Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[.net] Leuke taal om mee te beginnen?

Pagina: 1
Acties:

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 21:18

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Hey gents,

Graag wat ervaringen van de meer ervaren en lerende programmeurs hier op Tweakers.

Voorop gesteld: ik heb in het verleden Visual Basic geprogrammeerd in cursusvorm, kleine applicatie gemaakt. Dat vond ik aardig om te doen maar ben er niet mee verder gegaan. Programmeren is niet mijn hobby.

Ik merk in mijn huidige werkzaamheden dat ik vaak in aanraking kom met code. Dit betreft meestal Java-code maar ook Cobol. Het is niet mijn taak om hier direct wat mee te doen maar ik merk dat de affiniteit ermee mijn collega's helpt in het doorgronden van foutmeldingen of raar gedrag. Ik wil er dus wat meer affiniteit mee krijgen.

Met batscripts heb ik ervaring maar met Powershell nauwelijks. Ik merk dat Powershell meer lijkt op een programmeertaal dan een scripttaal en heb ook al gelezen dat er veel van .net geleend is. Daarnaast zijn mijn werkzaamheden naast Linux sterk Windows-georiënteerd en kan scripting mij wel van pas komen.

Om die reden zit ik er al een tijdje over te denken om eens wat met programmeren te gaan doen. Het is uitdrukkelijk niet mijn bedoeling om programmeur te worden maar meer om code te kunnen lezen, scripts dan wel simpele applicaties te kunnen maken en de gedachten achter het programmeergebeuren meer te begrijpen.

Voor wat ik van .net heb gelezen heeft het de laatste 10 jaar een flinke groei meegemaakt, is het geïnspireerd op Java en kun je er vele kanten mee uit.

Is, met mijn doel in het achterhoofd, .net een aardige taal om te beginnen met leren of zitten hier zulke valkuilen in verborgen dat ik dat beter niet kan doen? Ik neem aan dat je kunt beginnen met willekeurig elke programmeertaal maar overal wel pro's en con's te noemen zijn. Aangezien ik - zoals gezegd - mijzelf niet autodidactisch wil omscholen tot professioneel programmeur zou het geen bezwaar zijn om niet het gebaande pad te volgen.

Ben benieuwd naar jullie reacties :).

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

.NET is geen taal, dus het is ook geen aardige taal om mee te beginnen. .NET is een framework. De taal is daarbij in de meeste gevallen C# of VB. Of het een goeie taal is om mee te beginnen...tsja, hangt ervanaf wat je ermee wil gaan doen. Had je al eens gezocht? Je bent bepaald niet de eerste met een vraag met deze strekking. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 20:07

Cyphax

Moderator LNX
.Net is geen taal dus je moet even kijken naar welke talen je kunt gebruiken met .Net. De meeste mensen gebruik C#. Dat heeft C-style syntax en het heeft wel wat weg van Java, wat je zelf al gevonden had.
Als je liever de Visual Basic stijl wilt hebben kun je ook VB.Net gebruiken. Je kunt daar ongeveer hetzelfde mee omdat je voornamelijk met het framework (.Net) bezig bent.

Een bijkomend voordeel van .Net is dat je met Visual Studio in elk geval een hele goede IDE hebt. Nadeel is dat het in eerste instantie wel Windows-based is. Multiplatform is nog niet hetzelfde als bij Java, al is er wel een .Net-implementatie voor Linux in de vorm van Mono. MS is daar wel mee bezig dacht ik (er gaan geruchten dat ze de maker van Mono, Xamarin, zouden willen opkopen dus wie weet)

Kort antwoord: C# is denk ik een prima taal om mee te beginnen maar ik zie niet heel veel reden om daar niet gewoon mee te blijven werken. Leer je die taal goed kennen, dan heb je denk ik ook niet zo heel snel behoefte aan iets anders.

[ Voor 17% gewijzigd door Cyphax op 10-06-2014 12:42 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Eagle Creek schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:30:
Met batscripts heb ik ervaring maar met Powershell nauwelijks. Ik merk dat Powershell meer lijkt op een programmeertaal dan een scripttaal en heb ook al gelezen dat er veel van .net geleend is. Daarnaast zijn mijn werkzaamheden naast Linux sterk Windows-georiënteerd en kan scripting mij wel van pas komen.
Ik sluit me aan bij bovenstaande commentaar. Maar ik vraag me af wat je er precies mee wilt doen. Ben je een beheerder die wil leren scripten of wil je "echt" gaan programmeren in C# of VB.NET. Powershell is qua mogelijkheden toegespitst op gebruik door beheerders en bedoeld om hun werk makkelijker te maken. C# en VB.NET kennen veel meer toepassingen en zijn daardoor ook complexer. Waarschijnlijk complexer dan jij voor je werk nodig hebt.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Batscripts? :D Tudududu batman :P Het zijn batchbestanden of batch scripts.

Anyways.. .NET is een prima platform en C# is een goede taal om te leren. Hetzelfde geldt voor Java en omdat je tijdens jouw werkzaamheden vaak in aanraking met Java code komt, lijkt het mij eigenlijk het handigst om ook gewoon die taal te leren.

Voordeel van Java is dat je dan ook meteen programma's voor Linux kunt schrijven :) Terwijl het .NET platform echt op Windows gericht is. Daar komt met Mono wel verandering in, maar Java SE / EE is op Linux iig een stuk volwassener dan (Mono) .NET.

.NET is daarentegen wel weer sterk op Windows. Het hangt dus van jouw doelstellingen af.

PowerShell is qua syntax anders dan C# en vind ik persoonlijk maar een vervelend taaltje qua syntax. Java en C# zijn persoonlijk mijn favoriete talen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-11 23:11

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Als ik externe bronnen:
http://redmonk.com/sograd...2/language-rankings-1-14/
http://blog.codeeval.com/codeevalblog/2014#.U5b3RvmSxLI=

combineer met jouw wens voor .NET dan lijkt mij C# de meest logische keus.

weet het niet meer

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-11 21:42
Volgens mij is er niet echt een foute keus als je code wilt kunnen lezen/begrijpen. Java en bijv. C# lijken erg op elkaar. Toch zou ik denk ik Java kiezen als het specifiek is om toe te passen bij je werk.

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Cyphax schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:39:
Multiplatform is nog niet hetzelfde als bij Java, al is er wel een .Net-implementatie voor Linux in de vorm van Mono. MS is daar wel mee bezig dacht ik (er gaan geruchten dat ze de maker van Mono, Xamarin, zouden willen opkopen dus wie weet)
Roslyn (de nieuwe C# compiler) is mono compatible. Er is zelfs al een draaiende implementatie van als ik het me goed herinner.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Grijze Vos schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 11:03:
[...]

Roslyn (de nieuwe C# compiler) is mono compatible. Er is zelfs al een draaiende implementatie van als ik het me goed herinner.
Ik weet niet precies of 100% van .Net is geïmplementeerd in Mono, daar ging het me meer om. :)
Ze liepen een paar jaar terug steeds achter .Net, waarbij je het risico loopt dat je applicatie niet werkt omdat delen van het framework nog niet geïmplementeerd waren. Misschien zijn ze intussen helemaal bij, dat zou wel grandioos zijn. :)

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Nee, mono is niet 100% gelijk aan .NET op windows. Dat zal het ook nooit worden. Wat spul uit .Net 1.1 zal nooit worden gedaan, omdat het nogal Windows specifiek is. Daarnaast doet WPF nogal wat met windows only spul, waardoor het zoveel werk is dat te porten dat ze niet eens plannen hebben om daar mee te beginnen. Zie ook http://www.mono-project.com/Compatibility

• Lethalis
  • Niet online
Van wat ik gelezen heb van diverse Microsoft blogs is het vooral ASP.Net vNext dat helemaal cross platform en host agnostic gaat zijn (oftewel ASP.Net MVC 6) en daarnaast open source libraries zoals het Entity Framework.

WPF gaat voorlopig sowieso niet werken inderdaad. Windows Forms werkt totaal niet lekker. Alleen als je web applicaties bouwt, kun je er dus wat mee, onder het mom van cloud computing.

[ Voor 9% gewijzigd door Lethalis op 11-06-2014 16:30 ]

• Caelorum
  • Nu online
Ahja, je kan nog GTK# nemen (wat nogal ouderwets aanvoelt). We moeten maar hopen dat Microsoft, nu ze meer en meer van Windows-only richting services (== crossplatform) gaan, ook een crossplatform UI toolkit gaan aanbieden. Ze weten namelijk hele mooie frameworks te maken waar iedereen baat bij zou kunnen hebben. En de laatste tijd maken ze alles opensource ook nog.
Dus maar even hopen dat MS binnenkort wat crossplatform desktop applicaties wil gaan maken en daarom het nut van een fatsoenlijke UI toolkit wel ziet zitten.

[ Voor 40% gewijzigd door Caelorum op 11-06-2014 19:57 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Caelorum schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 11:34:
Nee, mono is niet 100% gelijk aan .NET op windows. Dat zal het ook nooit worden. Wat spul uit .Net 1.1 zal nooit worden gedaan, omdat het nogal Windows specifiek is.
En stiekem hoeft Mono natuurlijk ook niet 100% gelijk te zijn. Je moet je dan als programmeur wel bewust zijn van het feit dat er wat verschillen zijn en waakzaam zijn op het vinden van die verschillen, maar uiteindelijk zit je niet heel slecht met Mono als je cross-platform spul wil doen voor zover ik weet. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Caelorum
  • Nu online
Nee, dat klopt. Het is alleen wat vervelend met het porten van sommige applicaties. Als je een WPF applicatie hebt kan het best wel eens meer tijd kosten dat te porten, dan om het opnieuw te bouwen met een andere UI toolkit.
....
Maar zijn we momenteel eigenlijk niet een beetje afgedwaald van was de TS vroeg? ^^

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Caelorum schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 20:27:

Maar zijn we momenteel eigenlijk niet een beetje afgedwaald van was de TS vroeg? ^^
Nee toch, hij vraagt of .Net (of eigenlijk C#) een leuke taal is om mee te beginnen en cross-platform compatibility kan wel een interessante factor zijn in die keuze. :)

• Lethalis
  • Niet online
Caelorum schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 19:56:
Ahja, je kan nog GTK# nemen (wat nogal ouderwets aanvoelt). We moeten maar hopen dat Microsoft, nu ze meer en meer van Windows-only richting services (== crossplatform) gaan, ook een crossplatform UI toolkit gaan aanbieden. Ze weten namelijk hele mooie frameworks te maken waar iedereen baat bij zou kunnen hebben. En de laatste tijd maken ze alles opensource ook nog.
Dus maar even hopen dat MS binnenkort wat crossplatform desktop applicaties wil gaan maken en daarom het nut van een fatsoenlijke UI toolkit wel ziet zitten.
Ik denk dat je daar heel lang op moet gaan wachten :P

Logischer is om web applicaties te bouwen met HTML5. Het gaat tegenwoordig namelijk allang niet meer om Windows vs Linux, maar om het bereiken van zoveel mogelijk gebruikers op verschillende apparaten. En met steeds beter wordende internetverbindingen wordt het steeds logischer om alles in de "cloud" te hebben.

Microsoft gaat cross platform en open source om een zo groot mogelijk publiek voor hun clouddiensten te bereiken (Azure etc). Het business model is aan het veranderen van het verkopen van software naar het aanbieden van diensten.

Het is dus ook helemaal niet in hun belang om het bouwen van desktop applicaties te promoten. Ze willen dat jij software voor Azure schrijft en maandelijks geld betaalt voor jouw Visual Studio Online subscription, Office 365 subscription, Azure web sites, enzovoorts :P

En in de tussentijd proberen ze zichzelf een vriendelijker maar vooral ook betrouwbaarder gezicht aan te meten. Waarom denk je dat ze tegen de NSA ingaan publiekelijk? Zodat je meer vertrouwen in hun clouddiensten krijgt :P

Ik denk overigens wel dat ze op de goede weg zijn met deze nieuwe denkwijze :) De desktop is dood qua inkomsten (veel gebruikers blijven met XP draaien, upgraden niet meer, etc), dus ze moeten wel op een andere manier geld verdienen.

Azure is de sterkst groeiende tak van Microsoft. Het is niet voor niets dat Satya Nadella CEO geworden is.

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05:56
Als ik lees dat jou doel is om affiniteit te krijgen met wat jullie maken, dan lijkt c# me een logische keuze om in te gaan duiken. Het sluit aan de ene kant goed aan bij waar jullie mee werken, en aan de andere kant is dat ook een goede basis om verder te gaan naar andere ontwikkeltalen indien gewenst.

• Caelorum
  • Nu online
Lethalis schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 09:21:
[...]
Ik denk dat je daar heel lang op moet gaan wachten :P [...]
Ik mag toch hopen :(
Het ligt er een beetje aan wat MS wil doen met zijn overige diensten zoals xbox music en video e.d. Het kan voor hun best interessant zijn hier linux clients voor te schrijven, maar we zullen het allemaal wel gaan zien. Ik vermoed inderdaad dat je gelijk hebt en ze minder desktop software gaan schrijven. Ik hoop alleen dat ze op de weg naar "buiten" nog even een leuk cross-platform framework achterlaten :)
Pagina: 1