Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Citrix Receiver client upgrade enterprise

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Er is mij gevraagd om een oplossing te zoeken om in een organisatie (500+ clients) de Citrix Receiver te upgraden naar versie 4.1.2.3
Momenteel heeft iedereen nog een Receiver versie 2.x

Ik kom vers van de schoolbanken waar Citrix niet in het curriculum zat verwerkt.
De kennis die ik heb van Citrix heb ik zelf moeten verwerken en is zeer minimaal.

De manieren die ik heb gevonden om de receiver up te graden is om dit via merchandising server te doen ofwel via sccm.
SCCM wordt niet gebruikt in het bedrijf dus zal dit via merchandising server moeten gebeuren.
Ik heb gelezen dat upgraden van 2.x -> 4.x lukt in 1 keer.
Met versie 3.x zou eerst een full uninstall moeten gebeuren alvorens de nieuwe versie te installeren. (dit valt dus mee)

Ik heb al de de juiste plugin geïnstalleerd op de merchandising server en al een 1e test uitgevoerd op 1 client om de receiver te upgraden.
Dit ging tamelijk vlot. Men is mij meegedeeld dat ze deze merchandising server willen opdoeken in de toekomst.
Voor de upgrade mag ik deze dus wel nog gebruiken.

Nu vroeg ik mij af of die juiste piste aan het bewandelen ben om deze upgrade uit te voeren?
Zijn er nog andere/betere upgrade mogelijkheden? (via GPO)
Zijn er zaken waar ik nog rekening moet mee houden bij de upgrade?
Ik weet het veel vragen maar vind niet echt gerichte antwoorden op het web.
Client upgrade whitepapers vind ik niet of andere tutorials vandaar dit topic.

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-10 21:36

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Hoe upgrade je andere software binnen het bedrijf? Gebruik dat framework gewoon.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Verwijderd

Topicstarter
IStealYourGun schreef op maandag 09 juni 2014 @ 15:48:
Hoe upgrade je andere software binnen het bedrijf? Gebruik dat framework gewoon.
Daar heb ik geen idee van. (ik werk er nog maar net)
Alle applicaties die worden gebruikt worden aangeboden via Citrix.
Doordat onze farm nu wordt upgedated naar 7.5, moeten ook alle clients meegaan.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Maar daar kan je toch achter komen door er naar te vragen? Als ze al een Altiris/RES AM/$whatever omgeving actief hebben voor het bijwerken van de werkplekken, dan kan je daar zelf ook gebruik van maken.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Tip:
Signle Sign on etc, zijn totaal op de schop gegaan. V 2.xx is nogal oud. Als je clients gebruikt die de oude services store gebruikten om apps in het startmenu te krijgen , dan staat je ook nog e.e.a. te wachten, ook dat werkt anders.
Dus test ook alles écht goed.
Citrix heeft prima documentatie over hoe uit te rollen.

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-11 15:48

eagle00789

Est. November 2005

Equator schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 07:32:
Maar daar kan je toch achter komen door er naar te vragen? Als ze al een Altiris/RES AM/$whatever omgeving actief hebben voor het bijwerken van de werkplekken, dan kan je daar zelf ook gebruik van maken.
Res is juist voor Binnen citrix bedoeld. niet op desktops/laptops.

De grote vraag is juist om iets te hebben om citrix te vervangen voordat men op citrix inlog voordat citrix gestart wordt.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hij bedoelt RES als in RES automation manager, die kun je gebruiken om te deployen. Al doe je dat eerder op servers als clients.

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

eagle00789 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 08:05:
[...]

Res is juist voor Binnen citrix bedoeld. niet op desktops/laptops.

De grote vraag is juist om iets te hebben om citrix te vervangen voordat men op citrix inlog voordat citrix gestart wordt.
RES kent naast Workspace Manager ook nog een product genaamd Automation Manager :)
Maar ook Workspace Manager kan je prima op een desktop/laptop draaien, maar dat is verder nogal offtopic.

Het gaat mij erom dat een organisatie met 500+ werkplekken iets moet hebben ingeregeld om deze werkplekken te updaten.

@TopicStarter: Wat voor type werkplekken hebben we het over? Laptops, desktops of thinclients?

Verwijderd

Topicstarter
Equator schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 08:35:
[...]

RES kent naast Workspace Manager ook nog een product genaamd Automation Manager :)
Maar ook Workspace Manager kan je prima op een desktop/laptop draaien, maar dat is verder nogal offtopic.

Het gaat mij erom dat een organisatie met 500+ werkplekken iets moet hebben ingeregeld om deze werkplekken te updaten.

@TopicStarter: Wat voor type werkplekken hebben we het over? Laptops, desktops of thinclients?
Merendeel zijn desktops maar toch een zeer groot deel laptops.
Enkele thinclients zijn ook aanwezig.

Na heel wat opzoekingswerk, ben ik van plan om de update als volgt door te voeren:
op de nieuwe storefront servers, heb ik de default receiver aangepast naar versie 14.1.2.3.
Heb dit getest en PC's zonder citrix client die surfen naar storefront, zullen gevraagd worden om client te installeren welke de correcte versie is.
Op deze manier is de merchandising server overbodig.

Verwijderd

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 07:49:
Tip:
Signle Sign on etc, zijn totaal op de schop gegaan. V 2.xx is nogal oud. Als je clients gebruikt die de oude services store gebruikten om apps in het startmenu te krijgen , dan staat je ook nog e.e.a. te wachten, ook dat werkt anders.
Dus test ook alles écht goed.
Citrix heeft prima documentatie over hoe uit te rollen.
Wat bedoel je met op de schop gegaan?
Het is de bedoeling dat alle clients verwijzen naar de nieuwe store.
En die documentatie vind ik niet echt terug? Op CitrixTV vind ik geen episodes terug die mijn probleem aanpakken.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

CitrixTV ? Nee citrix edocs moet je zijn.
Voor alle citrix produkten staat daar alle documentatie. Verder verschilt de installatiemethode per versie van storefront.

receiver deployen via storefront doe je niet, dan moet elke user de url invoeren. Je wil een fool-proof install....

Verwijderd

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 09:36:
CitrixTV ? Nee citrix edocs moet je zijn.
Voor alle citrix produkten staat daar alle documentatie. Verder verschilt de installatiemethode per versie van storefront.

receiver deployen via storefront doe je niet, dan moet elke user de url invoeren. Je wil een fool-proof install....
Ja inderdaad. Maar ze willen absoluut van deze merchandising server af dus die piste moet ik ook laten vallen. SCCM wordt hier niet gebruikt. Resten niet zoveel opties meer dan? Via loginscript?

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Het lijkt me heel sterk dat een organisatie met 500 plus werkplekken niet beschikt over een pakket als SCCM of iets met eenzelfde functie. Hoe beheer je anders al die desktops centraal? Hoe rol je anders je image uit en je applicaties?

GPO's gebruiken is leuk in een kleine organisatie, maar hier loont het echt om iets als SCCM te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Via een batch script wil ik alle citrix receiver op workstations deïnstalleren.
Ik gebruik hiervoor de cleanup utility voorzien van Citrix.
Als ik manueel de batch-file run, werkt het perfect en wordt de receiver uninstalled.

Als ik via scripted way probeer te uninstallen gaat het fout.
Heb als test ingesteld als lokaal shutdown & logoff script, beide werken niet.

Als ik met rsop.msc nakijk zie ik dat het logoff script effectief is uitgevoerd, maar om 1 of andere bizarre reden doet het zijn werk niet.
In eventlog vind ik geen events terug die kunnen verklaren wat er fout gaat.
Wat zie ik over het hoofd?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hoe ziet je script eruit?

En waar staat de Citrix cleanup utility? Is dit een file-share?

Als dat zo is, is dat je probleem. Logoff en shutdown scripts draaien als local system, en deze kunnen daarom geen fileshares benaderen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:05
500 werkplekken en dan geen tool hebben om deze te beheren }:|

Citrix receiver (eigenlijk was het toen nog de online/offline plugin) versie 2 is een pain in the ass om te uninstallen. Vandaar ook de cleanup util. Die had je al gevonden zie ik.

Let bij de install even op dat je niet de complete .exe installer uitvoert. In de .exe heeft Citrix weer leuk de losse msi's gepropt die je veel beter selectief kan installeren naar jou eisen. Aangezien je alle mogelijkheden zijn ontnomen (merchandising server) moet je wel uitwijken naar GPO met logon script.

Ik zou ze toch echt is aanraden om te kijken naar iets wat zaken voor ze kan deployen. Zoals genoemd SCCM, RES AM, Altiris etc... Eventueel heb ik zelfs nog wel een product wat wij hier inhouse ontwikkelen als framework om zaken te deployen en desktops/servers te beheren (pm me als je meer info wilt). Zonder zoiets blijf je altijd aankloten met scriptjes en andere meuk, dat is leuk voor 1 of 2 keer maar op termijn word het 1 grote bende.

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 10:19:
Hoe ziet je script eruit?

En waar staat de Citrix cleanup utility? Is dit een file-share?

Als dat zo is, is dat je probleem. Logoff en shutdown scripts draaien als local system, en deze kunnen daarom geen fileshares benaderen.
Die utility staat lokaal op het systeem op de desktop van een domain gebruiker die aanlogt op deze pc..
Bij het uitvoeren van de exe wordt automatisch (door de .exe) een folder "log" aangemaakt met daarin enkele .txt files die hier aangemaakt worden.

Een shutdown script heeft hier toch genoeg rechten voor?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Voor zover ik weet moet je local admin zijn voor die cleanup tool. Maar waarom gebruik je die, die is niet voor normale uninstalls. Geef gewoon een uninstall commando. Daarna kun je meteen receiver 4.xx installeren, zonder reboot.

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Post nu gewoon het script eens....

Voldoe je overigens aan alle requirements? (let extra op de security requirements)

http://support.citrix.com/article/CTX137494

[ Voor 66% gewijzigd door Question Mark op 17-06-2014 11:46 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Script noemt cit.bat en navigeert naar pad waar cleanup staat en voert de exe uit.
Staat zo letterlijk erin: http://pastebin.com/Q8n3GydC

Verwijderd

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 11:44:
Voor zover ik weet moet je local admin zijn voor die cleanup tool. Maar waarom gebruik je die, die is niet voor normale uninstalls. Geef gewoon een uninstall commando. Daarna kun je meteen receiver 4.xx installeren, zonder reboot.
Bedoeling is om die cleanup tool in een shutdown script te proppen, zodat alle verschillende receiver versies degelijk geüninstalled zijn alvorens de nieuwe receiver zal gedployed worden.

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Enkele weken terug zelfde probleem gehad, dat heb ik onder windows 7 kunnen oplossen door het script aan te roepen als:
code:
1
cd C:\temp\citrix & C:\temp\citrix\install.bat

In install.bat wordt eerst de plug-in verwijderd en dan een nieuwe geïnstalleerd.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 12:25:
Script noemt cit.bat en navigeert naar pad waar cleanup staat en voert de exe uit.
Staat zo letterlijk erin: http://pastebin.com/Q8n3GydC
code:
1
2
cd C:\
ReceiverCleanupUtility.exe /silent

Voer dat nu eens gewoon handmatig uit :+ Dat werkt niet.
Je kan niet 'cd'-en naar een driveletter. Switchen naar een driveletter is 'c:'. cd gebruik je voor een directory.

Probeer:
code:
1
c:\ReceiverCleanupUtility.exe /silent

Er vanuit gaande dat die executable inderdaad in de root van C:\ staat.

Het '>> result.log' geeft je enig inzicht in wat er voor uitvoer wordt gegeven (indien via stdout). Anders controleer je even wat de parameter is om logging te verzamelen..

Ah:
A Logs folder will be created in the location where the utility is run that tracks all uninstall actions and results.
:)

Er wordt dus een Log folder gemaakt met daarin onder andere een "trace.log".
Zoek die eens op. Als hij niet bestaat, heeft je script niet of niet goed gelopen

[ Voor 46% gewijzigd door Equator op 17-06-2014 13:15 ]

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

En let er ook op dat je nu dus dingen in de root van de C-schijf probeert weg te schrijven. Daar wil UAC ook nog wel eens over struikelen....

Verwijderd

Topicstarter
IStealYourGun schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 13:04:
Enkele weken terug zelfde probleem gehad, dat heb ik onder windows 7 kunnen oplossen door het script aan te roepen als:
code:
1
cd C:\temp\citrix & C:\temp\citrix\install.bat

In install.bat wordt eerst de plug-in verwijderd en dan een nieuwe geïnstalleerd.
Staat toch op documentatie van die cleanup utility dat pc moet gereboot worden? Verwerkt je dat allemaal in hetzelfde script?

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 14:38:
[...]

Staat toch op documentatie van die cleanup utility dat pc moet gereboot worden? Verwerkt je dat allemaal in hetzelfde script?
Documentatie is voor noobs ;)
Na de clean-up start de installatie en na uitvoerig testen blijkt dit bij ons geen problemen te geven.

Verwijderd

Topicstarter
Equator schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 13:05:
[...]

code:
1
2
cd C:\
ReceiverCleanupUtility.exe /silent

Voer dat nu eens gewoon handmatig uit :+ Dat werkt niet.
Je kan niet 'cd'-en naar een driveletter. Switchen naar een driveletter is 'c:'. cd gebruik je voor een directory.

Probeer:
code:
1
c:\ReceiverCleanupUtility.exe /silent

Er vanuit gaande dat die executable inderdaad in de root van C:\ staat.

Het '>> result.log' geeft je enig inzicht in wat er voor uitvoer wordt gegeven (indien via stdout). Anders controleer je even wat de parameter is om logging te verzamelen..

Ah:

[...]
:)

Er wordt dus een Log folder gemaakt met daarin onder andere een "trace.log".
Zoek die eens op. Als hij niet bestaat, heeft je script niet of niet goed gelopen
Werkt dus wel als ik dat manueel run.
Heb inmiddels de directory C:\temp:\citrix aangemaakt.
In deze folder staan zowel de Receivercleanuputlity.exe als de cit.bat
in cit.bat
code:
1
C:\temp\citrix\Receivercleanuputility.exe /silent

Via gpedit deze bat als shutdown script toegewezen en PC gereboot.
Ik zie onder C:\temp\citrix geen logfolder, wel een config.xml die is aangemaakt.
Cleanup wordt dus wel degelijk uitgevoerd maar doet zijn werk niet.

Als test nu eens zonder de /silent parameter en pc staat inmiddels al een tiental minuten op "Shutting Down". Uiteindelijk herstart hij wel maar doet er beduidend langer over. Resultaat is hetzelfde met als zonder parameter: alleen een config.xml file werd gegenereerd. Als ik dus manueel hetzelfde script run, wordt dit wél perfect uitgevoerd.

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Die C:\temp\citrix\ is maar een voorbeeld hoe wij het doen met onze infrastructuur. Plaats C:\temp\citrix\Receivercleanuputility.exe /silent in een bat file en loop deze met cd C:\temp\citrix & C:\temp\citrix\install.bat ervoor. Ik vermoed dat het daarna wel zal lukken en anders moet je kijken naar welke error-code dat je krijgt.

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 15:00:
[...]

Werkt dus wel als ik dat manueel run.
code:
1
2
3
H:\>cd c:\

H:\>

Je gaat dan niet naar C:\ :) Dus dat werkt niet!
Heb inmiddels de directory C:\temp:\citrix aangemaakt.
In deze folder staan zowel de Receivercleanuputlity.exe als de cit.bat
in cit.bat
code:
1
C:\temp\citrix\Receivercleanuputility.exe /silent

Via gpedit deze bat als shutdown script toegewezen en PC gereboot.
Ik zie onder C:\temp\citrix geen logfolder, wel een config.xml die is aangemaakt.
Cleanup wordt dus wel degelijk uitgevoerd maar doet zijn werk niet.
Lees nog eens goed wat ik eerder quote:
"A Logs folder will be created in the location where the utility is run that tracks all uninstall actions and results."

Als ik in "c:\users\Equator\" een commando geef "c:\temp\ReceiverCleanUp.exe dan wordt de Log folder dus gemaakt in "C:\Users\Equator\" Niet in C:\Temp. Want daar start ik de utility niet. Als je dat wilt, dan moet je eerst:
code:
1
2
3
4
5
c:\>

c:\>cd temp

C:\temp>

Uitvoeren. Dan start je dus in C:\Temp en zal de Log folder wel worden aangemaakt in C:\temp.
Als test nu eens zonder de /silent parameter en pc staat inmiddels al een tiental minuten op "Shutting Down". Uiteindelijk herstart hij wel maar doet er beduidend langer over. Resultaat is hetzelfde met als zonder parameter: alleen een config.xml file werd gegenereerd. Als ik dus manueel hetzelfde script run, wordt dit wél perfect uitgevoerd.
Het feit dat de config.xml bestaat houdt al in dat de Cleanup util gestart is.

Verwijderd

Topicstarter
IStealYourGun schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 15:14:
Die C:\temp\citrix\ is maar een voorbeeld hoe wij het doen met onze infrastructuur. Plaats C:\temp\citrix\Receivercleanuputility.exe /silent in een bat file en loop deze met cd C:\temp\citrix & C:\temp\citrix\install.bat ervoor. Ik vermoed dat het daarna wel zal lukken en anders moet je kijken naar welke error-code dat je krijgt.
Bedankt!
Door eerst cd uit te voeren lukt het, echt bedankt.
Pagina: 1