Luxeprobleem (gpu of cpu upgrade)

Pagina: 1
Acties:

• trompzor
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-01 09:00
Samenvatting:
R9 280x gekregen van vriend voor crossfire opstelling, maar mogelijke bottleneck door 2de pcie slot.
Ruil voorgesteld in v&a met 2 opties:

1x 280x met recente cpu/mobo.

of

1x r9 290 (+) op oud cpu/mobo

Wat is wijsheid?

Specs huidig:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Core i5 750 2.66 ghz quadcore @ 3.54 Ghz
Asus P7P55 LX
12 gb DDR3 1333 Mhz
2x r9 280x crossfire
Samsung 840 EVO 250 GB
Corsair RM 850 PSU
Prima cooling, net vervangen. (niet echt van belang voor deze post wat precies, goed genoeg voor dik oc-en van alles).

PC gebruik:
Gaming, veel verschillende spellen, dus niet 1 bepaald spel waar het goed op moet draaien.
Verder wat andere zaken, die echter geen performance bottleneck zijn.
Ik game uitsluitend op 1080p.

Wat mag het gaan kosten:
Ruilen in v&a geplaatst, die ik hier niet ga pluggen en hier ook geen onderwerp van discussie is.
Budget om een nieuwe mobo + cpu te halen is er niet.
Aan bijbetaling heb ik maximaal 100 euro beschikbaar.

Doelstelling:
Gemiddeld over alle games, betere game-pc. Momenteel watch_dogs, bf4 etc.
Future-proofheid is van belang, ook eventuele aankomende games (dus onvoorspelbaar of dit wel of niet met cf goed gaat of cpu of gpu de bottleneck is etc.) goed blijven spelen. Ik doe vrij lang met hardware.

Bottlenecks:
Het is leuk dat ik zoveel power in crossfire heb, maar mijn moederbord blijft voor de 2e kaart simpelweg steken op 4x pcie 1.1.
Doorgaans is de pcie bandbreedte geen issue, maar met deze archaïsche opstelling is de meerwaarde van een 2de gpu, zelfs in spellen die doorgaans goed in crossfire draaien, minimaal.

Dit bepaald met spelen van diverse spellen, met crossfire uit of aan.

Verder doet mijn moederbord geen usb3.0, sata 600, pcie 3.0 etc, welken op andere fronten weer performance en/of quality of life verbeteringen geeft.

Vraag:
Wat is voor mijn systeem nou het beste qua gaming:

1x 280x, maar een nieuw moederbord en cpu, flink overgeklokte cpu.

1x betere videokaart (r9 290 met custom cooler, r9 290x met stock/custom cooler, nvidia 780 of beter) en huidige moederbord en cpu.

Overwegingen:
Met mijn huidige setup, als ik crossfire uitzet, draaien vrijwel alle games al best lekker, maar meer fps en meer eyecandy is altijd beter.

Het is alleen doodzonde van die 2de r9 280x die niet veel voor mijn systeem doet, maar best nog wat waard is.

Aangezien ik die r9 280x gekregen heb, ga ik hem niet voor geld verkopen, maar is het acceptabel (besproken met de gulle gever) om dit te ruilen voor een betere upgrade. Verkopen en uit eten gaan met mijn vriendin vind ik zelf not done.

Ik heb veel crossfire reviews gelezen en de framerates die ze daar uit een crossfire opstelling met 2x r9 280x halen, behaal ik met mijn setup bij lange na niet.

Verder qua cpu power, heb ik mijn Lynnfield vrij behoorlijk kunnen overclocken. Als ik kijk naar clock-for-clock vergelijkingen tussen Nehalem (1ste generatie core i) en Hasswell (4e generatie core i), kan ik niet zeggen, dat ik hier heel warm van word. Wel zijn die nieuwere core i's beter overclockbaar.
Clock-for-clock zie ik gemiddeld zo'n 20% snelheidstoename tussen Nehalem en Hasswel.

Zoals gezegd zijn sata600, usb 3.0 en in mindere mate pcie 3.0 mij ook wat waard.

Een andere overweging, is dat ik graag van Steam's inhouse streaming gebruik wil maken. Elke nieuwere core i (vanaf sandy bridge) heeft quicksync, wat momenteel de enige ondersteunde hardware encoding voor inhouse streaming lijkt te zijn. Dit betekend dus een fijne mogelijkheid die ik nog niet had, aangezien het nu niet lekker werkt i.v.m. cpu bottleneck, encoden van 1080p op de cpu is behoorlijk zwaar op een leuke kwaliteit.
Natuurlijk kan het best zo zijn, dat deze encoding over een tijdje op de GPU plaats kan vinden, bijvoorbeeld via AMD VCE en Nvidia's NVENC.
Mijn wat gedateerde laptop als nextgen console is toch erg mooi :).

Qua specifieke hardware onderdelen, hangt het natuurlijk af wat de andere persoon aanbiedt, wat de bijbetaling is e.d.

Nu is het een oud adagium, dat cpu power niet zo veel boeit bij games, zet er vooral een dikke gpu in en het draait lekker.

Toch merk ik dat bij veel nieuwe games, de cpu steeds belangrijker word, als ik kijk naar nieuwere games (bf4, watch_dogs e.a.) zie ik dat alle 4 de cores van mijn cpu flink staan te zwoegen en vaak tegen de 100% load aanhikken, wat volgens mij betekend dat de performance cpu-limited is.

Nogmaals, ik heb niet 1 specifieke game die ik veel draai, maar wil vooral graag wat future proofheid.

Ik ben volledig op de hoogte, dat sommige games simpelweg geen crossfire ondersteunen of slecht schalen en ik zie dit niet als een probleem, aangezien ik in die gevallen content ben de settings iets lager te gooien en 1 kaart te draaien.

Tot slot:
Ik weet dat dit, bij uitblijven van specifieke ruilvoorstellen nog allemaal wat theoretisch van aard is en het valt nog te bezien of iemand uberhaupt wil ruilen.

Verder vraag ik me af of mijn overwegingen correct zijn.

Ik heb in ieder geval een heerlijk luxeprobleem en ben benieuwd wat jullie in deze situatie zouden doen.

-edit-
samenvatting = tl;dr iets verduidelijkt.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:05

D4NG3R

kiwi

:)

Kan je misschien even een TL;DR versie maken? Ik snap er namelijk geen hol van wat je nu eigenlijk wil. Als de eerste 2 regels dit al zijn:

1x 280x gaat op 1080p waarschijnlijk beter draaien als een CFX opstelling. Veel moderne games zijn (slechte) consoleports en gaan niet altijd even lekker om met CFX.

De vraag blijft echter of je ook een gigantische CPU load ervaart wanneer je een enkele kaart gebruikt? Zo ja > Dan zou ik overwegen om te upgraden.

[ Voor 65% gewijzigd door D4NG3R op 08-06-2014 17:51 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een i5 750 is volgens mij ondertussen best wel oud geworden, dus die zou ik zelf lekker gaan vervangen. Een leuk i5 setje is nieteens zo heel duur, een i5 4440 + lief mobootje kost je totaal iets van 220 euro.

Een enkele 280x komt nog erg leuk mee, alleen niet echt in WD, maar niks draait WD echt lekker.

Een R9 290 in deze bak gooien is zonde van je geld, ik denk namelijk dat je cpu dan best eens de bottleneck kan gaan worden.

People as things, that’s where it starts.

• trompzor
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-01 09:00
D4NG3R schreef op zondag 08 juni 2014 @ 17:47:
Kan je misschien even een TL;DR versie maken? Ik snap er namelijk geen hol van wat je nu eigenlijk wil. Als de eerste 2 regels dit al zijn:

1x 280x gaat op 1080p waarschijnlijk beter draaien als een CFX opstelling. Veel moderne games zijn (slechte) consoleports en gaan niet altijd even lekker om met CFX.

De vraag blijft echter of je ook een gigantische CPU load ervaart wanneer je een enkele kaart gebruikt? Zo ja > Dan zou ik overwegen om te upgraden.
Samenvatting aangepast en bleek ook niet te kloppen, sorry daarvoor.
Ik merk idd ook dat er veel consoleports zijn en crossfire echt een waste is, spul van Nixxes, oa. tomb raider wil meestal wel wat beter, maar ook hierin merk ik (denk ik) door de handicap van mijn mobo dat de winst marginaal is.
CPU load verschilt per game, maar heb het idee dat games steeds meer cpu gaan vragen.
VasZaitsev schreef op zondag 08 juni 2014 @ 17:52:
Een i5 750 is volgens mij ondertussen best wel oud geworden, dus die zou ik zelf lekker gaan vervangen. Een leuk i5 setje is nieteens zo heel duur, een i5 4440 + lief mobootje kost je totaal iets van 220 euro.

Een enkele 280x komt nog erg leuk mee, alleen niet echt in WD, maar niks draait WD echt lekker.

Een R9 290 in deze bak gooien is zonde van je geld, ik denk namelijk dat je cpu dan best eens de bottleneck kan gaan worden.
WD was waarschijnlijk een slecht voorbeeld, met gameworks en algehele consoleport malaise een drama.

Toch vraag ik me af, of dit qua processor zo is, tuurlijk het is oud, maar ik loop zelf met het (al dan niet onterechte) idee rond dat Intel een beetje aan het slacken is sind de introductie van de originele core i serie, i.v.m. nauwelijks concurrentie met AMD.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar het verschil in generaties in een cinebench run en dan naar de single core score (uit onderstaande link lijkt het met hyperthreading behoorlijk goed te schalen en is bewezen dat het voor games niet uit maakt).

http://techreport.com/new...ll-compared-to-everything

Hier zie ik de
core i7 4770k (3.5 ghz, 8 threads, 4 cores, 3.9 ghz turbo, 4de generatie)
een score van 1.74 neerzetten.
Net een run van cinebench op 3.54 ghz (turbo boost uit, dus vast op 3.54 ghz), haalt mijn cpu toch nog 1.14.
Als je beseft dat op singlecore de hasswell op 3.9 ghz zou moeten draaien, kom ik klok voor klok:
(3.9/3.54)/(1.74/1.14) = 0.72, blijkt dat mijn cpu 72% van de ipc haalt van de haswell.

Op stock zou deze i5 4440 dus 23% sneller zijn, oc'en schijnt vooral lekker te gaan met k processors en dan praat je over een heel ander prijskaartje..