Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voedingen tegelijkertijd overleden?

Pagina: 1
Acties:

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:36
Afgelopen weekend mijn PC verplaatst van mijn huis naar mijn ouders. Bij mijn ouders staat ook een PC die ik in elkaar gezet heb.

Setup ouders PC:
-Cooler Master M520
-AMD x4 mini ATX systeem
-4GB RAM

Setup mijn PC:
-Cooler Master M620
-Core i7-950 systeem
-12GB RAM

De PC bij mijn ouders werkte op dat moment naar behoren. Na wat opschoonwerkzaamheden en updates e.d. heb ik deze PC afgekoppeld en mijn eigen PC aangesloten (zelfde stroomkabel + stopcontact). Tot mijn verbazing deed mijn PC niets. Na de powerknop indrukken gingen fans + leds ongeveer een halve seconde aan, vervolgens niets meer.

Goed, wellicht tijdens het transporteren de voeding beschadigd? PC van mijn ouders teruggezet, en exact hetzelfde probleem?! Deze PC is dus alleen een paar minuten van de stroom af geweest om mijn eigen PC aan te sluiten, waarna deze PC exact hetzelfde probleem vertoont.

Vervolgens heb ik het volgende getest:
-Andere powerkabels -> geen resultaat
-Andere stopcontacten in het huis -> geen resultaat
-Voedingen van beide PC's verwisseld -> geen resultaat
-Frontpanel kabels (POWER + RESET) van de twee kasten opnieuw aangesloten -> geen resultaat

Zoals gezegd hebben beide PC's een Cooler Master voeding, deze heeft een ledlampje onder de schakelaar.
-Bij beide voedingen gaat het lampje branden wanneer de powerkabel is aangesloten en de schakelaar aan staat.
-Beide moederborden (allebei asus) hebben een ledje op het moederbord om aan te geven of het moederbord spanning krijgt, beide leds lichten gewoon op wanneer de kabel is aangesloten en de schakelaar aan staat.

Wanneer ik de schakelaar aan/uit zet en de kabel verwijder, geven beide PC's eenmalig een halve seconde spanning (leds + fans gaan aan). Hierna niets meer.

Verder heeft er naar mijn weten geen kortsluiting o.i.d. plaatgevonden, kortgezegd snap ik er geen reet meer van :+

Laatste oplossing is om mijn eigen PC weer terug naar huis te vervoeren om daar te testen of alles nog werkt..

Iemand enig idee wat hier aan de hand is? Het lijkt mij stug dat ik twee voedingen in 5 minuten heb gesloopt, zeker aangezien beide moederborden aangeven nog gewoon spanning te krijgen..

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 14:44

Barrycade

Through the...

Zou het niet zo kunnen zijn dat het stopcontact sluiting heeft gemaakt (zonder de zekering aan te spreken) en je op die manier de 2 voedingen om zeep geholpen?

Heb je het betreffende stopcontact getest met een gloeilamp ofzo?

• Grimmie187
Barrycade schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:13:
Zou het niet zo kunnen zijn dat het stopcontact sluiting heeft gemaakt (zonder de zekering aan te spreken) en je op die manier de 2 voedingen om zeep geholpen?
Want dan zou het betreffende stopcontact overleden zijn?
Heb je het betreffende stopcontact getest met een gloeilamp ofzo?
Nog niet getest.

Ben ook bepaald geen expert op het gebied van elektra, heb uiteraard wel andere stopcontacten getest (alhoewel eventuele schade aan de voedingen dan al gebeurd had kunnen zijn natuurlijk).

• Ptiel
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-11 19:51
Gevalletje bedorven stroom? Al aan het stopcontact geroken? :P

Heb je een zware CPU-koeler? Misschien dat die tijdens het vervoer is gaan schuiven en niet goed contact meer maakt met je CPU. Dat zou het uitvallen na een paar seconden verklaren, dat doet het mobo om te voorkomen dat de CPU doorbrandt.

• Grimmie187
Ptiel schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:45:
Gevalletje bedorven stroom? Al aan het stopcontact geroken? :P

Heb je een zware CPU-koeler? Misschien dat die tijdens het vervoer is gaan schuiven en niet goed contact meer maakt met je CPU. Dat zou het uitvallen na een paar seconden verklaren, dat doet het mobo om te voorkomen dat de CPU doorbrandt.
Nee, in de PC van mijn ouders zit een stock koeler, in die van mij een Antec waterkoeler. Wat ik vooral niet snap is dat de PC van mijn ouders na het terugplaatsen dus ook niets meer doet?..

Ik zou me nog best kunnen voorstellen dat de voeding van mijn eigen PC is overleden, maar als ik de stroomkabel terugstop in hetzelfde stopcontact en weer aansluit aan de PC die daar al jaren aan heeft gehangen doet die ook niets meer..

Verder is er nog niet eens een halve seconde spanning. De leds + fans lichten even op (<1s) daarna blijft alles uit. Spannings leds op de twee mobo's blijven wel gewoon aan..

Klinkt inderdaad als een gevalletje rotte stroom 8)7

Zal eerst maar eens testen of mijn eigen PC het thuis wel gewoon weer doet..

[ Voor 7% gewijzigd door Grimmie187 op 10-06-2014 14:00 ]

• Ptiel
Zijn de stopcontacten geaard of echt 'oldskool' met alleen 2 gaatjes voor de pinnen van de stekker?

• Grimmie187
Stopcontacten zijn geaard. Gloeilamp in het betreffende eerste stopcontact (zoals hierboven werd gesuggereerd) werkt ook gewoon. Zal de boel bij mij thuis nog eens testen. Als beide PCs het daar ook niet doen kan het haast niet anders dan dat beide voedingen zijn overleden.. Heb thuis nog een aantal reserve voedingen om het zeker te weten.

Snap nog steeds niet hoe beide voedingen zo kapot zijn gegaan, heb ook weinig zin om het straks met een 3e voeding te gaan testen in het huis van mijn ouders.. :P

• Ptiel
Je zou de voedingen los kunnen testen. Nou verwacht ik niet dat er iets spannends gaat gebeuren maar nooit verkeerd om dit even op een veilige plek te doen met een stekkerdoos ertussen met aan/uit-knop.

1. Voeding uitzetten met de aan/uit-knop op de voeding als die erop zit en stekker loskoppelen, erg belangrijk ;)

2. Stroomkabel naar het moederbord (die met 24 pinnen), met een paperclip het gaatje van de groene draad verbinden met een gaatje van een willekeurige zwarte draad. (plaatje) De paperclip neemt even de functie van het moederbord over om tegen de voeding te zeggen dat alles ok is.

3 Zorg ervoor dat je een paar HDD's of fans aangesloten houdt op de voeding om hem een beetje te belasten. Dit is belangrijk. Je kunt het beste wat oud spul gebruiken. Voor de rest alle voedingkabels loskoppelen (videokaart, extra stroomkabel op moederbord als je die hebt, etc)

4 Stroomkabel weer aansluiten

De voeding zou moeten werken wanneer je hem inschakelt met de aan/uit-knop. Zo niet, dan is de voeding vanzelfsprekend defect.

• Grimmie187
Goeie tip! Ga het morgen maar eens testen :)
Pagina: 1