Marktplaats etiquette

Pagina: 1
Acties:
  • 6.916 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-07 22:07
Vraag me niet waarom haha Maar heb een discussie via de mail over een product dat ik te koop aanbood op marktplaats. En ben eigenlijk wel benieuwd naar meningen over de situatie.

Ik plaats een advertentie met vraagprijs teab.

Vrijdag reageert er iemand via mail met een bod. Ik mail terug met een tegenbod en zaterdag ochtend krijg ik weer een mail dat hij akkoord is.

Ik ben de rest van het weekend weg en niet online en als ik afgelopen nacht thuiskom reserveer ik het product op marktplaats.

Vanochtend krijg ik een verontwaardigd mailtje van iemand die gisteren avond een vraag heeft gesteld via marktplaats over het product. Hoe ik het kan reserveren zonder hem te mailen.

Ik leg hem nog uit dat ik voor zijn mail een overeenkomst heb bereikt met iemand anders en zijn mail ook nog niet gelezen had.

Hij blijft er bij dat dit geen manier van zaken doen is en hij zal nooit meer iets met mij willen verhandelen op marktplaats. Nou lig ik daar niet echt wakker van maar goed, wil wel netjes zijn uiteraard. Ben er zelf van overtuigd dat ik niets verkeerds heb gedaan maar een spiegel voorhouden kan nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-07 14:40

Croga

The Unreasonable Man

Flatlinernl schreef op maandag 09 juni 2014 @ 15:26:
Hij blijft er bij dat dit geen manier van zaken doen is en hij zal nooit meer iets met mij willen verhandelen op marktplaats.
Mooi zo. Geen last meer van die drama queen.

Marktplaats heeft geen regels. Je handelt naar wat jij het beste acht. Dat heb jij gedaan en als die ander daar een probleem mee heeft dan is dat zijn probleem. Dan moet hij inderdaad gewoon geen zaken met jou doen, zijn jullie allebei van het probleem af.

Geen zorgen over maken verder, gewoon doorgaan met je leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:11
Eigenlijk had je de advertentie direct na de 'overeenkomst' op gereserveerd moeten zetten, dat is tenminste wat ik het netst zou vinden. Volgende keer beter. De reactie van de persoon die om informatie vraagt is gewoon overtrokken, en inderdaad wat Croga zegt: gewoon verder gaan met je leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:16

lasharor

7 december 2004

Ik snap nooit waarom mensen hem nou reserveren. Je kan toch gewoon met iemand iets afspreken, wachten op datgene wat die persoon doet en vervolgens andere mensen informeren met de uitslag? Eventueel kan je die mensen van te voren nog een berichtje sturen met de stand van zaken.

Als je het doet doe het dan niet meerdere dagen van tevoren. Daar beperk je alleen jezelf mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218471

lasharor schreef op maandag 09 juni 2014 @ 16:08:
Ik snap nooit waarom mensen hem nou reserveren. Je kan toch gewoon met iemand iets afspreken, wachten op datgene wat die persoon doet en vervolgens andere mensen informeren met de uitslag? Eventueel kan je die mensen van te voren nog een berichtje sturen met de stand van zaken.

Als je het doet doe het dan niet meerdere dagen van tevoren. Daar beperk je alleen jezelf mee.
Dat ja.
Waarom reserveren? Het product is voor de hoogste bieder. Ook al is dat op het laatste moment nog een hogere bieder. Dan kan de vorige bieder natuurlijk ook weer overbieden als hij dat wil, en dan krijg jij weer meer geld... :*) Zolang er geen aanbetaling is gedaan of geen harde afspraak is gemaakt of iets dergelijks is dat gewoon een redelijke gang van zaken.

Verder zou ik me niet zoveel aantrekken van het gezeur. Als je altijd netjes geïnformeerd wil worden en duidelijke afspraken verlangt, heb je niets op Marktplaats te zoeken (althans, dat is mijn ervaring met andere verkopers. Soms vraag ik me echt af of mensen hun spullen wel écht willen verkopen...).

Het is natuurlijk wel mooi dat er ook mensen zijn die het allemaal netjes willen doen. Dat kan ik alleen maar toejuichen. Maar het is verre van de standaard op Marktplaats...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-07 17:13

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Gereserveerd = stop maar met bieden, vragen stellen of commentaar geven want ik heb al een afspraak met iemand.
Maar zeker op MP is een overeenkomst geen garantie tot verkoop dus staat diezelfde advertentie nog wel eens twee dagen later weer op te koop.

En inderdaad op MP is er gewoon geen etiquette, veel roepen en weinig actie is mijn ervaring helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wees blij dat je 'm op gereserveerd kunt zetten. Er worden vaak genoeg advertenties vergeten om weg te halen, of te laat, zodat er eerst nog wat mailtjes komen met een reactie op de advertentie.

En ja, ik ben ook een paar keer vergeten om een advertentie op tijd weg te halen. Je kunt dan niks anders doen dan netjes je excuses aanbieden.

Wat mij iets te vaak gebeurt is dat je iets overeenkomt met iemand en vervolgens niks meer hoort. Geen mail, geen telefooncontact helemaal niks. Dan gaat bij mij het product weer in de verkoop... Simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Laatst online: 14-07 22:07
Hoe een persoon reageert doet me niet zoveel, maar wordt dan wel nieuwsgierig naar de reden daarachter die ik dus niet snap.

Als ik een vraag stel en ik zie dan later gereserveerd dan weet ik dat ik pech heb gehad en te laat was, ik ontvang zelfs een mail van marktplaats dat de verkoper een principe overeenkomst heeft bereikt met een andere verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

Niks van aantrekken, sommige mensen begrijpen ja niet dat er ook mensen zijn die soms een weekend weg van de computer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:44
Vuistregel voor mij is: behandel anderen zoals je zelf ook behandeld zou willen worden (niet zoals je verwacht dat anderen jou behandelen).

In dit geval is het inderdaad gezeur zonder aanleiding van deze koper. Hij heeft een vraag gesteld, geen bod geplaatst. Straks antwoord je hem en is het "hoe haal je het in je hoofd om het te verkopen nadat je mij antwoord".

De reden dat hij zo reageert zal inderdaad een vreemd wereldbeeld bij deze persoon zijn ;)

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dostar
  • Laatst online: 11-07-2022
Naar mijn ervaring zit Marktplaats vol agressieve en associale mensen.

Tweakers nodig ik graag thuis uit als ik iets verhandel. Drink er een bak koffie mee, maak er een gezellig praatje mee en doe tot nu toe altijd fijn zaken.

Marktplaats mensen nodig ik nooit thuis uit, 1 keer gedaan nooit weer. Agressieve dikke man in zweterig trainingspak, dikke goude ketting en niet mee te praten. Weigerde ook nog eens mijn huis te verlaten. Prijs vooraf afgesproken en naderhand agressief lopen afpingelen.

Kortom, Marktplaats heeft GEEN etiquette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 09:04
ach jah, het is niet voor niets dat als er mensen niet op komen dagen, toch nog proberen af te dingen, veels te lage bod uitbrengen, niets meer van zich laten horen ik altijd zeg "typisch marktplaats" !
Zou zo onderhand hun slagzin moeten zijn :D
Vraag me wel af waarom er ondertussen (jaartje of 5 a 10 na de concullega's) nog steeds geen punten of waarderingssysteem is geintroduceerd... Ik denk dat het meer om de omzet en de traffic gaat dan de kwaliteit, maar dan vervolgens wel weer voor bepaalde categorieën geld vragen... Blijft een vaag systeem en een vage website...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:04
Marktplaats is een "vervelende" plek om van je meuk af te komen.
Ik heb een TV te koop staan, heb inmiddels 21 keer een akkoord via de mail binnen en 6 hebben de moeite genomen om een afspraak te maken om langs te komen. Je raadt het al; de TV staat nog steeds in de hoek van de woonkamer.

Etiquete is d'r nie.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:09
Ook ik heb wel eens lastige verkopen/aankopen gehad, je blijft altijd mensen zonder fatsoen ertussen hebben.
Echter, over het algemeen ben ik mijn meuk razendsnel kwijt op MP. Het is toch een gigantische groep gebruikers... Een puntensysteem zou ik overigens ook graag zien onderhand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op marktplaats verkoop ik in iedere geval niet veel, maar ik herken me er wel in dat mensen maar wat bieden.

Maja marktplaats is gewoon een weerspiegeling van de samenleving en dat is Tweakers beslist niet, hier zitten ja veelal hoog opgeleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:54

Daniel36

vernieuwde formule

MP is elke pipo met een pc.
Tweakers is meer een community.
Zou dat niet het verschil zijn?

[ Voor 76% gewijzigd door Daniel36 op 10-06-2014 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Net schreef je iets over of hoogopgeleide geen hufters konden zijn? Ik denk inderdaad dat het minder veel voor komt, en zaken zijn zaken.

Tweakers is inderdaad ook een gemeenschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:41

vhal

ಠ_ಠ

Anoniem: 318025 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:40:
Op marktplaats verkoop ik in iedere geval niet veel, maar ik herken me er wel in dat mensen maar wat bieden.
Maja marktplaats is gewoon een weerspiegeling van de samenleving en dat is Tweakers beslist niet, hier zitten ja veelal hoog opgeleiden.
Juist.... :+ Ook op tweakers vind je hufters die niet verder komen dan
prijs?
...en het teveel moeite vinden om een aanhef en afsluiting te gebruiken. Om maar over de negatieve reviews maar te zwijgen. Want als het even niet naar meneer/mevrouw zijn of haar zin is, dan komt het slechte opeens naar boven bij de hoger opgeleiden.

Heb overigens weinig last van de genoemde perikelen op MP. Het is maar net wat je zoekt. Een advertentie over een gare VW GOLF I GTI IN CONCOURSTAAT JONGUH levert ander volk op dan een buizenversterker om maar even een voorbeeld te noemen.

Mailtjes met boze mensen zijn een instant /move naar de prullenbak. Mijn telefoonnummer krijgen ze ook niet.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik mis eigenlijk een discussie hier, het lijkt meer een ervaringen en (voor)oordelen dumpen-topic. Dat is niet de bedoeling van het Shopping Forum. Ik kijk het nog even aan, maar als het niet meer wordt dan het nu is, dan wordt de netiquette een niet-iquette :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-07 18:56
Kan toch ook hier dan...
Marktplaats... ik word er gek van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:05
Dat is een huiskamer topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En wat in de HK wordt besproken, blijft in de HK :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-07 18:56
Ooow, sorry, niet bij stil gestaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-07-2019
Hippocampus schreef op maandag 09 juni 2014 @ 17:15:
Gereserveerd = stop maar met bieden, vragen stellen of commentaar geven want ik heb al een afspraak met iemand.
Maar zeker op MP is een overeenkomst geen garantie tot verkoop dus staat diezelfde advertentie nog wel eens twee dagen later weer op te koop.

En inderdaad op MP is er gewoon geen etiquette, veel roepen en weinig actie is mijn ervaring helaas.
Klopt helemaal wat het 1e betreft. Dat doe ik hier op V&A ook en dat is m.i. wel zo sjiek.

Iedereen die het hier niet mee eens is zit fout :P Het zou natuurlijk vrij apart zijn als je bijv. een demomodel in de Mediamarkt wilt kopen en er opeens een verkoper komt aanzetten die zegt dat dat ding toevallig al gereserveerd is.

Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

moet je eens wat gratis aanbieden op marktplaats....... 15 telefoontjes 20 mailtjes in 5 minuten..... en dan ook mensen die verbolgen zijn dat de advertentie niet meteen op gereserveerd stond of dat je de advertentie verwijderd ivm dat je overlopen wordt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:37
Nu horen we alleen de negatieve kanten, maar aan de andere kant heb ik ook meer dan genoeg positieve kanten via marktplaats.

Aardige mensen, waarvan een paar ik al herhaalelijk iets gekocht of verkocht heb aan dezelfde.
Kopjes koffie gekregen, leuk gebabbeld over de dezelfde hobby oid.

Het is echt niet alleen maar slecht... :)

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-07 12:26
Dostar schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 10:52:
Marktplaats mensen nodig ik nooit thuis uit, 1 keer gedaan nooit weer. Agressieve dikke man in zweterig trainingspak, dikke goude ketting en niet mee te praten. Weigerde ook nog eens mijn huis te verlaten. Prijs vooraf afgesproken en naderhand agressief lopen afpingelen.
Ik heb hier hele andere ervaringen in.

Marktplaats is niks anders dan een platform om je spullen op te zetten. Je plaatst een advertentie, en daarna kan letterlijk iedereen erop reageren. Vanaf daar gelden de regels van het echte leven. Ik kijk doorgaans naar het type auto + uiterlijk van de koper of ik desbetreffende persoon voorbij de voordeur laat komen, of dat ik deze persoon laat wachten.

Ik handel denk ik al zeker zo'n 10 jaar via Marktplaats, en het is mij in die tijd maar 1 keer voorgekomen dat ik te maken kreeg met een echte asociaal. Type kale bodybuilder met trainingspak, kettingen en een pitbull. We konden het gewoon op een beschaafde manier niet eens worden over de prijs, zulke dingen gebeuren, en besloten we maar van de aankoop af te zien. Toen we de oprit afliepen kregen we ineens een scheldkanonade naar ons hoofd.

Ook hebben we eens een keer bij een heus tokkiegezin een computer gekocht. Op het oog zag het er enorm gevaarlijk uit. In de praktijk bleken het hele vriendelijke mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

gambieter schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 16:10:
Ik mis eigenlijk een discussie hier, het lijkt meer een ervaringen en (voor)oordelen dumpen-topic. Dat is niet de bedoeling van het Shopping Forum. Ik kijk het nog even aan, maar als het niet meer wordt dan het nu is, dan wordt de netiquette een niet-iquette :)
Dat dus.

In de Tweakers Huiskamer is, voor degenen die daar toegang toe hebben, voldoende ruimte om positieve en negatieve marktplaatservaringen uit te wisselen. Aangezien er weinig discussiewaarde in zit zie ik er het nut niet van in om ook hier in SF nog zo'n topic te hebben.

Slotje.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.