwde ethernet poort van je 2e repeater. Die is er voor gemaakt namelijk. Dan heb je de pc met draad naar de repeater en van de repeater draadloos verder. Scheelt, dan hoeft je pc geen kanalen meer te zoeken.

Succes!

U+

• stoffelmans
Aionicus schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 18:18:
Hmm , afhankelijk van wat voor model repeater je hebt zou je de SSID (netwerknaam) aan kunnen passen voor je bovenste repeater (beste signaal) , Geef die een unieke naam en laat je pc puur daar naar verbinden. Als alle 3 hetzelfde heten kan het voor problemen zorgen met schakelen. Je kan eventueel je mac adress blacklisten in de andere 2 (om ervoor te zorgen dat hij puur alleen met het beste signaal verbind).
Lijkt me al een goeie tip - als het daarmee opgelost zou kunnen zijn zou dat perfect zijn. Morgen eens proberen!
dion_b schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 20:24:
Eh, je noemt hier een modem/router, twee repeaters en helemaal geen kabels. Waar komt de switch in dit plaatje voor? En wat heeft het met SSID vs BSSID problemen te maken :?
Een switch? :? Zeker geen apart toestelletje - misschien ingebouwd in de modem/router? De enige kabel is de ethernet-kabel. En van waar die SSID vs BSSID vraag? Ik zit toch niet in een verkeerd topic?
Nieknikey schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 20:43:
[...]
Het netwerk-namen verhaal daar gelaten is de enige echte oplossing op gevechten met powerlines, repeaters, en andere meuk: een kabel trekken.
Lijkt me logisch, maar dat is nu zoals gezegd niet aan de orde.
Jeroen_ae92 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 22:13:
Ik zeg, gebruik de ingebouwde ethernet poort van je 2e repeater. Die is er voor gemaakt namelijk. Dan heb je de pc met draad naar de repeater en van de repeater draadloos verder. Scheelt, dan hoeft je pc geen kanalen meer te zoeken.

Succes!
Ook dit lijkt me een goeie tip. Ook eens uitproberen!

Dank voor de reacties - ik hou jullie op de hoogte van de resultaten!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

stoffelmans schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 22:38:
[...]

Een switch? :? Zeker geen apart toestelletje - misschien ingebouwd in de modem/router? De enige kabel is de ethernet-kabel.
Kijk eens naar je eigen topictitel:
Switch tussen verschillende repeater signalen
Jij noemt een switch... wat bedoel jij er dan mee? Voor de duidelijkheid, dit zijn switches: http://tweakers.net/categ...twerk-switches/producten/ - en dat zijn (simpel gezegd) kastjes waarmee je meerdere apparaten bedraad op elkaar aan kunt sluiten binnen hetzelfde netwerk.
En van waar die SSID vs BSSID vraag? Ik zit toch niet in een verkeerd topic?
SSID: 'naam' van een WiFi-netwerk. Meerdere AP's (of in dit geval repeaters) kunnen dezelfde SSID hebben.

BSSID: (unieke) MAC-adres van een AP. Ook al hebben twee AP's dezelfde SSID, hun BSSID is verschillend. Op basis daarvan kun je zien waar je mee verbonden bent.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom Windows geen ingebouwde optie heeft om te tonen wat de BSSID's zijn naast een SSID en je niet de keuze geven om op basis van BSSID te verbinden. Er zijn wel 3rd party utils die het kunnen, bijv de Lenovo connection manager (gratis, maar werkt out-of-the-box alleen bij Lenovo computers - je moet een registry hack doen om het op andere PCs te laten werken) of WirelessMon (betaald maar met 30 dagen trial - helaas ook wat irritante activiteiten waardoor het je verbinding kan destabiliseren). Onder Linux kun je wel gewoon op basis van BSSID verbinden. Je geeft niet aan welk OS je draait, dus weten we niet wat voor jou van toepassing is.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 11-06-2014 00:09 ]

Oslik blyat! Oslik!

• flam
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:34
dion_b schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 00:09:
[...]
Jij noemt een switch... wat bedoel jij er dan mee?
[...]
stoffelmans schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 18:11:
[...]
Probleem is dat de computer te pas en te onpas switcht tussen de verschillende netwerken, waardoor het bereik dus soms wegvalt (zie je aan het aantal blokjes).
[...]
:)

[ Voor 26% gewijzigd door flam op 11-06-2014 08:58 ]

• stoffelmans
Het switch(en) misverstand is bij deze rechtgezet :-)

Mijn probleem is intussen niet opgelost: ik heb geprobeerd de repeater te herprogrammeren, door zoals ik ervoor deed de eerste repeater te kiezen als te versterken signaal, en dan de netwerknaam aan te passen. Dus de netwerknaam werd automatisch ingevuld als ik het netwerk van de eerste repeater selecteerde, en daar heb ik dan gewoon een cijfer "2" achter gezet. Probleem is nu dat de computer de tweede (aangepaste) repeater niet meer herkent (het hernoemde netwerk komt gewoon niet meer voor in de lijst van beschikbare netwerken).

Ook heb ik geprobeerd de computer rechtstreeks met een ethernetkabel te verbinden met de tweede repeater, maar die repeater wordt precies niet herkend (ttz: ik zie nergens een verwijzing naar dat toestel). Als ik naar de LAN connecties ga kijken, heeft hij wel een verbinding met 100Mb/s (met wat?), maar geen verbinding met het internet. Pakketjes worden verzonden a volonté, maar niet ontvangen. Zoals gezegd: ik ken er echt heel weinig van ...

Iemand een idee om verder te gaan?
Pagina: 1