Voor mijn nieuwe studie en stage heb ik een laptop nodig, echter heb ik nog wat problemen met het vinden van juiste kandidaten.
Wat gaat er op de laptop gebeuren?
CAD-applicaties (Inventor/SolidWorks)
Video-editting (Adobe Premiere / Adobe After Effects)
Office-werkzaamheden, niet zo heel spannend dus.
Op mijn stagewerkplek zal een externe monitor aangesloten worden, dus ook een displayport is gewenst. Vanwege, de video-editting en cad-applicaties zou een extra videochip handig zijn, dit zodat deze applicaties hier via CUDA/OpenCL/etc. gebruik van kunnen maken. (sowieso premiere en after effects kunnen versneld werken hierdoor).
Zelf zat ik vanwege de bouwkwaliteit vooral naar Lenovo Thinkpads te kijken, echter lees ik her en der dat dat ook niet meer is wat het geweest is. Acer etc. heb ik zelf niet echt een goed gevoel bij qua bouwkwaliteit, echter heb ik daar geen recente ervaringen mee.
Heeft iemand goede adviezen?
Model waar ik nu zelf naar zit te kijken is een Lenovo Thinkpad Edge E540
Intel Core i7-4702MQ
8GB Ram
500GB HDD
Nvidia Geforce GT G740M 2GB
Zonder M.2 Drive,
Deze komt dan op 987eur uit, ik zal dan nog zelf een M2 drive moeten aanschaffen (Lenovo bied zelf alleen een 16GB aan, dit is me te weinig)
Wat gaat er op de laptop gebeuren?
CAD-applicaties (Inventor/SolidWorks)
Video-editting (Adobe Premiere / Adobe After Effects)
Office-werkzaamheden, niet zo heel spannend dus.
Op mijn stagewerkplek zal een externe monitor aangesloten worden, dus ook een displayport is gewenst. Vanwege, de video-editting en cad-applicaties zou een extra videochip handig zijn, dit zodat deze applicaties hier via CUDA/OpenCL/etc. gebruik van kunnen maken. (sowieso premiere en after effects kunnen versneld werken hierdoor).
Processor:
Vanwege de taken die het systeem voor z'n neus krijgt lijkt mij een quadcore i7 op zijn plaats, of een snelle dual-core.Geheugen:
8GB Ram lijkt mij ruim voldoende, mocht dit later te weinig blijken kan dit altijd nog vervangen worden.Opslag:
SSD opslag is vereist, hier wil ik sowieso de applicaties vanaf kunnen starten, 180GB zou hier genoeg voor zijn, om de aanschafprijs van de laptop te drukken zou ik graag los een mSata-schijf bestellen. Een 500GB interne schijf is genoeg voor de meeste projecten, sommige projecten zal ik op externe SSD's plaatsen, hiervoor zou een eSata-aansluiting handig zijn, USB3 zal echter ook prima voldoen.Scherm:
Op mijn werkplek op stage zal ik een externe monitor aansluiten, echter op school zal ik het met scherm van de laptop zelf moeten doen, hiervoor wil ik minimaal een 1920x1080 scherm. (Liever 1920x1200, maar die verhouding kom ik eigenlijk nergens tegen). Rond de 14" is voor mij groot zat.Gewicht:
Niet zo heel erg boeiend eigenlijk, ik hoef er geen hele dagen mee te sjouwen. Liever extra bouwkwaliteit dan een extra laag gewicht.Zelf zat ik vanwege de bouwkwaliteit vooral naar Lenovo Thinkpads te kijken, echter lees ik her en der dat dat ook niet meer is wat het geweest is. Acer etc. heb ik zelf niet echt een goed gevoel bij qua bouwkwaliteit, echter heb ik daar geen recente ervaringen mee.
Heeft iemand goede adviezen?
Model waar ik nu zelf naar zit te kijken is een Lenovo Thinkpad Edge E540
Intel Core i7-4702MQ
8GB Ram
500GB HDD
Nvidia Geforce GT G740M 2GB
Zonder M.2 Drive,
Deze komt dan op 987eur uit, ik zal dan nog zelf een M2 drive moeten aanschaffen (Lenovo bied zelf alleen een 16GB aan, dit is me te weinig)
[ Voor 7% gewijzigd door ThunderNet op 10-06-2014 11:57 ]
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?