Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazat
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03:45
Hi allen,

Aangezien mijn vorige laptop (BTO 15CL35, i7, 8gb ram, 120gb ssd+750gb HD) bijna 3 jaar oud is en kampte met een defecte HDMI poort. Heb ik de laptop onlangs verkocht (tegen dumpprijs).
Aangezien ik daarnaast ook mijn pc heb verkocht (wegens hoog stroomverbruik en onderhoud). Ben ik op zoek naar een laptop welke ook inzetbaar is als werkstation. Zakelijk heb ik een laptop, echter gebruik ik de laptop enkel op kantoor.

Ik zal de laptop voornamelijk gebruiken voor het virtualiseren van testomgevingen (2-3 vms Windows server 2008/2012 à 1-2gb), wat standaard werkzaamheden (office/rdp/vnc/ssh/internet) en incidenteel games (geen ultra crysis 3, denk aan rise of nations, age of empires, en soms GTA 4). Ik ben erg gecharmeerd van het design, de bouwkwaliteit, het retina scherm en de accuduur van de MacBook pro. Daarnaast zou ik meer ervaring willen opdoen met Mac OSX (ouders onlangs voorzien van iMac 27").

Mijn oog is gevallen op het 13" model met de volgende specificaties:
2,4-GHz dual-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 2,9 GHz
8 GB 1600-MHz DDR3L SDRAM
256 GB PCIe-flashopslag

Bovenstaande MacBook kost €1.529,- als ik de laptop direct bij Apple zou afnemen. Ik kan nog gebruik maken van studentenkortingen via surfspot à 5-8%.
Al met al nog een hoop geld. Voor hetzelfde bedrag kan ik bij BTO een nieuw notebook samenstellen met i7 quad-core, 8-16gb ram, 2x 256gb ssd (raid1/0) plus 1tb s-ata disk en nvidia gpu.

Ik realiseer mij dat ik de twee laptops niet direct met elkaar kan vergelijken. Ik heb in ieder geval zelf de volgende verschillen op een rijtje gezet:

Afschrijving/restwaarde - ik merk dat Apple producten in zijn algemeen een (veel) hogere restwaarde hebben. De initiële investering ligt wellicht hoger, echter levert de laptop per saldo meer op bij verkoop.
Garantie - ik begrijp dat Apple zelf 1 jaar garantie aanbiedt, echter worden/zijn zij verplicht tot 2-3 jaar (productonafhankelijk?). Bij BTO is dit standaard 2 jaar meen ik.
Upgrade - na e.e.a. opgezocht te hebben blijkt dat Apple het upgraden van het laatste model nagenoeg onmogelijk heeft gemaakt. Het eventueel bijprikken van geheugen en/of een extra schijf gaat niet zomaar. Met een BTO zijn alle onderdelen te upgraden en tevens goedkoper in te kopen
Accuduur - de accuduur op mijn vorige BTO was, desondanks een 9cel batterij waardeloos te noemen (Max 2,5-3 uur bij aanschaf). Ik begrijp uiteraard dat dit gepaard gaat met de zwaardere specs. De MacBook kent een veel hogere accuduur
Bouwkwaliteit - de bouwkwaliteit van mijn BTO (Clevo) liet ten wensen over. Dit resulteerde in een defecte HDMI aansluiting (chip afgebroken op mobo) en nagenoeg versleten touchpad. Daarnaast blinkt de laptop niet uit in zijn design.
Scherm/beeldkwaliteit - als ik het scherm van de iMac (of MacBook pro retina) vergelijk met mijn eigen Samsung 27" is dit geen vergelijk. De Apple's komen hierin veel beter naar voren. Echter bied BTO nu ook "3K" schermen aan in zijn laptops.

Ik zou eventueel nog 1-2 maanden kunnen wachten voor een eventuele aanschaf (misschien nieuw model? Als ik het release schema mag geloven, bestaat er een kans dat er binnen nu en 1-2 maanden de nieuwe modellen released worden). Al met al een behoorlijk dilemma.

Vanuit design, bouwkwaliteit, accuduur en verkoopbaarheid/afschrijving gaat mijn voorkeur uit naar een MacBook pro. Echter vanuit de specs, upgradebaarheid en prijs neig ik meer naar BTO/ander merk laptop.

Wat zouden jullie hierin mij adviseren? Mochten er zaken onduidelijk zijn of mocht ik mijn vraag in het verkeerde forum/sub forum geplaatst hebben, excuses hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Een dual core mac i5 (lv?) gaat niet lekker werken wil je echte productie kunnen draaien.
Zou tenminste voor een i7 (4 core 8 threads) gaan met een klok/turbo die tenminste op 3.0ghz ligt wil je een beetje behoorlijk productie kunnen draaien.

Daarnaast gaming op Mac???

Kijk eens naar een full spec Asus n550, Lenovo w540 of dell m2800/3800/4800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:05

Ypho

Allround Nerd

Bedenk wel dat als je overstapt op een MAC, dat je dan ook vastzit aan MacOS. Ik heb zelf ook een Mac en kan goed met het OS werken, maar het is wel wennen. Ook moet je jezelf realiseren dat niet alle software draait op een Mac wat je wellicht gewend bent van Windows.

Natuurlijk kun je Windows op een Mac installeren, maar dan streef je je doel voorbij, in ieder geval gaat dit ten koste van je accuduur. (Bij mij onder OSX 6-8 uur redelijk intensief, onder Win 7 maximaal 2 uur).

Garantie is 2 jaar bij de winkel waar je hem koopt. Apple zelf geeft 1 jaar fabrieksgarantie (buiten de winkel om), dit betekent dat je een afspraak kunt maken in een Apple Store (Amsterdam of Haarlem), en dan langs kunt gaan, vaak wordt het probleem direct verholpen. Als je een MBP direct koopt bij Apple, zijn ze verplicht om jou 2 jaar garantie te geven.

Voor games hoef je niet bij een Mac te zijn. Ik draai Windows 7 onder Boot Camp om Skyrim te spelen, dit gaat redelijk, maar zoals ik al zei streef ik wat dat betreft voor gaming eigenlijk mijn doel voorbij. (Via CrossOver of Wine kun je een aantal games wel draaien onder OSX, maar altijd minder goed dan direct onder Windows)

/edit:
Wat pluspunten (buiten accu en bouwkwaliteit) die mij op een MBP hebben doen overstappen:
- Trackpad > Dit werkt echt heerlijk op een MBP, beter dan ik ooit op andere systemen heb gezien
- Toetsenbord > Het typt erg lekker, al had ik dit ook op mijn Sony Vaio daarvoor, maar het was wel een vereiste
- Gratis office pakket met Cloud opslag (Pages, Numbers, Keynote) > Wel minder uitgebreid dan MS Office, maar voor mij voldoende. Office 365 kost (non-student) $99 per jaar.
- Airplay zonder fratsen > Ik heb twee Apple TV's, en ook een iPad en iPhone, dit werkt allemaal enorm soepel met elkaar
- BTW korting bij Media Markt > Dit scheelde me ~17% met de aankoopprijs

Maar ik denk dat het belangrijk is om eens te kijken wat je wil gaan doen op je apparaat, en of dit mogelijk is op een Mac, al dan niet met alternatieve software. Dan moet je voor jezelf plussen en minnen. Het enige waar ik Windows voor heb geinstalleerd (naast OSX), is voor af en toe een spelletje, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik dit erg weinig doe.

[ Voor 30% gewijzigd door Ypho op 10-06-2014 12:08 ]

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: ⭐️ My Graded cards ::: 👀 TCG Codex Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazat
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03:45
Bedankt voor jullie snelle antwoord! Het gamen heeft geen (hoge) prioriteit. Bootcamp zou hiervoor een prima oplossing zijn. Daarnaast beschik ik over een ps3/xbox360 voor het gamen. Ik realiseer mij dat ik zal moeten wennen aan Mac OS. Ik verwacht hier geen problemen mee. Wat betreft de licenties/software. Dit is geen probleem i.v.m. MSDN & Dreamspark licenties. Daarnaast kan ik gebruik maken van een office 365 abonnement.

De reden dat ik naar een Mac neig is vanwege de positieve ervaringen op mijn ouders iMac en mijn eigen iPods, iPads en iPhones. Echter krijg ik bij BTO 'meer' hardware voor hetzelfde geld dan bij vaste leveranciers (Dell, lenovo, hp, etc.). Ik ben van plan om de laptop via mijn werk (overuren) aan te schaffen. Dus scheelt me dat de btw.

Wat betreft 'Windows' only applicaties, dit probleem heb ik nu ook al met *nix only. Hiervoor gebruik ik meestal een vm met specifieke management tools.