Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Debuggen trage verbinding tussen Ziggo en Telfort glasvezel

Pagina: 1
Acties:

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:20
Ik heb onlangs een 100/100 glasvezelabonnement afgesloten bij Telfort. Nu wil ik graag wat HD content (kunnen) streamen naar de HTPC bij m'n ouders (150/15 Ziggo) thuis. Zou qua bandwidth probleemloos moeten gaan, maar dat bleek niet het geval. Over FTP haal ik een snelheid van slechts ongeveer 26mbit. Over HTTP(S) nog geen 10mbit!

Mijn vorige aansluiting, eveneens een 100/100 glasvezel (onsneteindhoven), kende eenzelfde soort probleem, zij het in mindere mate. Daarmee haalde ik 60 (FTP)/35 (HTTP) wat meestal toch wel genoeg was. Daarom nu toch maar eens besloten de oorzaak boven water te halen, vooralsnog onsuccesvol.

Een overzichtje van de behaalde snelheden:
OVH: een 100/100 verbinding op een OVH server
ZG: 150/15 aansluiting bij Ziggo (waar HTPC staat)
TF: 100/100 aansluiting bij Telfort (waar fileserver staat)

Horizontaal de services, verticaal de downloadclient.
OVH FTPTF FTPOVH HTTPTF HTTP
OVH8580
TF9090
ZG95259510

De 2 meeste voordehandliggende oorzaken heb ik al uitgesloten:
- ook zonder router (Mikrotik CRS125) geen verschil
- verschillende servers op telfort aansluiting geprobeerd (Win7/FreeBSD servers)

Iemand enig idee wat dit kan zijn of hoe ik daar achter ga komen?

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Je kan het pad volgen (tracert) om te kijken waar je verbinding langs loopt. Waarschijnlijk zit er ergens onderweg een verbinding vol...

Heb je toegang tot een OVH server (hosted)?
Wellicht kan je die gebruiken als VPN knooppunt om zo een route zonder verstopping te genereren?

• zzattack
Heb wel wat OVH servers in m'n beheer. Zal eens kijken of dat helpt, bedankt voor de tip.

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
Heb zelf een dedi bij OVH, misschien kan ik wat voor je doen kwa testing ?

Vanaf een 1 Gbit van OVH, haal ik met XMS ( Ook telfort onderhand al? )
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/9kfJt/54b2d6bb9a.png

En vanaf me dedi, tele2 speedtest _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/9kfNS/961838b346.png
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/9kfTw/39a56745c4.png

[ Voor 69% gewijzigd door Marsjee op 08-06-2014 15:32 ]

• zzattack
Misschien handig, ik heb op http://files.zzattack.org/random een 1GB testfile geplaatst, die staat dus op de telfort server.

• Marsjee
zzattack schreef op zondag 08 juni 2014 @ 15:33:
Misschien handig, ik heb op http://files.zzattack.org/random een 1GB testfile geplaatst, die staat dus op de telfort server.
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/9kg0t/2a5bdbde8f.png

• zzattack
Niet optimaal, maar dus zeker beter dan 20mbit die ik met ziggo haal.

• Marsjee
Ik zet er ook even eentje op mijn home server, moment.

Probeer is: http://reinvited.nl/random.rar

[ Voor 29% gewijzigd door Marsjee op 08-06-2014 15:40 ]

• zzattack
Helemaal goed, haal ruim 10MB/s vanaf telfort verbinding, vanaf eigen OVH server, en vanaf Ziggo nog net iets meer. Probleem lijkt hem dus echt te zitten tussen deze Ziggo en Telfort verbindingen.

• Marsjee
Nou, iig weet je nu waar het zit :)

• zzattack
Mwa, zo ver was ik dus al ;D

• Marsjee
Hehe, meer kun je zelf niet doen denk ik.... :P

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ook even voor je geprobeerd vanaf een Lijbrandt 50/50 haal ik 5,11 MB/s gemiddeld. Misschien kan je nog wat spelen met je MTU waardes?

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
zorg dat je een VPN zegt tussen Telfort en OVH, en Ziggo en OVH. vervolgens zorg je dat de machines elkaar kunnen zien en ga je dus zo het probleem omzeilen.
Met PPTP is zoiets snel op te zetten en te testen.
Voor definitief kan je beter op een andere manier je VPN opzetten.

...Is natuurlijk wel een probleem als je OVH server een datalimiet heeft.

• zzattack
Ben er inmiddels ook achter dat er meerdere ziggolijnen zijn die niet boven de 30mbit uitkomen, terwijl ze wel sneller zouden moeten kunnen. OpenVPN servertje opzetten bij OVH ga ik vanavond even proberen.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:03
Wat ik nog wel eens zag is dat sommige FTTH-verbindingen niet sneller waren van 30Mbit, ook al was het een 100/100 lijntje. Uiteindelijk bleek dit aan een brak netwerkkabeltje te liggen tussen het NT en de router. Betrof een korte netwerkkabel die standaard met het installatiepakket werd meegeleverd. Nu zal dat hier niet het geval zijn, maar het geeft wel aan hoe slecht sommige patchkabels zijn die in de installatiepakketten zitten. In dit geval zat er geen koper (Cu) in maar CCS (Fe). Dat geeft dus hele rare effecten op de snelheid :P.

My favorite programming language is solder.

• zzattack
Inmiddels een VPN ertussen gezet, met niet helemaal het gewenste resultaat. Downloaden vanaf de Ziggo aansluiting, over de OVH VPN, geeft op een aantal speedtest sites zo'n 80mbit aan doorvoer. Ping is er ook niet veel slechter op geworden. Doorvoer vanaf de fileserver bij telfort is ook iets sneller geworden, voorheen leek het op 25mbit, over de VPN komt het dichter in de buurt van 35mbit. Maar nog altijd erg laag dus.

• zzattack
Hrm, met een ipv6 tunnel haal ik 45mbit. Nog niet geweldig. Lijkt me toch een hardnekkig probleem, en ik denk dat het bij Ziggo zit. Ook vanaf andere ziggo verbindingen naar andere FTTH aansluitingen gaat het niet erg rap, vaak nog niet voorbij de 30mbit. Iemand enig idee wat ik hier aan/mee kan doen?

• Sacul
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-11 13:56
Ik heb hetzelfde probleem. Bij mij staat een fileserver verbonden met 50/50 Telfort verbinding.
M'n broer haalt met z'n 100/100 Telfort verbinding een nette 6MB/s (mijn max. upload).
Mijn vader echter slechts 1,2MB/s via een 120/12 Ziggo verbinding. Via usenet haalt hij wel gewoon de maximale snelheid.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Komt hier niet heel duidelijk naar voren dat de gebruikte techniek van Ziggo een beperking vormt. Zit daar niet het probleem bij een stream moeten de datapakketjes netjes achterelkaar aankomen bij downloaden is dat minder kritisch er wordt later weer een bestand van gemaakt. Misschien ook een bewuste QOS keuze van Ziggo. Heb hier zelf verder te weinig kennis van, maar het zijn maar ideeen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1