Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18:53
beste leden,

ik heb een Sony vaio pro 13 gekocht maar na de laptop aangezet te hebben zie ik dat er enorm veel bloatware op zit, en ik hierdoor nog maar 60gb van me SSD (128gb) beschikbaar heb.

Nu heb ik twee opties:
1.) Bloatware verwijderen, hoeveel bespaar ik hier op?
2.) W8 Opnieuw instaleren.

Als ik de windows opnieuw zou instaleren hoe kan ik dit dan het beste doen aangezien ik geen key heb gekregen en dit ws in de bios zit. plus dan moet ik alle drivers weer opnieuw downloaden?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-03 20:32

LnC

The offending line...

Als het goed is kan je met een zogenaamde rescue CD maken in je Windows. Hiermee kan je je Windows herstellen / opnieuw laten installeren op de wijze zoals je hem voor het eerst gebruikte.

Met betrekking tot de bloatware, kijk welke applicaties je niet gebruikt / wilt gebruiken en verwijder deze.
Mocht er geen key sticker onder (of op een andere locatie op je laptop) je laptop zit, dan kan je b.v. met deze tool The Magical Jelly Bean je key terug vinden.

Hou er wel rekening mee, dat Windows zelf een gedeelte van je SSD gebruikt.
Zie:
A fresh install of Windows 8 (x86) uses around 10.6 GB of disk space on a machine with 2 GB of RAM, and Windows 8 (x64) requires around 13 GB of free space.
Bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-06 19:17
Dit heb ik alleen getest bij een Samsung laptop, dus het hoeft niet op een vaio te werken, Toen ik in PC instellingen een fabrieksherstel deed, zette die laptop een clean install van Windows er op met slechts 1 tooltje, waarmee ik zelf de keuze had om die bloatware er op te zetten. Ook konden er drivers mee geïnstalleerd worden. Heel netjes van Samsung, maar misschien heeft je vaio ook wel zo'n mooie herstel image. Probeer dat is...

Tio: Hij zal je vragen voor een full-wipe. Dit zorgt er voor dat alle sectoren op de harde schijf worden herschreven met een 0, handig als je je laptop verkoopt etc. Maar dit duurt erg lang (lees: Uren), dus als je ook voor de full wipe kiest, heb dan heel veel geduld. Hoeft niet perse volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 08:24

dodo79

witte dikke tonnie

klinkt mij vreemd in de oren.
Ik heb niet heel lang geleden een vaio fit 14 aangeschaft, maar daar stond nagenoeg geen bloatware op?
Heb jij niet een config met het Imagination Studio Suite 4 pakket erop?
Dat zou het 1 en ander verklaren.

De vaio pro's en fit's hebben in vergelijking met een HP of Dell juist erg weinig bloatware.

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:33
In mijn ervaring als je op een VAIO een fabrieksherstel doet dan krijg je ook alle bloatware weer terug. Ik zou gewoon even rustig de tijd nemen om alle bloatware weg te halen. Als je ergens anders een W8 install vandaan haalt dan moet je ook weer prutsen met drivers e.d.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 08:24

dodo79

witte dikke tonnie

nog een tip:
als je last heb van wegvallende wifi verbindingen (hebben de fits en pro's last van) koop een
Intel Centrino Advanced-N 6235 wifi kaart en je hebt er een geweldige laptop aan!

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Misschien dat iets als Refresh My PC van Windows 8 kan helpen? Maak dan wel een back-up van je gegevens eerst.

Bij Windows 8.1 hoef je geen key te hebben, die zit in de UEFI/BIOS ingebakken door OEMs. Soms heb je ook een sticker nog ergens zitten.

Alternatief kan je gewoon handmatig de ongewenste software de-installeren.

Let overigens ook dat een 128Gb SSD niet exact 128Gb is, eerder is het dat in bytes wat neerkomt op 119Gb grofweg. De SSD in mijn desktop is ook 128Gb op de verpakking maar in Windows is het toch echt 119.

En hoewel Windows 8 een kleine footprint heeft, een installatie is altijd ietsje groter dan gedacht. Die lage getallen haal je enkel als je geen extra aanzet. Zelf reken ik altijd op iets van 20Gb voor Windows, plus dat het nog zal groeien door patches.
Pagina: 1