Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-09 09:34
Sinds kort in het bezit van een Olympus 12mm voor mijn m4/3 camera. Jeeeuj.
Maar dat valt tegen.. Want ik ben vergroeid met mijn 45(- en 75mm) prime dus ik moet opeens rekening houden met een achtergrond.. Want voorheen >> bokeh !..... Maar nu dus niet meer..

Ben nog aan het uitvogelen wanneer deze lens nou het best tot zijn recht komt. En dat is natuurlijk in een schitterende bergomgeving. Met schitterende natuur , palmbomen, bikinimeisjes.. Maar helaas.. Dat ontbreekt hier in NL..

Vanmiddag liep ik door DB dus ben ik even de Sint Jan binnen gehopt om wat foto's te maken.
Het is een testcase. Ik liep met 2 kinderen, een hond ( die er eigenlijk niet in mocht.. ) en m'n vriendin. Dus tijd om er even voor te gaan zitten had ik niet. Snel wat klikken en weer door.. :-)

Bij deze mijn éérste foto's met de 12mm... O-)
Ze zijn door lightroom gehaald en door photoshop. Maar dat is om er een persoonlijke (smaak) tint aan toe te voegen. Foto's heb ik wat donkerder gemaakt om de belichting wat mooier over te laten komen .Ik hoop dat het bij jullie ook zo over komt :+

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-D4NQFPDO.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-WDWSFQXE.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-DVMTUFSQ.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-BTR3X8QU.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-NRUSMX77.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-SL7U4AJC.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-10 14:47
Ziet er uit als een indrukwekkend gebouw.

Ik denk wel dat de meeste foto's (met uitzondering van 1 en misschien die van het glas-in-lood raam) er van op zullen knappen als ze een "perspectief correctie" zouden krijgen. :)

Ook zou ik de foto's wat croppen om ze symmetrisch te maken.

Verder is het wel handig om de foto's te nummeren :)

Foto's 1 en 2 hebben wat mij betreft de meeste potentie

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:38
Meh, misschien een heel klein beetje perspectief correctie, maar zeker niet zodat alles recht lijkt te staan. Dan klopt het beeld niet meer, want we zijn gewend dat hoge gebouwen een beetje taps toelopen in beeld..

Mja daarvoor heb je of een goede trap nodig, of een tilt-shift lens / TC nodig.. Of allebei :P

Wat ik trouwens goed vind aan de platen is de symmetrie, je bent keurig gaan staan en je hebt je camera keurig recht gehouden. (of natuurlijk netjes gecropt en rechtgezet, wat ook enkel lukt met een goed begin)

Waar voor mij de platen beter kunnen is dat er iemand in beeld wat aan het doen is. Dat geeft wat meer betekenis aan de lokatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-10 19:58

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik vind sommige wel wat donker, veel dichtgelopen stukken. Op zich geen slechte foto's; zo'n kerkfoto's vind ik wel wat hebben.
Ik ga mee met de rest van de commentaren: perspectiefcorrectie hier en daar zou niet verkeerd staan. Daarnaast zou ik volgende keer proberen om multiexposurefoto's te maken. Vaak is er wel een verschil in dynamisch bereik van 8 stops, vooral tussen ramen en indoor.
HDR dus. Misschien heb je een lelijk beeld bij HDR, maar het tonemappen moet je dan gewoon achterwege laten. Belichting blenden en in LR verder editen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Klinkt misschien knullig. Maar ik heb geen standaard hdr optie op m'n camera. Nu kun je het ook zelf nabootsen maar dat geeft vaak (bij mij) toch niet het gewenste effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja maar je kunt toch 3 dezelfde fotos maken: onderbelicht, goed belicht en overbelicht?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-10 12:25
analogworm schreef op maandag 09 juni 2014 @ 10:53:
Wat ik trouwens goed vind aan de platen is de symmetrie, je bent keurig gaan staan en je hebt je camera keurig recht gehouden. (of natuurlijk netjes gecropt en rechtgezet, wat ook enkel lukt met een goed begin)
Kan aan mij liggen, maar ze staan allemaal scheef. En een paar zijn niet vanuit het midden genomen waardoor je het nooit lekker recht krijgt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die indruk heb ik ook.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Boudewijn schreef op maandag 09 juni 2014 @ 21:05:
Ja maar je kunt toch 3 dezelfde fotos maken: onderbelicht, goed belicht en overbelicht?
Jawel , maar wat dan ? Heb je leuke HDR-programma's waar je mee kan spelen ? Want ik kan een foto ook in lightroom over, onder of normaal belichten. Het punt is meer dat wanneer ik in photoshop het ga samen smelten ik nooit zo'n mooi resultaat krijg als wanneer ik soms bij andere zie.
( kan ook aan mijn PS skills liggen ... ^_^ )

@UC , klopt. Het is allemaal vanuit de losse pols geschoten.. 2 kinderen, een hond en mijn vriendin stonden aan de andere pols mij mee te trekken.. Dus had eigenlijk geen tijd om rust voor de foto's te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-10 12:25
Midden ervoor staan is eigenlijk al het belangrijkste, daarna gewoon in LR netjes rechtzetten.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:27
Ik bedoel het niet bijdehand hoor, maar als je weinig tijd had, en geen rust om goede foto's te kunnen maken. Is het dan niet beter om nog eens terug te komen en dan in alle rust foto's te maken en daar een testcase van uploaden?

Over je foto's; het meeste is al gezegd. Donkere vlakken die dicht lopen.

Bij foto 2 vind ik dat je een heel mooi standpunt gekozen hebt.

De algehele sfeer in de foto's (het donkere) houd ik persoonlijk erg van, maar die vlakken die dicht lopen moet je dan weer zien te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HDR: ik weet het niet. Je voorkomt het dichtgelopen zwart, maar een te sterk HDR effect doet de sfeer van de foto's geen goed. In ieder geval met mate gebruiken zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-10 19:58

Deathchant

Don't intend. Do!

Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2014 @ 22:37:
HDR: ik weet het niet. Je voorkomt het dichtgelopen zwart, maar een te sterk HDR effect doet de sfeer van de foto's geen goed. In ieder geval met mate gebruiken zou ik zeggen.
Waar jij waarschijnlijk op doelt is het tonemap-effect. HDR is niets anders dan het dynamisch bereik vergroten door een foto te maken bestaande uit meerdere belichtingen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Pagina: 1