Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• tel2
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 06:43
Wij hebben twee Windows Server 2012 R2 servers. De één is domein controller met daarop Exchange 2013 en deze fungeert tevens als print server. De ander wordt gebruikt als Terminal server.

Nu hebben wij wat problemen met het printen van documenten op de terminal server. De printers zijn via het IP adres geïnstalleerd op de domein controller en vervolgens gedeeld. We hebben ongeveer 20 gebruikers en een paar keer per week kan een gebruiker opeens niet meer printen. De oplossing is dan de printer verwijderen en deze opnieuw te verbinden in het profiel van de gebruiker op de terminal server. Het gebeurd bij random gebruikers en printers.

In eerste instantie had ik voor alle HP printers de meegeleverde Class driver geïnstalleerd. Dit gaf heel veel problemen dus toen toch maar de universele driver van HP gedownload en deze geïnstalleerd. Ook hebben we printers van andere fabrikanten die problemen geven. Heeft iemand enig idee waar dit probleem kan zitten? We maken ook gebruik van fat cliënts die draaien op Windows 7, deze hebben nooit problemen met printen via de server. Alleen het printen op de terminal server werkt niet goed. Welke drivers kan ik het beste installeren? Als ik de Server 2012 drivers installeer werkt dit dan nog op de Windows 7 PC's?

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:03
Zie je meldingen in de eventlogs? En niet kunnen printen. Wat gebeurd er? Krijg je foutmeldingen?
De HP UPD is trouwens een gedrocht en laat regelmatig de printspooler crashen. Soms helpt het dan om een iets lagere versie te proberen.

[ Voor 43% gewijzigd door m3gA op 10-06-2014 14:33 ]

• tel2
m3gA schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 14:32:
Zie je meldingen in de eventlogs? En niet kunnen printen. Wat gebeurd er? Krijg je foutmeldingen?
De HP UPD is trouwens een gedrocht en laat regelmatig de printspooler crashen. Soms helpt het dan om een iets lagere versie te proberen.
Ik krijg inderdaad foutmeldingen:

Vanuit Adobe Reader: 'Het document kan niet worden afgedrukt' vervolgens klik je op 'Ok' en krijg je de melding 'Er zijn geen pagina's voor afdrukken geselecteerd'.
Vanuit kladblok: 'Er is geen StartDocPrinter aanroep gedaan'

Printer verwijderen en opnieuw verbinden en het werkt weer. Ik heb onder logboeken 'Toepassingen en services' > PrintService de 'Operational' log aangezet. Hierin komt de volgende fout te staan als iemand niet kan printen:

Event ID: 221- Kan CSR-cachegegevens voor printer \\server.domein.local\kyocera FS3040 niet ophalen. Foutcode 0x2. Zie voor contextinformatie de gebruikersgegevens voor deze gebeurtenis.

De HP printers lijken wel goed te werken, problemen heb ik vooral met andere printers (Kyocera en IBM).

• m3gA
Render je client side of op je print server? (is te regelen via print policies).

• tel2
Op het tabblad delen staat het vinkje aan bij 'Afdruktaken op client side renderen'. Verder heb ik geen specifieke print policies ingesteld.

EDIT: Ik heb het vinkje ook uitgezet maar helaas hetzelfde probleem.

Ik heb ook opnieuw problemen met HP printers.

Ik heb de printer ook al toegevoegd via start > uitvoeren \\ipvanprintserver en vervolgens rechts klikken op de printer en kiezen voor verbinding maken. Ook hier krijg ik na verloop van tijd de fout en kan er niet meer geprint worden.

Ik kan op de foutmelding die ik in het logboek vind ook helemaal niets vinden via Google. Ik lijk wel de enige met deze fout.

[ Voor 70% gewijzigd door tel2 op 12-06-2014 14:49 ]

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-11 07:51
IP/mac nagekeken of het klopt? Zal wel, maar altijd de moeite waard om te controleren.

• tel2
_H_G_ schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 12:07:
IP/mac nagekeken of het klopt? Zal wel, maar altijd de moeite waard om te controleren.
Sorry ik begrijp je niet. Waar moet ik dit nakijken?

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Waarom installeer je de printers niet rechtstreeks op de terminal server?

• tel2
jimbo123 schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 16:49:
Waarom installeer je de printers niet rechtstreeks op de terminal server?
Ja dat heb ik nu met 1 printer gedaan en dit werkt vooralsnog zonder problemen. Dit is ook een optie maar het is een omgeving met thin en fat clients dus in eerste instantie was het de bedoeling om deDomein Controller als print server in te richten. De terminal server gebruikers zien dan ook niet alle printers maar alleen de printers die voor hen van toepassing zijn.

• m3gA
tel2 schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 13:35:
[...]

Ja dat heb ik nu met 1 printer gedaan en dit werkt vooralsnog zonder problemen. Dit is ook een optie maar het is een omgeving met thin en fat clients dus in eerste instantie was het de bedoeling om deDomein Controller als print server in te richten. De terminal server gebruikers zien dan ook niet alle printers maar alleen de printers die voor hen van toepassing zijn.
Ik zou een print server nooit op een domain controller installeren tenzij het niet anders kan. Print spoolers willen nog wel een crashen met 100% CPU (al is dat tegenwoordig een stuk minder dan vroeger) en dan heb je andere problemen.

• m3gA
tel2 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 12:12:
[...]

Sorry ik begrijp je niet. Waar moet ik dit nakijken?
De ip port op je print server. Heb je je printers op DHCP staan en veranderd het ip misschien ? Of wordt dit door een ander apparaat gebruikt? (dubbel uitgedeeld ip)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

tel2 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 11:12:
Op het tabblad delen staat het vinkje aan bij 'Afdruktaken op client side renderen'. Verder heb ik geen specifieke print policies ingesteld.
Zet die optie eerst eens uit. Een terminal server moet geen printjobs renderen, daar heb je een printserver voor. Overigens is dit geen oplossing voor je probleem, wel een best practise voor RDS.

Die optie is leuk als je printserver via een langzamen WAN-verbinding verbonden is met je printer (en je client met een snelle verbinding).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• tel2
m3gA schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 13:53:
[...]

De ip port op je print server. Heb je je printers op DHCP staan en veranderd het ip misschien ? Of wordt dit door een ander apparaat gebruikt? (dubbel uitgedeeld ip)
Printers hebben en vast IP en zijn op de print server rechtstreeks aan het IP adres gekoppeld. Er zijn geen dubbele IP adressen in omloop.

• tel2
Question Mark schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 14:12:
[...]

Zet die optie eerst eens uit. Een terminal server moet geen printjobs renderen, daar heb je een printserver voor. Overigens is dit geen oplossing voor je probleem, wel een best practise voor RDS.

Die optie is leuk als je printserver via een langzamen WAN-verbinding verbonden is met je printer (en je client met een snelle verbinding).
Het uitzetten bood geen oplossing voor het probleem. Ik zal dit wel uitlaten als dit aan te raden is.

Verwijderd

Hoi,

Klinkt als een registry die problemen geeft op de terminal server. Gooi de sleutel van de desbetreffende printer weg, remove de printer via een vbs script bij alle users en laat je GPO weer re-deployen.

hkcu\printers\connection

De setup die is gekozen kan wel maar lijkt mij niet het meest effectief. Ik zou de "Print Management" Role installeren, vervolgens voeg je de printer toe en druk je rectermuisknop deploy via policy. Vrij simpel en de best practice voor printer management. Mogelijk voorkomt dit problemen.

Echter als ik de melding zo lees is de printer mapping niet lekker aangemaakt. Wat je kan proberen is een andere poort aan de printer toe te voegen en deze daarop laten werken. Is weer een nieuwe connections sleutel.

Succes.

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-11 23:12
Gekke vraag misschien maar gebruik je op de RDS server gebruik van User Profile Disks?
Ben hier zelf namelijk van af gestapt, UPDisks lijkt nog niet helemaal uit ontwikkeld te zijn. Vooral problemen met printers die of dubbel verschijnen of niet meer werken en soms disconnects van gebruikerssessies door disconnects van de UPD's.

Gebruik nu mandotory profile (zero profiling) i.c.m. RES Workspace Manager, ideaal :>

• exiles1989
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-03-2022
Beste Tel2,

Heb je in de tussentijd al een oplossing gevonden voor dit probleem?

Ik zit namelijk met hetzelfde probleem.

• renevw
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-11-2022
Momenteel heb ik 4 terminal servers in het data center met 3 sites met daar weer stuk of 15 printers per site.
Alle printers zijn nu geïnstalleerd op de 4 terminal servers, als gevolg van het probleem wat tel2 omschrijft.
Ook gebruik ik net als ro3lite aangeeft upd's helaas kan ik dit met het aantal gebruikers en de continuïteit niet zomaar veranderen.
Toch ben ik momenteel weer bezig met het in het leven roepen van printservers (op de sites) (of 2 redundant centraal).
Waar ik dan tegen aan loop is het toekennen van rechten en het via gpo deployen. In eerste plaats nog niet zo'n probleem, de printer wordt a.d.h.v. het lidmaatschap wel of niet toegevoegd. Maar zodra je iemand uit de groep haalt, dan blijft de printer achter, maar wel in een staat waarbij hij niet meer te gebruiken is.
De rede dat ik er groepen aan hang is dat niet iedereen elke printer meer te zien krijgt, aangezien het er best veel zijn en steeds meer worden.
Ook heb ik al eerder mee gemaakt dat zodra de gebruikers verdeeld worden over de terminal servers er dubbele printers bij komen.

Dus alle printers op de terminal servers leek een prima oplossing, enige spreiding van de printservers, geen rechten dan geen printer in beeld.
Maar, nu heb ik een applicatie waarbij je licentie betaald per printer, de licentie manager kijkt naar de naam van de printer, welke de ene keer applicatieserver\printerX is en den andere keer ts\printer is, oftewel dezelfde printer wordt meerdere keren geteld.

Het bij het afmelden opruimen van de printers zoals Sebza aangeeft lijkt mij ook de beste oplossing en ga ik nu mee stoeien.

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
http://digitalzombies.com/2014/07/03/print_issues_rds_2012/

Ook heel nuttig bij gebruik Windows Server 2008 (r2)

• renevw
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-11-2022
Akimosan,

Bedankt vooor deze handige tip!
Wij gaan hier naar kijken. Helaas is het lastig om dit zomaar even toe te passen in een omgeving die bijna 24/7 online is.

Verwijderd

Hey,

'k probeer http://digitalzombies.com/2014/07/03/print_issues_rds_2012/ te raadplegen maar de pagina bestaat niet meer.
Heeft iemand dit nog? of weet iemand waar ik het toch nog kan terug vinden?

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19

Computer says no

• zafarin
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-06-2021
Ik heb hier nu met een aantal bedrijven hetzelfde probleem. Ik ben op weg dit probleem bij Microsoft aan te melden. is hier inmiddels al wat meer over bekend?

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Bij Microsoft?

Waarom, is het echt een probleem waarvoor oorzaak en de oplossing bij Microsoft ligt dan?
Vaak wordt het veroorzaakt door driver specifieke zaken of verkeerde instellingen.

Wat de meeste zaken oploste bij mij was het afdrukken op de printserver af te handelen en niet op de client (Terminal Server)

Heb je alle tips in de eerder vermelde links doorgenomen?

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Ook ik heb dit inmiddels opgegeven om het via best practise te doen. Gewoon de printers rechtstreeks op de RDS server installeren, dan zijn er geen problemen. Overigens maak ik dan wel zoveel mogelijk gebruik van universal drivers en zo min mogelijk verschillende drivers.

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-11 09:47
tel2 schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 13:35:
[...]

Gebruikers op de terminal server zien alleen printers waarop ze rechten hebben. Dus pas het tabblad beveiliging aan op de printer naar de gebruikers ( of nog beter een groep) die erop mogen printen.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-11 13:28

mutsje

Certified Prutser

Wij hebben de setup als volgt. Welliswaar nog 2008r2.
6 printservers met elk specifiek brand en alleen UPD driver geïnstalleerd (ja luxe :) )
Terminal server heeft printserver role geïnstalleerd uitsluitend om via Drivers de juiste UPD drivers toe te voegen en in isolation mode te plaatsen. Dit hoort je ook op je printserver te doen, alle drivers dienen in Isolation mode te staan. Als een specifieke driver de boel ophangt hang je niet je hele printspooler op.
Mijn ervaring is dat de drivers die op de printserver geïnstalleerd staan ook op de terminal server geïnstalleerd dienen te worden. Je kunt dan ook keurig point and print policies aanmaken zodat men niet vanaf andere locaties printers kan toevoegen.
Installeren van printers op een terminal server is pleisters plakken en helaas niet de oplossing

wat gebeurd er trouwens als je de printspooler herstart, krijgt de user de printer dan weer te zien?

[ Voor 5% gewijzigd door mutsje op 16-09-2016 20:39 ]

Verwijderd

Wellicht dat je hier nog wat aan hebt:

https://social.technet.mi...-server?forum=winserverTS

Overigens heb ik dit probleem ook wel eens gezien bij een klant, die had trouwens ook de print server op een DC geinstalleerd....
Pagina: 1