Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Server2012] Gedeelde mapnaam wijzigen verwijdert de share.

Pagina: 1
Acties:

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:38
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over het delen van mappen in Windows Server 2012. Ik heb namelijk een map genaamd 'data' gedeeld voor mijn Domain users en admins. De sharenaam hiervan is gewoon 'data'. Maar mijn probleem is als ik de mapnaam verander naar 'data1' bijvoorbeeld dan is mijn hele share weg. Hij is gewoon niet meer gedeeld. Hoe kan dit? En klopt het dat dit zo is?

De sharenaam zelf kan ik ook niet wijzigen want dat is alleen een dropdown box (dat klopt wel, dat had ik al gegoogled) Maar om nou de hele share te verwijderen en weer opnieuw aan te maken en alles in te stellen alleen omdat ik een naam wil veranderen lijkt mij beetje ver gaan.

Kan iemand mij verhelderen over dit probleem?

Ik heb geprobeerd om wat te googlen maar dan kwam ik alleen uit op antwoorden dat je de sharenaam niet kan wijzigen en dat ik de hele share opnieuw moet aanmaken. Terwijl ik dus de mapnaam wijzig en dan mijn hele share weg is.

Bedankt alvast.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Je kunt de sharenaam in de registry (HKLM\System\CurrentControlSet\Services\LanmanServer) wijzigen nadat je de foldernaam hebt gewijzigd. Als je daarna het systeem opnieuw opstart, dan bestaat de share wel op de nieuwe foldernaam.

Dit werkt trouwens niet met DFSN en DFSR gaat ook over de zeik als je deze methode gebruikt. Beide zul je opnieuw moeten aanmaken.

[ Voor 35% gewijzigd door Trommelrem op 10-06-2014 10:32 ]

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:38
Bedankt! Dus eigenlijk is de enige goede oplossing gewoon de share opnieuw aanmaken en van tevoren goed nadenken over de naam, aangezien deze dus niet meer gewijzigd kan worden.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Trommelrem schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 10:31:
Als je daarna het systeem opnieuw opstart, dan bestaat de share wel op de nieuwe foldernaam.
De Server service herstarten is sneller en voldoende.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B