Nieuwe Game PC, ~1000 euro

Pagina: 1
Acties:

• xtraL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-10-2025
Hallo!

Allereerst wil ik even zeggen dat dit mijn eerste post op Tweakers is. Althans, op dit account. Ik kom hier al flink wat jaartjes, heb een tijdje gebruik gemaakt van de account van een vriend van mij. In de eerste instantie alleen om een vraagje te kunnen stellen, maar dit werden er uiteindelijk meerdere dus heb ik besloten om eindelijk mijn eigen account aan te maken. Waarom ik zo lang heb gewacht weet ik eigenlijk ook niet!

Ik heb twee weken terug mijn oude computer verkocht aan een vriend. Een gaming laptop gekocht, wat ik dus helemaal niks vond en heb teruggebracht. Maar goed, ik ben dus van plan om een nieuwe PC te bouwen en ik heb wat hulp nodig.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Voornamelijk gamen. De games die ik op dit moment speel zijn: Black Ops 2, Smite, APB Reloaded, CS:GO en Titanfall. Het zijn niet de meest 'demanding' games, maar ik wil toch wel flink wat jaartjes met dit systeem door kunnen gaan.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?

Ik hou het graag rond de 1000 euro (zonder verzendkosten etc.), mocht het hier iets overheen gaan dan is dan is dat geen ramp. Maar laten we zeggen dat mijn budget 1000 euro is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

- Samsung 840 EVO 120GB.
- Iiyama 24 inch 1080p monitor.
- Muis, muismat, toetsenbord en headset heb ik allemaal.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Eigenlijk alleen basiscomponenten en een goede HDD. Mijn SSD heeft maar 120GB dus ik zal bepaalde games die ik wat minder vaak speel waarschijnlijk op de HDD zetten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Niet echt. Heb alleen ervaring met Asus moederborden, maar als andere moederborden net zo goed zijn vind ik het allemaal prima.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Ik vind een midtower een leuke grootte, geluidsniveau zit denk ik wel goed met de behuizing uit mijn wenslijst.

Ga je overklokken?

Nog niet, geen ervaring mee. Ik heb wel gekozen voor een K processor en een (uit mijn ervaring) goede CPU koeler zodat ik later altijd nog kan gaan overclocken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 189,49€ 189,49
1Gigabyte GV-R928XOC-3GD Rev. 2.0€ 269,-€ 269,-
1WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB€ 64,85€ 64,85
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 81,65€ 81,65
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 24,95€ 24,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,95€ 62,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,30€ 13,30
1Cooler Master VS V650S€ 75,84€ 75,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 782,03

CPU: Ik heb voor nu maar voor een K processor gekozen, ookal heb ik totaal geen overclock ervaring. Ik denk (maar weet niet zeker) dit later misschien te gaan doen. Als jullie zeggen dat ik beter gewoon een non-K versie kan kopen dan overweeg ik dat ook.

CPU koeler: Deze gebruikte ik in mijn vorige systeem en was ik heel erg tevreden over. Dit is al een tijdje terug dus mocht er tegenwoordig een betere koeler zijn van rond deze prijs (of wat in mijn budget past), dan hoor ik dit graag.

Moederbord: Mis ik nog, als ik inderdaad een K processor koop ga ik voor de Z97 chipset. Welke precies weet ik nog niet, daarom heb ik deze voor nu ook weggelaten. Hoe lang het moederbord mee gaat en performance zijn voor mij het belangrijkst. Zou ook graag een goede onboard LAN en geluidschip willen hebben.

GPU: Volgensmij gaat de 280x het beste in mijn budget passen. Kwa videokaarten heb ik alleen ervaring met AMD, en heb dus ook nu voor een AMD gekozen. Geen idee welke de beste 280x is kwa koeling/geluid/performance, maar ik weet dat de Windforce cooler altijd een populaire is geweest.

RAM: Super populair op Tweakers, lijkt me prima.

HDD: WD lijkt mij een betrouwbaar merk, en ik heb voor een Black gekozen omdat deze sneller blijkt te zijn dan een Blue. Dit leek mij een goede keuze omdat ik ook wat games op mijn HDD wil gaan zetten, maar als dit overbodig is hoor ik dit graag.

Voeding: Lijkt ook vrij populair, volgensmij is 650W genoeg en hij is semi modulair. Heb alleen geen idee hoe het zit met de kwaliteit van Cooler Master voedingen, ik wil in ieder geval nooit geld besparen als het om de voeding gaat.

Behuizing: Super populair op Tweakers, lijkt me prima.

Alvast bedankt voor de hulp! :)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-04 19:26

Thomg

Aww yiss

Aangezien je al een 120GB, of slechts, wat jij wilt, kan het misschien handig zijn om gewoon nog één aan te schaffen van 240/250/256GB. Zo duur zijn ze nou ook weer niet.
Heb je een hele ssd speciaal voor je games ;)

Qua processor, ik denk dat je beter een 4570 kan nemen + standaard moederbord. Met zo'n koeler kom je met overklokken toch niet echt ver. Ik kan dit niet voor jou bepalen echter, je moet gewoon een keuze maken.

Voeding is een beetje overkill, de 550W versie is meer dan zat.

Voor de rest ziet die er piekfijn uit.

• xtraL
Thomg schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 02:09:
Aangezien je al een 120GB, of slechts, wat jij wilt, kan het misschien handig zijn om gewoon nog één aan te schaffen van 240/250/256GB. Zo duur zijn ze nou ook weer niet.
Heb je een hele ssd speciaal voor je games ;)

Qua processor, ik denk dat je beter een 4570 kan nemen + standaard moederbord. Met zo'n koeler kom je met overklokken toch niet echt ver. Ik kan dit niet voor jou bepalen echter, je moet gewoon een keuze maken.

Voeding is een beetje overkill, de 550W versie is meer dan zat.

Voor de rest ziet die er piekfijn uit.
Met het hele overclocking idee was meer om 'future proof' te zijn, zodat ik over een tijd als ik de extra performance nodig heb voor bepaalde games ik overclocken kan overwegen. Weet alleen niet hoe realistisch dat allemaal is, geen idee hoeveel game performance verbetering ik zou krijgen uit een 4GHz overclock bijvoorbeeld. Maar goed, als ik dat dan niet doe kan ik beter voor een 4690 gaan denk ik?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Een 4Ghz overklok zal geen drol uithalen kijkende naar de turbo... Misschien een klein verschil.
De 4690 vind ik nogal duur tov een 4570, maar is geen slechte aanschaf nee ;)

Verwijderd

Je kunt wel een ...K processor kopen, als je later je pc verkoopt zal die een (veel) hogere restwaarde hebben,

Correct me if i'm wrong.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 07:22:
Je kunt wel een ...K processor kopen, als je later je pc verkoopt zal die een (veel) hogere restwaarde hebben,

Correct me if i'm wrong.
Ja dat denk ik ook.
Over een jaartje of 5 krijg je voor deze config misschien nog 215 euro met een K processor, terwijl zonder K processor je misschien maar 200 euro zou kunnen vangen.

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat over 5 jaar de techniek zo veranderd is, dat niemand nog interesse heeft en je alleen de kast en voeding los kan verkopen en de rest waardeloos is geworden.

Ik denk persoonlijk dat de meerprijs voor een overklok systeem (duur moederbord en dure processor) in het niet valt bij de eventuele extra opbrengst over enkele jaren.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik denk nou niet echt dat het kopen van onderdelen gebaseerd op de geschatte waarde over een paar jaar een goed idee is :/

• xtraL
Ik heb helemaal niets met overclocken, ik dacht dat een K processor handig zou zijn omdat deze zonder overclock al goed presteert en, als het nodig begint te worden, ik later altijd nog kan beslissen of ik dit wil gaan doen. Hij is ook niet veel duurder dan een locked processor dus ja.
Ik ben in ieder geval nog op zoek naar een goed z97 moederbord, en aangezien deze net nieuw zijn kan ik niet echt een topper vinden die heel populair is.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:36

br00ky

Moderator Harde Waren
Bedenk wel dat je dat dus een duurder moederbord en duurdere CPU koeler gaat kosten, wil je kunnen overklokken. En de winst met de huidige CPU's is ook niet geweldig, zeker als je dat afzet tegen hoe het was in het verleden. Dit met het gegeven dat games met name GPU limited zijn en de CPU dus niet de bottleneck geeft, zou ik het nog eens overdenken.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

xtraL schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 15:35:
Ik heb helemaal niets met overclocken, ik dacht dat een K processor handig zou zijn omdat deze zonder overclock al goed presteert en, als het nodig begint te worden, ik later altijd nog kan beslissen of ik dit wil gaan doen. Hij is ook niet veel duurder dan een locked processor dus ja.
Ik ben in ieder geval nog op zoek naar een goed z97 moederbord, en aangezien deze net nieuw zijn kan ik niet echt een topper vinden die heel populair is.
Z97 = OC moederbord.
http://tweakers.net/categ...bKMXW6gBFjZBEzS1NDIDCtbUA

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 10-06-2014 15:52 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Het verschil tussen i5 4440 en de 4690k is behoorlijk klein in-game, en ik betwijfel of je het merkt.

Bij het zoeken van een mobo is een blik werpen op http://sinhardware.com/images/vrmlist.png best een slim idee. Hierop staat hoe de fases van de verschillende plankjes in elkaar zitten, vooral interessant als je wilt overklokken, maar ook zonder overclock nog best interessant.

Afgaande op die lijst zou ik sowieso alle MSI en ASrock Z97 borden mijden, gezien die een doubler gebruiken en daardoor niet zo heel veel fases hebben [de nieuwe Pro4 zelfs maar 3...]. Opzich geen ramp, ware het niet dat Gigabyte betere bordjes heeft voor dezelfde prijs of ietsje meer.

pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 is een erg goed plankje, al issie wel een beetje prijzig, zeker als je niet gaat overklokken. pricewatch: Asus Z97-K is wat goedkoper, maar heeft ook maar 4+1 fases.

De rest heeft allemaal 4 of zelfs 3 fases, wel van wisselende kwaliteit natuurlijk.

People as things, that’s where it starts.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

VasZaitsev schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 15:53:
Bij het zoeken van een mobo is een blik werpen op http://sinhardware.com/images/vrmlist.png best een slim idee. Hierop staat hoe de fases van de verschillende plankjes in elkaar zitten, vooral interessant als je wilt overklokken, maar ook zonder overclock nog best interessant.
Natuurlijk is het interessant om hier naar te kijken, maar neem dit niet te sirieus. VRM kwaliteit speelt vooral een spel bij extreme OC's ( die je zeer waarschijnlijk niet zult halen op lucht ).

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Mwah, daar heb je opzich gelijk in, echter, die Gaming 5 van GB is maar iets duurder dan bijv. de Extreme4 van Asrock, terwijl de Gaming 5 wel beter is. En de MSI Gaming 7 is zelfs duurder, en qua stroomvoorziening puur op de cijfers afgaande zelfs wat slechter dan zowel de Gaming 5 als de Extreme4

Dan weet ik wel welke ik neem :+

• xtraL
Als de performance winst van een overclock dat ik met een luchtkoeler kan behalen werkelijk zo weinig is met deze CPU's dan laat ik her daarbij zitten. Wellicht past een R9 290 in mijn budget als ik een locked CPU en geen overclock moederbord neem? Ik ben wel op zoek naar een moederbord van goede kwaliteit.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Als je kan leven zonder M.2 slot, kun je gewoon een B85 plankje halen, die heb je al voor iets van 50 euro. Een i5 4440 is ook iets van 40 euro goedkoper dan een overklock i5.

pricewatch: Gigabyte GV-R929WF3-4GD moet dan net wel/net niet in bereik komen, net als pricewatch: Club3D Radeon R9 290 royalAce en de pricewatch: XFX R9 290 4GB Black Edition Double Dissipation

• Thomg

Thomg

Aww yiss

xtraL schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 16:08:
Als de performance winst van een overclock dat ik met een luchtkoeler kan behalen werkelijk zo weinig is met deze CPU's dan laat ik her daarbij zitten. Wellicht past een R9 290 in mijn budget als ik een locked CPU en geen overclock moederbord neem? Ik ben wel op zoek naar een moederbord van goede kwaliteit.
Gelukkig hoef je geen rekening te houden met kwaliteit, alles is kwaliteit :+
Dit is wel een leuk moederbord kijkende naar de prijs.
pricewatch: Gigabyte GA-Z97P-D3
Kan goedkoper.
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5
Of gewoon nog goedkoper :+
pricewatch: ASRock B85 Pro4
Afblijven van xfx.
http://www.legitreviews.c...deo-card-review_138612/12

Club3d is ook een meh kaartje, de gigabyte wordt iets warmer, maar is aanzienlijk stiller.

[ Voor 29% gewijzigd door Thomg op 10-06-2014 16:20 ]

• xtraL
Nieuw lijstje gemaakt

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 184,80€ 184,80
1Gigabyte GA-H97-D3H€ 85,75€ 85,75
1Gigabyte GV-R928XOC-3GD Rev. 2.0€ 269,-€ 269,-
1WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB€ 64,85€ 64,85
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 81,65€ 81,65
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,95€ 25,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,95€ 62,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,09€ 13,09
1Cooler Master VS V650S€ 75,84€ 75,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 863,88

Wat denken jullie? Ik vond het nogal lastig om een goed H97 moederbord uit te zoeken omdat ze nog zo nieuw zijn en er alleen nog maar Z97 reviews te vinden zijn. Deze heeft (volgensmij) alles wat ik nodig heb. ALC1150 audiochip en een Intel LAN chip (beter dan die Killer chips toch?)
Ik was eigenlijk van plan om voor een Asus te gaan maar helaas maken hun H97 bordjes nog gebruik van oude audiochips.

Ik twijfel nog over de videokaart, iemand hier enig idee welke R9 280x het beste koelt en nog redelijk stil is?

(nog een tijdje over een R9 290 getwijfeld, maar volgensmij is dit overkill voor de games die ik speel)

Voeding zo houden of voor een Seasonic 620W gaan?

Alle tips welkom!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Seagate heeft de Barracuda, hier kost de 1Gb versie 46 euro van is gewoon een 7200rpm schijf en performance ligt bij elkaar. Alleen bespaar je dan nog iets.

• xtraL
Splitinfinitive schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 19:06:
Seagate heeft de Barracuda, hier kost de 1Gb versie 46 euro van is gewoon een 7200rpm schijf en performance ligt bij elkaar. Alleen bespaar je dan nog iets.
Helemaal gelijk, kan zelfs voor de 2TB kiezen voor bijna hetzelfde geld van deze 1TB schijf.

Iemand anders misschien nog op of aanmerkingen?

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-04 13:03

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Moet ik er wel bij zeggen dat uit mijn ervaring WDs echt lekker stil zijn en seagates rammelknetterbakken en als je HDD toch primair voor data gebruikt wordt maakt 5400 of 7200rpm ook al niet meer uit.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Pagina: 1