Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oma is al een half jaar geïnteresseerd in een smartphone, voornamelijk om te whatsapp en af en tot een kiekje te schieten.

Nou kostte het onder de knie krijgen van een smartphone mijn moeder al moeite, dus of het verstandig is om mijn oma aan een smartphone (met alle gevaren en moeilijkheden die daar bij horen) te helpen weet ik niet.

Maar goed, ik heb al een kleine selectie gemaakt.

Moto G
Dan zorg ik dat op het homescreen (naast telefoon, SMS en contacten) alleen de camera en whatsapp app staan en misschien de gallery app. Stock Android is vrij simpel, alleen ik zit wel met het probleem dat je meerdere homescreens hebt en een app drawer, misschien enigszins onduidelijk voor een oudje.

Lumia 630
Het schijnt dat Windows phone iets simpeler is en aangezien je de tegels groot kunt maken, is het wellicht erg duidelijk en een geschikte keuze voor een oma. Nadeel van de telefoon is dat er geen flitser op zit en geen ambient light sensor. Enig idee of het erg veel batterij vreet als ik het scherm standaard op maximaal heb staan? Kan haar moeilijk constant laten switchen tussen brightness. Is de camera en galerij app van Nokia een beetje duidelijk?

Al het advies is welkom, alvast bedankt!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zelf zou ik gaan voor een Lumia 630, of iets wat daarop lijkt.

WP vind ik duidelijker werken dan Android. Android werd voor mijn gevoel een totale puinhoop qua icoontjes en widgetsdie op de homescreen stonden, terwijl bij WP de boel veel ordelijker is.

Ik heb mijn moeder toen zij een smartphone zocht een L520 gegeven, puur om de reden dat zij een soort Catweazle is, en WP is lekker simpel. En tot nu toe gaat het best goed eigenlijk, er zijn geen gekke dingen gebeurd.

Daarvoor had ze aan Android tablet, en dat was voor haar een drama, ze snapte er echt helemaal niks van.

People as things, that’s where it starts.

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Android blinkt uit in tweak en keuze opties. Ideaal voor de tweaker, een oudere gebruiker zou dit ook onder de knie kunnen krijgen, maar als je vanuit het niets komt is wp met vergrote icoons misschien een betere keuze.

Mocht je twijfelen zou je je grootmoeder beide os'en een keer laten proberen.

| live and give like no one else |

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08 07:08
Tja het zijn allebei erg goede telefoons. Zou ze allebei een x uitproberen als ik haar was en dan kijken welke ze het fijnste vind.
Ik denk persoonlijk dat het de WP gaat worden door de grotere tiles.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:43
Windows Phone, in die prijs klasse, vor dat doel, zonder twijfel. Je zou in de pricewatch daar nog even een vergelijk uitvoeren, bijvoorbeeld de Lumia 635 heeft wel een flits er op zitten en is maar 8 Euro duurder dan een Moto G.

• MadIceXIII
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09-2022
Een andere smartphone waar je naar kunt kijken is de LG L90. Deze bevat een mogelijkheid tot het instellen van een home screen dat lijkt op een ouderwets mobieltje. Dat verbergt Android, maar geeft nog steeds toegang tot alle features op een iets simpeler wijze. Deze optie is speciaal bedoeld voor mensen zoals jouw oma. Als ze eenmaal daarmee bekend is en ze voelt zich zekerder met het apparaat dan kan ze ook overstappen naar Android met een simpele instelling. Of ze blijft gewoon die eenvoudige interface gebruiken. ;)

De L90 heeft een goed en leesbaar scherm en een aardige camera met flitser.

Je kunt het gebruik nog wat eenvoudiger voor haar maken door in te stellen dat de home toets een gesprek opneemt en de aan-/uittoets afbreekt. Ook lijkt het me dan handig als je de schermtimeout wat hoger instelt, zodat het scherm niet steeds "uitvalt".

Haar home screen ziet er dan zo uit in het Nederlands:

Afbeeldingslocatie: http://madice.home.xs4all.nl/Media/LGL90FeaturePhone01B.jpg

Zelf gebruik ik de Engelse Android instelling en bij mij ziet het er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://madice.home.xs4all.nl/Media/LGL90AndroidPhone01B.jpg

Klik op de plaatjes voor de versies op originele grootte.

De LG L70 heeft dezelfde mogelijkheden en is wat goedkoper, maar het scherm en de camera zijn duidelijk wat minder. Bovendien is het opslaggeheugen erg krap.

[ Voor 61% gewijzigd door MadIceXIII op 10-06-2014 00:19 ]

Lex Poetelia Papiria.

Pagina: 1