Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Asus N550 driverproblemen windows 7

Pagina: 1
Acties:

• Kliko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-11 09:27
Beste Tweakers,

Ik gebruik al erg lang jullie forum voor het vinden van oplossingen voor mijn problemen.
Echter vind ik voor mijn probleem nog geen oplossing in jullie forum (correct me if I''m wrong... :9 )

Ik heb afgelopen donderdag mijn asus n550 mogen verwelkomen. Een fijne verschijning tijdens het uitpakken.
Maar op dit moment heb ik allerlei horrormomenten gehad met deze laptop! :'(

Een aantal weken terug is mijn Dell studio 1555 overleden (waarschijnlijk een moederbordprobleem).
In deze laptop had ik ruim een jaar terug al een Crucial M400 ssd geplaatst (256 gb).

Ik heb geprobeerd de windowsversie direct te booten op de Asus, maar blijkbaar is de hardware teveel veranderd dat windows het zelf ook niet meer kan repareren. Niet erg schokkend, maar het had me een hoop tijd gescheeld. :+

Toen heb ik besloten een clean install van windows 7 te doen. (ik heb nog een vrije licence liggen namelijk 8) )
Installeren an sich ging helemaal prima, ook de meeste drivers wilden installeren behalve de realtek netwerk kaart. Ik krijg meldingen over Findfile en deep sleep mode. |:( 8)7 :?
Windows automatisch de drivers laten zoeken lukt ook niet (over wifi dan, die doet het wel).

Na wat research lees je allemaal "vage" oplossingen, geen van deze werken.
Ik heb het vermoeden dat ik misschien een verkeerde chipset heb geinstalleerd, en dat daarom de netwerkkaart het niet goed doet. De netwerkkaart is in mijn ogen afhankelijk van de chipset, toch?

ZIjn er mensen die ervaring hebben met het installeren van windows 7 op deze laptop?

Op dit moment draai ik windows 8 (wat een minder prettig systeem!! O-) |:( ), maar ik zou graag windows 7 weer draaien.
Ook geprobeerd een image van de win8 schijf te maken met acronis) en deze op de ssd te plaatsen, helaas ook zonder succes... :? :/

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

ps. De bios is ook erg vaag... Ik krijg windows 7 niet opgestart met de secure boot enabled etc. Maar als die uit staat doet win8 het niet meer! :? 8)7 Iemand daar ook ervaringen mee?

Ik hoop heel erg dat iemand mij hiermee uit de brand kan helpen, anders ga ik deze laptop denk ik toch maar terugsturen... :'(

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp en het lezen! _/-\o_

• RoadRunnerRik
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-11 13:09
Dat met de bios heeft in mijn beleving te maken met hoe je Windows geïnstalleerd hebt. Is dit op de UEFI (hoe Asus het doet) gedaan of via de Legacy manier. Voor de verschillende installatie manieren moet wat verandert worden in de Bios dus dat is vrij logisch als je telkens een instelling moet veranderen.

Voordeel van de UEFI mode is dat hij sneller boot en Windows opstart. Maar eenmaal in Windows merk je er niks meer van.

• Kliko
Hoi Rik,

Bedankt voor je info en je snelle reactie.

Kan het zijn dat ik niet vanaf een USB of CD-Rom kan booten in UEFI?
Of zie ik dat verkeerd?

Moet ik dit vergelijken met een soort AHCI en IDE-verhaal?

Alvast bedankt!

• RoadRunnerRik
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-11 13:09
AHCI en IDE ben ik niet bekent mee. Ik heb het UEFI/Legacy verhaal alleen opgezocht omdat ik tegen problemen aanliep tijdens de installatie en dit de twee manieren waren die veel aanbod kwamen op internet.

Mijn N550JK is uiteindelijk op de Legacy manier geïnstalleerd omdat de installatie procedure van Windows telkens vast liep op de UEFI manier bij +/- 21% (installatie via bootable USB)

Misschien was je deze site al tegen gekomen, maar hij is in ieder geval wel zeer handig.

http://mmp669-gadget.blog...ainment-laptop-clean.html

Op deze site wordt ook beschreven hoe je je bios instellingen moet zetten om van een willekeurig station te booten.

Succes!

• Kliko
Gisteravond een EaseUS ToDo clone gedaan van HDD naar SSD (Optimize for SSD en Sector by Sector aangevinkt). Duurde wel eventjes, dus ik heb uiteindelijk gaan pitten. (PC laten uitschakelen zodra hij klaar was).

Vanmorgen geprobeerd te booten vanaf de USB-SATA controller. Geen boot.
Misschien is het omdat hij niet via USB win8 kan booten?
Vanavond maar een proberen de HDD met de SSD te vervangen, kijken of hij dan wel wil booten...

Anders ga ik eens wagen om een clean install te doen via jouw linkje!
Al had ik gisteren ook weinig geluk met een uefi-bootable USB te maken met Rufus... :'(
Wilde EaseUS booten vanaf USB, wilde via uefi niet booten, en wel via legacy... :/

-=EDIT=-
Gisteravond even de SSD in mn laptop zelf geschroeft. Gelijk zonder problemen booten. :)

Van mij mag hier een slotje op. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Kliko op 12-06-2014 08:19 ]