Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jullert
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-09-2024
Hallo iedereen, gisteren ben ik erachter tgekomen dat mijn cpu te warm is, het is een intel core i5 4760k en ik heb een koeler gebruikt: coolermaster hyper 420 (zoiets). ik heb de pc vorige 2 weken terug in elkaar gezret en toen de thermal paste bnog niet hard was was de idle 32 graden ongeveer, nu is dfe idle rond de 50 graden ik ga ervan uit dat ik neit genoeg thermal paste heb gebruikt en dat er een of 2 luchtbelletjes in zitten (tijdens 100% load met prime95 werd hij 75 graden en met gaems rond de 60). ik wil dus volgende week met een virend even nieuwe thermal paste er op doen maar nu is de vraag, als ik mijn pc deze week blijf gebruiken (5-6 uur per dag) zal de cpu dan beschadigen?
alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:54

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ten eerste, doe alsjeblieft iets aan je taalgebruikt, of spelling van woorden beter gezegd...
het is voor mij ook Maandag en warm.

Nu lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat jouw CPU opeens 20 graden warmer word terwijl je er niks aan gedaan hebt, ik denk dat je sowieso al eens GEEN extra pasta erop moet flikkeren want ik heb het idee dat je het ding al veel te veel besmeert hebt, maar een niet correct gemonteerde koeler komt ook in me op.

Dit omdat mensen die niet vaak bouwen of als het hun eerste keer is vaak geen druk durven uitoefenen op de koeler, wat vaak zo'n hendeltje/schuifje is om het in plaats te locken, dit vereist als het goed is nogal wat kracht.

Thermal paste moet (vaak) vloeibaar blijven, als je die stock rotzooi hebt droogt dat op en is je heat-transer helemaal naar de klote.

[ Voor 9% gewijzigd door Kuusj op 09-06-2014 12:04 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jullert
kuusj98 schreef op maandag 09 juni 2014 @ 12:03:
Ten eerste, doe alsjeblieft iets aan je taalgebruikt, of spelling van woorden beter gezegd...
het is voor mij ook Maandag en warm.

Nu lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat jouw CPU opeens 20 graden warmer word terwijl je er niks aan gedaan hebt, ik denk dat je sowieso al eens GEEN extra pasta erop moet flikkeren want ik heb het idee dat je het ding al veel te veel besmeert hebt, maar een niet correct gemonteerde koeler komt ook in me op.

Dit omdat mensen die niet vaak bouwen of als het hun eerste keer is vaak geen druk durven uitoefenen op de koeler, wat vaak zo'n hendeltje/schuifje is om het in plaats te locken, dit vereist als het goed is nogal wat kracht.

Thermal paste moet (vaak) vloeibaar blijven, als je die stock rotzooi hebt droogt dat op en is je heat-transer helemaal naar de klote.
oh oke, maar zal mijn cpu beschadigd worden met een langere tijd idle rond de 50 graden? want misschien is het zo dat de thermal paste nu gehecht is en maar aan 1 vlak ook is het zo (wat ik wel raar vond) dat de koeler geen vlak ondervlak heeft, namelijk buisjes met kleine ruimte ertussen. ik heb trouwens de thermal paste dmv een botherham zakje uitgesmeert en heb de build samen met een vriend gedaan die redelijk veel verstand ervan heeft. hijn vertelde me gisteravond het verhaal van die luchtbelletjes etc maarja, is het schadelijk? deze (hogere) temperaturen? Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/eEyhM7O

ik heb btw geen stock thermal paste gebruikt, vriend van me had een betere

[ Voor 3% gewijzigd door jullert op 09-06-2014 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:54

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

jullert schreef op maandag 09 juni 2014 @ 12:08:
[...]

oh oke, maar zal mijn cpu beschadigd worden met een langere tijd idle rond de 50 graden? want misschien is het zo dat de thermal paste nu gehecht is en maar aan 1 vlak ook is het zo (wat ik wel raar vond) dat de koeler geen vlak ondervlak heeft, namelijk buisjes met kleine ruimte ertussen. ik heb trouwens de thermal paste dmv een botherham zakje uitgesmeert en heb de build samen met een vriend gedaan die redelijk veel verstand ervan heeft. hijn vertelde me gisteravond het verhaal van die luchtbelletjes etc maarja, is het schadelijk? deze (hogere) temperaturen? [afbeelding]

ik heb btw geen stock thermal paste gebruikt, vriend van me had een betere
Tja, wat is schadelijk, je CPU zal als het goed is toch zichzelf terug gaan clocken als hij te warm word.
Mijn CPU komt ook wel eens (zeker nu mijn H80i RMA is ;() boven de 75 graden load terwijl dat er eigenlijk maar 60 mogen zijn, shit happens...

Ik denk, dat zolang je het ding niet al te zwaar belast en de temperatuur in de gaten houd er niet veel kan gebeuren, dat zou ook slecht zijn als ie van een weekje wat hoger idelen kapot gaat 8)7

offtopic: Wat zijn die stock koelers toch maar klote, mijn FX draait nu op 3Ghz met 1.2V en nog staat die fan als een tiran te bazen :F

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 13:13

Eagle Creek

Breathing security

50 graden is een niet-kwalijke temperatuur, dus daar zal je cpu echt niet van kapot gaan.
Koelpasta heeft tijd nodig om in te werken maar het gaat niet 'hechten', en zeker niet na een dag.

Welke "betere" pasta heb je gebruikt en hoeveel zit er nu op? Uitsmeren is namelijk ook niet per se nodig, tussen een speldenknopje en erwtje zit er voldoende pasta op. Te veel pasta is net zo schadelijk!

En: zit de koeler goed?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

50gr is geen enkel probleem voor eender welke cpu dan ook. Dat het idle te warm is klopt. Tzt dus even iets aan doen.

Met een simpele zoektocht had je hier zelf trouwens ook achter kunnen komen en kunnen lezen hoe je het een en ander had moeten doen of gaan doen.

http://gathering.tweakers...d?keyword=cpu+temperatuur

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2014 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jullert
Eagle Creek schreef op maandag 09 juni 2014 @ 12:19:
50 graden is een niet-kwalijke temperatuur, dus daar zal je cpu echt niet van kapot gaan.
Koelpasta heeft tijd nodig om in te werken maar het gaat niet 'hechten', en zeker niet na een dag.

Welke "betere" pasta heb je gebruikt en hoeveel zit er nu op? Uitsmeren is namelijk ook niet per se nodig, tussen een speldenknopje en erwtje zit er voldoende pasta op. Te veel pasta is net zo schadelijk!

En: zit de koeler goed?
ik weet niet precies welke thermal paste rop zit maar het is wel betere als de stock van cooler master en de koeler zit er btw goed op, dat weet ik zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Hoe zit het met de airflow in je kast (en waar staat de pc)? Krijgt de kast voldoende "frisse' lucht binnen, en wordt de warme lucht afgezogen?

P.s. Mocht je alsnog nieuwe pasta op je CPU doen, dan kan ik je aanraden om het koelpasta topic eens door te nemen voor goede tips en trucs.
Pagina: 1