Toon posts:

Wat voor Ram geheugen kan ik het beste gaan kopen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn mobo is de Asus Ph867M-pro.
Ik heb nu 4gb werkgeheugen (Ram) en wil graag meer. 4GB of 8GB extra.

Mijn twee vragen zijn:

Kan ik er ook een module van bijv 4GB bijzetten, of moeten dit er 2 zijn? Kennis zij een keer zoiets dat bij sommige mobo's dit het geval is, maar weet niet of dit voor de mijne ook geldt.

Verder twijvel ik welke ik het beste kan kopen: Deze ziet er wel goed uit: http://www.conrad.nl/ce/n...9-27-240pin-DIMM?ref=list. Aangezien mijn moederbord toch geen 1600 Mhz ondersteund...

Verder had die kennis de Akasa aluminium werkgeheugenkoeler erbij genomen (zie link voor wat ik bedoel). Maar nou vaag ik me af, past dit er wel op, want ik denk dat dat 'zwartige' materiaal op de Ram mischien al een standaard opgebouwde passieve koeling kan zijn, en die Akasa koeler erbij dus overbodig is, en waarschijnlijk niet eens past?...

Alvast bedant voor de info/tips!!

M.v.g,

P.s: Wat is bookmatk (dit is mijn eerste post, vandaar de vraag).

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Nu online

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Bookmark bedoel je denk ik, tja, ik gebruik het niet maar zo kun je als het goed is meteen naar je tread.

Je hebt alvast GEEN koeler nodig op je RAM, ik weet niet wat voor idiote overclocks en volts je zou moeten draaien om zoiets nodig te hebben, sowieso maken die ondingen lawaai.

Kijk gewoon even in de pricewatch, je.zelf zelf dat je moederbord niet sneller ondersteunt, maar meestal werkt 1600 toch wel hoor..

Als je echt geen 1600 of hoger wil (wat trouwens perfect op 1333 gaat werken, is alleen onnodig duur) moet je gaan kijken naar een setje van 2 DIMM's op 1333 mhz met een zo laag mogelijke timing.

Ik weet niet wat voor ram je nu hebt maar het lijkt me sterk dat dit sneller is dan 9-9-9-24...

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:19
Je neemt best een set van 2, dan werken die zeker samen en je hebt toch in totaal 4 geheugenslots. Ik heb in het verleden al een paar keer geprobeerd om mijn bestaande geheugen te verdubbelen door één latje te kopen dat dubbel zo groot is als de andere 2 en ik heb het nooit stabiel gekregen. Hiermee ben je dus veel beter af:
http://www.conrad.nl/ce/n...-9-9-240pin-DIMM?ref=list

En ik zou eigenlijk gewoon die andere 4GB weg laten, dan riskeer je geen compatibiliteitsproblemen en momenteel is 8GB ook wel genoeg. Stel je nu voor dat je nu 2x2GB koopt die niet compatibel zijn met je bestaande geheugen, ben je gewoon helemaal niet vooruit. Conrad verkoopt zo te zien maar één deftige 2x2GB set (http://www.conrad.nl/ce/n...9-24-240pin-DIMM?ref=list), moest je nu echt minder dan €50 willen uitgeven, maar ik zou dat echt niet aanraden.

Als je moederbord geen 1600MHz geheugen ondersteunt, gaat dat trouwens op 1333MHz werken. 1333 MHz is gewoon de standaard JEDEC DDR3 snelheid, àl het DDR3 geheugen loopt standaard op die snelheid zelfs 3000MHz DDR3, je moet XMP inschakelen voor die hogere snelheden. In combinatie met je bestaande geheugen wordt de snelheid van de traagste over genomen. Je moederbord ondersteunt wel XMP dus ik ben eigenlijk wel hoopvol dat 1600MHz zou lukken (zonder het oude geheugen dan). Aangezien 1333 en 1600 MHz even veel kosten, is er eigenlijk geen reden om 1333 te nemen, zelfs al laat je je 1600 op 1333 werken.

Die Akasa aluminium geheugen koeler is overbodig, daar dient die zwarte heatspreader al voor, en zelfs die is eigenlijk redelijk cosmetisch. Het is de bedoeling die Akasa koeler op valueram te plaatsen, dat komt gewoonlijk zonder heatspreaders. Maar die "koeler" is nog meer cosmetisch dan de standaard heatspreaders, je moet het gewoon vastklikken, geen koelpasta ofzo aanbrengen dus dat gaat helemaal geen warmte overdragen, is dus €6 weggegooid.

@kuusj98: Het ging over een passieve geheugenkoeler, lawaai gaat die niet maken: http://www.conrad.nl/ce/n...minium-werkgeheugenkoeler